KISS PM Jak zaplanować projekt?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Planując Wygrywasz Planowanie Strategicze i Określanie Celów.
Advertisements

Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
„SPONSOROWANIE TO PODSTAWA, BY ODNIEŚĆ SUKCES W MARKETINGU SIECIOWYM”
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Analiza ryzyka projektu
Zarządzanie projektami – pojęcia
Zarządzanie projektami partnerskimi
Jak się robi plan marketingowy?
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Dzień dobry Mariusz Wilk. Efektywna współpraca to taka gdzie dba się o trzy obszary INFORMACJE INFORMACJE PROCEDURY PROCEDURY ODCZUCIA ODCZUCIA.
Klub Dyrektorów Finansowych „Dialog”
Jak być własnym szefem?.
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami IT
Paweł Piecuch Ekspert w zakresie implementacji rozwiązań technologicznych w ochronie zdrowia. Warszawa Więcej informacji.
Produkujesz, sprzedajesz, zarządzasz? Zyskaj przewagę! Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław, 10 czerwca 2008 Kontrola i analiza procesów biznesowych Mateusz.
Microsoft Solution Framework
Metodyki zarządzania projektami
Kryteria wyboru systemów:
Nazwa projektu Osoba Projekt finansowany ze środków Miasta Gdańsk Sponsor.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Metodyki wytwarzania i utrzymywania aplikacji
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
SPRZEDAŻ SZKOLENIE PRZYGOTOWANE DLA TWOJEJ FIRMY PRZEZ.
Zarządzanie zagrożeniami
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
1 Projekt i realizacja: dr Mariusz Salamon Warsztaty!
8 zasad postępowania lidera
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Organizacja zespołu projektowego
1 Jak Zdecydowanie Zwiększyć Skuteczność Sprzedaży? W ielowymiarowe Z arządzanie E fektem w praktyce Projekt i realizacja: dr Mariusz Salamon.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
„Event – skuteczne narzędzie HR” Agnieszka Zyśk-Pożoga CSR & Events Manager Provident Polska S.A.
Plan Marketingowy Twoja droga do sukcesu Wolę zarabiać 1% dzięki pracy 100 osób, niż 100% dzięki pracy własnej…
Zarządzanie zmianą Sesja 5 Zarządzanie interesariuszami – stronami procesu zmiany.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Przychodzi dziennikarz do redakcji. ...i myśli Albo tworzy!
Czego można nauczyć się za pośrednictwem OWES? Ewelina Polak, Barbara Parzonka-Przybyło, Marcin Sanetra Szczyrk, r.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
DLACZEGO KOMERCYJNA DZIAŁALNOŚĆ JEST WAŻNA W PROMOWANIU MIAST? Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna.
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Plan projektu biznesowego
Prezentacja biznesplanu
MemoriesFactory Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
Zgłoszenie do konkursu
Prezentacja biznesplanu
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Planowanie Twojego biznesu Forever
Prezentacja biznesplanu
Zgłoszenie w ramach kategorii Wewnętrzne doskonalenie organizacji cc
Zgłoszenie w ramach kategorii Razem
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Zapis prezentacji:

KISS PM Jak zaplanować projekt? (Keep It Simple Smart) Prosty, zrozumiały i skuteczny sposób zarządzania projektami Jak zaplanować projekt? Jak zmotywować zespół? Jak doprowadzić go z sukcesem do końca?

12 pytań – Dlaczego warto Proste Praktyczne Przystępne Zamiast biurokracji i długotrwałego szkolenia Praktyczne Do zastosowania od zaraz w każdym projekcie Przystępne Oparte o narzędzia, które ma każdy

12 pytań – Jakie problemy rozwiązuje? Marnowanie pieniędzy Kontrolujesz projekt na każdym etapie i podejmujesz racjonalne decyzje Pracę w nadgodzinach Robisz rzeczy najważniejsze w skoordynowany sposób Niezadowolonego klienta Kontrolujesz projekt i możesz budować relacje oparte o fakty

Stopniowe doprecyzowanie 3 cechy projektów Unikalność Tymczasowość Stopniowe doprecyzowanie

PM House – Plan projektu 0. Czarny Zeszyt: Pytania – Problemy – Decyzje 11. Jak sprawdzać postępy? Postęp – Plan - Problemy 1. Dlaczego? 4. Po czym poznasz? 3. Dla kogo? 2. Po co? 8. Kto dopilnuje? 5. Co? 7. Za ile? 6. Kiedy? 9. I 10 Ryzyko 12. Jak będziemy wprowadzać zmiany?

