Dziecko w świecie matematyki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Advertisements

Haft matematyczny – praca długoterminowa
Środki dydaktyczne w edukacji wczesnoszkolnej
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Macierze Maria Guzik.
Wykorzystanie komputera w badaniu kompetencji dzieci sześcioletnich w obszarze edukacji matematycznej.
Wykorzystanie komputera w badaniu kompetencji dzieci sześcioletnich w obszarze edukacji matematycznej.
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Liczby całkowite.
Koncepcja rozwoju intelektualnego Jeana Piageta
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze:
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
– dwie drogi kształcenia, dwa pakiety, jeden cel
WIZUALIZACJA POJĘĆ ARYTMETYCZNYCH W EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA
„Są plusy dodatnie i plusy ujemne.”
i kilka przykładów zapisu cyfr
Somatognozja.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Warsztaty programowania w języku Python
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Licz i baw się – gry z tabliczką mnożenia
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Matura z matematyki w 2015 roku
6-LATEK W SZKOLE.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Opracowała: Edyta Guznowska – nauczyciel-bibliotekarz
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
K o s t k a i k a R u b.
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
czyli kształtowanie logicznego myślenia u przedszkolaka
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
-opis polskiej szkoły nowych czasów..  Podczas lekcji można korzystać z tablicy interaktywnej, komputerów i innych urządzeń elektronicznych tylko w celach.
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
w świetlicy szkolnej PSP Połaniec
Dojrzałość szkolna dziecka
Od cyfr egipskich do cyfr arabskich...
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
1. Narządy mowy zaczynają funkcjonować w życiu płodowym dziecka
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Liczby naturalne i całkowite Wykonanie: Aleksandra Jurkowska Natalia Piłacik Paulina Połeć Klasa III a Gimnazjum nr 1 w Józefowie Ul. Leśna 39 O5 – 420.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Łamigłówki matematycznej główki Miejskie Przedszkole nr 17 w Rudzie Śląskiej.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
Liczby naturalne i całkowite Spis treści Definicje Działania na liczbach Wielokrotności liczb naturalnych Cechy podzielności Przykłady potęg,potęgi o.
O S I Ą G N I Ę C I A C Z Ł O W I E K A. Faza I - PRZYGOTOWANIE ( 1 godzina) Głównymi celami projektu jest: Zrozumienie znaczenia odkryć i badań geograficznych.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Bioróżnorodność wokół nas
Kacper Grabowski i Jan Perz Klasa 6A
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
Działania pamięciowe na ułamkach dziesiętnych
Zapis prezentacji:

Dziecko w świecie matematyki

Matematyka – królowa nauk Według Arystorelesa (384 – 322 p.n.e.) „Matematyka jest miarą wszystkiego” Najwcześniejsze dowody na stosowanie pojęć matematycznych przez człowieka pochodzą z Afryki i są datowane na 35 tysięcy lat. W starożytnym Egipcie i Mezopotamii (1800 – 500 p.n.e.) stosowano tabliczkę mnożenia oraz rozwiązywano dla rozrywki zadania z treścią. Podwaliny matematyki greckiej położyli Tales z Miletu oraz Pitagoras w latach 624 – 507 p.n.e. zainspirowani ideami egipskimi i babilońskimi. s

Edyta Gruszczyk - Kolczyńska Profesor zwyczajny nauk humanistycznych (pedagogika i psychologia stosowana), nauczyciel akademicki Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi. Autorka ponad 260 artykułów, monografii naukowych, książek i podręczników dla nauczycieli, multimedialnych programów edukacyjnych dla dzieci, filmów dydaktycznych dla rodziców i nauczycieli, wykładów telewizyjnych. Autorka programów edukacyjnych, książek, przewodników metodycznych i pakietów, środków dydaktycznych dla rodziców i nauczycieli z serii Dziecięca matematyka.

Edyta Gruszczyk - Kolczyńska

Kształtowanie umiejętności liczenia Podstawą kształtowania umiejętności liczenia jest zdolność do wychwytywania regularności, która kształtuje się już w życiu płodowym.

Rytmiczna organizacja czasu są to ćwiczenia mające uświadomić dziecku rytmiczną organizacja czasu - następstwo dnia i nocy, dni tygodnia, miesięcy, pór roku.

Dostrzeganie rytmów - Rytmy Jest to sposób rozwijania umiejętności skupiania uwagi na prawidłowościach i korzystania z nich w różnych sytuacjach.

