Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Advertisements

Wykłady Zofii Gołąb-Meyer „Podstawy psychologiczne nauczania fizyki”
Wykorzystanie w szkole
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Podstawy rozwoju pojęcia I
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Kształtowanie motywacji pracowników
Podstawy metodologiczne ekonomii
Przygotował Witold Przychoda
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Materializm a idealizm
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Network Literacy Katarzyna Chomicz.
Etapy rozwoju mowy dziecka
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
Nauczanie i rozwój wg Wygotskiego
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Obserwacja wybranych uczniów
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Szkolny system wychowawczy
Ocenianie holistyczne
Co to jest spacer edukacyjny?
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Sposoby komunikacji.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
ŚREDNIA WAŻONA SZKOŁA PODSTAWOWA W LIGOCIE
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
POJĘCIA KOGNITYWISTYKA. Konotacja/denotacja. Rozróżnienie zaproponowane przez J.S. Milla, pokrywające się w zasadzie z bardziej dziś popularnym przeciwstawieniem.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Rynek pracy wymusza zarówno na ludziach czynnych zawodowo, jak i poszukujących zatrudnienia podejmowania kroków związanych z aktywizacją w postaci doskonalenia.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Relacje między pojęciami naukowymi a życiowymi. dr Genowefa Janczewska- Korczagin
Relacje między pojęciami dr Genowefa Janczewska- Korczagin
Droga rozwoju pojęć ku myśleniu II dr Genowefa Janczewska- Korczagin
Praca nad nowym pojęciem naukowym dr Genowefa Janczewska- Korczagin
Jak dziecko przyswaja? dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Podsumowanie Pierwszego etapu poznania. dr Genowefa Janczewska-Korczagin www. wiktor.horyzont.net.
Droga rozwoju pojęć ku myśleniu III dr Genowefa Janczewska- Korczagin
Kryzys dorastania w obszarze myślenia pojęciowego dr Genowefa Janczewska- Korczagin
Arkadiusz Król Grupa II a
Metodyka rozwoju pojęć i ich natura psychologiczna.
Najważniejszy czynnik rozwoju dziecka
Droga rozwoju pojęć ku myśleniu I
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Praca nad nowym pojęciem naukowym
Podstawy rozwoju pojęć III
Szkolny plan zachowania
Rozwój pojęć w wieku szkolnym to problem nauczania.
TRZY KULTURY W TRÓJCE projekt edukacyjny ZSP Nr 3 w Łodzi
Metoda WebQuest.
Co wynika z wcześniejszych badań wyjaśnienie dodatkowe do III
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Obserwacja wybranych uczniów
Rozwój mowy dziecka.
LearningApps.org Służy do tworzenia rozmaitych aplikacji: quizów, testów, krzyżówek i in. Do wykorzystania niemal w każdym przedmiocie nauczania „Gotowce”
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Zapis prezentacji:

Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S. dr Genowefa Janczewska-Korczagin www.wiktor.horyzont.net

Krytyka teorii eksperymentów (Piageta, Sterna.. Wg w/w twórców dziecko zaczyna od: -Myślenia autystycznego (brak świadomości celu, zaspakajanie życzeń-to potrzeby organiczne i zabawa). 2.Myślenie egocentryczne (zaspokajanie potrzeby zabawy), -to mowa egocentryczna. 3.Rozumne ,logiczne myślenie.

wg Wygotskiego Już na początku mowa dziecka spełnia wielość funkcji: 1.Rozdzielenie mowy na: -egocentryczną jest podstawą do przeniesienia społecznych form zachowania do sfery osobistych funkcji psychicznych. -początek mowy wewnętrznej, to: a) podstawa myślenia logicznego b) autystycznego-zaspokajającego potrzeby, myślenie autystyczne jest późniejszym zjawiskiem, podstawą jego jest realne myślenie-zaspokajające potrzeby.

Rozwój pojęć. Nauczanie powinno organizować rozwój dziecka. Pojęcie o dokładnym znaczeniu rozwija się u dziecka dopiero około 12 roku życia. W procesie tworzenia się rozwoju pojęć powstaje synteza rozproszonych czynników, biorą w nich udział nast. kryteria: -kojarzenie, -uwaga, -wyobrażenie, -sądy, -tendencje determinujące Jednak centralne znaczenie mają nie te procesy a nowy czynnik łączący je w nową strukturę całości. Ten czynnik to : funkcjonalne wykorzystanie znaku albo słowa w charakterze środka za pomocą którego podrastający uczeń (12 lat) podporządkowuje swojej władzy swoje psychologiczne operacje, opanowuje przy pomocy mowy swoje procesy psychologiczne i kieruje swoją działalność na rozwiązywanie stojących przed nim zadań.

Etapy rozwoju pojęć. 1 Etap. Obserwacja grupy przedmiotów w sposób synkretyczny. To subiektywne związki. 2 Etap. Stworzenie kompleksu na podstawie obiektywnych, konkretnych związków w całość-bez preferencji identyfikacyjnej znaków-słowo na tym etapie-jak nazwisko. Występuje tu 5 faz, ważna 5-ta faza: -tworzy pseudopojęcia: pod wpływem dorosłych, to myślenie o grupie rzeczy, które rzeczywiście podporządkowują się jednemu pojęciu, ale zebrane jest przez dziecko psychologicznie na podstawie konkretnych związków a nie na podstawie oderwania uprzywilejowanych symptomów. To ekwiwalent pojęcia i dlatego pomyłkowo wynika myśl jakby dzieci w wieku 3 lat osiągnęły możliwość do logicznego myślenia. W rezultacie to pojęcie „w sobie” i pojęcie „dla innych”. Historia przeniesienia znaczenia słów w każdym języku pokazuje, że także u dorosłych myślenie całościowe zachowuje swoje przedłużenie w wielu wypadkach.

3.Etap rozwoju pojęć Wypracowanie prawdziwych pojęć oparte jest na dwu genetycznych podstawach: 1.Na myśleniu kompleksowym (całościowym) 2.Na zdolności do abstrakcji (tu występują 4 fazy i z nich należy wydzielić): -fazę potencjalnych pojęć, -pojęć opartych na przyzwyczajeniu, -końcowa fazę tworzenia pojęć-występuje ona jako synteza abstrakcyjnych, uprzywilejowanych symptomów dowolnie tworzonego pojęcia przy pomocy słowa.

Różnice w rozwoju pojęć spontanicznych Tworzą się podczas nauczania w szkole. W szkole dziecko oswaja przekazywane mu pojęcia drogą skomplikowanego procesu, w części samodzielnego procesu przetwarzania, w którym uczestniczą też fazy spontanicznego tworzenia pojęć.

Nauczanie Zawsze wyprzedza osiągnięty przez dziecko rozwój.

Nauczyciel musi Umieć określić nie tylko poziom aktualnego rozwoju uczniów ale i strefę najbliższego rozwoju każdego z nich.

Aktualny poziom rozwoju Określa się z pomocą samodzielnie wykonywanych zadań.

A strefę najbliższego rozwoju Każdego z uczniów przy rozwiązywaniu zadań nie samodzielnie ale przy współpracy z dorosłymi, przy pomocy nauczyciela.