12 pytań decydujących o sukcesie twojego projektu WBS PM House Krok po Kroku 12 pytań decydujących o sukcesie twojego projektu

1. Dlaczego rozpoczynasz projekt? Zapotrzebowanie rynkowe Potrzeby organizacji Zapytanie klienta Postęp technologiczny Wymogi prawne Wpływ ekologii Potrzeba społeczna Po co mam wiedzieć dlaczego realizuję projekt? JEŻELI NIE WIESZ JAKI PROBLEM NAPRAWDĘ ROZWIĄZUJESZ TO TRUDNO GO ROZWIĄZAĆ. Jeżeli znasz motyw działania, to: Nie musisz zgadywać co ma sens w projekcie, a co nie Od początku wiesz, czy to projekt merytoryczny, czy polityczny Jesteś w stanie wymyślać rozwiązania, które zaakceptuje szef lub klient Unikasz frustracji ze zgadywaniem o co może chodzić klientowi Nie ryzykujesz konfliktu w tematach „bez sensu” Przykłady Otwarcie Metra w Warszawie w listopadzie Nie miało sensu, bo było niegotowe Mimo to zrobiono to Dlaczego? Bo można przed wyborami ogłosić sukces Otwarto je „po odbiorach” w marcu kolejnego roku Kupiono kilkanście telewizorów LCD do hall’u w firmie, chociaż cały rok oszczędzano Był budżet do wydania, duży Proponowanie klientowi zamiast tego tańszych, ale ładniejszych plaktów chociaż sensowen z punktu widzenia kosztów tylko go zniechęci

KROK 1- UZASDANIENIE Zapotrzebowanie rynkowe Potrzeby organizacji Zapytanie klienta Postęp technologiczny Wymogi prawne Wpływ ekologii Potrzeba społeczna Po co mam wiedzieć dlaczego realizuję projekt? JEŻELI NIE WIESZ JAKI PROBLEM NAPRAWDĘ ROZWIĄZUJESZ TO TRUDNO GO ROZWIĄZAĆ. Jeżeli znasz motyw działania, to: Nie musisz zgadywać co ma sens w projekcie, a co nie Od początku wiesz, czy to projekt merytoryczny, czy polityczny Jesteś w stanie wymyślać rozwiązania, które zaakceptuje szef lub klient Unikasz frustracji ze zgadywaniem o co może chodzić klientowi Nie ryzykujesz konfliktu w tematach „bez sensu” Przykłady Otwarcie Metra w Warszawie w listopadzie Nie miało sensu, bo było niegotowe Mimo to zrobiono to Dlaczego? Bo można przed wyborami ogłosić sukces Otwarto je „po odbiorach” w marcu kolejnego roku Kupiono kilkanście telewizorów LCD do hall’u w firmie, chociaż cały rok oszczędzano Był budżet do wydania, duży Proponowanie klientowi zamiast tego tańszych, ale ładniejszych plaktów chociaż sensowen z punktu widzenia kosztów tylko go zniechęci

2. Po co? – Cel projektu CO?: [co będzie zrobione, do kiedy] Zaprojektować, stworzyć i wdrożyć nową inicjatywę dla klienta do 1 listopada JAK? - W taki sposób, żeby: [jakie są kluczowe kryteria] Kosztuje nie więcej niż 100 tys. USD Jest zgodne ze strategią firmy Pozwoli dotrzeć do 5 kanałów sprzedaży PO CO? - Aby w efekcie: [jaki jest cel biznesowy] Klient uruchomi swoje działania o czasie a nasz udział w rynku wzrośnie o 2% Podniesiemy sprzedaż o 1 mln PLN Domek

KROK 2 – CEL PROJEKTU CO?: [co będzie zrobione, do kiedy] JAK? - W taki sposób, żeby: [jakie są kluczowe kryteria] PO CO? - Aby w efekcie: [jaki jest cel biznesowy] Domek

