Opracowała: mgr Sylwia Szczepaniak, pedagog w ZS nr 3 w Dęblinie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinno się zmienić w Twojej szkole, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi Klasa IIIa.
Advertisements

Program Bezpieczeństwo w sieci
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Komputer jako zagrożenie dla rozwoju dzieci klas I-III
Syn Pani Justyny Enterowskiej Piotrek
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?
Zasady BHP w pracy z komputerem
Dojrzałość szkolna dziecka
Napięcie emocjonalne i stres
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
Twój przyjaciel czy wróg?
Uzależnienia a rozwój dziecka
Czy to już uzależnienie?
UZALEŻNIENIE Internet.
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI W INTERNECIE.
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU
Przeciwdziałania zagrożeniom w Internecie .
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
SZANSE I ZAGROŻENIA INTERNETU
KOMPUTERY I INTERNET .
Komputer - przyjaciel czy wróg?
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Ankieta Ile czasu uczeń spędza przy klawiaturze, w internecie, oglądając telewizję? Ile czasu uczeń spędza ucząc się i czytając? W jakim celu korzystają.
WARTO WIEDZIEĆ, ŻE…. Kiedy jesteś na spotkaniu religijnym albo służbowym, w kinie, restauracji lub w innym miejscu publicznym, wyłącz telefon bądź ustaw.
BEZPIECZNIE W SIECI.
„Internet jest cudownym narzędziem, by szerzyć słowo boże i wspierać pokój na świecie" - twierdzi Jan Paweł II – patron naszej szkoły.
Test uzależnienia od komputera Przy każdym stwierdzeniu możesz wybrać tylko jedną odpowiedź (tak lub nie).
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
Wpływ gier komputerowych na człowieka
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Problemy współczesnej młodzieży
Umiejętność obserwacji.
Bezpieczny Internet Prezentacja przygotowana z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu 10 lutego 2015 r. Przygotowanie we współpracy nauczycieli: Renata Majewska.
Bezpieczeństwo w sieci
KOMPUTER PRZYJACIEL CZY WRÓG ??.
Telefony komórkowe w szkole
 Jak wynika z przeprowadzonych przez naukowców badań, telewizja ma głównie pozytywny wpływ na rozwój dzieci i młodzieży, tylko w wypadku, gdy rodzice.
Rola komputera i telewizji w życiu naszych dzieci?
Zagrożenia niesione przez współczesne środki przekazu (massmedia)
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Czy to już uzależnienie?
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Zapewne Twoje dziecko rozpoczęło już przygodę z Internetem. Możliwe, że ma konto na jednym lub kilku serwisach społecznościowych. Samodzielnie:  komentuje.
KOMPUTER – JEGO JASNE I CIEMNE STRONY
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Negatywny wpływ zdobyczy techniki XXI wieku na rozwój i kondycję zdrowotną dzieci i młodzieży.
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM? Stres to reakcja na bodziec pochodzący ze świata zewnętrznego, który wymaga z naszej strony podjęcia jakichś działań (reakcji).
Przygotował: Jakub Leńczowski
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
Swobodna wypowiedź o mediach. We współczesnym świecie media, czyli środki masowego przekazu takie jak rado, telewizja, Internet mają bardzo duży wpływ.
Aleksander Kuliński klasa II A
Bezpieczni w sieci CYBERPRZEMOC
Mama, tata, tablet….
10 ZASAD BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU
Dzień Bezpiecznego Internetu
Bezpieczni w e-świecie
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
„Razem zmienimy Internet na lepszy”.
Szkodliwość hałasu w szkole
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
KOMPUTER –  ZALETY I WADY 
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Zapis prezentacji:

Opracowała: mgr Sylwia Szczepaniak, pedagog w ZS nr 3 w Dęblinie. Kiedy Gra staje się Ważniejsza Komputer, telefon komórkowy i ich wpływ na rozwój dziecka. Opracowała: mgr Sylwia Szczepaniak, pedagog w ZS nr 3 w Dęblinie.

