Spotkanie Grupy Sterującej Ewaluacją Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 Toruń, 28 marca 2017 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Advertisements

Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Spotkanie Grupy Sterującej Ewaluacją RPO Toruń, r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Regionalny Program Operacyjny
Postęp prac w zakresie ewaluacji ex-ante Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Departament Zarządzania Funduszami i.
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych RPO WM dla Działania 8.1 oraz kryteria wyboru projektów.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Instrumenty wsparcia dla dolnośląskiego rynku pracy w perspektywie finansowej 2014 – 2020 Wrocław – październik, 2015 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
Planowanie i realizacja badań ewaluacyjnych służących oszacowaniu wartości wskaźników rezultatu długoterminowego EFS 18 stycznia 2015 r.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Plan ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata Olsztyn, 22 stycznia 2016 r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Doświadczenia pierwszych naborów RPO WiM ogłaszanych przez Wojewódzki Urząd Pracy Planowane nabory i cele na bieżący rok Olsztyn, 9 czerwca 2016 r. Zdzisław.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Departament Polityki Regionalnej, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Informacja odnośnie stanu wdrażania rekomendacji z przeprowadzonych badań.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako Instytucja Pośrednicząca w ramach RPO WK-P w zakresie Europejskiego Funduszu.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
III spotkanie Grupy Sterującej Ewaluacją Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 5 grudnia 2016.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Istotne kwestie dotyczące wskaźników i sprawozdawczości
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty pozakonkursowe w ramach Poddziałania Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych.
Konkurs Katowice r..
STAN WDRAŻANIA PROGRAMÓW W RAMACH PERSPEKTYWY FINANSOWEJ
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Posiedzenie KM RPO WK-P
Wskaźniki.
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 7 kwietnia 2017 r.
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
VI spotkanie Grupy Sterującej Ewaluacją Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 19 kwietnia 2018r.
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w 2017 roku
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 29 listopada 2017 r.
Wskaźniki rezultatu długoterminowego – studium przypadku województwa zachodniopomorskiego Monika Koperkiewicz Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
Zapis prezentacji:

Spotkanie Grupy Sterującej Ewaluacją Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 Toruń, 28 marca 2017 r.

Plan spotkania Prezentacja pt. Statystyka nie kłamie – Barbara Ptaszyńska Z-ca Dyrektora Urzędu Statystycznego w Bydgoszczy Omówienie badania ewaluacyjnego pt. Ocena wpływu wsparcia kierowanego do osób w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy na ich sytuację po zakończeniu udziału w projekcie w ramach RPO WK-P 2014-2020 – Katarzyna Kasprzyk Biuro Ewaluacji Informacja o stanie przygotowań do badania ewaluacyjnego pt. Ewaluacja wdrażania instrumentu RLKS na obszarach objętych lokalnymi strategiami rozwoju (LSR) w ramach RPO WK-P 2014-2020 – Jolanta Konkel Biuro Ewaluacji Informacja na temat działań podjętych we współpracy z RDPP, w tym: koncepcja badania dostępności RPO WK-P dla organizacji pozarządowych – Jolanta Konkel Biuro Ewaluacji koncepcja badania realizacji zasady partnerstwa we wdrażaniu RPO WK-P – Katarzyna Kasprzyk Biuro Ewaluacji Działania ewaluacyjne realizowane i planowane do podjęcia w 2017 r. Informacja na temat aktualizacji Planu Ewaluacji RPO WK-P 2014-2020 – Mirela Jamroży Biuro Ewaluacji Stopień zaawansowania prac nad badaniem „Ewaluacja bieżąca kryteriów i systemu wyboru projektów RPO WK-P na lata 2014-2020” – Mirela Jamroży Biuro Ewaluacji Szkolenia dla GSE – Jolanta Rudnicka Z-ca Przewodniczącego GSE Dyskusja i wolne wnioski

Statystyka nie kłamie Wystąpienie Pani Barbary Ptaszyńskiej Zastępcy Dyrektora Urzędu Statystycznego w Bydgoszczy

