Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System prawny UE.
Advertisements

System prawny UE. Prawo pierwotne: pochodzi od państw członkowskich karta konstytucyjna Wspólnoty procedura zmiany jurysdykcja ETS.
Akt administracyjny.
Prawo Unii Europejskiej prawo pierwotne - stanowione przez państwa członkowskie jako część prawa międzynarodowego prawo pierwotne - stanowione przez państwa.
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
Źródła prawa.
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Międzynarodowe Prawo Podatkowe.
dr Aleksandra Sołtysińska
Filary w strukturze UE dr Edyta Martini.
EUROPEJSKIE STANDARDY PROCEDURY ADMINISTRACYJNEJ I SĄDOWEJ
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ AKADEMICKA
Źródła prawa podatkowego
Komisja europejska.
Zasady działania Unii Europejskiej
Stosunki prawne.
Zasady ustroju politycznego państwa
System aktów prawodawczych
Przedmiot prawa cywilnego Kryteria wyodrębniania stosunków cywilnoprawnych Pojęcie prawa cywilnego sensu largo Kodyfikacja prawa cywilnego.
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Międzynarodowe Prawo podatkowe
PRAWO ADMINISTRACYJNE
SYSTEM OCHRONY PRAWNEJ W UNII EUROPEJSKIEJ
Dogmatyka prawa Zajmuje się badaniem prawa aktualnie obowiązującego (de lege lata) Jej zadaniem jest: Opis i systematyzacja norm prawnych Wykładnia prawa.
Prawo administracyjne – źródła prawa
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Zasady ustroju politycznego państwa SNA II (1) Prezentację przygotowała mgr Iwona Dyś Zajęcia nr 1.
 Wartości - cele – narzędzia do ich realizacji - działania  UE posiada pewne wartości, z których wynikają cele. Z celi zaś wynika sposób rozumienia,
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Prawo konstytucyjne zajęcia nr 1
Źródła Prawa Wspólnotowego Centrum Informacji Europejskiej Aleksander PARZYCH.
Spadki EU. W dniu 16 sierpnia 2012 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 650/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
PRAWO INTERTEMPORALNE
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
PRAWO UNII EUROPEJSKIEJ Zajęcia nr 2 STUDIA WIECZOROWE / GRUPA 3 / 23-PR-WM-S6-PUE MGR BARBARA CHACZKO.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
Skarga o stwierdzenie nieważności (art. 263 TL) mgr Magdalena Matusiak-Frącczak.
Prawo gospodarcze Unii Europejskiej
Konstytucyjny system źródeł prawa
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Umowy międzynarodowe Jan Ludwik
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
Procesy decyzyjne i instytucje UE
System aktów prawodawczych
Tworzenie prawa.
„Nowe” zasady ogólne w k.p.a.
Akt administracyjny – pojęcie, sposoby klasyfikowania
„Współczesne wyzwania prawa konsumenckiego” Kraków, r.
Tworzenie prawa.
Piotr Sadowski Warszawa, 12 kwietnia 2011 r.
Prawo konstytucyjne zajęcia nr 1
Zasady ustrojowe UE r..
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Wpływ czynności niepodlegających opodatkowaniu na zakres prawa do odliczenia - Mariusz Marecki Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Prawo unijne prawo międzynarodowe i prawo krajowe- relacja
NORMY I PRZEPISY PRAWA CYWILNEGO OBOWIĄZYWANIE NORM W CZASIE I PRZESTRZENI mgr Maciej Bieszczad Zakład Prawa Cywilnego i Prawa Międzynarodowego Prywatnego.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jako sąd międzynarodowy
Tworzenie prawa.
Stosowanie praw UE.
Zapis prezentacji:

Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik Katedra Prawa Międzynarodowego i Europejskiego Centrum Doskonałości im. Jeana Moneta przy Uniwersytecie Wrocławskim

Zasada pierwszeństwa Wyrok w sprawie 26/62 Van Gend & Loos: „Wspólnota stanowi nowy porządek prawny w prawie międzynarodowym, na rzecz którego państwa ograniczyły, jakkolwiek tylko w wąskich dziedzinach, swoje prawa suwerenne, i którego normy znajdują zastosowanie nie tylko do państw członkowskich, ale i pochodzących z nich jednostek” Wyrok w sprawie 6/64 COSTA przeciwko E.N.E.L.: „Prawu utworzonemu na podstawie traktatu, pochodzącemu z niezależnego źródła, nie można, ze względu na jego wynikającą stąd szczególną naturę, przeciwstawiać w postępowaniu sądowym jakiegokolwiek wewnętrznego aktu prawnego, gdyż oznaczałoby to utratę przez to prawo charakteru wspólnotowego i zakwestionowanie samych podstaw prawnych Wspólnoty” Wyrok w sprawie 106/77 Simmenthal: „Zgodnie z zasadą wyższości prawa wspólnotowego bezpośrednio stosowane postanowienia traktatu oraz akty wydawane przez instytucje nie tylko powodują w stosunku do prawa krajowego państw członkowskich, od chwili wejścia w życie, nieskuteczność z mocy prawa wszelkich sprzecznych z nimi obowiązujących przepisów prawa krajowego, ale także – jako integralne elementy porządku prawnego obowiązującego na terytorium każdego z państw członkowskich, mające wyższą moc prawną – uniemożliwiają stanowienie nowych, ważnych aktów prawa krajowego, gdyby były one niezgodne z normami wspólnotowymi”