3. Dla kogo? – Kto jest ważny dla projektu? Sponsor Zapewnia zasoby pieniężne dla projektu Pomaga rozwiązać problemy na poziomie kierownictwa Kierownik Projektu Przygotowuje plan (z zespołem) Dba o relacje z kluczowymi osobami Czuwa nad realizacją Rozwiązuje problemy związane z projektem Przygotowuje rekomendacje dla Sponsora Klient Płaci za projekt Zespół projektowy Przygotowuje plan (z kierownikiem projektu) Realizuje swoje zadania Rozwiązuje problemy w swoim zakresie odpowiedzialności Użytkownik Korzysta z wyników projektu na co dzień Manager Funkcyjny Zapewnia ludzi i/lub zasoby dla projektu Utrzymanie Przejmuje projekt po jego wejściu w życie Dodać Ekspertów

3. KROK 3 – KLUCZOWE OSOBY Kluczowa osoba Imię i nazwisko Sponsor Kierownik projektu Klient Zespół projektowy Manager funkcyjny Użytkownik Utrzymanie Dodać Ekspertów

Macierz Interesariuszy Interesariusze Macierz Interesariuszy Utrzymaj zadowolenie Buduj relacje Obserwuj Informuj Wpływ Zainteresowanie 13

Macierz Interesariuszy KROK 3A - KOMUNIKACJA Macierz Interesariuszy Utrzymaj zadowolenie Buduj relacje Obserwuj Informuj Wpływ Zainteresowanie 14

4. Po czym poznasz, że projekt zakończył się sukcesem? – Kryteria Sukcesu Interesariusz Kryterium Priorytet Cel Minimum Prezes Koszt Czas 1 2 2 mln 3 miesiące 1,8 mln 4 miesiące Dyrektor Sprzedaży Obrót … 5 mln 4,5 mln

KROK 4 – KRYTERIA SUKCESU Interesariusz Kryterium Priorytet Cel Minimum

5. Co? - Work Breakdown Structure (WBS) Dom 1. Budynek 2. Projekt Architekt 2.1 Projekt 2.2 Projekt Domu 2.2.1 Projekt Ogrodu 2.2.2 Kosztorys 2.3 3. Ekipa 4. Działka Ogród 4.1 Garaż 4.2 Garaż budowa 4.2.1 Garaż wyposażenie 4.2.2 5. Finasowanie CO MUSI POWSTAĆ W TRAKCIE PRODUKTU, ŻEBY ZAKOŃCZYŁ SIĘ SUKCESEM Skupiamy się na PRODUKTACH nie AKTYWNOŚCIACH! PRODUKTY umieszczone w harmonogramie później pozwalają kontrolować w prosty sposób zadając pytanie JEST / NIE MA Nie można wtedy ściemniać „Przecież w planie było analizowanie, to analizowałem!” ;) KROK PO KROKU Wypisz wszystko co przychodzi do głowy, że trzeba zrobić – nie ograniczaj się Pogrupuj to, co zostało opisane w logiczne kategorie (co do siebie pasuje) – NIE MUSI BYĆ CHRONOLOGICZNIE, ale może jak tak jest wygodniej Opowiedz sobie na głos co będzie powstawało w projekcie Jeżeli pojawi się w trakcie opowieści nowy punkt to dopisujemy go UWAGA NA PUŁAPKI Czy musimy szczegółowo? – NIE, ale jeżeli nie potrafisz oszacować ile jeden punkt trwa i ile kosztuje to znaczy, że jest zbyt ogólnie Czy to na pewno my mamy robić? – NIE WIADOMO, ale napisz karteczkę, że trzeba zrobić, bo inaczej na pewno ktoś o tym zapomni (jeden ze stadionów nie miał toalet, na Narodowym nie było łączności dla Policji)

WBS KROK 5 - ZAKRES CO MUSI POWSTAĆ W TRAKCIE PRODUKTU, ŻEBY ZAKOŃCZYŁ SIĘ SUKCESEM Skupiamy się na PRODUKTACH nie AKTYWNOŚCIACH! PRODUKTY umieszczone w harmonogramie później pozwalają kontrolować w prosty sposób zadając pytanie JEST / NIE MA Nie można wtedy ściemniać „Przecież w planie było analizowanie, to analizowałem!” ;) KROK PO KROKU Wypisz wszystko co przychodzi do głowy, że trzeba zrobić – nie ograniczaj się Pogrupuj to, co zostało opisane w logiczne kategorie (co do siebie pasuje) – NIE MUSI BYĆ CHRONOLOGICZNIE, ale może jak tak jest wygodniej Opowiedz sobie na głos co będzie powstawało w projekcie Jeżeli pojawi się w trakcie opowieści nowy punkt to dopisujemy go UWAGA NA PUŁAPKI Czy musimy szczegółowo? – NIE, ale jeżeli nie potrafisz oszacować ile jeden punkt trwa i ile kosztuje to znaczy, że jest zbyt ogólnie Czy to na pewno my mamy robić? – NIE WIADOMO, ale napisz karteczkę, że trzeba zrobić, bo inaczej na pewno ktoś o tym zapomni (jeden ze stadionów nie miał toalet, na Narodowym nie było łączności dla Policji)