Katarzyna Kasprzyk Biuro Ewaluacji Badanie ewaluacyjne pt. Ocena wpływu wsparcia kierowanego do osób w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy na ich sytuację po zakończeniu udziału w projekcie w ramach RPO WK-P 2014-2020 Katarzyna Kasprzyk Biuro Ewaluacji

Badanie Ewaluacyjne Wymóg przeprowadzenia badania ewaluacyjnego w 2017 r. Wytyczne MIiR w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020 z dnia 22 kwietnia 2015 r. (załącznik nr 6 do wytycznych określa zakres i rodzaj informacji, jakie o wskaźnikach ma dostarczyć badanie). Plan ewaluacji RPO WK-P na lata 2014-2020, przyjęty uchwałą nr 35/2015 Komitetu Monitorującego RPO WK-P z dnia 15 grudnia 2015 r.,

Koncepcja realizacji badania Celem badania jest ocena wpływu interwencji na sytuację uczestników projektów kierowanych do osób niepracujących oraz ocena wpływu działań podjętych w ramach RPO WK-P 2014-2020 na wzrost aktywności zawodowej mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego na rynku pracy. Cel główny będzie realizowany poprzez następujące cele szczegółowe: Ocena udzielonego wsparcia w ramach projektów RPO WK-P 2014-2020 pod kątem potrzeb regionalnego rynku pracy w województwie kujawsko-pomorskim. Ocena użyteczności i trwałości udzielonego wsparcia w ramach RPO WK-P 2014- 2020 z punktu widzenia uczestników projektów. Ocena skuteczności i użyteczności stosowanych instrumentów rynku pracy w województwie kujawsko-pomorskim w ramach RPO WK-P 2014-2020.

Koncepcja realizacji badania Wyniki badania będą podstawą do szacowania następujących wskaźników rezultatu długoterminowego: liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, sześć miesięcy po opuszczeniu programu, liczba osób znajdujących się w lepszej sytuacji na rynku pracy sześć miesięcy po opuszczeniu programu. liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym pracujących sześć miesięcy po opuszczeniu programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek), liczba osób w niekorzystnej sytuacji społecznej, pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, sześć miesięcy po opuszczeniu programu, liczba osób powyżej 54 roku życia, pracujących, łącznie z pracującymi na własny rachunek, sześć miesięcy po opuszczeniu programu,

Ograniczenia w realizacji badania Ograniczenia w dostępie do danych dotyczących przeprowadzenia badania metodami eksperymentalnymi Brak dostępu do danych jednostkowych dla próby kontrolnej dotyczących: danych osób bezrobotnych, zarejestrowanych w urzędach pracy, które nie brały udziału w projektach finansowanych z EFS danych osób zatrudnionych (w formach: zatrudnienia tymczasowego, umowy o pracę na czas określony, zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu pracy) zarejestrowanych w ZUS, które nie brały udziału w projektach finansowanych z EFS. Rozwiązania: Przeprowadzenie badań terenowych przez wyłonionego wykonawcę w ścisłej współpracy z PUP współpraca ta miałaby polegać na wyłonieniu przez pracowników PUP za pomocą utworzonego przez Wykonawcę operatu losowania, osób do badań CATI/CAWI i uzyskania od tej grupy zgody na udział w badaniu, (np. dla osób otrzymujących zasiłek dla bezrobotnych w trakcie wizyt z doradcą), a następnie rozesłanie ankiet przez Wykonawcę badania, bezpośrednie badanie ankietowe bezrobotnych w PUP, bez angażowania pracowników tej instytucji. przeprowadzenie badania ogólnopolskiego przez MPiPS, które dostarczy zanonimizowanych danych jednostkowych do próby kontrolnej pozyskanie danych za pośrednictwem Ministerstwa Rozwoju