Obserwowane problemy: Duży wpływ nowoczesnych technologii takich, jak komputer i telefon komórkowy na zwiększenie zaburzeń uwagi i koncentracji u dzieci. Zwiększone pobudzenie psychoruchowe u dzieci podczas korzystania z komputera i telefonu. Wpływ nowoczesnych technologii na zwiększenie drażliwości i frustracji. Zmniejszanie się atrakcyjności drugiego człowieka, słowa pisanego i mówionego na rzecz bodźców wzrokowych i słuchowych oferowanych przez nowoczesne technologie. Nadmierne korzystanie z telefonu i komputera w domu i w szkole.

Pytania do Rodziców: Ile minut/godzin dziennie w domu dzieci poświęcają na korzystanie z komputera lub telefonu? Jaki wpływ mają na funkcjonowanie dzieci? Czy zauważyli państwo u swoich dzieci zmiany w zachowaniu podczas korzystania z telefonu lub komputera? (nadmierne pobudzenie, silne emocje itp.). Czy zdarza się, że Wasze dziecko reaguje złością lub histerią gdy prosicie o to, aby odłożyło komputer lub telefon, czy zakończyło grę?

Nowe technologie mają bardzo duży wpływ na nasze życie. Dzięki nim mamy szybszy dostęp do wiedzy i potrzebnych lub ciekawych informacji. Możemy również mieć stały kontakt z rodziną, przyjaciółmi czy choćby dziećmi które są w szkole.

Nowe technologie: WADY ZALETY Mogę kontaktować się z kolegami z dalekich miejsc. Mogę dowiedzieć się dużo o świecie. Pomaga w nauce. Mogę grać w różne gry. Zdobywam nowe umiejętności. WADY Nie mam czasu, aby wyjść na świeże powietrze. Jestem sam. Długo siedzę w bezruchu. Bolą mnie oczy, głowa, dłoń, plecy. Nie mam czasu na zabawy z kolegami. Zabiera mi dużo czasu.

Niestety, jak widać nowoczesne technologie mogą spowodować również wiele zagrożeń, na które w szczególności narażone są nasze dzieci. W szczególności dlatego, że ich układ nerwowy jest jeszcze niedojrzały. Obecnie nauczyciele, lekarze i psycholodzy alarmują na zwiększający się poziom agresji i drażliwości, rosnące zaburzenia koncentracji oraz zanikanie bliskich relacji społecznych oraz zanik komunikacji werbalnej wśród dzieci. Dziecko, którego układ nerwowy przyzwyczajony jest do szybko zmieniających się obrazów i stale utrzymywanego napięcia, nie jest w stanie spokojnie siedzieć w ławce i słuchać nauczyciela. Ma zbyt mało bodźców.

Przerwy kiedyś: http://opowiescizpodworka.blogspot.com/2015/05/zabawy-naszych-babc-i-dziadkow.html http://blogiceo.nq.pl/jedynkamlawa/2014/04/27/aktywne-przerwy-na-swiezym-powietrzu/

Przerwy Dziś:

Komputery, tablety oraz telefony mają ogromny wpływ na umysł małego dziecka. Powszechnie wiadomo, że małe dziecko jest jak „gąbka” i chłonie wszystko co dzieje się dookoła. Bardzo często widuje się, jak rodzice w poczekalni czy w sklepie dają małemu dziecku telefon jako zabawkę. Nie jest to jednak zwykła zabawka. W miarę upływu czasu dziecko zaczyna spędzać coraz więcej czasu przy urządzeniach. Kiedy podczas prób zabrania ulubionej zabawki dziecko wpada w płacz lub histerię – możemy mówić o początkach uzależnienia.

Naukowcy, psychiatrzy, a nawet informatycy alarmują: Bądźmy ostrożni!