6. Na kiedy? - Harmonogram Harmonogram pochodzi od słowa harmonizować Jego celem jest Pokazanie co następuje po sobie W jakiej kolejności Kiedy się dzieje Tak, żeby: Każdy wiedział kiedy ma wykonać swoje zadania bez zakłócania pracy innych Łatwo można było sprawdzić, czy postępujemy zgodnie z planem, czy pojawia się problem i trzeba reagować Harmonogram dla szefów często jest zbyt napakowany deatalami, dlatego Wprowadzamy Kamienie Milowe Kamień Milowy nie trwa nic :) Najczęściej określa zakończenie pewnego etapu, np. Jest to konkretny efekt (gotowa sieć, wdrożony system) Pokazuje postępy projektu na wysokim poziomie Np. budowa domu: Wynajęta ekipa, wejście ekipy, zakończona kuchnia i łazienka, gotowe do meblowania, umeblowane, gotowe do zamieszkania

WBS KROK 6 - HARMONOGRAM CO MUSI POWSTAĆ W TRAKCIE PRODUKTU, ŻEBY ZAKOŃCZYŁ SIĘ SUKCESEM Skupiamy się na PRODUKTACH nie AKTYWNOŚCIACH! PRODUKTY umieszczone w harmonogramie później pozwalają kontrolować w prosty sposób zadając pytanie JEST / NIE MA Nie można wtedy ściemniać „Przecież w planie było analizowanie, to analizowałem!” ;) KROK PO KROKU Wypisz wszystko co przychodzi do głowy, że trzeba zrobić – nie ograniczaj się Pogrupuj to, co zostało opisane w logiczne kategorie (co do siebie pasuje) – NIE MUSI BYĆ CHRONOLOGICZNIE, ale może jak tak jest wygodniej Opowiedz sobie na głos co będzie powstawało w projekcie Jeżeli pojawi się w trakcie opowieści nowy punkt to dopisujemy go UWAGA NA PUŁAPKI Czy musimy szczegółowo? – NIE, ale jeżeli nie potrafisz oszacować ile jeden punkt trwa i ile kosztuje to znaczy, że jest zbyt ogólnie Czy to na pewno my mamy robić? – NIE WIADOMO, ale napisz karteczkę, że trzeba zrobić, bo inaczej na pewno ktoś o tym zapomni (jeden ze stadionów nie miał toalet, na Narodowym nie było łączności dla Policji)

„Skracanie czasu” Fast-Tracking – Zrównoleglanie Crashing – Dodanie zasobów Cut the scope – Ograniczanie zakresu Postpone – Przełożenie zakresu PRZYKŁADY Równolegle – wpuszczamy Dodanie zasobów – pracujemy w nadgodzinach, dodajemy nowe osoby (to nie zawsze pomoże), dodajemy dodatkowy dźwig na plac budowy Cut the scope – Wiedźmin. Gdy chłopaki się nie wyrabiali to decydowali, że nie zrobią jakiegoś levelu w grze. Klient nie zobaczy, że tego miało nie być, a nie będzie nic rozgrzebanego Postpone – za to można to, czego się nie skończyło wypuścić na rynek jako dodatek. Płatny lub nie to już decyzja firmy. CD Projekt daje akurat dużo bezpłatnych Przykład placu zabaw Równolegle robimy plac i informujemy mieszkańców, że będzie podkręcając atmosferę Crashing – Burmistrzowi zależy na tym, żeby był na czas, więc przesuwa budżet z utrzymania parku na budowę placu (zwycięzców nikt nie sądz( Cut the scope- Karuzelę robi się na zamówienie i przyjechałaby po wyborach, dlatego z niej rezygnuje Postopne – Ale wygrywa wybory i montuje ją po wyborach i wykorzystuje ten fakt, żeby podkreślić, że dotrzymuje obietnic