Ograniczenia w realizacji badania Ograniczenia spowodowane liczbą zrealizowanych naborów/konkursów oraz liczbą zakończonych projektów Dane do badania tylko z Działania 8.1 Podniesienie aktywności zawodowej osób bezrobotnych poprzez działania powiatowych urzędów pracy . Badanie objęłoby jedynie dane pochodzące z realizacji dwóch naborów, w których zakończono realizację projektów - RPKP.08.01.00-IP.01-04-001/15 oraz RPKP.08.01.00-IP.01-04-002/16 35 projektów kwalifikujących się do badania 8 371 uczestników objętych wsparciem Informacje jedynie o jednym wskaźniku rezultatu długoterminowego liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, sześć miesięcy po opuszczeniu programu. Rozwiązania: Przeprowadzenie ewaluacji „cząstkowej”, tzn. zawierającej jedynie część danych określonych w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020

Koncepcja realizacji badania – propozycje zmian Cel badania: Celem badania jest ocena wpływu interwencji i działań podjętych w ramach RPO WK-P 2014-2020 na sytuację uczestników projektów kierowanych do osób niepracujących oraz biernych zawodowo. Obszary problemowe: Instrumenty i usługi rynku pracy, Efektywność zatrudnieniowa, Wskaźnik rezultatu długoterminowego

W ramach pierwszego obszaru problemowego Instrumenty i usługi rynku pracy, przeanalizowane zostaną formy wsparcia ukierunkowanego na aktywizację zawodową osób bezrobotnych i biernych zawodowo, zrealizowane za pomocą RPO WK-P 2014-2020. Wykonawca na podstawie danych z systemu SL2014 dokona analizy realizowanych/zrealizowanych projektów, dokona charakterystyki uczestników projektów, oceni adekwatność, użyteczność i trwałości instrumentów rynku pracy stosowanych w województwie kujawsko-pomorskim w ramach RPO WK-P 2014-2020 oceni zgodność założeń projektów z potrzebami i możliwościami rynku pracy (również z punktu widzenia uczestników projektów), Wykonawca określi, jakie formy wsparcia (tj. szkolenia, staż, doradztwo, pożyczki, dotacje) w korelacji z cechami wspieranych osób ( płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie, status na rynku pracy) zwiększają prawdopodobieństwo osiągnięcia zatrudnienia wyodrębni najpopularniejsze oraz najskuteczniejsze formy wsparcia, wskaże czynniki powodzenia lub niepowodzenia poszczególnych instrumentów, oceni wpływ realizowanych projektów w ramach RPO WK-P na: zwiększenie motywacji do podnoszenia kompetencji/kwalifikacji; na uczestnictwo w różnych formach wsparcia zwiększenie szans na znalezienie pracy zwiększenie umiejętności szukania pracy;

W ramach drugiego obszaru badawczego Efektywność zatrudnieniowa przeanalizowany zostanie wpływ projektów współfinansowanych ze środków RPO WK-P na lata 2014-2020 na wzrost zatrudnienia w województwie kujawsko-pomorskim. Ocenie poddane zostaną: efekty udzielonego wsparcia, w tym w szczególności skuteczność i trwałość uzyskanego rezultatu w postaci podjętego przez uczestników projektów zatrudnienia. jakość utworzonych miejsc pracy (pod kątem rodzajów umów, wymiaru czasu pracy, poziomu wynagrodzenia, inwestycji w rozwój pracowników itd.) W ramach obszaru badawczego wykonawca przeanalizuje również poziom realizacji założonych wartości wskaźników określających w projektach efektywność zatrudnieniową, w podziale na wyznaczone grupy wsparcia.

W ramach trzeciego obszaru badawczego wykonawca oszacuje wartość wskaźnika rezultatu długoterminowego liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, sześć miesięcy po opuszczeniu programu, Wskaźnik Jednostka pomiaru wskaźnika Wspólny wskaźnik produktu stosowany jako podstawa do ustalania celów Wartość bazowa Jednostka pomiaru dla wartości bazowej i docelowej Rok bazowy Wartość docelowa (2023) Źródło danych Częstotliwość raportowania K M O Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, sześć miesięcy po opuszczeniu programu OSOBY Liczba osób bezrobotnych (łącznie z długotrwale bezrobotnymi) objętych wsparciem w programie (C) 59% proc. 2014 47% badanie ewaluacyjne 4 razy w okresie programowania Liczba osób długotrwale bezrobotnych objętych wsparciem w programie (C) 57% 40% Liczba osób biernych zawodowo objętych wsparciem w programie (C) 45% Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie (C) 41% 30% pamiętając o metodologii szacowania niniejszego wskaźnika określonej w załączniku nr 7 do RPO WK-P na lata 2014-2020 oraz w Wytycznych MIiR w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020 z dnia 22 kwietnia 2015 r.