Naukowe powody, dla których należy ograniczyć używanie urządzeń elektronicznych przez dzieci: Negatywny wpływ na rozwój mózgu dziecka Wczesny rozwój mózgu determinowany jest przez bodźce pochodzące z otoczenia lub ich brak. Narażanie mózgu na zwiększony dostęp do technologii elektronicznych okazał się mieć wpływ na zaburzenia uwagi, opóźnienie funkcji poznawczych, zaburzenia uczenia się, wzrost impulsywności i spadek zdolności samozachowawczych, np. napady złości. Nieharmonijny rozwój Nadmierne korzystanie z technologii przez dzieci poniżej 12 roku wpływa szkodliwie zarówno na rozwój ruchowy jak i umysłowy. Używanie urządzeń elektronicznych ogranicza ruch dziecka, co może prowadzić do opóźnienia w rozwoju ruchowym. Jedno na troje dzieci, które idą do szkoły są negatywnie nastawione do nauki. Rozwój ruchowy ma duży związek z umiejętnością koncentrowania się. Zaburzenia snu- 75% dzieci w wieku 8 i 10 lat ma trudności z zasypianiem bo ich myśli wędrują do gier, filmów, kreskówek itd.

Cyfrowe otępienie – nowe zjawisko. Zmiany w mózgu Media pokazujące szybko zmieniające się obrazy mogą przyczyniać się do spadku możliwości koncentracji, umiejętności skupiania się i rozwoju pamięci. Spowodowane jest to odcinaniem się połączeń neuronowych w korze czołowej mózgu. Dzieci, nie potrafią się skupić mają problemy z uczeniem się spowodowane przez zaburzenia pamięci i uwagi.

Promieniowanie W maju 2011 roku Światowa Organizacja Zdrowia zaliczyła telefony komórkowe i inne urządzenia korzystające z łączności bezprzewodowej do kategorii „2B”, czyli kategorii opisującej czynniki mogące powodować raka, ze względu na emisję promieniowania. Jeden z kanadyjskich naukowców wydał oświadczenie z informacją ostrzegawczą: „dzieci są bardziej wrażliwe na różne czynniki niż dorośli, ponieważ ich układ odpornościowy i mózg wciąż się rozwijają”.

KOMPUTER

UZALEŻNIENIA Uzależnienie od komputera może zaczynać się już od najmłodszych lat, kiedy dzieci spędzają przed komputerem dużo czasu, a rodzice nie zwracają na to uwagi. Są wręcz zadowoleni, że nie zawracają im głowy, albo że pociecha tak dobrze radzi sobie z nowymi technologiami.

Zagrożenia Jako rodzic i opiekun, pozwalając na długie przebywanie przy komputerze i telefonie muszę być świadomym, że narażam swoje dziecko na niebezpieczeństwa, które można podzielić na: Fizyczne, Emocjonalne, Społeczne.

Zagrożenia Fizyczne Wielogodzinne siedzenie bez ruchu przy komputerze powoduje: wady kręgosłupa, zła postawa ciała, usztywnienie mięśni skutek przyjmowania nieprawidłowej pozycji podczas pracy przy komputerze oraz złym ustawieniem monitora, schorzenia ręki: pogorszenie sprawności chwytnych dłoni, pogorszenie wzroku, zespół tzw. suchego oka, zaburzenia układu nerwowego, bóle i zawroty głowy.

Zagrożenia Społeczne: izolacja, osamotnienie unikanie bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami Dzieci nie odróżniają fikcji od prawdziwego życia. Czasem każdemu z nas zdarza się bać podczas oglądania horroru, płakać śledząc losy bohaterów melodramatu lub z napięciem obserwować losy bohaterów kryminalnego serialu, pomimo, że to nie dzieje się naprawdę, że to tylko fikcja.

Zagrożenia Emocjonalne – dzieci przeżywają świat wirtualny i nierealny tak samo przeciążenie nadmiarem informacji, uzależnienie, stany lękowe i depresyjne, trudności z koncentracją, rozdrażnienie.

