Standardy workflow przy budowie systemu informatycznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Modelowanie przypadków użycia
Role w zespole projektowym
Wdrożenie portalu korporacyjnego w oparciu o MOSS2007
Platformy na żądanie (ASP) element wdrożenia rozwiązania e-learning
ISOiWUT Internetowy System Oferowania i Wyszukiwania Usług Transportowych.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Dokumentowanie wymagań w języku XML
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Życiorys mgr inż. Krystyna Dziubich Katedra Architektury Systemów Komputerowych WETI PG Urodzona: r. Wykształcenie: studia uzupełniające.
Diagram czynności (Activity Diagrams)
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Narzędzia Systemów workflow
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Wstęp do programowania obiektowego
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Wstęp do interpretacji algorytmów
Współpraca tłumacza z BT przed zdobyciem i po zdobyciu certyfikatu normy PN:EN Autor: Magdalena Gałczyńska Firma: BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych.
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
Projektowanie - wprowadzenie
Modelowanie procesów biznesowych
Analiza, projekt i częściowa implementacja systemu obsługi kina
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
C.d. wstępu do tematyki RUP
Nadstruktura języka UML w wersji 2.2 Część V Wdrożenie (pakiet UML::Deployments)
Stanisław Jerzy Niepostyn, Ilona Bluemke Instytut Informatyki,
Model referencyjny łańcucha dostaw
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Kontrola spójności modeli UML za pomocą modelu przestrzennego DOD
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Microsoft Solution Framework
Model referencyjny łańcucha dostaw
Ogólnokrajowa karta miejska
Piotr Rudnik Promotor: dr Aneta Poniszewska-Marańda
STAĆ CIĘ NA INNOWACJE System CRM w Focus Telecom Polska - cechy i funkcjonalność usługi Autor: Tomasz Paprocki.
Zaprojektowanie i wykonanie prototypowego systemu obiegu dokumentów (workflow) dla Dziekanatu Wydziału z wykorzystaniem narzędzi open-source i cloud computing.
Enterprise Architecture Patterns
Rational Unified Process Implementacja Aleksandra Reiman, gr. I-52.
Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia
Unified Modeling Language - Zunifikowany Język Modelowania
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Service Oriented Architecture
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Toruń 28/ Metadane SAML opisują, w jaki sposób ma być realizowana komunikacja pomiędzy IdP i SP Metadane są typowo prezentowane w postaci XML.
Model obiektowy bazy danych
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Diagram aktywności (czynności)
Zarządzanie zagrożeniami
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
KOMPANIA WĘGLOWA S.A..
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
LEAN MANAGEMENT Jacek WĘGLARCZYK.
Systemy zarządzania przepływem pracy i systemy zarządzania procesami biznesowymi Karolina Muszyńska.
Kierunki rozwoju usług monitorowania Outsourcing stacji monitorowania Optymalizacja kosztów.
Funkcje pracy biurowej
Wstęp do interpretacji algorytmów
Podział sieci komputerowych
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
Dokumentacja programu komputerowego i etapy tworzenia programów.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Mój region w Europie Wsparcie dla nowoczesnych form świadczenia usług drogą elektroniczną w ramach Działania 4.3. RPO WK-P Rozwój komercyjnych e-usług.
Analiza, projekt i częściowa implementacja systemu wspomagania pracy Referatu Reprografii Promotor: mgr inż. Dariusz OlczykWykonała: Katarzyna Ściwiarska.
Notacja biznesowa BPMN Piotr Kasprzyk.
Inżynieria Oprogramowania Laboratorium
JavaBeans by Paweł Wąsala
Konteneryzacja i DevOps
Zapis prezentacji:

Standardy workflow przy budowie systemu informatycznego Uniwersytet Adama Mickiewicza

Plan Cel prezentacji Opis platformy programistycznej dla ISP realizowanej w ramach projekt VISP Podstawowe pojęcia związane z systemami workflow Organizacje i standardy związane z przepływem pracy Wymagania stawiane przez platformę VISP i wynikające z nich kryteria analizy standardów Rezultaty analizy standardów workflow

Cel prezentacji Przedstawienie obecnej sytuacji dotyczącej organizacji i standardów workflow na bazie doświadczeń uzyskanych w trakcie realizacji projektu IST VISP (Virtual ISP) Przedstawienie platformy integracji dostawców usług internetowych