Co, Kiedy, Za ile? Trójkąt projektowy Czas Zakres Koszt

3 opcje w projekcie Czas -> Koszt i Zakres Zakres -> Czas i Koszt Koszt -> Zakres i Czas

WBS KROK 7 - KOSZT CO MUSI POWSTAĆ W TRAKCIE PRODUKTU, ŻEBY ZAKOŃCZYŁ SIĘ SUKCESEM Skupiamy się na PRODUKTACH nie AKTYWNOŚCIACH! PRODUKTY umieszczone w harmonogramie później pozwalają kontrolować w prosty sposób zadając pytanie JEST / NIE MA Nie można wtedy ściemniać „Przecież w planie było analizowanie, to analizowałem!” ;) KROK PO KROKU Wypisz wszystko co przychodzi do głowy, że trzeba zrobić – nie ograniczaj się Pogrupuj to, co zostało opisane w logiczne kategorie (co do siebie pasuje) – NIE MUSI BYĆ CHRONOLOGICZNIE, ale może jak tak jest wygodniej Opowiedz sobie na głos co będzie powstawało w projekcie Jeżeli pojawi się w trakcie opowieści nowy punkt to dopisujemy go UWAGA NA PUŁAPKI Czy musimy szczegółowo? – NIE, ale jeżeli nie potrafisz oszacować ile jeden punkt trwa i ile kosztuje to znaczy, że jest zbyt ogólnie Czy to na pewno my mamy robić? – NIE WIADOMO, ale napisz karteczkę, że trzeba zrobić, bo inaczej na pewno ktoś o tym zapomni (jeden ze stadionów nie miał toalet, na Narodowym nie było łączności dla Policji)

7. Za ile? Koszty zmienne Ludzie – Czas pracy x Stawka Sprzęt – Czas pracy x Stawka Materiały – Ilość użytych materiałów x Cena Koszty stałe Ludzie – Pensja Sprzęt – Wynajem Koszty mogą być związane bezpośrednio z pracą – zmienne Koszty możesz ponosić w projekcie niezależnie od tego, czy praca się posuwa do przodu, czy też nie – stałe Dla każdego punktu z WBS trzeba zadać sobie pytanie, które z tych kosztów jego dotyczą.

8. Kto dopilnuje? - Macierz RASCI Osoby / WBS Jan Andrzej Kamila Piotr Artur Projekt R A S C Działka I Finansowanie R – Responsible A – Accountable S – Support C – Consult I - Inform

KROK 8 - ODPOWIEDZIALNOSĆ WBS KROK 8 - ODPOWIEDZIALNOSĆ $ $ $ $ $ CO MUSI POWSTAĆ W TRAKCIE PRODUKTU, ŻEBY ZAKOŃCZYŁ SIĘ SUKCESEM Skupiamy się na PRODUKTACH nie AKTYWNOŚCIACH! PRODUKTY umieszczone w harmonogramie później pozwalają kontrolować w prosty sposób zadając pytanie JEST / NIE MA Nie można wtedy ściemniać „Przecież w planie było analizowanie, to analizowałem!” ;) KROK PO KROKU Wypisz wszystko co przychodzi do głowy, że trzeba zrobić – nie ograniczaj się Pogrupuj to, co zostało opisane w logiczne kategorie (co do siebie pasuje) – NIE MUSI BYĆ CHRONOLOGICZNIE, ale może jak tak jest wygodniej Opowiedz sobie na głos co będzie powstawało w projekcie Jeżeli pojawi się w trakcie opowieści nowy punkt to dopisujemy go UWAGA NA PUŁAPKI Czy musimy szczegółowo? – NIE, ale jeżeli nie potrafisz oszacować ile jeden punkt trwa i ile kosztuje to znaczy, że jest zbyt ogólnie Czy to na pewno my mamy robić? – NIE WIADOMO, ale napisz karteczkę, że trzeba zrobić, bo inaczej na pewno ktoś o tym zapomni (jeden ze stadionów nie miał toalet, na Narodowym nie było łączności dla Policji)