Kształtowanie umiejętności liczenia 8-miesięczne niemowlę zaczyna wyodrębniać szczegóły z otoczenia, rozglądać się i pokazywać paluszkiem. Liczenie wywodzi się z rytmu i gestu wskazywania.

1 Reguła „1 do 1” ok. 3 r.ż. Należy wyodrębnić z otoczenia (ułożyć przed dzieckiem w szeregu) przedmioty, które ma policzyć. Następnie dać polecenie „Policz”. Dziecko dotyka każdego przedmiotu paluszkiem i liczy używając liczebników (nie zawsze w prawidłowej kolejności).

2 Reguła - podwójne znaczenie liczebnika wymienionego na końcu Ostatni wymieniony liczebnik ma podwójne znaczenie, bo określa który z kolei jest ostatni element oraz określa, ile jest wszystkich elementów w zbiorze. Od tego momentu umiejętność liczenia zaczyna się rozwijać bardzo szybko.

Zasady ogólne Nie wolno ograniczać zakresu liczenia, bo dziecko nie odkryje regularności liczenia. Słowa do liczenia (liczebniki) wymienia się po kolei. Wielokrotnie powtarzać i ćwiczyć zdobyte umiejętności nie tylko w przedszkolu, ale i w domu. Pamiętać o konkrecie ułożonym w szeregu.

3 Reguła niezależności porządkowych Zmiana ułożenia elementów nie wpływa na wynik liczenia.

4 Reguła – Abstrakcji – abstrahuje od jakości obiektów Nawet jeśli zbiór składa się z różnych elementów (np. kasztany, patyczki, guziki) to można te obiekty policzyć razem, nie trzeba ich grupować.

5 Reguła - regularność układu dziesiątkowego Po kilku próbach policzenia, np. przy użyciu miarki krawieckiej dziecko szybko zorientuje się o regularności układu dziesiątkowego. Liczydło również ma układ dziesiątkowy. Można wykonać stonogę przyczepiając klamerki do bielizny na sznurku.

Przykłady ćwiczeń Do kształtowania umiejętności liczenia przydają się codzienne przedmioty (kasztany, guziczki, patyczki, fasola, klocki) i musi ich być dużo. Dziecko musi działać samo na konkretnym obiekcie.

Jak uczyć dziecko liczenia? Każde dziecko musi działać - samo liczyć. Najpierw gestem, ruchem, słowem wydzielamy obiekty do policzenia i ustawiamy w rzędzie lub szeregu. Następnie pytamy „Ile ich może być?” „Oszacuj”. Gdy dziecko odpowie liczebnikiem, to nie poprawiamy, tylko mówimy „Policz”. Dziecko liczy samodzielnie, nie wolno mu przerywać. Jeśli dziecko nie wymienia liczebników w prawidłowej kolejności, to po zakończeniu liczenia proponujemy mu „Policzmy razem” i dorosły liczy z dzieckiem dotykając każdego elementu palcem i wymienia liczebniki w prawidłowej kolejności. Wprowadzamy Regułę 1, że liczebniki wymienia się w prawidłowej kolejności.

Rachowanie Dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie – idzie po śladach liczenia. Już dwulatek jest w stanie zauważyć, że dodawanie oznacza „więcej”, a odejmowanie oznacza „mniej”. Trzylatki widzą, że dodawanie i odejmowanie ma wpływ na liczebność zbioru i po każdej zmianie liczą od początku ilość elementów. Jeżeli dorosły podpowie liczebniki to szybko nauczą się poprawnie liczyć. Dzieci liczą na konkretach lub zbiorach zastępczych (patyczkach, palcach itp.).

Rachowanie Konkret Zbiór zastępczy

Rachowanie Dziecko przez 2 lata liczy na zbiorach zastępczych, aby opanować liczenie „w głowie”. Aby ułatwić dziecku liczenie na zbiorach zastępczych wykonujemy następujące ćwiczenia: Mówimy do dziecka: Do pudełka wrzuć 3 klocki, zakryj, pokaż na palcach, ile ich jest, odkryj, sprawdź. Na kostce do gry zaklejamy „6” – wyrzucamy kolejno liczby i pokazujemy na palcach. Po kilku ćwiczeniach można użyć dwóch kostek.

Do przygotowania prezentacji wykorzystałam informacje zamieszczone w: E-Konferencja z prof. E. Gruszczyk – Kolczyńską „Matematyka na wesoło. Rozwijanie kompetencji matematycznych u dzieci.” 09.06.2016 r. Małek J. „Edukacja matematyczna metodą Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej”