Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą?
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
„KARA” jako konsekwencja zachowania.
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Jak motywować dziecko do nauki?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
Osiągaj Swoje Cele z Lekkością!
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Zachowania niepożądane
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
warsztaty dla rodziców
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
„Jak pomóc dziecku w nauce”
JANUSZ KORCZAK ,,Dziecko chce być dobre
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Samodzielność dziecka
Motywacja do nauki.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
1. Mądrze motywuj Obowiązkiem dziecka jest odrabianie lekcji, a obowiązkiem rodzica – okazywanie szczerego zainteresowania jego problemami Zacząć należy.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
AUTOMOTYWACJA.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
O korzeniach i skrzydłach…
Nagrody i kary w wychowaniu dziecka.
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Szkolny system wychowawczy
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Chwalmy naszych uczniów Autor prezentacji: Joanna Bielecka
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI
Sposoby motywowania dzieci do nauki
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Postawa asertywna.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
8 zasad postępowania lidera
Szkoła bez przemocy.
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
M ETODA C AROLE S UTTON.. P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
Kary i nagrody w wychowaniu dziecka W dzisiejszych czasach, w których wszystko jest tak względne, trudne i skomplikowane, co może być oparciem dla dzieci?
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
ZASADY I GRANICE W PROCESIE WYCHOWANIA ..
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
O potrzebie dziecka bycia zauważanym
Szkolny plan zachowania
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I
Motywowanie uczniów do nauki
Zapis prezentacji:

Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą?

Kary i nagrody to powszechnie stosowane metody wychowawcze. Nie zawsze jednak wiemy, kiedy i jak nagradzać i karać nasze dzieci, aby nasze oddziaływania wychowawcze przynosiły oczekiwany skutek. Nie ma na to gotowej recepty, gdyż każde dziecko jest indywidualną jednostką i to, co działa na jedno, może okazać się zupełnie nieskuteczne w przypadku innego.

Wychowanie świadome oddziaływanie przez rodziców/wychowawcę na dziecko w celu uzyskania trwałej zmiany w jego osobowości

Lepiej jest zapobiegać niż leczyć. WYCHOWANIE TO: 1.Przewidywanie Lepiej jest zapobiegać niż leczyć. 2. Dopingowanie Najlepsza rzeczą, którą możemy uczynić, to uświadomić dziecku drzemiące w nim bogactwa 3.Wymaganie Dziecko musi słyszeć również słowa „nie”, musi uczyć się radzić z trudami, ograniczeniami, nie zezwalajmy dzieciom na wszystko.

Aby wpływać na zachowanie Po co są nagrody i kary? Aby wpływać na zachowanie

Po co wpływać na zachowanie? Żeby nauczyć zasad Celem wychowania jest nauczenie dziecka niezbędnych umiejętności i reguł życia w społeczeństwie, tak aby potrafiło ono po osiągnięciu dojrzałości samodzielnie funkcjonować.

Po co nagradzamy? zachęcać dzieci do utrwalenia określonych zachowań, zachęcać dziecko do dalszego wysiłku w realizowaniu wytrwale obowiązków i zadań, przekazać uznanie za właściwe postępowanie, zachęcać dziecko do podejmowania trudniejszych zadań i obowiązków, dostarczać dobrego samopoczucia, wzmacniać więzi uczuciowe z osobami nagradzającymi.

Kryteria stosowania nagród Za co? Dlaczego? Nagroda powinna być adekwatna do włożonego wysiłku. Wówczas wzmacnia zachowania, za które została przyznana.

Im młodsze dziecko, tym nagrody powinny być bardziej konkretne, Nagrody powinny być związane z tym, co dziecko lubi, co sprawia mu przyjemność. Nagradzać dzieci trzeba nie tylko za to, co zrobiły dobrze, ale również za powstrzymanie się od złego zachowania Im młodsze dziecko, tym nagrody powinny być bardziej konkretne, Dziecko powinno wiedzieć, za co i dlaczego dostaje nagrodę, powinno też na nią zapracować. Nadmierna ilość nagród uzyskiwanych bez odpowiedniego uzasadnienia i bez wysiłku ze strony dziecka powoduje, że ich wartość maleje, a nagradzanie przestaje być skuteczne.

Rodzaje nagród: pochwała, uznanie uśmiech, przytulenie dziecka wspólne atrakcyjne spędzanie wolnego czasu sprawianie dziecku przyjemności wizyta u kolegi, koleżanki lub zaproszenie ich do domu nagrody rzeczowe pieniądze (kieszonkowe, do skarbonki) zwolnienie z obowiązku uzyskanie jakiegoś przywileju obdarzenie dziecka zaufaniem

Dlatego należy zapobiegać motywacji działania nastawionej na nagrodę. By nagroda wpływała dodatnio na rozwój osobowości i wychowanie, musi spełniać pewne warunki. Po pierwsze, gdy nagrodzona osoba faktycznie na wyróżnienie zasłużyła (nagroda za dodatkowy wysiłek), a po drugie, gdy nagroda motywuje do dalszego działania. Należy pamiętać, że nagroda może być celem samym w sobie, a nie bodźcem do działania. Dlatego należy zapobiegać motywacji działania nastawionej na nagrodę.

Jak chwalić dziecko? Kiedy chwalimy, unikajmy: „zakazanych” słów i zwrotów – np. tym razem, w końcu, wreszcie, prawie, jak chcesz, to potrafisz, ukrytej krytyki – tak, ale… „nie” w pochwale –(np. „Nie spóźniłeś się dzisiaj na lekcję”, „Nie pobiłaś się z siostrą”) pochwała ma mówić o tym, co zrobiliśmy dobrze   Bardzo skuteczna jest tzw. pochwała opisowa, która polega na tym, że chwalimy dziecko za konkretne zachowanie. Składowe pochwały opisowej: opis tego, co widzę, nazwa cechy, nazwanie naszych uczuć Przykłady: Pamiętałeś o wyniesieniu śmieci (opis), cieszę się (uczucia), że jesteś obowiązkowy (nazwa cechy, którą dziecko się wykazało). Pamiętajmy, że wychowaniu dziecka powinno się bazować przede wszystkim na nagradzaniu, wzmacnianiu tych zachowań, na których nam zależy – nagród powinno być zawsze więcej, niż kar. Powinniśmy być także konsekwentni w dawaniu jednych i drugich.

Karanie ma na celu wyeliminowanie niepożądanych zachowań dziecka. Co to jest kara? Karanie ma na celu wyeliminowanie niepożądanych zachowań dziecka. Powinno być stosowane wtedy, jeżeli nie pomaga prośba, perswazja, upomnienie, czy polecenie. Kara jest naprawdę skuteczna tylko wówczas, jeżeli dziecko rozumie, za co i dlaczego zostało ukarane. W związku z tym powinna być ona dostosowana do wieku,

Do najczęściej stosowanych kar należą: kary cielesne(fizyczne) krzyk, straszenie konsekwencje logiczne (wynikają z przewinienia dziecka- jeżeli dziecko nie nauczyło się na klasówkę, dostaje negatywną ocenę) zabranie uwagi rodzica (np. milczenie, brak kontaktu wzrokowego) wyrażenie swojego smutku, zawodu, dezaprobaty dla zachowania dziecka słowna nagana odebranie przywileju, przyjemności odesłanie w nudne miejsce (kara skuteczna w przypadku młodszych dzieci) dziecko nie posłuchało rodzica i zrobiło sobie krzywdę, Np. Dziecko nie posłuchało, ze nie ma grać w piłkę w pobliżu domu i zbiło szybę 6. np. w zabawie

Warunki skuteczności kary: 1. powinna być ona adekwatna do winy Warunki skuteczności kary: 1. powinna być ona adekwatna do winy i sprawiedliwa (nie można np. karać dziecka za coś, co zrobiło niechcący lub dawać surowej kary za drobne przewinienie) 2. powinna być stosowana konsekwentnie 3. powinna uwzględniać okoliczności, wiek dziecka, motywy jego czynu 4. powinna następować bezpośrednio po przewinieniu 5. powinna być dla dziecka zrozumiała - należy mu wytłumaczyć, dlaczego zostało ukarane 6. bezwartościowe są również łagodne kary często stosowane. Każda z tych stosowanych kar, powoduje urazy psychiczne

Zamiast karania: * Wskaż, w czym dziecko mogłoby ci pomóc. * Wyraź ostry sprzeciw (nie atakując charakteru dziecka) * Wyraź swoje uczucia i oczekiwania. * Pokaż dziecku, jak może naprawić zło. * Zaproponuj wybór. * Przejmij inicjatywę. * Daj dziecku odczuć konsekwencje złego lub dobrego zachowania.

Statystyka dotycząca komunikatów w rodzinie Średnio dziecko 22 razy dziennie otrzymuje informacje: Nie obchodzi mnie to, czego Ty chcesz. Daj mi spokój, nie mam teraz czasu. Nie jesteś dobry. Nie dasz sobie rady.

Zastanówmy się, ile razy dziecko słyszy: Świetnie ci to wychodzi. Robisz to bardzo dobrze. Jesteś wspaniały. Jestem z ciebie dumny.

PAMIĘTAJMY…: Częste stosowanie kar nie daje pozytywnych rezultatów – podstawą naszych oddziaływań na dziecko powinny być przede wszystkim nagrody, pochwały.

Dziękuję za uwagę

"...Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, Nie wie - wytłumacz, Jeśli nie może - pomóż!" Jeśli przy największym wysiłku dozna porażek, należy tak pobłażać, jak pobłażliwie godzimy się z naszymi własnymi wadami i nałogami" Janusz Korczak