Metody i techniki badawcze Metodologia badania będzie obejmować następujące minimum: Analizę podstawowych dokumentów źródłowych (Desk research); Wywiady indywidualne IDI – pogłębione rozmowy z: z przedstawicielami jednostek zaangażowanych w realizację RPO WK-P na lata 2014-2020 (min. 25 wywiadów); w szczególności Wydziału Programowania Europejskiego, Wydziału Zarządzania RPO, Instytucji Pośredniczącej w realizacji naborów w ramach osi priorytetowej 8 tzn. Wojewódzkiego Urzędu Pracy. z Beneficjentami RPO WK-P na lata 2014-2020, którzy uzyskali dofinansowanie w ramach naborów RPKP.08.01.00-IP.01-04-001/15 oraz RPKP.08.01.00-IP.01-04-002/16 na reprezentatywnej próbie badawczej - przedstawiciele Powiatowych Urzędów Pracy; ekspertami oceniających wnioski o dofinansowanie.

Metody i techniki badawcze Wywiady CAWI/CATI z następującymi interesariuszami: z uczestnikami projektów objętych wsparciem ze środków RPO WK-P w ramach przeprowadzonych naborów RPKP.08.01.00-IP.01-04-001/15 oraz RPKP.08.01.00-IP.01-04-002/16. na reprezentatywnej próbie badawczej; Organizacjami pozarządowymi zajmującymi się rynkiem pracy, Firmami działającymi na rynku pracy, Przedstawicielami pracodawców, Instytucjami edukacyjnymi współpracującymi z instytucjami rynku pracy. Panel ekspercki – co najmniej 2 spotkania z przedstawicielami instytucji zaangażowanych w realizację RPO WK-P 2014-2020. Kontrfaktyczne metody pomiaru skali efektów interwencji. osobami bezrobotnymi i poszukującymi pracy (w szczególności z osobami należącymi do poniższych grup: osoby powyżej 50 roku życia, kobiety, osoby z niepełnosprawnościami, osoby długotrwale bezrobotne, osoby o niskich kwalifikacjach).

Harmonogram prac nad realizacją badania Zakończenie udziału w projekcie przez uczestników Rozpoczęcie prac nad przygotowaniem badania Podpisanie umowy Rozpoczęcie badań terenowych Zakończenie badania 4 + 2 + 14 tygodni 21 tygodni 28-07-2017 08-09-2017 31-12-2016 24-02-2017 02-02-2018 6 tygodni 4 tygodnie Zebranie materiału do badania i przygotowanie SOPZ 2 tygodnie Konsultacje SOPZ i spotkanie GSE Przygotowanie i przeprowadzenie procedury szacowania 14 tygodni Przygotowanie dokumentacji przetargowej, przeprowadzenie procedury i podpisanie umowy 6 tygodni Przygotowanie raportu metodologicznego 21 tygodni Pozyskiwanie danych, analiza zebranego materiału oraz przygotowanie Raportu końcowego

Zagadnienia do dyskusji Grupa respondentów do badań technikami CATI/CAWI Włączenie do analizy raportu cząstkowego Obszary badawcze

Jolanta Konkel Biuro Ewaluacji Badanie ewaluacyjne pt. Ewaluacja wdrażania instrumentu RLKS na obszarach objętych lokalnymi strategiami rozwoju w ramach RPO WK-P 2014-2020 Jolanta Konkel Biuro Ewaluacji

Badanie ewaluacyjne pt Badanie ewaluacyjne pt. Ewaluacja wdrażania instrumentu RLKS na obszarach objętych lokalnymi strategiami rozwoju w ramach RPO WK-P 2014-2020 CEL instrumentu RLKS: Zmniejszenie poziomu ubóstwa i wykluczenia społecznego, zwiększenie potencjału gospodarczego oraz aktywności społecznej i zawodowej na obszarach problemowych objętych LSR. CEL BADANIA: Ocena wdrażania instrumentu RLKS w kontekście istniejącego potencjału społeczno-gospodarczego na obszarach objętych LSR w perspektywie 2014-2020 oraz odtworzenie teorii zmiany interwencji