9. Co może pójść nie tak? - Najczęstsze ryzyka Techniczne Wymagania Technologia Złożoność Interface’y Jakość Zewnętrzne Dostawcy Regulacje Rynek Klient Pogoda Organizacyjne Zależności projektowe Zasoby Finansowanie Ustalanie priorytetów Zarządzania projektami Szacowanie Planowanie Kontrola Komunikacja Techniczne Wymagania – okaże się, że zmienią się, gdy klient zrozumie na czym polega projekt Technologia – ograniczenie technologiczne nie pozwoli wykonać produktu z tego materiału (bo np. załamie się pod własnym ciężarem), albo IT za dużo ludzi wejdzie na stronę i się oprogramowanie nie da rady Złożoność – zbyt wiele połaczonych ze sobą elementów sprawi, że produkt będzie zbyt drogi – np. zrobienie pudełka na kosmetyki może wymagać zaangażowania kilku poddostawców (pudełko, wkładka plastikowa, żeby ładnie leżało, kokarda, opakowanie prezentowe) Interface’y – nie da się połączyć niektórych źródeł danych z naszym albo NP. drukarnia nie porozumie się z kurierem Jakość – rozwiązanie będzie działać, ale np. service nie będzie 24/7 tylko 8/5 a to za mało Zewnętrzne Dostawcy – spóźni się, pomyli Regulacje – pojawi się nowe prawo/ embargo Rynek - kryzys Klient – straci płynność finansowa, zmieni się osoba po jego stronie Pogoda – spadnie śniego i twoja ciężąrówka z kosmetykami (robiąca 100% obrotu na rynku, bo to ekskluzywne) utknie w zamieci tuż przed świętami – reallny case  Organizacyjne Zależności projektowe – czekamy na projekt, który ma dostarczyć jakiś komponent dla nas (np. jest wielki projekt zmiany wyglądu marki, a my musimy nasz projekt robić na nowym) i się spóźni Zasoby – znikną kluczowe osoby Finansowanie – obetna budżet Ustalanie priorytetów – pojawia się projekt z centrali Zarządzania projektami Szacowanie – źle określimy Planowanie – nie zaplanujemy, albo przez złe osoby, albo bez 12 pytań Kontrola – nie będzie decyzyjności w firmie, będą odwlekane i nie będziemy w stanie reagować na zmiany, problemy w projekcie Komunikacja – nie będzie wiadomo, kto komu co ma mówić i zespoły będą pracować w oderwaniu od siebie; dyrektora zażartuje, że chce sól dla dostawcy do kawy, a asystentka weźmie to na poważnie [AUTENTYK]

Macierz Ryzyka 5 3 2 1 4 3 2 4 3 …. Prawdopodobieństwo Wpływ Kolory oznaczają pilność pracy nad ryzykiem Cyferki mówią w jakiej kolejności je rozważać 5 4 3 Wpływ

KROK 9A – NAJWAŻNIEJSZE ZAGROŻENIA Prawdopodobieństwo 3 2 1 …. 4 3 2 Kolory oznaczają pilność pracy nad ryzykiem Cyferki mówią w jakiej kolejności je rozważać 5 4 3 Wpływ

KROK 9B – REAKCJA NA ZAGROŻENIA WBS KROK 9B – REAKCJA NA ZAGROŻENIA JW $ JW MK BF $ MK JW MK $ BF JW $ BF Co, Kto, Kiedy? MK $ MK $ MK CO MUSI POWSTAĆ W TRAKCIE PRODUKTU, ŻEBY ZAKOŃCZYŁ SIĘ SUKCESEM Skupiamy się na PRODUKTACH nie AKTYWNOŚCIACH! PRODUKTY umieszczone w harmonogramie później pozwalają kontrolować w prosty sposób zadając pytanie JEST / NIE MA Nie można wtedy ściemniać „Przecież w planie było analizowanie, to analizowałem!” ;) KROK PO KROKU Wypisz wszystko co przychodzi do głowy, że trzeba zrobić – nie ograniczaj się Pogrupuj to, co zostało opisane w logiczne kategorie (co do siebie pasuje) – NIE MUSI BYĆ CHRONOLOGICZNIE, ale może jak tak jest wygodniej Opowiedz sobie na głos co będzie powstawało w projekcie Jeżeli pojawi się w trakcie opowieści nowy punkt to dopisujemy go UWAGA NA PUŁAPKI Czy musimy szczegółowo? – NIE, ale jeżeli nie potrafisz oszacować ile jeden punkt trwa i ile kosztuje to znaczy, że jest zbyt ogólnie Czy to na pewno my mamy robić? – NIE WIADOMO, ale napisz karteczkę, że trzeba zrobić, bo inaczej na pewno ktoś o tym zapomni (jeden ze stadionów nie miał toalet, na Narodowym nie było łączności dla Policji)