Konsekwencje zasady pierwszeństwa Zasada pierwszeństwa zobowiązuje sądy do stosowania prawa unijnego do prawa krajowego. Każdy sąd ma obowiązek niestosowania prawa krajowego, zarówno wcześniejszego, jak i późniejszego, sprzecznego z prawem unijnym, bez czekania na jego uchylenie. Rezultatem prymatu prawa Unii nie jest nieważność sprzecznego z nim prawa krajowego, lecz obowiązek niestosowania normy krajowej. Źródło: J. Barcz, M. Górka, A. Wyrozumska, Instytucje i prawo Unii Europejskiej, Wyd. 3, Warszawa 2012, s. 296

Potrójna bezpośredniość prawa unijnego

Bezpośrednie obowiązywanie Źródło: Traktat o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Tom III Komentarz pod red. A. Wróbla, J. Łacny i D. Kornobis-Romanowskiej, Wolters Kluwer Polska Warszawa 2010,

Bezpośrednie stosowanie Dotyczy sposobu i zakresu stosowania prawa unijnego przez organy państwa członkowskiego. Bezpośrednio stosowane mogą być zarówno bezpośrednio obowiązujące przepisy prawa unijnego (stanowiące część wewnętrznego porządku prawnego państw członkowskich), jak i inne przepisy tego prawa, które organ państwa członkowskiego uzna za obowiązujące i uczyni podstawą rozstrzygnięcia. Podstawą prawną załatwienia sprawy zawisłej przed organem państwa członkowskiego jest przepis prawa unijnego, a nie przepis prawa wewnętrznego państwa członkowskiego. Odbywa się w ramach wąsko rozumianego procesu określania konsekwencji prawnych faktów uznanych za udowodnione w drodze aktu jednostkowego i konkretnego (decyzja administracyjna, wyrok sądowy). Źródło: Traktat o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Tom III Komentarz pod red. A. Wróbla, J. Łacny i D. Kornobis-Romanowskiej, Wolters Kluwer Polska Warszawa 2010,

Bezpośredni skutek

Bezpośredni skutek –kryteria stosowania Normy mające wywołać bezpośredni skutek są dostatecznie jasne i precyzyjne . Są bezwarunkowe . Nie podlegają wykonaniu przez państwa członkowskie lub instytucje Unii. Nie przyznają tym podmiotom kompetencji do działania na zasadzie uznania lub władzy dyskrecjonalnej (ang. discretion). Źródło: Traktat o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Tom III Komentarz pod red. A. Wróbla, J. Łacny i D. Kornobis-Romanowskiej, Wolters Kluwer Polska Warszawa 2010,

Bezpośredni skutek a akty prawa wtórnego Źródło: J. Barcz, M. Górka, A. Wyrozumska, Instytucje i prawo Unii Europejskiej, Wyd. 3, Warszawa 2012, s. 296

Wykładnia zgodna Obowiązek sądów krajowych interpretowania prawa krajowego zgodnie z treścią i celem prawa unijnego. Dotyczy wszystkich krajowych przepisów prawnych realizujących prawo Unii. Jest ograniczony przez ogólne zasady prawa (nie można interpretować contra legem). Nie przyznają tym podmiotom kompetencji do działania na zasadzie uznania lub władzy dyskrecjonalnej (ang. Discretion) + W razie transpozycji dyrektywy po terminie oraz przy braku jej bezpośredniej skuteczności sądy krajowe są zobowiązane do dokonywania wykładni prawa wewnętrznego w świetle brzmienia dyrektywy i jej celu Od wejścia w życie dyrektywy, sądy krajowe są zobowiązane do powstrzymywania się od doknywania wykładni godzącej w cel dyrektywy Źródło: J. Barcz, M. Górka, A. Wyrozumska, Instytucje i prawo Unii Europejskiej, Wyd. 3, Warszawa 2012, s. 296

Dziękuję za uwagę