Zasady konkurencyjności przy realizacji zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji w ramach PROW 2014-2020 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Instytucja Zarządzająca PROW 2014–2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał opracowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” PROW na lata 2014–2020.
Podstawa prawna Zasady konkurencyjności przedstawione w prezentacji odzwierciedlają warunki określone m.in. w: ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. poz. 349 z 2015 r. z późn. zm.*) rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 września 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy technicznej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. poz. 1549 z 2016 r. z poźn.zm.**) rozporządzeniu MRiRW z dnia 13 stycznia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu konkurencyjnego wyboru wykonawców zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji i warunków dokonywania zmniejszeń kwot pomocy oraz pomocy technicznej (Dz. U. poz. 106 z 2017 r.) * Ustawa z dn. 15 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 oraz niektórych innych ustaw (dz. U. poz. 5 z 2017 r.) * *Rozporządzenie MRiRW z dn. 11 stycznia 2017 r. (Dz. U. poz. 10 z 2017 r.)
OBOWIAZEK BENEFICJENTA- § 5 ust. 1 pkt. 12 umowy opp Do ponoszenia wszystkich kosztów kwalifikowalnych operacji z zachowaniem zasad równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości oraz dołożenia wszelkich starań w celu uniknięcia konfliktu interesów, rozumianego jako brak bezstronności i obiektywności w wypełnianiu zadań objętych umową. W związku z tym Beneficjent zobowiązuje się do ponoszenia kosztów kwalifikowalnych operacji zgodnie z: przepisami o zamówieniach publicznych, w przypadku gdy: przepisy ustawy pzp nie będą miały zastosowania, wartość danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji przekracza 20 000 złotych netto, ponoszenia kosztów kwalifikowalnych operacji z zachowaniem konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców poszczególnych zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo – finansowym operacji, w tym przeprowadzenia postępowania w sprawie wyboru przez Beneficjenta wykonawcy danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo – finansowym operacji i ponoszenia wszystkich kosztów kwalifikowalnych operacji, zgodnie z zasadami określonymi w art. 43a ustawy i w rozporządzeniu w sprawie konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców Z uwagi na powyższe podział zadań, w celu uniknięcia stosowania zasad określonych w art. 43a ustawy i w rozporządzeniu w sprawie konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców jest niedozwolony, a koszty powstałe w wyniku niedozwolonego podziału zadań uznane zostaną za niekwalifikowalne;
Kto stosuje konkurencyjny trybu wyboru ofert przy realizacji zamówień publicznych? Wnioskodawcy/Beneficjenci, którzy nie są zobowiązani do stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych - dla wszystkich zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo - finansowym operacji o wartości powyżej 20 tys. zł netto; Wnioskodawców/Beneficjentów zobowiązanych do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych - dla wszystkich zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo - finansowym operacji wartości powyżej 20 tys. zł netto i zamówień o wartości poniżej 30 tys. euro oraz dla zamówień wyłączonych spod ustawy o zamówieniach publicznych na podstawie przepisów o zamówieniach sektorowych.
Kiedy stosujemy konkurencyjny tryb wyboru wykonawcy? OGÓLNE ZAŁOŻENIA W przypadku gdy: przepisy o zamówieniach publicznych nie mają zastosowania do tego zamówienia wartość tego zamówienia oszacowana zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych przekracza 20 000 zł netto
Kiedy NIE stosujemy konkurencyjnego trybu wyboru wykonawcy Kiedy NIE stosujemy konkurencyjnego trybu wyboru wykonawcy? WYŁĄCZENIA PRZEDMIOTOWE Zasady konkurencyjności nie stosuje się do zamówień, do których nie stosuje się ustawy pzp, których przedmiotem są: usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, które nie są w całości opłacane przez beneficjenta, lub z których korzyści nie przypadają wyłącznie beneficjentowi dla potrzeb jego własnej działalności, nabycie, przygotowanie, produkcja lub koprodukcja materiałów programowych przeznaczonych do emisji w radiu, telewizji lub Internecie, zakup czasu antenowego, nabycie własności nieruchomości oraz innych praw do nieruchomości, w szczególności dzierżawy i najmu, dostawy lub usługi służące wyłącznie do celów prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez beneficjenta produkcji seryjnej mającej na celu osiągnięcie rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju, jeżeli ich wartość jest mniejsza niż określona w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp
Kiedy NIE stosujemy konkurencyjnego trybu wyboru wykonawcy Kiedy NIE stosujemy konkurencyjnego trybu wyboru wykonawcy? WYŁĄCZENIA PRZEDMIOTOWE c.d. dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej związanej z organizacją wystaw, koncertów, konkursów, festiwali, widowisk, spektakli teatralnych, przedsięwzięć z zakresu edukacji kulturalnej lub z gromadzeniem materiałów bibliotecznych przez biblioteki lub muzealiów, jeżeli zamówienia te nie służą wyposażeniu beneficjenta w środki trwałe przeznaczone do bieżącej obsługi jego działalności, a ich wartość jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp, umów z zakresu prawa pracy wydatków uproszczonych, o których mowa w art. 67 ust. 1 akapit 1 lit. b-d rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.
Konkurencyjny tryb wyboru wykonawcy (KTWW) JAK GO STOSOWAC? W celu zapewnienia Wnioskodawcom/Beneficjentom PROW 2014-2020 możliwości wywiązania się z obowiązku wyboru oferty w trybie konkurencyjnym, ARiMR udostępniło specjalny portal, na którym Wnioskodawcy/Beneficjenci działań/poddziałań/typów operacji, realizowanych w ramach PROW 2014-2020, zobowiązani są zamieszczać zapytania ofertowe na wykonanie robót budowlanych, usługi lub dostawę maszyn czy urządzeń niezbędnych do wykonywania określonego rodzaju działalności.
Sposób publikacji - Portal ogłoszeń ARIMR Od dnia 18 marca 2017 r. ARiMR udostępniła specjalny portal, na którym Wnioskodawcy/ Beneficjenci działań/ poddziałań/ typów operacji oraz pomocy technicznej, realizowanych w ramach PROW 2014-2020, są zobowiązani zamieszczać swoje zapytania ofertowe. www.portalogloszen.arimr.gov.pl
Portal ogłoszeń - strona główna
Menu główne Administratorzy/Beneficjenci
Strona listy ogłoszeń
§ 7 umowy opp Ocena przeprowadzonego postępowania KTWW- KIEDY SKŁADAMY DOKUMENTACJĘ Z KTWW: Najwcześniej w dniu zawarcia umowy, a jednocześnie nie później niż w terminie 4 miesięcy przed pierwszym dniem terminu na złożenie wniosku o płatność istnieje możliwość złożenia przez Beneficjenta dokumentacji związanej z przeprowadzonym postępowaniem w sprawie wyboru przez Beneficjenta wykonawcy danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, o której mowa w § 6 rozporządzenia w sprawie konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców, z uwzględnieniem § 8 i 9 tego rozporządzenia, potwierdzającej wybór najkorzystniejszej oferty. Na tym etapie możliwe jest również złożenie umowy z wykonawcą, o ile została zawarta. Dokumentacja, o której mowa powyżej, zostanie oceniona przez Zarząd Województwa w terminie 30 dni od dnia jej złożenia przez Beneficjenta.
Warunki dot. konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców (KTWW) Elementy zapytania ofertowego: opis przedmiotu zamówienia informację o możliwości składania ofert częściowych warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków kryteria oceny oferty oraz informację o wagach punktowych lub procentowych przypisanych do poszczególnych kryteriów oceny oferty (min. 2 kryteria) opis sposobu przyznawania punktów za spełnienie danego kryterium oceny oferty wskazanie miejsca i terminu składania ofert (min. 7 dni dla dostaw i usług oraz min. 14 dla remontu i modernizacji) wskazanie przesłanek odrzucenie oferty określenie warunków zmian umowy (o ile się przewiduje)
Warunki dot. konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców (KTWW) W zapytaniu ofertowym można zastrzec możliwość zakończenia postępowania w sprawie wyboru wykonawcy danego zadania bez wyboru żadnej z ofert.
Warunki dot. konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców (KTWW) Wybór oferty: wybór wykonawcy na podstawie najkorzystniejszej oferty spośród ofert otrzymanych od podmiotów niepowiązanych z podmiotem uprawnionym osobowo lub kapitałowo np. niepozostawania w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa w linii prostej najkorzystniejsza oferta - oferta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny lub kosztu i innych kryteriów określonych w zapytaniu ofertowym informację o wyborze wykonawcy upublicznia się przez umieszczenie na stronie internetowej Portal Ogłoszeń ARIMR.
Modyfikacja treści zapytania ofertowego po upływie terminu składania ofert jest niedopuszczalna, przed upływem terminu składania ofert jest możliwa, z zastrzeżeniem: - obowiązku wydłużenia terminu składania ofert, z uwzględnieniem czasu niezbędnego na możliwość dostosowania do wprowadzonych zmian treści ofert oraz - odpowiedniego upublicznienia informacji o modyfikacji treści zapytania ofertowego na stronie internetowej Portal Ogłoszeń ARIMR
Odrzucenie ofert Odrzuceniu podlegają oferty: których treść nie odpowiada treści zapytania ofertowego lub złożone przez oferenta niespełniającego warunków, określonych w zapytaniu ofertowym lub Została złożona po terminie składania ofert określonych w zapytaniu ofertowym.
Warunki dot. konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców (KTWW)- umowa Realizacja zamówienia: koszty zostały poniesione na podstawie umowy zawartej z wybranym wykonawcą, zgodnej z ofertą złożoną przez tego wykonawcę
Realizacja zamówienia cd.: Warunki dot. konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców (KTWW)- zmiana umowy Realizacja zamówienia cd.: Umowa może zostać zmieniona, jeśli zmiana nie spowoduje ZMNIEJSZENIA albo ZWIĘKSZENIA zakresu świadczenia, ale: Zmniejszenie- dopuszczalne, gdy na skutek wystąpienia okoliczności niemożliwych do przewidzenia w chwili zawarcia umowy część prac stała się zbędna Zwiększenie- dopuszczalne, okoliczności nie wystąpiły przy podpisaniu umowy z wykonawcą, wykonanie czynności niezbędne żeby zrealizować zadanie w całości albo wykonanie tych prac jako nowego zadania spowodowałoby znaczne zwiększenie kosztów dla beneficjenta
Warunki dot. konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców (KTWW)- PROTOKÓŁ Dokumentowanie zamówienia (zawartość protokołu): informacja o sposobie upublicznienia zapytania ofertowego wykaz ofert, które wpłynęły w odpowiedzi na zapytanie ofertowe, wraz ze wskazaniem daty wpłynięcia oferty oraz podaniem tych danych z ofert, które stanowią odpowiedź na warunki udziału w tym postępowaniu i kryteria oceny ofert informacja w sprawie spełnienia przez oferentów warunków udziału w postępowaniu opis sposobu przyznawania punktów za spełnienie danego kryterium oceny oferty wskazanie wybranej oferty wraz z uzasadnieniem wyboru wskazanie ofert odrzuconych i powodów ich odrzucenia data sporządzenia protokołu i podpis osoby upoważnionej przez podmiot uprawniony do podejmowania czynności w jego imieniu załączniki (dokumenty potwierdzające przebieg postępowania: oferty, oświadczenia, potwierdzenie upublicznienia zapytania na stronach internetowych, itp.)
§ 7 umowy opp Ocena przeprowadzonego postępowania KTWW- UZUPEŁNIENIA W przypadku, jeżeli dokumentacja, będzie zawierała braki lub uchybienia Zarząd Województwa wezwie Beneficjenta do złożenia uzupełnień lub wyjaśnień w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania; W przypadku nie złożenia uzupełnień lub wyjaśnień w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, ocean KTWW zostanie dokonana przez Zarząd Województwa na podstawie posiadanych dokumentów przedłożonych przez Beneficjenta.
§ 7 umowy opp Ocena przeprowadzonego postępowania KTWW- OCENA przez ZARZĄD WOJEWÓDZTWA O wyniku oceny dokumentacji z przeprowadzonego postępowania w sprawie wyboru przez Beneficjenta wykonawcy danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo- finansowym operacji Beneficjent zostanie poinformowany pisemnie. Jeżeli przeprowadzone przez Beneficjenta postępowanie zostanie ocenione przez Zarząd Województwa pozytywnie, Beneficjent nie będzie zobowiązany do przedstawiania wraz z wnioskiem o płatność dokumentacji potwierdzającej zachowanie konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców
§ 7 umowy opp Ocena przeprowadzonego postępowania KTWW- KARA ADMINISTRACYJNA W przypadku, gdy złożona dokumentacja, pomimo wezwania, nadal będzie zawierała braki lub uchybienia, Zarząd Województwa poinformuje Beneficjenta o zakresie braków lub uchybień wraz ze wskazaniem, iż w sytuacji zrealizowania zadania, w ramach którego koszty zostaną przedstawione do refundacji, na podstawie tak przeprowadzonego postępowania w sprawie wyboru przez Beneficjenta wykonawcy danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, bez usunięcia tych braków i uchybień, które go dotyczą, zastosowana zostanie kara administracyjna, zgodnie z zasadami określonymi odpowiednio w § 7 rozporządzenia w sprawie konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców i w załączniku nr 2 do tego rozporządzenia.