10. Co może nam szczególnie pomóc? - Najczęstsze ryzyka Techniczne Wymagania Technologia Złożoność Interface’y Jakość Zewnętrzne Dostawcy Regulacje Rynek Klient Pogoda Organizacyjne Zależności projektowe Zasoby Finansowanie Ustalanie priorytetów Zarządzania projektami Szacowanie Planowanie Kontrola Komunikacja Odwrotność poprzednich 

KROK 10A – NAJWAŻNIESZJE SZANSE Prawdopodobieństwo 3 2 1 …. 4 3 2 Kolory oznaczają pilność pracy nad ryzykiem Cyferki mówią w jakiej kolejności je rozważać 5 4 3 Wpływ

Strategie reakcji na zagrożenia Akceptacja Łagodzenie Przeniesienie Unikanie

Strategie reakcji na zagrożenia Odejdzie nam kluczowa osoba z zespołu Akceptacja Bierna: Nic nie robimy. Trudno Czynna: Jeżeli odejdzie to mamy przygotowane już ogłoszenie rekrutacyjne, żeby szybko zareagować Łagodzenie Wpływu: dodajemy do tej osoby asystenta, która pracując z nią uczy się i może przejąć część obowiązków Prawdopodobieństwa: Ustalamy co dla tej osoby jest ważne i utrzymujemy ją w firmie (np. premia za projekt) Przeniesienie Zlecamy tę część pracy dla dostawcy i dajemy kary umowne za opóźnienie. Niech on się martwi Unikanie Nie robimy projektu z tą osobą

Strategie reakcji na szanse Akceptacja Wzmocnienie Wykorzystanie Współdzielenie

KROK 10B – REAKCJA NA SZANSE WBS KROK 10B – REAKCJA NA SZANSE JW $ JW MK BF $ MK JW MK $ BF JW $ BF MK $ Co, Kto, Kiedy? MK $ MK CO MUSI POWSTAĆ W TRAKCIE PRODUKTU, ŻEBY ZAKOŃCZYŁ SIĘ SUKCESEM Skupiamy się na PRODUKTACH nie AKTYWNOŚCIACH! PRODUKTY umieszczone w harmonogramie później pozwalają kontrolować w prosty sposób zadając pytanie JEST / NIE MA Nie można wtedy ściemniać „Przecież w planie było analizowanie, to analizowałem!” ;) KROK PO KROKU Wypisz wszystko co przychodzi do głowy, że trzeba zrobić – nie ograniczaj się Pogrupuj to, co zostało opisane w logiczne kategorie (co do siebie pasuje) – NIE MUSI BYĆ CHRONOLOGICZNIE, ale może jak tak jest wygodniej Opowiedz sobie na głos co będzie powstawało w projekcie Jeżeli pojawi się w trakcie opowieści nowy punkt to dopisujemy go UWAGA NA PUŁAPKI Czy musimy szczegółowo? – NIE, ale jeżeli nie potrafisz oszacować ile jeden punkt trwa i ile kosztuje to znaczy, że jest zbyt ogólnie Czy to na pewno my mamy robić? – NIE WIADOMO, ale napisz karteczkę, że trzeba zrobić, bo inaczej na pewno ktoś o tym zapomni (jeden ze stadionów nie miał toalet, na Narodowym nie było łączności dla Policji) BF JW $

Strategie reakcji na szanse Znajdziemy kogoś, kto wie jak zrobić nasz projekt Akceptacja Bierna: Super, ucieszymy się. Czynna: Mamy gotową listę pytań, które chcemy zadać Wzmocnienie Wpływu: szukamy osób z tej branży z jak największym doświadczeniem Prawdopodobieństwa: szeroko informujemy kogo szukamy Współdzielenie Szukamy osoby dla większej ilości projektów (całej firmy) dzięki temu może nas być stać na kupienie specjalisty na rynku Wykorzystanie Nie zaczynamy projektu, jeżeli takiej osoby nie mamy