Osie i działania objęte badaniem: Oś 7 Rozwój lokalny kierowany przez społeczność Działanie 7.1 Rozwój lokalny kierowany przez społeczność (EFRR) Cel: Ożywienie społeczne i gospodarcze na obszarach objętych LSR Oś 11 Rozwój lokalny kierowany przez społeczność Działanie 11.1 Włączenie społeczne na obszarach objętych LSR (EFS) Cel: Wzrost aktywizacji społeczno-zawodowej mieszkańców objętych LSR

Zarys badania: Badaniem objęte zostaną wszystkie LGD funkcjonujące na terenie województwa kujawsko-pomorskiego i realizujące LSR w ramach RPO WK-P 2014-2020. Badanie zostanie przeprowadzone po wyłonieniu w konkursach pierwszych projektów. Pozwoli to rozpoznać mechanizmy funkcjonowania RLKS i na bazie rekomendacji usprawnić jego działanie w przyszłości. W badaniu zostanie wykorzystana metoda odtworzenia teorii zmiany.

Pytania badawcze: Czy zdefiniowany zakres tematyczny wparcia RLKS jest odpowiedni i zapewnia wybór najbardziej trafnych projektów? Czy na obszarze LSR istnieje odpowiedni potencjał społeczno-gospodarczy zapewniający powodzenie w realizacji RLKS? Czy nastąpiło rozwinięcie współpracy pomiędzy organizacjami pozarządowymi i w jakim zakresie? Jakie czynniki (mechanizmy) ułatwiają, a jakie utrudniają funkcjonowanie RLKS na obszarach LSR? Jaki jest wpływ interwencji w ramach RLKS na osiągane zmiany? Jaki jest poziom komplementarności projektów realizowanych w ramach RLKS? Jak oceniana jest trafność projektów realizowanych w ramach RLKS w stosunku do projektów realizowanych w ramach innych działań? Czy obrana na wstępie strategia w ramach LSR pozostaje aktualna w trakcie jej wdrażania? Jakie zmiany należałoby wprowadzić w obecnym okresie programowania, aby usprawnić wdrażanie instrumentu RLKS?

Termin realizacji badania: IV kw. 2017 – II kw. 2018 Dane do badania wg stanu na marzec 2017: W ramach osi 7 – nie ogłoszono konkursów. Konkursy w ramach Osi 7 będą się odbywały zgodnie z harmonogramami poszczególnych LGD. W ramach osi 11 – ogłoszono 2 konkursy Konkurs nr RPKP.11.01.00-IZ.00-04-001/15 dotyczył wsparcia przygotowawczego obejmującego budowanie potencjału, szkolenia i tworzenie sieci kontaktów w celu przygotowania i wdrożenia strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR) w miastach powyżej 20 tys. mieszkańców. Złożono 7 wniosków i podpisano 6 umów. Konkurs nr RPKP.11.01.00-IZ.00-04-052/16 dotyczył wsparcia na bieżącą działalność związaną z realizacją strategii oraz działania animacyjne dotyczące LSR w przypadku LGD w miastach powyżej 20 tys. mieszkańców oraz na bieżącą działalność związaną z realizacją strategii oraz działania animacyjne dotyczące LSR w przypadku LGD wiejskich oraz miast do 20 tys., w których funduszem wiodącym będzie EFS. Złożono 16 wniosków i podpisano 13 umów. Termin realizacji badania: IV kw. 2017 – II kw. 2018

Współpraca z RDPP Koncepcja badania dostępności RPO WK-P dla organizacji pozarządowych Jolanta Konkel Biuro Ewaluacji