Rodzicu bądź czujny! Gdy czas spędzany przy komputerze lub telefonie dominuje nad innymi aktywnościami, np. spotkaniami ze znajomymi, nauką, pracą, innymi zainteresowaniami, a nawet jedzeniem czy spaniem. Kiedy brak możliwości skorzystania z komputera lub zagrania w grę powoduje: rozdrażnienie, złe samopoczucie, agresję, chandrę, apatię a w skrajnych przypadkach nawet depresję.

Jeżeli już obserwują Państwo u swojego dziecka powyższe objawy to podstawą jest stopniowe ograniczanie kontaktu z komputerem.

Rodzicu Działaj: Szczera rozmowa i zainteresowanie się dzieckiem. Jeśli pokażemy mu w jaki sposób spędzać czas po za wirtualnym światem, gdzie można wyjść i co robić, wzbudzimy jego zainteresowanie. Spędzanie czasu z dzieckiem: wspólne gry, spacery, czytanie bajek. Wbrew pozorom taka forma spędzania czasu jest dla dziecka bardzo atrakcyjna. Korzystanie z komputera za przyzwoleniem - Jeżeli dziecko wykona wszystko to o co prosiliśmy (odrobi lekcje, pobawi się z rówieśnikami, pogra w piłkę, itp.) wtedy dostaje hasło do internetu. W ten sposób to my kontrolujemy jak często i ile czasu dziecko spędza przy komputerze. podczas posiłków wszystkie elektroniczne media są wyłączone. Drugie konto użytkownika dla dziecka. Zmiana hasła do Wi-Fi.

Rodzicu Działaj: Korzystanie z komputera tylko za przyzwoleniem: Dziecko może obejrzeć ulubiony program lub zagrać w grę, gdy odrobi lekcje i spełni domowe obowiązki. Korzystanie z komputera tylko za przyzwoleniem: Na początek ustalcie więc z dzieckiem zasady korzystania z telewizji i komputera. Powinny być jasne i konkretne, najlepiej spisać je na kartce i powiesić w widocznym miejscu np. dziecko włącza telewizor lub komputer tylko za zgodą dorosłego, dziecko wcześniej uzgadnia z rodzicami, co chce obejrzeć (korzystając z programu tv) lub w jaką grę chce zagrać, podczas posiłków wszystkie elektroniczne media są wyłączone, ! W naturze dziecka leży sprawdzanie, czy da się przesunąć ustalone przez was granice. To jeden z aspektów jego rozwoju. Waszą rolą jest pokazać, że w tej kwestii granice są nienaruszalne - i powinno się wyłączyć komputer czy TV.

Bezpieczne korzystanie z komputera: Dobre stanowisko pracy (biurko, dostosowany fotel). częste przerwy na swobodny ruch. kontrola czasu, 5 min. przerwa po każdych 15 min pracy. Jednocześnie dbajmy o : spotkania z rówieśnikami na świeżym powietrzu, czas na pasje, gry planszowe, pisanie i rysowanie, kontrolne badania wzroku, zapraszajmy do domu inne dzieci.

TELEFON

Fonofobia – uzależnienie od telefonu Objawy uzależnienia od telefonu charakteryzują się tym, że: właściciel przywiązuje ogromną wagę do jego posiadania, nie odkłada go na bok. gdy dochodzi do rozładowania baterii, odczuwa ogromne zaniepokojenie – w skrajnych przypadkach może to nawet prowadzić do ataków paniki (reakcja odstawienia).

Gdy zauważymy problem Niepokojące zachowania dziecka, zbyt duża częstotliwość korzystania z telefonu, powinny być dla nas impulsem do przeprowadzenia z nim spokojnej rozmowy pokazującej możliwe konsekwencje. Jeśli natomiast uznamy, że dziecko zbyt często korzysta z telefonu i podczas każdej próby odebrania go napotykamy na opór, a nasza latorośl staje się niegrzeczna, wręcz agresywna, zacznijmy stopniowo podobnie jak w przypadku komputera ograniczać do niego dostęp.

Gdy zauważymy problem Musimy też pamiętać, abyśmy sami dawali dziecku dobry przykład i korzystali z telefonu wtedy, gdy naprawdę tego potrzebujemy, a nie w każdej wolnej chwili.

