WARSZTAT LOGOPEDYCZNY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AAC (ang.) Augmentative and Alternative Communication wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się lub wspomagająca i alternatywna komunikacja.
Advertisements

„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
 Około 2 m-ca życia (kiedy dziecko leży) zaczyna głużyć (gruchać) tzn. wydaje gardłowe dźwięki typu k, g, ch. Jest to czynność odruchowa nie związana.
Logopedia= logos (mowa)+ paideia (wychowanie)
Czy moje Dziecko mówi poprawnie? – charakterystyka mowy Dziecka przedszkolnego Logopeda mgr Iwona Strzelczyk.
Mowa determinuje całokształt rozwoju dziecka i jego powodzenie szkolne. Jest ona decydująca w nawiązywaniu kontaktów społecznych, gdyż umożliwia precyzyjną.
Przygotowała Katarzyna Gac. Logopedia gr. Lotos –słowo, phedos –nauka, która zajmuje się całością zagadnień związanych z komunikacją językową analizuje.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
„zdrowe życie w szkole i w domu” Wielu z was spotyka się ze zjawiskiem palenia papierosów. Zanim ktoś będzie was namawiał do palenia musicie wiedzieć,
* Od kiedy rozwija się mowa dziecka? Aparat mowy rozwija się już w okresie prenatalnym, na który składają się: -Aparat oddechowy ( płuca oskrzela, tchawica)
Etapy rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy pod hasłem „Dźwigaj mniej” Październik 2007.
Nordic Walking Przygotowała: Małgorzata Kurek. Co to jest Nordic Walking? Nordic Walking jest ciekawą i przyjemną formą odpoczynku. Polega on na marszu.
C ZY MOJE DZIECKO PRAWIDŁOWO MÓWI ?. R odzice często zastanawiają się nad tym, czy mowa jego dziecka rozwija się prawidłowo. Poniższe wskazówki pozwolą.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
Hartowanie ciała Wykonała Maria Szelągowska. Co to jest hartowanie? Hartowanie Hartowanie – proces adaptowania ciała do niekorzystnych warunków zewnętrznych.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
„Należy do dobrego wychowania dzieci, ażeby dobrze wykształcić narzędzia mowy, ażeby dzieci nauczyć każde słowo doskonale, wyraźnie i czysto wymawiać.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
LEKKI PLECAK. - droga do szkoły i (do wiedzy) nie musi być ciężka. Dbaj o to aby Twój plecak był jak najlżejszy - Ile waży Twój plecak ? Lżejszy plecak.
Aktywność fizyczna Dobre nawyki Siedzenie odpowiednie Stanowisko pracy Sport Twoja kondycja psychiczna Pozostając w ruchu organizm produkuje więcej.
PRZEDSTAWIA. ZNAK JAKOŚCI KIDZONE PREZENTACJA PROJEKTU Stawiamy na jako ść ! Promujemy najlepszych! W ramach KidZone- Strefy Szcz ęś liwych Dzieci funkcjonuje.
KORZYSTANIE PRZEZ UCZNIÓW Z POSIŁKU W STOŁÓWCE SZKOLNEJ NA PODSTAWIE ANALIZY ANKIET PRZEPROWADZONYCH P RZEZ K OMISJĘ R EWIZYJNĄ R ADY M IEJSKIEJ W O LECKU.
Zmysły.
Krótkowzroczność, dalekowzroczność - Wady Wzroku
14 listopada Światowy Dzień Walki z CUKRZYCĄ
Umiemy powiedzieć NIE ! Czyli wskazówki dla każdego z Was.
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Światowy Dzień Rzucania Palenia
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Co każdy Rodzic wiedzieć powinien czyli
Trening Funkcjonalno-siatkarski
terminologia, skale pomiarowe, przykłady
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI ZAGROŻENIA HAŁASEM
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
MAMO! TATO! PRZECZYTAJ! Rady i wskazówki dla rodziców dzieci korzystających  z telewizji, Internetu i grających w gry komputerowe.
Metoda projektu.
PROFILAKTYKA LOGOPEDYCZNA – WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY DZIECKA
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Kiedy Twoje dziecko powinno uczestniczyć w terapii logopedycznej?
6-LATEK W SZKOLE.
opracowała Edyta Gagracz
NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM DAJE DZIECIOM NIE TYLKO SZANSĘ W NABYWANIU SŁOWNICTWA, ALE RÓWNIEŻ ROZBUDZA ICH ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWĄ I BUDUJĘ.
BADANIA ZUZYCIA BOCZNEGO SZYN W ROZJAZDACH KOLEJOWYCH
Zapadalność na choroby zawodowe w Polsce wykazuje stałą tendencję wzrostową. W 2014 r. odnotowano 2351 przypadków chorób zawodowych, tj. 16,5 przypadków.
Uczeń z afazją motoryczną w szkole
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
SKAZANI NA SIEBIE CZY OBDAROWANI SOBĄ?
Implementacja rekurencji w języku Haskell
Fonetyka mgr Tamara Bużantowicz.
Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia:
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom.
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
CZŁOWIEK I JEGO BUDOWA.
Zapis prezentacji:

WARSZTAT LOGOPEDYCZNY …bo wszyscy ludzie uśmiechają się w tym samym języku 

1. Przebieg ciąży 2. Poród 3. Stan dziecka po urodzeniu

I. Etapy rozwoju mowy dzieci. Okresy kształtowania się mowy dziecka (wg L. Kaczmarka): Okres melodii (0-1 rok życia) Okres wyrazu (1-2 rok życia) Okres zdania ( 2-3 rok życia ) Okres swoistej mowy dziecięcej (3-7 rok życia)

Co powinien mówić roczniak? Dziecko przychodząc na świat komunikuje się z otoczeniem za pomocą krzyku. Krzyk odpowiada za uruchomienie układu oddechowego i fonację (wydawanie głosu). Głużenie - ok. 2-3 miesiąca życia dziecka, jest to odruch bezwarunkowy, powstają dźwięki zbliżone do samogłosek o u a e, często połączone z h, a także spółgłosek np. gu. Głużyć mogą wszystkie dzieci, nawet z wadami słuchu. Gaworzenie – pojawia się w drugim półroczu życia dziecka, jest to odruch warunkowy. Dziecko naśladuje usłyszane dźwięki mowy. W toku głużenia i gawożenia dziecko zaczyna kojarzyć obrazy z jego otoczenia, wraz z ich dźwiękowymi odpowiednikami. Pod konie 1 roku życia mogą pojawić się proste wyrazy takie jak mama, tata itd..

Co powinien mówić 2-latek? Dziecko używa wiele samogłosek i znaczną część spółgłosek takie jak: p, b, d, t, m, n, ś, czasem ć. Trudniejsze w wymowie spółgłoski zastępuje innymi o zbliżonym miejscu artykulacji, w ten sposób umożliwia sobie kontakt z otoczeniem.

Co powinien mówić 3-latek? Dziecko 2,5-letnie wyłania: Samogłoski ( z wyjątkiem nosowych); Spółgłoski wargowe (p,b,m); Spółgłoski wargowo-zębowe (w,f); Spółgłoski środkowo-językowe (s,ź,ć,ń); Spółgłoski tylno-językowe (k,g); Spółgłoski przednio-językowo-zębowe (t,d,n); Spółgłoski przednio -językowo-dziąsłowe (l) Pod konie tego okresu mogą pojawić się głoski szeregu syczącego i szumiącego. Wymienione głoski nie zawsze wymawiane są poprawnie, zwłaszcza w wyrazach, trudniejszych zestawieniach, dłuższych wypowiedziach.

A co u 4-latka? Utrwalanie głosek szeregu syczącego ; Głoski szeregu szumiącego zamieniane często na głoski szeregu syczącego, lub ciszącego (parasygmatyzm); Prawidłowa artykulacja głoski „r”, jednak jeszcze na tym etapie jej opóźnienie nie powinno niepokoić.