EWALUACJA MIESZANA (HYBRYDOWA) CEL: Rozpoznanie możliwości i ograniczeń w aplikowaniu o środki finansowe przez organizacje pozarządowe w ramach RPO WK-P 2014-2020 Obszary problemowe i metodologia: Możliwości aplikowania o środki z RPO WK-P przez organizacje pozarządowe (desk research i analiza wyników z badań terenowych) Bariery i trudności organizacji pozarządowych w aplikowaniu o środki z RPO WK-P (badania terenowe CATI i/lub CAWI) EWALUACJA MIESZANA (HYBRYDOWA)

Pytania badawcze Ile i jakie konkursy są dostępne dla organizacji pozarządowych? Jakie obszary wsparcia są niedostępne dla organizacji pozarządowych i z jakich przyczyn? Jaki jest udział organizacji pozarządowych w poszczególnych konkursach w stosunku do liczby podmiotów aplikujących w tych konkursach? Ile organizacji pozarządowych otrzymało dofinansowanie w ramach poszczególnych konkursów w stosunku do innych podmiotów z tych konkursów? Ile organizacji pozarządowych aplikujących o środki nie otrzymało dofinansowania projektów w ramach konkursów i z jakich przyczyn? Jakiego rodzaju bariery ograniczają lub uniemożliwiają podjęcie decyzji o ubieganie się o środki finansowe z RPO WK-P 2014-2020? Jak zniwelować te bariery? Czy organizacje pozarządowe korzystają z usług Punktów Informacyjnych? Czego dotyczyły zapytania kierowane do Punktów Informacyjnych? W ilu przypadkach dotyczyły RPO WK-P 2014-2020? Z jakich form, metod i narzędzi oferowanych w Punktach Informacyjnych najczęściej korzystają NGO i dlaczego? Z jakich form, metod i narzędzi oferowanych przez Punkty Informacyjne nie korzystają NGO i dlaczego? Z jakich innych form, metod i narzędzi nie będących w ofercie Punktów Informacyjnych chciałyby skorzystać NGO, ale nie są one np. dostępne? Jakich usług brakuje? Czy istnieje związek/korelacja pomiędzy korzystaniem z usług informacyjnych a decyzją NGO o złożeniu wniosku o dofinansowanie?

Współpraca z RDPP w trakcie badania Dostarczenie przez RDPP bazy danych organizacji pozarządowych wraz z telefonem kontaktowym i e-mailem. Konsultacje poszczególnych etapów realizacji badania ewaluacyjnego. Zorganizowanie panelu ekspertów w celu omówienia wyników badania przed ostateczną wersją raportu.

Współpraca z RDPP Koncepcja badania realizacji zasady partnerstwa we wdrażaniu RPO WK-P Katarzyna Kasprzyk Biuro Ewaluacji

Badanie Ewaluacyjne „Zakres i formy realizacji zasady partnerstwa w ramach RPO WK-P 2014-2020” Obszar problemowy: Sposób realizacji, efektywność i skuteczność realizacji zasady partnerstwa we wdrażaniu RPO WK-P 2014-2020. Badanie pozwoli na zweryfikowanie poszczególnych działań grup i zespołów zaangażowanych w proces zarządzania i wdrażania Programu, utworzonych w myśl „zasady partnerstwa” poprzez:  analizę zasad członkostwa i reprezentatywności partnerów w poszczególnych gremiach utworzonych na rzecz realizacji Programu, formy realizacji zasady partnerstwa oraz stosowane metody aktywizujące pracę partnerów ocenę dotychczasowej współpracy, zidentyfikowanie problemów i trudności, które pojawiły się w trakcie współpracy i mogą wpływać na osiągnięcie wyznaczonych celów. Ewaluacja dwuetapowa. Etap pierwszy będzie obejmował dotychczasowe działania w zakresie realizacji zasady partnerstwa, które odbyły się do czasu rozpoczęcia realizacji badania. Natomiast drugi etap obejmie działania podejmowane od momentu rozpoczęcia realizacji badania przez najbliższy rok i przyjmie charakter ewaluacji „kroczącej" (on-going).