Bezpieczne korzystanie z TeleFONU Dla dzieci poniżej 14 r.ż. telefon bez gier i możliwości podłączenia do internetu. Monitorowanie przeglądanych treści. Ograniczanie budżetu na smsy i połączenia. Spotkania z rówieśnikami na świeżym powietrzu. Czas na pasje, gry planszowe, pisanie i rysowanie.

Podsumowanie: Drogi Rodzicu! Winą za uzależnienia nie można obarczać technologii, ponieważ ma ona pozytywne aspekty. Nowe technologie wnoszą do naszego życia dużo dobrego, jednak korzystanie z nich wymaga umiaru. Dzieci ze względu na brak dojrzałości emocjonalnej są bardzo podatne na uzależnienia od nierealnej rzeczywistości. Dlatego to my, dorośli musimy je chronić. Można a nawet trzeba ograniczyć używanie nowych technologii, wyznaczając limit czasu, który wolno na nie poświęcić, i kontrolując go poprzez włączenie budzika. Należy również zadbać o mądre zagospodarowanie wolnego czasu dziecka: rozmowy, spacery, gdy planszowe, spotkania z przyjaciółmi.

Podsumowanie: Drogi Rodzicu! Przyjrzyj się uważnie zachowaniu Twojego dziecka podczas korzystania z telefonu i komputera Przyjrzyj się jak dziecko spędza swój czas wolny, czy potrafi go sobie zorganizować, gdy nie ma dostępu do TV, komputera i telefonu Podpytaj nauczyciela o to, co Twoja pociecha robi z telefonem podczas przerw. Mądrze kochać to znaczy czasem postawić mądre ograniczenia, przeczekać histerię lub na coś nie pozwolić. Dzięki mądrej konsekwencji z czasem ujrzymy spokojniejsze, bardziej skoncentrowane, obecne tu i teraz w realnym świecie dzieci.

PYTANIA DLA RODZICÓW: Jak często Wasze dzieci korzystają z komputera lub telefonu? Co wtedy najczęściej robią (poszukiwanie informacji, gra, itp.) ? Ile czasu dzieci spędzają przed ekranem? W jaki sposób ustalacie Państwo w domu zasady korzystania z telefonu lub komputera? Czy macie świadomość, w jaki sposób moje dziecko korzysta z telefonu w szkole? Na co w szczególny sposób uczuliła Państwa ta prezentacja? W jaki sposób pomoże Wam ona zmienić swoje podejście do spędzania czasu przez Wsze dziecko?

Dziękuję za uwagę Opracowała: mgr Sylwia Szczepaniak, pedagog w ZS nr 3 w Dęblinie.

Materiały: Dzieci aktywne online. www.gemius.pl , 2007 Dzieci on-line w oczach rodziców. www.gemius.p, 2008 Timoszyk-Tomczak C.: Czas spędzany przed komputerem i telewizorem w świadomości dzieci oraz rodziców. [W:] M. Sokołowski (red.): (Kon)teksty kultury medialnej. Analizy i interpretacje. T. 2. Olsztyn 2007 http://www.magdalenaszpunar.com/_publikacje/2009/szpunar.pdf http://szkola.wp.pl/kat,132754,title,Komputer-pomaga-dzieciom-w-rozwoju-ale-moze-tez- szkodzic,wid,15261837,wiadomosc.html?ticaid=118654 http://londynek.net/czytelnia/article?jdnews_id=4290967 http://proinformatyk.pl/uzaleznienie-od-komputera/ http://www.bakusiowo.pl/jak-komorka-telewizor-i-komputer-wplywaja-na-dziecko/ http://zakupydladziecka.pl/uczen/rozwoj-i-edukacja/25-dziecko-a-media-zasady-bezpiecznego-korzystania-z-komputera-i-telewizora http://info.wyborcza.pl/temat/wyborcza/gry+komputerowe+zmiany+w+m%C3%B3zgu