Rodzaje paliw stosowane w samochodach ZESPÓŁ SZKÓŁ SAMOCHODOWYCH GDAŃSK POLSKA
Kropla historii Auto = pojazd samochodowy powstał pod koniec XIX wieku Pojazd J. Cugnota z roku 1769 poruszał się dzięki napędowi parowemu: kocioł i silnik parowy umieszczono na ciągniku artyleryjskim. Ważył 4,5 tony. Jechał z v=4 km/h.
Pierwszy wypadek drogowy wydarzył się w 1771 r. Pod koniec wieku XIX skonstruowano pierwsze ekologiczne auto z napędem elektrycznym- EV Pojazdy z napędem elektrycznym z 1912 roku
Pierwsze silniki spalinowe były napędzane wybuchem gazu świetlnego – najbardziej ekologicznego z paliw ropopochodnych. Wysoka cena i rozwój górnictwa naftowego spowodowały porzucenie tego rodzaju paliwa.
Aktualnie na świecie jest około 1% napędzanych gazem CNG i LPG, czy wodorem oraz elektrycznie i słonecznie eko-aut. Elektromobil Lohner - Porsche z 1900 roku
Hybryda połączenie dwóch rodzajów napędu do poruszania jednego urządzenia.
Rodzaje paliw I Paliwa płynne benzyna olej napędowy biopaliwa alkohol
Benzyna Główny rodzaj paliwa stosowanego do napędu samochodów. Pochodna ropy naftowej. Kartka reglamentacyjna z 1988 roku
Olej napędowy Drugi co do ważności rodzaj paliwa stosowanego do napędu samochodów. Produkt rafinacji ropy naftowej.
Diesel – auto tańsze w eksploatacji Benzyna – auto tańsze przy zakupie
Prawie 2 kg siarki i ołowiu. Samochód którego silnik jest napędzany paliwem ropopochodnym (benzyna, olej napędowy) w czasie przebiegu 10 000 km wydziela do atmosfery: 380 kg CO (tlenków węgla), 110 kg CH (węglowodorów), 20 kg tlenków azotu Prawie 2 kg siarki i ołowiu.
Biopaliwa (oleje pochodzenia roślinnego) Stosowane w samochodach z silnikiem Diesla przetworzone chemicznie oleje roślinne Wady: wysoki koszt produkcji rozpuszczjąć uszczelki i przewody wykonane z gumy
Zalety: brak zanieczyszczeń powietrza związkami siarki mniejsza emisja CO2 do atmosfery częściowe uniezależnienie energetyczne od dostaw ropy oraz zmniejszenie zależności cen paliwa od zmian ceny ropy naftowej i kursów walut bardziej wydajne od oleju napędowego paliwo odnawialne w przypadku skażenia rozkłada się w ziemi
Alkohol etanol Metanol Stosowane w autach z silnikami benzynowymi. Powszechnie stosowane w Brazylii. C2H5OH CH3OH
Zalety: paliwo czyste ekologicznie mniej toksycznych związków w spalinach w porównaniu z ropą paliwo, którego zasoby się nie wyczerpią Wada: wysoki koszt produkcji
Rodzaje paliw II Paliwa gazowe -gaz ziemny (CNG - Compressed Natural Gas) -propan butan (LPG - Liquefied Petroleum Gas)
Gaz ziemny (CNG) Stosowany głównie w USA, Ameryce Pd. 4 miliony aut na świecie jest zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Działa ponad 8000 stacji zasilania tym paliwem. Wykorzystywany w autobusach. Wady Konieczności instalacji ciężkich butli wysokociśnieniowych.
FIAT PANDA 1.2 Natural Power II generacja FL, 2009 jeden z najoszczędniejszych samochodów na rynku zużycie CNG: 5,7m³/100km emisja CO2 : 110g/1km we Włoszech przy zakupie dopłata aż 3.500 euro przy złomowaniu starego pojazdu Cena:13.570 euro Italy
VW PASSAT EcoFuel 1.4 TSI CNG jeden z nielicznych pojazdów klasy D spełniający wymogi emisji spalin Euro 5 zużycie CNG: 6,9 m³/100km emisja CO2: 123g/1km Cena:29.975 euro Germany
Propan-butan (LPG) Zalety lekki zbiornik niższa emisja spalin w stosunku do benzyny tańsza eksploatacja Wady większe koszty przeglądów korozja układu wydechowego niższa moc silnika
Rodzaje paliw III Inne paliwa ekologiczne powietrze wodór słońce prąd elektryczny
Powietrze (sprężone) Zalety: Nie emituje żadnych spalin. Powietrze po wyjściu z rury wydechowej jest czystsze od tego atmosferycznego.
Już w 1870 roku po Paryżu jeździły tramwaje zasilane sprężonym powietrzem. Konstruktorem był Polak Ludwik Mękarski.
FAMILY, TAXI, VAN, PICK-UP Powietrze FAMILY, TAXI, VAN, PICK-UP Produkcja: firma MDI Prędkość maksymalna: 110 km/h Zasięg: 200 - 300 km Czas tankowania: 4 godziny (elektrycznie) 3 minuty (ze stacji sprężonego powietrza)
Wodór Zastosowanie paliwo dla ogniwa paliwowego paliwo dla silnika spalinowego przystosowanego do spalania wodoru. Zalety: Powszechnie występuje w przyrodzie Spaliny – para wodna Wady Problem z przechowywaniem Auta wykorzystujące wodór są cięższe Bagażnik takich aut jest mały, bo bak na wodór zajmuje dużo miejsca
Hybryda wodór+benzyna BMW 760 Hydrogen bak benzyny - 74l, wodoru - 8 kg ciekłego wodoru zasięg: 700 km (500 km na benzynie, 200 km na wodorze)
Słońce Zalety: Brak emisji spalin Wady: W terenie o słabym nasłonecznieniu nie pojedzie
MIT’s Solar Electric Vehicle Team v=90km/h
Sunraycer (Promyk Słońca) 1987, General Motors v=70 km/h
Prąd elektryczny Zalety niski koszt przejechania 100 km (4 zł, 1 euro) brak emisji spalin cicha praca silnika brak wibracji jak w silniku Diesla ładowanie ze zwykłego gniazdka 230V brak konieczności wymiany olejów, filtrów, pasków rozrządu
Poland Prąd elektryczny MELEX Produkcja: Melex w Mielcu (Polska); od 1971 Cena: 20 000zł Przewozi duże i ciężkie przedmioty Na jednym ładowaniu przejedzie do 40 km v=26,5 km/h Emisja CO2 - 0g/km Poland
Prąd elektryczny RE-VOLT Produkcja: SAM Cree AG z Zurychu (Szwajcaria) Przyspiesza w 13s do 80 km/h. Na jednym ładowaniu (4,5h) przejedzie do 100 km Emisja CO2 - 0g/km Koszt eksploatacji: 3zł/100km
Prąd elektryczny ELIPSA Produkcja: Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Radomiu (Polska) Na jednym ładowaniu (8h) przejedzie do 100 km v=26,5 km/h Emisja CO2 - 0g/km Koszt eksploatacji: 3zł/100km
Prąd elektryczny Chińskie auto elektryczne BYD e6 Cena: 80–90 tys. zł Na jednym ładowaniu przejedzie do 400 km v=160 km/h Emisja CO2 - 0g/km Ładowanie: 50% w 10 min.
Hybryda napęd elektryczny+spalinowy Toyota Prius
Na podstawie zasobów internetowych zebrali uczniowie klas pierwszych Technikum nr 12