Polityka rynku pracy w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

Powiatowy Urząd Pracy w Tarnowskich Górach ul. Towarowa Tarnowskie Góry Telefon / fax: (032) ,
AKTYWIZACJA OSÓB BEZROBOTNYCH
Bartosz Lach | Paweł Kulpiński III H
Publiczne służby zatrudnienia
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Tworzenie miejsc pracy
Stypendium Marii Curie
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej WUP w Łodzi
INFORMACJA O OSOBACH NIEPEŁNOSPRAWNYCH ZAREJESTROWANYCH W URZĘDZIE PRACY POWIATU OLSZTYŃSKIEGO ORAZ FORMY WSPARCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH KRYSTYNA DUDZIŃSKA.
0 zwrot kosztów przejazdu zwrot kosztów zakwaterowania dofinansowanie podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą kosztów wyposażenia miejsca pracy.
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
POWIATOWY URZĄD PRACY W ALEKSANDROWIE KUJAWSKIM
Narzędzia wsparcia dla pracodawców Warszawa, 2013r. Narzędzia wsparcia dla pracodawców.
93-121Łódź, ul. Częstochowska 40/52 tel. sekretariat , fax ,
Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych. Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
SPOTKANIE    KOMITETU BUDOWLANEGO POŚWIĘCONE TEMATYCE ZWIĄZANEJ Z NOWELIZACJĄ PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH WSPARCIA PRZEDSIĘBIORCÓW ZATRUDNIAJĄCYCH OSOBY BEZROBOTNE.
Urząd pracy – pomagamy zatrudnić pracowników
MIASTO I GMINA OLKUSZ3134 osób49,3% MIASTO I GMINA BUKOWNO1095 ” ”17,2% MIASTO BUKOWNO 504” ” 7,9% GMINA BOLESŁAW.
Nowe instrumenty publicznych służb zatrudnienia dla przedsiębiorców w myśl nowej Ustawy o instytucjach rynku pracy i promocji zatrudnienia Justyna Piasecka.
PROFESJONALNIE ŚWIADCZĄCY USŁUGI, UWZGLĘDNIAJĄCY POTRZEBY KLIENTÓW
Nowe formy aktywizacji oferowane przez urząd
FORMY WSPARCIA DLA OSÓB MŁODYCH Powiatowy Urząd Pracy w Radomiu 2014.
Powiatowy Urząd Pracy w Żywcu CentrumAktywizacji Zawodowej Ul. Łączna 28, Żywiec.
Zajęcia I Młodzież na rynku pracy
Dostosowanie oferty usług Powiatowego Urzędu Pracy w Chojnicach do potrzeb partnerów biznesowych.
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
1 Zajęcia I Młodzież na rynku pracy Regionalne i lokalne rynki pracy, rok akad. 2013/2014.
Nowe instrumenty rynku pracy po zmianie ustawy z dnia r
Nowe działanie umożliwiające podnoszenie kwalifikacji pracowników i poszukujących pracy PRZYGOTOWANIE ZAWODOWE DOROSŁYCH Zielona Góra, 21 września 2009.
Formy pomocy dla pracodawców po nowelizacji Ustawy
„Urząd Pracy partnerem pracodawcy”. Urząd Pracy realizuje swoje zadania na podstawie ustawy: - o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Konferencja: Młodzi na rynku pracy- wyzwania i instrumenty wsparcia
POWIATOWY URZĄD PRACY w ŁODZI
Powiatowy Urząd Pracy w Drawsku Pomorskim Sytuacja na rynku pracy Powiatu Drawskiego 09/2008 – 09/2009 Działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Drawsku Pomorskim.
Projekt OHP Równi na rynku pracy w ramach programu „Gwarancje dla młodzieży” Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
URZĄD PRACY POWIATU KRAKOWSKIEGO Pomoc dla pracodawców Kraków, 20 listopada 2015.
Główne założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Usługi świadczone przez PUP w Kielcach dla osób bezrobotnych oraz przedsiębiorców w kontekście drogi do samozatrudnienia.
1 Osoby starsze na rynku pracy
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
Seminarium dotyczące wprowadzonych zmian w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz nowego okresu programowania na lata
SPRAWOZDANIE Z WYKORZYSTANIA FUNDUSZU PRACY W 2014 Wojewódzka Rada Rynku Pracy w Białymstoku Białystok, 4 marca 2015 r. Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku.
POWIATOWY URZĄD PRACY Kamienna Góra, ul. Sienkiewicza 6a tel. (075) , fax. (075)
Polityka rynku pracy w Polsce 1 Polityka rynku pracy w Polsce jest prowadzona na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy W.
POWIATOWY URZĄD PRACY W LIPNIE Lipno, r. 1.
Możliwości wsparcia finansowego w ramach Funduszu Pracy 12 kwietnia 2016r. Powiatowy Urząd Pracy w Tychach.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Nowe formy aktywizacji oferowane przez urząd. Nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, oprócz zmian w dotychczas dostępnych.
Powiatowy Urząd Pracy w Koszalinie
Urząd Pracy m.st. Warszawy oferuje profesjonalne rozwiązania w zakresie
Ząbkowice Śląskie, 27 październik 2016 roku
Bystrzyca Kłodzka,17 lutego 2017 r.
Kobiety na rynku pracy.
Kobiety na rynku pracy.
Cykl Spotkań Fabryka firm – zostań swoim szefem
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
XXVII Sesja Rady Miejskiej w Nowem 26 kwietnia 2017 r.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Młodzież na rynku pracy
Kamieniec Ząbkowicki, 27 październik 2017 roku
Wybrane możliwości wsparcia finansowego przedsiębiorców
Wsparcie dla przedsiębiorców oferowane przez Powiatowy Urząd Pracy dla Miasta Torunia Toruń, 27 lutego 2018 r.
Polityka rynku pracy w Polsce
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
Zapis prezentacji:

Polityka rynku pracy w Polsce Polityka rynku pracy w Polsce jest prowadzona na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy W 2014 roku weszła w życie nowelizacja tej ustawy, reformująca politykę rynku pracy. Po zarejestrowaniu się niezwłocznie następuje sprofilowanie bezrobotnego, a w terminie do 60 dni doradca klienta ustala dla niego IPD. 1 1

Profilowanie bezrobotnych (art. 33) Profilowanie pomocy oznacza ustalenie dla bezrobotnego profilu pomocy oznaczającego właściwy ze względu na jego potrzeby zakres form pomocy określonych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, którymi może objąć go urząd pracy w ramach realizacji indywidualnego planu działania, m.in. pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, szkoleń, finansowania i dotowania różnego rodzaju działań realizowanych na rzecz bezrobotnych. Profile odzwierciedlają oddalenie bezrobotnego od rynku pracy i gotowość do podjęcia zatrudnienia Profil I – osoby aktywne i gotowe do podjęcia pracy Pomoc: usługi rynku pracy: pośrednictwo pracy, poradnictwo zawodowe, szkolenia Profil II – osoby gotowe do podjęcia pracy, ale bardziej oddalone od rynku pracy (np. bez kwalifikacji) Pomoc: usługi oraz instrumenty rynku pracy Profil III – osoby oddalone od rynku pracy, o niskiej motywacji do podjęcia zatrudnienia Pomoc: program aktywizacja i integracja 2

Aktywna Polityka Rynku Pracy (APRP) wobec młodych – cd. Inne, wybrane usługi (profil I oraz II) oraz instrumenty (II), dostępne także dla innych kategorii bezrobotnych (art. 40-61 ustawy): Poradnictwo zawodowe i pośrednictwo pracy Organizacja szkoleń Finansowanie studiów podyplomowych lub egzaminów zawodowych Finansowanie kosztów przejazdu i zakwaterowania Dofinansowanie wyposażenia stanowiska pracy Grant na telepracę (nowość!) Pożyczki na utworzenie stanowiska pracy lub podjęcie działalności gospodarczej (nowość!) Prace społecznie użyteczne Roboty publiczne Pomoc prywatnej agencji zatrudnienia w doprowadzeniu do zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej (nowość!)