Etap pierwszy Etap pierwszy będzie obejmował spotkania/posiedzenia, a także konsultacje dokumentów, które odbyły się do dnia rozpoczęcia realizacji badania. Badania ilościowe obejmujące zebrane dane oraz materiał statystyczny na temat grup i zespołów współpracujących na poziomie programowania, wdrażania, monitorowania i ewaluacji RPO WK-P 2014-2020. W ramach badania wykorzystana zostanie metoda desk research. Analizie poddane zostaną dokumenty prawne w tym, regulaminy funkcjonowania grup/zespołów, protokoły z posiedzeń, listy obecności, korespondencja e- mailowa. Przeanalizowane zostaną takie elementy jak: Zasadność tworzenia zespołu/grupy Liczba spotkań/posiedzeń Frekwencja członków grupy/zespołu Liczba prowadzonych konsultacji Udokumentowana aktywność członków grupy Liczba propozycji przedstawianych przez członków grupy/zespołu Liczba adekwatnych propozycji i rozwiązań przedstawianych przez członków grupy/zespołu Liczba wdrożonych propozycji i rozwiązań przedstawianych przez członków grupy/zespołu

Etap drugi   Etap drugi badania będzie miał charakter ewaluacji bieżącej „kroczącej” działań podejmowanych od momentu rozpoczęcia realizacji badania. Ewaluacja obejmować będzie posiedzenia zespołów/grup, które odbywać się będą w ustalonym zakresie czasowym (przynajmniej rok). Badania ilościowe i jakościowe. W ramach badania przeprowadzona zostanie również ankieta audytoryjna skierowana do członków grupy/zespołu, której celem będzie ocena jakości i skuteczności działań podejmowanych przez członków grupy/zespołu. Z uwagi na różnorodność terminów posiedzeń poszczególnych grup/zespołów sugerowany czas na przeprowadzenie badania powinien obejmować przynajmniej rok. Analizie desk research poddane zostaną takie elementy jak: Liczba posiedzeń Frekwencja członków grupy/zespołu Liczba prowadzonych konsultacji Udokumentowana aktywność członków grupy Liczba propozycji przedstawianych przez członków grupy/zespołu Liczba adekwatnych propozycji i rozwiązań przedstawianych przez członków grupy/zespołu Liczba wdrożonych propozycji i rozwiązań przedstawianych przez członków grupy/zespołu

Działania ewaluacyjne realizowane i planowane do realizacji w roku 2017 r. Aktualizacja Planu ewaluacji dla RPO WK-P na lata 2014-2020 Mirela Jamroży

Procedura aktualizacji Planu ewaluacji RPO WK-P na lata2014-2020 Plan ewaluacji RPO WK-P 2014-2020 (PE RPO 2014-2020) PRZEGLĄD PE RPO 2014-2020 konsultacje aktualności badań ewaluacyjnych I kwartał roku AKTUALIZACJA PE RPO WK-P 2014-2020 w przypadku propozycji zmian w dokumencie II kwartał roku Komitet Monitorujący RPO WK-P 2014-2020 Jednostki zaangażowane w realizację RPO WK-P 2014-2020 Opiniowanie aktualizowanego PE RPO WK-P 2014-2020 przez KJE Przekazanie aktualizowanego planu KM RPO WK-P 2014-2020 do zatwierdzenia Przekazanie zatwierdzonego zaktualizowanego PE RPO WK-P 2014-2020 do KJE w celu upublicznienia Grupa Sterująca Ewaluacją RPO WK-P 2014-2020

Stan prac nad aktualizacją Planu Ewaluacji RPO WK-P 2014-2020 1 marca Uchwała Nr 8/313/17 Zarządu Województwa w sprawie przyjęcia projektu aktualizacji PE RPO WK-P 2014-2020 2-6 marca przekazanie projektu aktualizacji Planu do Krajowej Jednostki Ewaluacji w Ministerstwie Rozwoju 7 marca pozytywna opinia KJE 24 marca Uchwała Nr 11/423/17 Zarządu Województwa w sprawie przyjęcia ostatecznej wersji projektu aktualizacji PE RPO WK-P 2014-2020 przesłanie projektu aktualizacji Planu do KM RPO WK-P na lata 2014-2020 7 kwietnia poddanie pod głosowanie Komitetu Monitorującego uchwały zatwierdzającej aktualizację Planu

