Zachowania samobójcze u młodzieży gimnazjalnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
identyfikacji zjawiska diagnozie stanu i potrzeb,
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
PRZEMOC W RODZINIE…… to sytuacja ,w której ktoś wykorzystuje to, że ma przewagę nad Tobą - jest silniejszy, starszy i ważniejszy a Ty czujesz.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
Dojrzałość szkolna dziecka
SZKOŁA BEZ PRZEMOCY RODZICE.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Pierwsza strona ?. Jakieś szczegóły? :D Jakby Pani zareagowała, jakby się pani dowiedziała, że pani córka jest w ciąży? Ciężko mi to sobie wyobrazić
Sonda na temat nastoletnich ciąż przeprowadzona w ramach zajęć z dziennikarskich źródeł informacji.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Jak pomagać dziecku w nauce?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Psychologiczna pomoc pedagogom w problematyce suicydologii
Sytuacje kryzysowe w szkole
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
i bezpieczeństwa uczniów
PEDAGOG SZKOLNY.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
BEZPIECZNA SZKOŁA - BEZPIECZNY UCZEŃ
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Regulamin Świetlicy Szkolnej
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co to jest WOLONTARIAT?.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Biadaczu to placówka z ogromnym dorobkiem, wspaniałymi osiągnięciami i pięknymi tradycjami. Nasza szkoła to.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
SAMOBÓJSTWA.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Procedury reagowania na cyberprzemoc
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
„Dopalacz” czy „dopalacze” to termin który nie posiada charakteru naukowego. Używa się go potocznie, dla nazwania grupy różnych substancji lub ich mieszanek.
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Opracowała- Katarzyna Płatek
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Zachowania samobójcze u młodzieży gimnazjalnej Pomoc udzielana przez szkołę opracowała: Katarzyna Płatek

Jak nauczyciel ma się zachować wobec ucznia, który może popełnić samobójstwo Zanim podejmie się pomoc terapeutyczną zorientować się czy nie jest konieczna pomoc środowiskowa i materialna- współpraca z opieką społeczną- bez której postępowanie terapeutyczne może okazać się mało efektywne /np. sytuacja skrajnej biedy/ powinien być życzliwy, stanowczy, ma dostarczać wzmocnienia pozytywnego;

Jak nauczyciel ma się zachować wobec ucznia, który może popełnić samobójstwo zapewnić uczniowi wsparcie emocjonalne zachęcać do mówienia i słuchać umieć ocenić, na ile poważne są zamiary skończenia ze sobą (jak silne są emocje w danej chwili; może chodzi tylko o silne, ale chwilowe wzburzenie) czy istnieje konkretny plan, czy jest to tylko powracająca myśl o samobójstwie

Jak nauczyciel ma się zachować wobec ucznia, który może popełnić samobójstwo zorganizować pomoc odpowiednich osób nie obiecywać tajemnicy, to może kosztować ludzkie życie traktować ucznia poważnie; nauczyciel nie powinien lekceważyć ani umniejszać znaczenia słów ucznia- pod pozornym spokojem może kryć się poczucie rozpaczy (bez wypowiadania zdań typu „Chyba nie mówisz poważnie nie jest aż tak źle… nie martw się wszystko się jakoś ułoży… na pewno przesadzasz”)

Jak nauczyciel ma się zachować wobec ucznia, który może popełnić samobójstwo nie lekceważyć własnego przeświadczenia, że uczeń może popełnić samobójstwo jeśli uczeń ma myśli samobójcze, nie należy bać się o nie pytać (samo „wyłożenie kart na stół” może mieć wartość terapeutyczną) znaleźć i zmobilizować systemy oparcia- dowiedzieć się, kto jest najważniejszą osobą w życiu ucznia, czy można się z nią skontaktować, czy będzie pomocna, czy zachowa się wrogo?

Jak nauczyciel ma się zachować wobec ucznia, który może popełnić samobójstwo należy przejąć inicjatywę, zapewnić „wyspy oparcia” wokół zagrożonego ucznia, włączyć jak najwięcej pozytywnie nastawionych życzliwych osób, w tym specjalistów wsparcie powinno iść w kierunku dokonania przez ucznia czegoś konstruktywnego pozytywnej zmiany w swoim życiu, która będzie początkiem dalszych konstruktywnych zmian (np. podjecie leczenia farmakologicznego, poproszenie bliskich o pomoc, zapisanie się do grupy terapeutycznej)

Jak nauczyciel ma się zachować wobec ucznia, który może popełnić samobójstwo odsunąć ucznia od głównych środków samozniszczenia np. tabletki kryzys niekoniecznie można uznać za miniony tylko dlatego, że osoba zagrożona twierdzi, że tak się stało (jeśli młody człowiek czuje się niezrozumiany może udawać, że wszystko jest w porządku, by uśpić pomoc otoczenia i zrealizować bez przeszkód swój plan)

JEŚLI UCZEŃ ZWIERZYŁ SIĘ Z ZAMIARU POPEŁNIENIA SAMOBÓJSTWA uprzedzić, że w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia nie ma bezwzględnej tajemnicy nie zadawać uczniowi pytań np. Czy mamy zacząć działać lecz przejąć inicjatywę i działać dyrektywnie powiadomić Dyrektora placówki, rodziców, wychowawcę klasy, psychologa/ pedagoga szkolnego

JEŚLI UCZEŃ ZWIERZYŁ SIĘ Z ZAMIARU POPEŁNIENIA SAMOBÓJSTWA poinformować rodziców o potrzebie specjalistycznej pomocy (psychiatra, psycholog kliniczny i ewentualnym podjęciu leczenia) psycholog szkolny informuje rodziców jak udzielić dziecku pomocy i wsparcia m. inn. sposób kontaktowania się ze specjalistami, organizowanie otoczenia ucznia w domu (wystrój pokoju), wspierania go i opieki (czasem przez całą dobę)

JEŚLI UCZEŃ ZWIERZYŁ SIĘ Z ZAMIARU POPEŁNIENIA SAMOBÓJSTWA po powrocie ucznia do szkoły (w wypadku podjęcia specjalistycznej pomocy poza placówką) otoczyć opieką psychologiczno- pedagogiczną (w obserwacji zachowania ucznia biorą udział wszyscy nauczyciele)

OBJAWY, PO KTÓRYCH MOŻNA ROZPOZNAĆ WYSTĄPIENIE ZACHOWANIA SAMOBÓJCZEGO otwarte werbalne znaki ostrzegawcze typu: „Po co żyję? Wolałbym nigdy się nie urodzić. Nie martw się, niedługo nie będę ci sprawiał więcej kłopotów” zbieranie leków, przygotowywanie sznura, ostrego narzędzia itp. napisanie testamentu lub pożegnalnego listu (także w postaci wypracowania szkolnego, zapisu w pamiętniku, na blogu)

OBJAWY, PO KTÓRYCH MOŻNA ROZPOZNAĆ WYSTĄPIENIE ZACHOWANIA SAMOBÓJCZEGO nieoczekiwane wizyty u bliskich osób sprawiające wrażenie żegnania się izolowanie się od otoczenia rozważania, podejmowanie tematyki śmierci, odtwarzanie utworów traktujących o śmierci pojawiające się w snach treści dotyczące śmierci, egzekucji, pogrzebu

OBJAWY, PO KTÓRYCH MOŻNA ROZPOZNAĆ WYSTĄPIENIE ZACHOWANIA SAMOBÓJCZEGO nagła poprawa stanu psychicznego osoby będącej na skraju samobójstwa tzw. złowieszczy spokój; chory nie odczuwa już niepewności i lęku, ponieważ podjął decyzję o samobójstwie, które w jego przekonaniu rozwiąże wszystkie problemy rozdawanie swoich cennych rzeczy

OBJAWY, PO KTÓRYCH MOŻNA ROZPOZNAĆ WYSTĄPIENIE ZACHOWANIA SAMOBÓJCZEGO wyraźne zmiany w zwyczajach i zachowaniach żywieniowych śnie zaniedbanie swojego zwykłego wyglądu izolowanie się, porzucenie dotychczasowych pasji i zainteresowań zmiana zachowania spokojnego na agresywne lub odwrotnie (chłopcy w depresji często zachowują się bardziej agresywnie niż zwykle; dziewczęta raczej się izolują) nagła euforia po długich okresach przygnębienia- „już znalazłem rozwiązanie!”