Wpływ nieprawidłowego karmienia na wady wymowy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
Advertisements

NARZĄD ŻUCIA W OKRESIE NIEMOWLĘCYM DO MOMENTU WYRZYNANIA ZĘBÓW MLECZNYCH - ETAPY ROZWOJU ZĘBÓW.
dla logopedów szkolnych z rejonu działania
APARAT TWIN-BLOCK Aparat prosty, dwuszczękowy, jest modyfikacją aparatu Schwartza, zbudowany z płyty górnej oraz płyty dolnej pomiędzy którymi występuje.
ZABURZENIA CZYNNOŚCIOWE NARZĄDU ŻUCIA
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Charakterystyka dyslalii
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Zaburzenia mowy są pojęciem szerszym i nadrzędnym w stosunku do wad wymowy. Obszar zaburzeń mowy sięga głębiej i wykracza zdecydowanie poza płaszczyznę.
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WADY WYMOWY.
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?
ĆWICZENIA BUZI I JĘZYKA
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
Okresy rozwoju mowy wg Leona Kaczmarka
"Granice mojego języka są granicami mojego świata"
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
HIGIENA JAMY USTNEJ.
Biologiczne normy zgryzu w poszczególnych okresach rozwojowych
Anatomiczno-fizjologiczne przyczyny opóźnień /zaburzeń rozwoju mowy
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
dla chłopczyka i dziewczynki
Przepływ pokarmu przez układ pokarmowy
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
Anatomiczno-fizjologiczne przyczyny opóźnień /zaburzeń rozwoju mowy
Trzymamy formę- zdrowy styl życia
Karmienie piersią.
„Dziecko, które dobrze je, dobrze mówi”
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Szkolny gabinet logopedyczny
dr n. med. Janina Szeląg Katedra i Zakład Ortodoncji AM we Wrocławiu
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
PROFILAKTYKA LOGOPEDYCZNA
INTUBACJA DOTCHAWICZA
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Profilaktyka logopedyczna
WADA WYMOWY.
Wszystko o jamie ustnej i jej higienie
Elementy Anatomii i Fizjologii
Normy rozwoju mowy.
MIĘŚNIE SZKIELETOWE CZŁOWIEKA
NARZĄDY MOWY jama nosowa nos ujście jamy nosowej podniebienie twarde
Profilaktyka wad zgryzu w okresie niemowlęcym i żłobkowym
Pielęgnacja jamy ustnej
Rozwój mowy i jego wspomaganie
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
Bez białka nie ma ciałka!.
Etapy rozwoju mowy dziecka
Gimnastyka buzi i języka
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
Logopedia w szkole.
Siedem kroków do poczęcia czyli jak przygotować się do ciąży.
Ich rola, występowanie, skutki niedoboru.
Jak wspierać rozwój mowy dziecka
Wady wymowy.
WADY WYMOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZOLNYM
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
ROZWÓJ MOWY PRZYCZYNY WAD WYMOWY U DZIECI
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
„Jedz aby żyć, a nie żyj aby jeść!”
Dobre nawyki pielęgnacyjne
Zapis prezentacji:

Wpływ nieprawidłowego karmienia na wady wymowy.

Wpływ nieprawidłowego karmienia na wady wymowy. Do artykulacji wykorzystujemy te same narządy co do jedzenia, a więc wargi, język, u noworodka dziąsła, a potem zęby, podniebienie. Jakakolwiek nieprawidłowość anatomiczna tych części ciała będzie miała negatywny wpływ na prawidłowe odżywianie, a jednocześnie prawidłowe mówienie.

Czynnik diety matki na rozwój płodu (narządów artykulacyjnych) Brak witaminy A (żółtko, tłuste mleko, ser, suszone morele, marchewka, pietruszka) i B (migdały, zielone warzywa, nasiona – musli, orzechy ziemniaki itd.) – wywołują rozszczepy wady rozwojowe w obrębie jamy ustnej powodujące szereg różnych zaburzeń mowy.