Najważniejsze zmiany w treści Planu Ewaluacji RPO WK-P 2014-2020 dodano wyjaśnienie przyczyn niezrealizowania badania „Ocena funkcjonowania generatora wniosków o dofinansowanie dla RPO WK-P na lata 2014-2020” oraz informację na temat włączenia modułu badawczego dotyczącego między innymi oceny funkcjonalności zastosowanych w GWD do zakresu badania ewaluacyjnego pn. „Ewaluacja bieżąca kryteriów i systemu wyboru projektów RPO WK-P na lata 2014-2020”, przesunięcie terminu realizacji planowanego badania „Ewaluacja wdrażania instrumentu RLKS (rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność) na obszarach objętych lokalnymi strategiami rozwoju w ramach RPO WK-P 2014- 2020” (IV kw. 2017 r. - II kw. 2018 r.),

Najważniejsze zmiany w treści Planu Ewaluacji RPO WK-P 2014-2020 zweryfikowano listę szkoleń, które zrealizowano w 2016 r. oraz zaplanowanych do realizacji w latach kolejnych, m. in. dodano szkolenie dotyczące programów statystycznych do gromadzenia oraz analizy danych w roku 2018, Uzupełniono dane finansowe dotyczące realizacji wszystkich działań znajdujących się w Planie poprzez dodanie tabeli 7a, która dla lat 2015 i 2016 zawiera urealnione kwoty, a także dodanie dodatkowej kolumny w tabeli 8, gdzie obok szacowanych kosztów uzupełniana będzie informacja o rzeczywiście poniesionych wydatkach na poszczególne badania.

Stopień zaawansowania prac nad badaniem „Ewaluacja bieżąca kryteriów i systemu wyboru projektów RPO WK-P na lata 2014-2020” Mirela Jamroży Biuro Ewaluacji

„Ewaluacja bieżąca kryteriów i systemu wyboru projektów RPO WK-P na lata 2014-2020” CEL GŁÓWNY BADANIA: dokonanie oceny przyjętych kryteriów wyboru projektów oraz systemu wyboru projektów pod kątem zapewnienia skutecznej i najbardziej efektywnej realizacji RPO WK-P 2014-2020. OBSZARY BADAWCZE   1) V System oraz proces wyboru i oceny projektów (poza kryteriami) Kryteria wyboru projektów Funkcjonalność systemów informatycznych

„Ewaluacja bieżąca kryteriów i systemu wyboru projektów RPO WK-P na lata 2014-2020” 17.11.2016 rozpoczęcie badania (podpisanie umowy) 15.12.2016 raport metodologiczny 23.02.2017 raport cząstkowy 6.04.2017 projekt raport końcowego konsultacje projektu 4.05.2017 ostateczna wersja raportu końcowego maj - lipiec 2017 dwie prezentacje wyników i zakończenie prac nad badaniem

Działania ewaluacyjne planowane do realizacji w roku 2017 r Działania ewaluacyjne planowane do realizacji w roku 2017 r. Jolanta Rudnicka Z-ca Przewodniczącego GSE Szkolenie dla GSE pt. Praktyczne relacje pomiędzy monitoringiem a ewaluacją – kwiecień/maj Szkolenie dla GSE pt. Ewaluacja formatywna i konkluzywna - wrzesień/październik

Jednodniowe szkolenie zaplanowane na przełom kwietnia i maja 2017 roku Szkolenie dla GSE pt. Praktyczne relacje pomiędzy monitoringiem a ewaluacją - Zapytanie ofertowe znajduje się na stronie bip.kujawsko-pomorskie.pl - Termin składania ofert: od 27.03 do 03.04.2017 r. Jednodniowe szkolenie zaplanowane na przełom kwietnia i maja 2017 roku Cel: pozyskanie wiedzy z zakresu efektywnego wykorzystania danych zdobytych w ramach monitoringu dla celów ewaluacyjnych: zarówno w kontekście planowania ewaluacji jak i ich przeprowadzania

Dziękujemy za uwagę