Co na to 5-latek? Tworzy wypowiedzi dość zrozumiałe; Prawidłowa artykulacja głoski „r”; Głoski ciszące, które pojawiły się u czterolatka, zaczynają się ustalać.

Dziecko 6-letnie  Opanowana wymowa, mogą jednak pojawić się trudności w wymowie: -głosek ciszących, -głoski „r”, -a także grup spółgłoskowych, zwłaszcza w śródgłosie wyrazów.

II. Rodzaje zaburzeń mowy. Najczęściej występujące zaburzenia w naszej szkole to: sygmatyzm, również parasygmatyzm – zastępowanie głosek w obrębie trzech szeregów; rotacyzm, również pararotacyzm; kappacyzm, gammacyzm; lambdacyzm; betacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski „b”; mowa bezdźwięczna

Nieprawidłowa realizacja Rodzaje rotacyzmu: języczkowy; policzkowy boczny; wargowy; międzyzębowy; podniebienny; świszczący; Nieprawidłowa realizacja głoski „r”!

Rodzaje Sygmatyzmu: -międzyzębowy; przyzębowe; boczne; wargowo-zębowe; nosowe; świszczące; krtaniowe; gardłowe; przydechowe. Polega na tym, że że język podczas artykulacji głosek dentalizowanych ( dot. głosek syczących, szumiacych, ciszących) znajduje się pomiędzy zębami. Najczęstsza przyczyna to nieprawidłowy sposób połykania i oddychania. Terapia obejmuje zmianę nawyków połykania i oddychania.

Parakappacyzm i paragammacyzm Mogikappacyzm i Mogigammacyzm Kappacyzm i Gammacyzm Polega na niewłaściwe wymowie głosek k,g. zazwyczaj występują łącznie. Przyczyna to niska sprawność tylnej części języka. Parakappacyzm i paragammacyzm Zamiana głosek: k-t, g- d Mogikappacyzm i Mogigammacyzm Opuszczanie głosek: k,g

Lambdacyzm Paralambdacyzm Mogilambdacyzm Nieprawidłowa wymowa głoski „l” Przyczyna: zbyt krótkie wędzidełko Paralambdacyzm Zamiana głoski „l” na np. j Mogilambdacyzm Opuszczanie głoski „l”

Mowa bezdźwięczna Wyróżniamy: Objawia się brakiem wymawiania dźwięcznych spółgłosek Zwarto wybuchowych ( p,b,d,t,k,g) zwarto szczelinowych (c,dz,cz,dż,ć,dź) szczelinowych (f,w,ch,s,z,ś,ź,sz,ż) Wyróżniamy: Samogłoski dźwięczne: a, e, i, y, o, u, ą, ę Spółgłoski dźwięczne: m, n, ń, l, r, Pary spółgłosek dźwięcznych z bezdźwięcznymi: B-P, D-T, G-K DZ-C, CZ-C, DŹ-Ć W-F, Z-S, Ż-SZ, Ź-Ś

III. Przyczyny zaburzeń mowy: Endogenne: nieprawidłowa budowa anatomiczna narządów aparatu artykulacyjnego (gł. wady budowy języka, np. ankyloglosja, makroglosja, oraz podniebienia, m.in.: rozszczepy, podniebienie gotyckie wady zgryzu i anomalie zębowe) wady budowy lub funkcjonowania narządu słuchu, a w ich wyniku niedosłuch; nieprawidłowa budowa, lub funkcjonowanie krtani (dot. cechy dźwięczności ); obniżona sprawność narządów aparatu artykulacyjnego (gł. języka), lub dysfunkcje w jego obrębie; nieprawidłowe nawyki ruchowe w przebiegu czynności odgryzania, żucia, połykania, oddychania.

Wady budowy języka: Ankyloglosja- zbyt krótkie wędzidełko Makroglosja

Wady budowy podniebienia: Rozszczep wargi Rozszczep podniebienia

Anomalie zębowe Podniebienie gotyckie często towarzyszy zgryzowi otwartemu. Jest to patologiczne ustawienie zębów dolnych i górnych, charakteryzujące się tym, że zęby dolnej szczęki nie schodzą się z zębami szczęki górnej. Odległość między nimi dochodzić może nawet do 20 cm.