Platforma programistyczna dla ISP - projekt VISP Projekt 6 Programu Ramowego Projekt typu STREP Czas realizacji: 32 miesiące (listopad 2005 - czerwiec 2008) 11 partnerów różne kraje: Belgia,Szwajcaria, Luksemburg, Francja, Grecja, Niemcy, Włochy, Rumunia, Bułgaria, Polska różny charakter: ośrodki uczelniane, małe i średnie przedsiębiorstwa (ISP) oraz duże firmy komercyjne Celem projektu jest opracowanie platformy programowej: dla małych i średnich przedsiębiorstw z sektora ISP umożliwiającej współpracę i wspólne działanie różnych dostawców usług internetowych w celu oferowania kompleksowych usług uwzględniających potrzeby biznesowe klientów

Klaster i platforma VISP Klaster VISP tworzony przez współpracujące ze sobą firmy ISP dwa tryby organizacji tryb Wirtualnego Przedsiębiorstwa - klaster widziany jest z zewnątrz jako jedna organizacja, zachowując wewnętrznie odrębność partnerów, tryb Społeczności - z zewnątrz nie widać klastra, a tylko poszczególnych partnerów korzystających z własnych zasobów. Platforma VISP (ang. VISP platform) platforma programistyczna ułatwiająca integrację klastra dzięki implementacji różnego rodzaju modeli biznesowych wykorzystywanych przez poszczególnych partnerów różnego rodzaju modeli ekonomicznych (rozliczeń wewnątrz i na zewnątrz klastra VISP) procesów realizacji usług dla klienta oraz procesów związanych z działaniem klastra VISP (np. dodawanie/usuwanie partnera z klastra)

Schemat modelu referencyjnego platformy VISP Proces biznesowy Klaster VISP Proces biznesowy

Zależność pomiędzy podstawowymi pojęciami PROCES BIZNESOWY (np. co ma się zdarzyć w trakcie procesu) jest zdefiniowany za pomocą jest zarządzany przez Jedna lub wiele powiązanych procedur lub czynności, które wspólnie służą realizacji celu biznesowego, zwykle wykonywanych w ramach struktury organizacyjnej określającej role uczestników procesu i powiązania pomiędzy rolami SYSTEM ZARZĄDZANIA PRZEPŁYWEM PRACY (sterowanie zautomatyzowaną częścią procesu biznesowego) DEFINICJA PROCESU (zapis tego co ma się zdarzyć w trakcie procesu) Forma prezentacji procesu biznesowego umożliwiająca zautomatyzowane przetwarzanie, takie jak modelowanie czy wykonywanie procesu przez system zarządzania przepływem pracy składa się z używany do tworzenia i zarządzania poprzez PODPROCES System umożliwiający za pomocą oprogramowania tworzenie definicji procesów oraz zarządzanie wykonywaniem instancji procesów uruchomionych na jednym lub wielu silnikach przepływu pracy, który potrafi interpretować definicje procesów, komunikować się z uczestnikami przepływu pracy oraz, tam gdzie jest to wymagane, wywoływać inne aplikacjezgodny ze zdefiniowanymi regułami INSTANCJA PROCESU (zapis tego co ma się rzeczywiście dziać) Opis części pracy, którą można przedstawić jako logiczny krok w trakcie procesu CZYNNOŚĆ która może być złożona z jednej lub wielu reprezentowana w trakcie realizacji przepływu pracy przez Reprezentacja pojedynczego uruchomienia procesu lub czynności należącej do procesu wraz z przekazaniem powiązanych z tym danych. Każda instancja jest obrazem oddzielnego wątku wykonywania procesu lub czynności, który może być sterowany niezależnie lub INSTANCJA CZYNNOŚCI CZYNNOŚĆ REALIZOWANA RĘCZNIE CZYNNOŚĆ REALIZOWANA AUTOMATYCZNIE która zawiera (nie będąca częścią systemu przepływu pracy) (i/lub) ELEMENT PRACY WYWOŁANIE APLIKACYJNE (zadanie przydzielone uczestnikowi przepływu pracy) (narzędzia informatyczne umożliwiające wykonanie czynności)