Brak witaminy D – wywołują objawy już u płodu i upośledzenia rozwoju twardych tkanek kości (m.in. twarzoczaszki) i zębów Używki np. alkohol, nikotyna powodują niedorozwój umysłowy i fizyczny dziecka Zbyt duże stężenie metali ciężkich (ołów, rtęć w dużej mierze znajdujących się w rybach morskich) może powodować zaburzenia komunikacyjne obserwowane np. dzieci autystycznych

Karmienie naturalne a karmienie sztuczne Karmienie piersią Niemowlę powinno ssać pierś, jest to naturalny i najwłaściwszy sposób karmienia ponieważ ćwiczy ono w ten sposób swoje wargi, język, żuchwę. Karmienie piersią warunkuje prawidłowe etapy rozwoju funkcji pokarmowych i artykulacyjnych. Ssać pierś powinno do 1 r.ż., raczej nie dłużej.

Podczas ssania piersi: wargi niemowlęcia rozchylają się w celu objęcia brodawki przy czym górna warga wywija się ku górze, a dolna ku dołowi (układ ust niezbędny do późniejszej prawidłowej wymowy głosek: sz, ż, cz, dż: ś, ź, ć, dź, ń ), dziecko obejmuje brodawkę piersi aż po granicę otoczki sutkowej, co zapobiega dostaniu się powietrza do jamy ustnej. Żuchwa, wraz z językiem obniża się i cofa ku tyłowi.

Przednia część języka przyjmuje kształt rynienki( układ niezbędny do późniejszej prawidłowej wymowy głosek: s, z, c, dz ),a tylna część języka wygina się ku górze, opierając się na podniebieniu miękkim (układ niezbędny późniejszej prawidłowej wymowy głosek miękkich i zmiękczonych). Z brodawki pokarm zostaje wydobyty za pomocą ruchów języka i żuchwy. Niemowlę przyciska brodawkę do górnego dziąsła językiem, równocześnie wysuwając i unosząc żuchwę do góry.

Mleko nie gromadzi się w jamie ustnej, lecz jest natychmiast przesuwane do gardła za pomocą ruchów języka i mięśni dna jamy ustnej. Niemowlę nie przerywa ssania przy połykaniu i oddychaniu. Ssanie jest więc czynnością ciągłą o charakterze rytmicznym. Nieprzerywanie oddechu podczas ssania ma zasadnicze znaczenie dla rozwoju fizjologicznego oddychania przez nos. Poprzez ruchy żuchwy polegające na obniżaniu i cofaniu, a następnie podnoszeniu i wysuwaniu ( ruchy typowe dla czynności żucia) są dostarczane bodźce potrzebne rozwoju twarzy i całego narządu żucia.

Praca mięśni wysuwających i podnoszących żuchwę dostarcza bodźców do kształtowania prawidłowego rozwoju zgryzu, Opór jaki stawia brodawka piersiowa przy ssaniu powoduje, że narząd żucia zostaje odpowiednio przygotowany do funkcji żucia pokarmów stałych. Ssanie piersi przez dziecko rozwija: motorykę języka; wzmacnia mięsień okrężny ust oraz inne mięśnie twarzy .

 Wszystko to jest podstawowym warunkiem prawidłowego rozwoju narządów odpowiadających za prawidłowy rozwój mowy dziecka. Wyćwiczone narządy mowy (język, wargi, podniebienie i mięśnie twarzy) pomagają dziecku, prawidłowo wymawiać poszczególne głoski w izolacji, w wyrazach, zdaniach i dłuższych wypowiedziach.

UWAGA! Po przekroczeniu 1 roku życia odruch ssania powinien wygasać i błędem jest przedłużanie i podtrzymywanie tego odruchu. Już w tym czasie zaczyna się stopniowo kształtować pionowa pozycja języka w jamie ustnej będąca podstawą późniejszej prawidłowej realizacji głoski l oraz w dalszej kolejności głosek szeregu szumiącego: sz, ż, cz, dż oraz w końcowej fazie głoski r.

Karmienie sztuczne Mechanizm ssania podczas karmienia sztucznego. Podczas karmienia sztucznego mleko przedostaje się do smoczka siłą własnego ciężaru, a praca niemowlęcia polega na wyciągnięciu mleka typowymi ruchami ssącymi. Mleko zostaje wydobyte ruchami posuwistymi, przyciskającego smoczek do podniebienia. Czynność połykania wymaga przerwania oddychania. Przyswajanie pokarmu przez smoczek nie przygotowuje języka do artykulacji. Język leży płasko, nie pracuje, nie ćwiczy też żuchwa, mleko spływa samo.

Wady karmienie sztucznego: Ssanie, połykanie i oddychanie nie zachodzą równocześnie. Aby została wykonana jedna czynność musi być przerwana druga czynność. Ciągłe cofanie żuchwy utrwala tyłożuchwie fizjologiczne, a wciąganie policzków powoduje zwężenie szczęki i żuchwy.

Brak pracy mięśnia okrężnego warg i mięśni żwaczowych doprowadza w bardzo krótkim czasie do obniżenia mięśnia okrężnego warg i zakłócenia mimiki twarzy. Język przyciskając smoczek do podniebienia, modeluje wysoko wysklepione podniebienie tzw. podniebienie gotyckie. Podniebienie gotyckie, prowadzi do nawykowego oddychania przez usta (zwęża przewody nosowe i upośledza funkcję oddechową) Nawykowe oddychanie przez usta powoduje wysychanie błony śluzowej układu oddechowego, powodując większą podatność organizmu na infekcje i zachorowania.

Wady zgryzu wywołane m.in. sztucznym karmieniem Zgryz jest prawidłowy, gdy górne zęby zachodzą na dolne maksymalnie do połowy długości, a górne trójki są pomiędzy dolnymi trójkami i czwórkami Wada zgryzu polega na złym ustawieniu szczęki i żuchwy (czyli dolnej szczęki) względem siebie. Zęby wcale nie muszą być stłoczone ani wychodzić poza łuk. Wyróżnia się kilka podstawowych wad zgryzu:

Tyłozgryz. To najpowszechniej występująca wada Tyłozgryz. To najpowszechniej występująca wada. Polega na tym, że żuchwa jest cofnięta Przy tyłozgryzach miejsce artykulacji spółgłosek detalizowanych jest przesunięte do tyłu, między zębami występuje szpara, co powoduje zmianę ich brzmienia. Spółgłoski s z c dz mają brzmienie zbliżone do ś ź ć

Przodozgryz. Żuchwa jest wówczas wysunięta do przodu. Przy przodozgryzach spółgłoski detalizowane bywają wytwarzane międzyzębowo, lub przyzębowo, przy wymawianiu tych spółgłosek język wysuwa się przed górne żeby, opierając się o ich brzegi.

Zgryz otwarty. Polega na tym, że między dolnymi i górnymi zębami jest na jakimś odcinku wolna przestrzeń. Przy tym zgryzie język często wpada między szparę. Spółgłoski: s z c dz t d n bywają wymawiane międzyzębowo.

Wprowadzanie pokarmów stałych Zbyt długie podawanie dziecku pokarmów papkowatych wpływa bowiem na przetrwanie niemowlęcego sposobu połykania, co z kolei może przyczynić się do powstania wady zgryzu. Od 1 roku życia dziecka należy już podawać pokarmy stałe, zmuszające dziecko do żucia i gryzienia, co dostarcza bodźców fizjologicznych do prawidłowego żucia. W przerwach między posiłkami można podawać dzieciom do podgryzania twarde pokarmy stale: jak skórki od chleba, kawałki surowych owoców i warzyw.

ZAKOŃCZENIE Rozwój mowy dziecka rozpoczyna się od chwili poczęcia, poprzez poród wiek niemowlęcy i dalsze okresy rozwojowe dziecka. Bardzo ważne jest, aby uświadomić sobie, że liczy się nie tylko to, co podajemy dziecku do zjedzenia, ale również w jaki sposób to robimy.   Dbając o sposób karmienia dbamy o prawidłowy rozwój mowy swojego dziecka. Mowa natomiast jest nieodzownym czynnikiem funkcjonowania w społeczeństwie najpierw dziecka, a następnie każdego dorosłego człowieka.

Dziękuję Państwu za uwagę

Bibliografia: Opieka logopedyczna od poczęcia. Red. Rocławski B. Gdańsk 1998 Mowa pacjenta z rozszczepem podniebienia. Szkice foniatryczno – logopedyczne. Red Hortis – Dzierzbicka i E. Stecko. Warszawa 2005 Zaburzenia mowy u dzieci. Wczesna profilaktyka – wybrane zagadnienia. Zielona Góra 1995 Rokitiańska M. Podstawy ortodoncji dla logopedów. Bydgoszcz 2004