Egzogenne: nieprawidłowe wzory wymowy u osób z najbliższego otoczenia; zmuszanie dziecka zbyt wcześnie do wymowy poszczególnych głosek, zazwyczaj głoski „r”

SPRAWNOŚĆ BUZI I JĘZYKA W NAJMŁODSZYCH LATACH ŻYCIA. O tym, że złe codzienne nawyki potrafią wpłynąć na złe przygotowanie buzi do mówienia wspominałam. W myśl zasady, że lepiej zapobiegać niż leczyć, chciałabym podrzucić Wam kilka wątków do przemyślenia.

SMOCZKI Przede wszystkim silikonowe, są przezroczyste, bez zapachu i smaku. Są twardsze niż smoczki lateksowe, a więc maluch musi włożyć więcej wysiłku w ssanie, lepiej zatem rozwijają się mięśnie buzi i języka. Anatomiczne, w ich przypadku dolna końcówka, która dotyka języka dziecka jest spłaszczona, górna wygięta w stronę podniebienia. Smoczek anatomiczny można włożyć dziecku do buzi tylko w jeden sposób – uwypukleniem gumki smoczka ku podniebieniu, niwelują one u dzieci wady zgryzu, łatwiej odzwyczaić ich od ssania.

Długotrwałe karmienie przez smoczek wyłącza z pracy czubek języka i wargi. Brak pracy czubka języka zaburza wymowę głosek t, d, n, s, z, c, dz, a także sz, ż, cz, r, l. Wiotki mięsień warg nie sprzyja prawidłowej wymowie głosek p, b, m, oraz f, w.

KIEDY POŻEGNAĆ SIĘ ZE SMOCZKIEM? Na moment rezygnacji ze smoczka podaje się różne rekomendacje, m.in.: 3 miesiąc; 5-6 miesiąc – ze względu na osłabienie odruchu ssania, a także na dynamiczny rozwój dziecka; 8-9 miesiąc – dalszy dynamiczny rozwój psychoruchowy dziecka, oraz pełniejsze uzębienie; 12 miesiąc – wygasanie odruchu ssania, okres intensywnego rozwoju mowy.

Smoczek jako uspokajacz! Max do 1 urodzin! Decyzja dość trudna? Ssanie smoczka nie powinno być normą! Świadome i mądre postępowanie , wymagające konsekwencji i zdeterminowania, wpłynie pozytywnie na rozwój dziecka!

Kubeczki O ile to możliwe jak najszybciej przyzwyczajajmy dziecko do picia z kubeczka. Jeśli nie przemawiają do Was argumenty o sprawności aparatu artykulacyjnego, to może przemówią argumenty praktyczne: gdziekolwiek wybieracie się z dzieckiem macie z głowy zabieranie ze sobą tych wszystkich akcesoriów do picia. Dziecko potrafiące pić z kubeczka poradzi sobie zarówno na spotkaniu rodzinnym, jak i w restauracji. A jeśli do tego szybko opanuje sztukę samodzielnego picia (a potrafią to już nawet roczne dzieci) będziecie mieć częściej wolne ręce :)

Butelki ze smoczkiem W pierwszych miesiącach życia dziecka – nieodzowne jeśli karmimy butelką, albo podajemy inne napoje. Ale etap butelek można całkowicie ominąć. Na przykład jeśli „książkowo” karmi się piersią (do szóstego miesiąca życia wyłącznie piersią) butelki mogą okazać się zupełnie niepotrzebne. Jeśli jednak wybieramy butelkę, to starajmy się, aby smoczek przypominał kształtem naszą pierś, a właściwie brodawkę, wymieniajmy smoczki regularnie – zgodnie z zaleceniami producenta. Od szóstego miesiąca życia, albo ciut później, kiedy dziecko już pewnie siedzi starajmy się stopniowo wprowadzać inne naczynia do picia.

Plastikowe widelce i łyżeczki Mówiąc szczerze nie jestem ich zwolennikiem. Mają jakieś dziwaczne kształty i czasem zupełnie nie przypominają prawdziwych sztućców. Często dziwacznie powyginane bardziej utrudniają niż ułatwiają naukę samodzielnego jedzenia. Nie mówiąc już o tym, że same końcówki bywają grubsze niż końcówki zwykłych sztućców, przez co utrudniają dziecku ściąganie jedzenia. Przy okazji parę słów o technice karmienia łyżeczką. Jeśli karmimy dziecko łyżeczką, starajmy się nie wycierać jedzenia z łyżeczki o jego górną wargę. Wkładamy łyżeczkę do buzi, kładziemy na języku i czekamy, aż dziecko samo zamknie usta i wówczas powoli wysuwamy łyżeczkę z buzi. Na początku może być trochę trudno, ale potem pójdzie już łatwiej. I znów mamy kolejny naturalny sposób, aby przygotować buzię dziecka do mówienia.

Okulary do picia – słomka Słomka połączona z imitacją ust; zabawny sposób na relaks przy ulubionym napoju: plastykowe usta zmienią Cię nie do poznania- zachowaj incognito podczas lunchu! Okulary do picia – słomka Picie napojów nie musi być nudne! Wystarczy włożyć jeden koniec elastycznej rurki do ust a drugi do szklanki z napojem. Można obserwować jak z każdym łykiem napój wiruje wokół naszych oczu. Doskonała zabawa zarówno dla dzieci jak i dla dorosłych.

NO WIĘC JAK USPRAWNIAĆ MOWĘ DZIECKA?

ZATEM KIEDY DO LOGOPEDY?

Co powinno zaniepokoić troskliwych rodziców i skierować ich do logopedy ? dziecko ma 6 miesięcy i nie wydaje niezamierzonych dźwięków – nie głuży  dziecka ma 9 miesięcy i nie gaworzy (nie powtarza usłyszanych dźwięków i nie „bawi się” wypowiadanymi przez siebie dźwiękami) dziecko ma 2 lata i: -    nie naśladuje dźwięków naturalnych (odgłosów przyrody, pojazdów, przedmiotów), -       nie wypowiada świadomie słów: mama, tata, -       nie próbuje powtarzać wypowiedzi innych osób -     nie wypowiada samogłosek: a, o, u, i, y, e -      nie wypowiada spółgłosek: m, p, b, n, t, d, l  dziecko ma 3 lata i: -       nie chce mówić -     nie mówi krótkimi zdaniami -       nie zadaje pytań -      nie wypowiada samogłosek -       nie wypowiada spółgłosek

dziecko ma 4 lata i nie wymawia prawidłowo głosek: s, z, c, dz (zmiękcza je lub wymawia międzyzębowo)  dziecko ma 5 lat i nie wymawia głosek: sz, ż, cz, dż oraz głoski „r”  dziecko ma 6 lat i: ü       nie wymawia prawidłowo głosek: sz, ż, cz, dż ü       nie wymawia głoski: r ü       nie potrafi powiedzieć jaką głoskę słychać na początku i na końcu wyrazu ü       nie potrafi dokonać syntezy krótkiego wyrazu ( z wypowiedzianych pojedynczo głosek – na przykład: k – o – t; d – a – ch nie potrafi złożyć słowa)  głoski dźwięczne zastępuje bezdźwięcznymi: ü       „b” wymawia jak „p” ü       „d” wymawia jak „t” ü       „g” wymawia jak „k” ü       „w” wymawia jak „f” ü       „z” wymawia jak „s” ü       „ż” wymawia jak „sz”   zakłócona jest płynność wypowiedzi

RODZICU/OPIEKUNIE! nie bagatelizuj problemów z mową dziecka! Nie słuchaj gdy Ci mówią "wyrośnie"... Wczesna pomoc i interwencja logopedyczna jest gwarancją prawidłowego rozwoju emocjonalno-społecznego i zwiększa szanse na sukces szkolny.