Obszary standaryzacji związane z systemami przepływu pracy ACTIVITIES Standardy definiujące sposób, w jaki poszczególne pojęcia związane z procesami biznesowymi powinny być reprezentowane na diagramach PROCESS MODELLING Definiuje sposób, w jaki niezależne organizacje uczestniczące w procesie biznesowym komunikują się ze sobą w trakcie wspólnego dążenia do osiągnięcia celu biznesowego UMM UML MDA/BPDM BPMN BPSM PROCESS CHOREOGRAPHY BPSS WSBPEL abstract WS-CDL WSCI WSCL PROCESS ORCHESTRATION WSBPEL EXECUTABLE ebXML CPPA BPML XPDL Definiuje czynności i działania realizowane przez organizacje w trakcie procesu Wywoływanie i monitorowanie stopnia wykonania czynności i działań oraz utrzymywanie definicji procesów WORKFLOW ADMINISTRATION BPQL WfXML WORKFLOW EXTENSIONS BPXL BTP Głównie umożliwiające definiowanie transakcji w ramach procesów INFORMATION MODELS UBL OAGIS RosettaNet PIP SERVICE DESCRIPTIONS WSDL Gotowe definicje procesów biznesowych możliwe do wykorzystania w trakcie integracji procesów biznesowych różnych partnerów Opis funkcji realizowanych przez usługi sieciowe oraz sposobu dostępu do tych funkcji Wymiana komunikatów za pomocą języka XML, sposób konstrukcji komunikatów oraz zarządzania komunikacją SOAP ASAP COMMUNICATIONS STANDARD BODIES OASIS ebXML OMG BPMI W3C WfMC OAGi RosettaNet

Etapy wyboru zestawu standardów dla platformy VISP choreografia: BPMN,UML 2.0,UMM,WSCL,WSCI,WS-CDL,ebXML BPSS orkiestracja: BPEL4WS 1.1,WSBPEL 2.0,XPDL 1.0,XPDL 2.0,WSFL,BPELJ,PD4J,jPdl,JBI,CPPA,WWF kompatybilność ze standardem WSDL i BPMN możliwość obsługi błędów i kompensacji możliwość definicji transakcji choreografia: BPMN, UML 2.0, orkiestracja: BPEL4WS 1.1, XPDL 1.0 możliwość współpracy wielu podmiotów w klastrze możliwość współpracy z innymi systemami np. ERP możliwość przekazywania informacji o rezerwacji zasobów na bazie opracowanych kryteriów dostępność narzędzi dostępność stabilnej wersji specyfikacji otwartość

Rezultaty analizy standardów workflow Choreografia Standardy modelowania choreografii wybrano BPMN oraz UML 2.0 język UMM odrzucono jako zbyt skomplikowany i mało rozpowszechniony Standardy wykonywania choreografii żaden ze standardów nie został uznany za możliwy do wykorzystania w ramach platformy języki WSCI i WSCL nigdy nie osiągnęły statusu standardu dojrzałego WS-CDL nie został jeszcze ukończony BPSS jest przeznaczony tylko do używania łącznie z resztą standardów z rodziny ebXML zdecydowano się nie specyfikować formalnie choreografii

Rezultaty analizy standardów workflow Orkiestracja Standardy modelowania orkiestracji przyjęto, że standardy modelowania choreografii mogą służyć także do modelowania orkiestracji Standardy wykonywania specyfikacji orkiestracji wybrano BPEL4WS 1.1 i XPDL 1.0 WS-BPEL 2.0 jeszcze nie ukończony brak darmowych narzędzi wykorzystujących XPDL 2.0 pozostałe standardy odrzucone ze względu na brak narzędzi lub ich zastąpienie przez inne

Rezultaty analizy standardów workflow Standardy wybrane do dalszych prac nad platformą

Sposób wykorzystania standardów w platformie VISP Inżynier produktu tworzy nieformalny opis procesu Architekt Procesów tworzy wstępny diagram choreografii w języku BPMN Ekspert Mapowania uzupełnia diagram o informacje niezbędne do przetłumaczenia go na język orkiestracyjny Na podstawie uzupełnionego diagramu BPMN generowane są szkielety plików w języku BPEL Ekspert Orkiestracji tworzy kompletny, wykonywalny plik BPEL

Korzyści z integracji dostawców ISP za pomocą platformy zwiększenie satysfakcji klientów, mających do dyspozycji większą liczbę oferowanych usług i większą kontrolę nad subskrybowanymi usługami udostępnienie możliwości definiowania nowych usług poprzez łączenie przygotowanych komponentów usługowych szersze otwarcie rynku lokalnego (zwiększenie jego konkurencyjności)

Podsumowanie Nie istnieje jeden powszechnie przyjęty i dojrzały standard realizacji workflow Dwie fale konsolidacji kilka lat temu: łączenie technologii firmowych w wyniku dające standard obecnie: łączenie się organizacji standaryzacyjnych Rekomendowane standardy choreografia: BPMN, UML 2.0, orkiestracja: BPEL4WS 1.1, XPDL 1.0 Metodyka wyboru standardów konieczność uwzględnienia zarówno aspektów technicznych jak i rynkowych przy wyborze standardów zwrócenie uwagi na kompatybilność i współdziałanie różnych standardów