Bon szkoleniowy (art. 66k) stanowi gwarancję skierowania bezrobotnego na wskazane przez niego szkolenie oraz opłacenia kosztów, które zostaną poniesione w związku podjęciem szkolenia. Przyznanie i realizacja bonu szkoleniowego następuje na podstawie indywidualnego planu działania oraz uprawdopodobnienia przez bezrobotnego podjęcia zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej. W ramach bonu szkoleniowego starosta finansuje bezrobotnemu, do wysokości 100% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu przyznania bonu szkoleniowego, koszty: 1) jednego lub kilku szkoleń - w formie wpłaty na konto instytucji szkoleniowej; 2) niezbędnych badań lekarskich lub psychologicznych – w formie wpłaty na konto wykonawcy badania; 3) przejazdu na szkolenia – w formie ryczałtu wypłacanego bezrobotnemu w wysokości maksymalnie do 200 zł 4) zakwaterowania, jeśli zajęcia odbywają się poza miejscem zamieszkania – w formie ryczałtu wypłacanego bezrobotnemu w wysokości maksymalnie do 1500 zł. Starosta finansuje koszty, o których mowa w ust. 4, do wysokości określonej w bonie szkoleniowym, a bezrobotny pokrywa koszty przekraczające ten limit. 4

Bon stażowy (art. 66 l) stanowi gwarancję skierowania do odbycia stażu u pracodawcy wskazanego przez bezrobotnego na okres 6 miesięcy, o ile pracodawca zobowiąże się do zatrudnienia bezrobotnego po zakończeniu stażu przez okres 6 miesięcy. Przyznanie bonu stażowego następuje na podstawie indywidualnego planu działania. Pracodawcy, który zatrudni bezrobotnego przez deklarowany okres 6 miesięcy, starosta wypłaca premię w wysokości 1500 zł. W ramach bonu stażowego starosta finansuje: 1) koszty przejazdu do i z miejsca odbywania stażu – w formie ryczałtu, do wysokości 600 zł, wypłacanego w miesięcznych transzach w wysokości do 100 zł 2) koszty niezbędnych badań lekarskich lub psychologicznych – w formie wpłaty na konto wykonawcy badania. 5

Bon zatrudnieniowy (art Bon zatrudnieniowy (art. 66 m) stanowi dla pracodawcy gwarancję refundacji części kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne w związku z zatrudnieniem bezrobotnego Przyznanie bonu zatrudnieniowego następuje na podstawie indywidualnego planu działania. Pracodawca w ramach bonu zatrudnieniowego jest obowiązany do zatrudnienia bezrobotnego przez okres 18 miesięcy. Realizacja bonu zatrudnieniowego następuje na podstawie umowy zawieranej przez starostę z pracodawcą. Starosta refunduje pracodawcy część kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne, przez okres 12 miesięcy, w wysokości zasiłku dla bezrobotnych Pracodawca jest obowiązany do dalszego zatrudniania skierowanego bezrobotnego przez okres 6 miesięcy po zakończeniu okresu refundacji. W przypadku niewywiązania się pracodawcy z obowiązku zatrudniania bezrobotnego przez okres 18 miesięcy pracodawca zwraca część lub całość refundowanych kosztów, chyba że rozwiązanie umowy nastąpiło w wyniku tzw. zwolnienia dyscyplinarnego.

Bon na zasiedlenie (art Bon na zasiedlenie (art. 66 n) jest przyznawany w związku z podjęciem przez niego poza miejscem dotychczasowego zamieszkania zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej, jeżeli: 1) będzie osiągał wynagrodzenie lub przychód w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę brutto miesięcznie oraz będzie podlegał ubezpieczeniom społecznym; 2) odległość od miejsca dotychczasowego zamieszkania do miejscowości podjęcia zatrudnienia wynosi co najmniej 80 km lub czas dojazdu środkami transportu zbiorowego przekracza łącznie 3 godziny dziennie; 3) będzie pozostawał w zatrudnieniu przez okres co najmniej 6 miesięcy. Środki Funduszu Pracy przyznane w ramach bonu nie mogą przekroczyć 200% przeciętnego wynagrodzenia za pracę. Można je przeznaczyć się na pokrycie kosztów zamieszkania. W przypadku niewywiązania się z obowiązków, kwota bonu na zasiedlenie podlega częściowemu lub całkowitemu zwrotowi

Staż – art. 53. Staż dla osób bezrobotnych oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych, niezbędnych do podjęcia pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą. Staż trwa nie więcej niż 12 miesięcy dla bezrobotnych do 30 roku życia oraz nie więcej niż 6 miesięcy. Bezrobotnemu na okres odbywania stażu zostaje przyznane stypendium w wysokości: 120% kwoty zasiłku dla bezrobotnych, czyli 953,10 zł. Brutto (816,33 netto) Urząd Pracy opłaca składkę na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i wypadkowe od wypłacanych stypendiów. 8