11. Jak sprawdzać postęp prac? Postęp – Co zrobiliśmy? Plan – Na czym się skupimy? Problemy – Co stoi na przeszkodzie? Regularnie bo tylko wtedy utrzymujemy tempo Mail lub spotkania lub połączone W mailu mają być informacje o Postęp Plan Problemy Spotkanie ma 2 części 15 minut – tylko sprawdzenie statusu, żadnych dyskusji – Postę, Plan, Problemy Zapisujemy do Czarnego Zeszytu (Issue List) 30 minut – podzielenie problemów pomiędzy ludzi i praca nad nimi w podgrupach, żeby nie wszyscy musieli słuchać, gdy problem dotyczy 2 osób z 10

KROK 11 – OCENA SYTAUCJI WBS ! Postęp, Plan, Problemy JW $ JW ! MK BF $ MK JW MK $ BF JW $ BF MK $ MK $ MK CO MUSI POWSTAĆ W TRAKCIE PRODUKTU, ŻEBY ZAKOŃCZYŁ SIĘ SUKCESEM Skupiamy się na PRODUKTACH nie AKTYWNOŚCIACH! PRODUKTY umieszczone w harmonogramie później pozwalają kontrolować w prosty sposób zadając pytanie JEST / NIE MA Nie można wtedy ściemniać „Przecież w planie było analizowanie, to analizowałem!” ;) KROK PO KROKU Wypisz wszystko co przychodzi do głowy, że trzeba zrobić – nie ograniczaj się Pogrupuj to, co zostało opisane w logiczne kategorie (co do siebie pasuje) – NIE MUSI BYĆ CHRONOLOGICZNIE, ale może jak tak jest wygodniej Opowiedz sobie na głos co będzie powstawało w projekcie Jeżeli pojawi się w trakcie opowieści nowy punkt to dopisujemy go UWAGA NA PUŁAPKI Czy musimy szczegółowo? – NIE, ale jeżeli nie potrafisz oszacować ile jeden punkt trwa i ile kosztuje to znaczy, że jest zbyt ogólnie Czy to na pewno my mamy robić? – NIE WIADOMO, ale napisz karteczkę, że trzeba zrobić, bo inaczej na pewno ktoś o tym zapomni (jeden ze stadionów nie miał toalet, na Narodowym nie było łączności dla Policji) BF JW $

Na każdym etapie projektu można podjąć jedną z 4 decyzji Go Działamy dalej bez zmian Recycle Poprawiamy coś, bo nie osiągnęliśmy zamierzonych celów Hold Zamrażamy na jakiś czas działania Kill Zamykamy całkowicie projekt Hand-out’y można zbierać od każdej grupy, żeby budować bazę z konkretnymi pomysłami/zachoaniami.

12. Jak wprowadzać zmiany? Koszt > ? < Zysk Go / NoGo Każda zmiana to mini projekt Każdą oceniamy pod kątem koszt-zysk Ostatecznie zatwierdza je sponsor projektu 1. Dlaczego? 4. Po czym poznasz? 3. Dla kogo? 2. Po co? 8. Kto dopilnuje? 5. Co? 7. Za ile? 6. Kiedy? 9. I 10 Ryzyko Koszt > ? < Zysk Go / NoGo Każda zmiana to mały domek. Jeżeli chcemy ją wprowadzić trzeba odpowiedzieć sobie na każde z 12 pytań. Ocenić czy zyski przekraczają koszty Zadecydować, czy warto. GENERALNA ZASADA – NAJCZĘŚCIEJ LEPIEJ WDROŻYĆ WERSJĘ 1.0, A DOPIERO WTEDY WPROWADZAĆ ZMIANY, BO: Mamy już produkt, który pracuje i zarabia na siebie Wtedy wiemy jakie zmiany są naprawdę ważne :)

KROK 12 – KONTROLA ZMIAN Pytanie Odpowiedź Dlaczego? Po co? Dla kogo? Po czym poznamy? Co? Kto? Kiedy? Za ile? Kto dopilnuje? Co może pójść nie tak? Co może szczególnie pomóc? Jak będziemy mierzyć postępy? Kto zatwierdzi zmianę?

Zapraszam do współpracy.. Mariusz Kapusta Mariusz.Kapusta@Leadership-Center.pl tel: 515 33 11 44 www.Leadership-Center.pl