Pomniejszanie kosztów kwalifikowalnych w związku z naruszeniem przepisów PZP albo warunków KTWW W przypadku stwierdzenia niezgodności polegającej na poniesieniu kosztów kwalifikowalnych z naruszeniem przepisów: ustawy Pzp. rozporządzenia KTWW pomoc przysługuje w wysokości zmniejszonej o kwotę odpowiadającą kwocie pomocy, która przysługiwałaby na refundację kosztów poniesionych z naruszeniem tych przepisów.
Pomniejszanie kosztów kwalifikowalnych w związku z naruszeniem warunków KTWW Metody ustalania kwoty pomniejszenia: metoda dyferencyjna - w odniesieniu do kosztów, których wartość można precyzyjnie określić (możliwe jest ustalenie wartości pomniejszenia w wysokości odpowiadającej wartości danego kosztu np. gdy zamawiający bezzasadnie odrzuca najtańszą ofertę i, dopuszczając się naruszenia postanowień umowy, dokonuje wyboru oferty droższej. Wysokość korekty finansowej można odnieść do różnicy pomiędzy ceną wybranej oferty a ceną oferty odrzuconej) metoda wskaźnikowa – w sytuacji, gdy skutków finansowych nieprawidłowości nie da się precyzyjnie oszacować oraz skutki danego naruszenia mają rozproszony charakter i jedynym rozwiązaniem pozwalającym uniknąć konieczności niekwalifikowania wszystkich kosztów dotyczących danego zamówienia obarczonego nieprawidłowością, jest zastosowanie metody wskaźnikowej, polegającej na przypisaniu danej nieprawidłowości określonego wskaźnika procentowego
Pomniejszanie kosztów kwalifikowalnych w związku z naruszeniem warunków KTWW niezgodności dot. stosowania przepisów określających konkurencyjny tryb wyboru wykonawcy (załącznik nr 2 do rozp. z dnia 13.01.2017r.)
Pomniejszanie kosztów kwalifikowalnych w związku z naruszeniem warunków KTWW Przykładowe kategorie naruszeń: nieupublicznienie zapytań ofertowych konflikt interesów dyskryminujący opis przedmiotu zamówienia brak pełnej informacji lub dyskryminacyjny opis warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów oceny ofert skrócenie terminu składania ofert naruszenia w zakresie wyboru najkorzystniejszej oferty niedozwolona zmiana postanowień zawartej umowy naruszenia w zakresie dokumentowania postępowania Wskaźniki w przedziale od 2% -100% w zależności od charakteru i wagi naruszenia
Pomniejszanie kosztów kwalifikowalnych w związku z naruszeniem warunków KTWW W przypadku, gdy w ramach danego zamówienia publicznego stwierdzono więcej niż jedną niezgodność, do ustalenia kosztów niekwalifikowalnych przyjmuje się najwyższy ze wskaźników przypisanych do stwierdzonych niezgodności (wskaźniki nie są sumowane). Np. Stwierdzono 3 naruszenia przepisów za 5%, 10% i 25%. Do wyliczenia kosztów niekwalifikowalnych przyjmuję się wskaźnik 25% a nie 40% (5%+10%+25%) .
Pomniejszanie kosztów kwalifikowalnych w związku z naruszeniem warunków KTWW Przykład I Nieupublicznienie zapytania ofertowego na stronie internetowej Partner był zobowiązany do zachowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców dla zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji - wartość zadania przekracza 20 tys. zł netto; Zamawiający wysłał zapytania ofertowe do trzech potencjalnych wykonawców listem poleconym (potwierdzenie nadania będzie stanowiło jeden z dowodów upublicznienia zapytania ofertowego) nie dopełnił natomiast obowiązku upublicznienia tego zapytania na swojej stronie internetowej lub po uruchomieniu strony przez agencję stronie internetowej prowadzonej przez ARiMR (zostało potwierdzone, iż w dniu rozpoczęcia postępowania, Partner posiadał własną stronę www. lub uruchomiona była strona internetowa prowadzona przez ARiMR). Kara: Partner nieumieszczając zapytania ofertowego na swojej stronie lub stronie ARiMR spełnił przesłanki do zastosowania kary administracyjnej dot. nieprawidłowej publikacja ogłoszenia / zapytania ofertowego. W takim przypadku zostanie zastosowana korekta w stosunku do tego zamówienia w wysokości 25%.
Szacowanie wartości zamówienia- zamówienia tożsame Zgodnie z opinią Urzędu Zamówień Publicznych dot. „Szacowania wartości i udzielania zamówień objętych projektem współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej” o istnieniu jednego zamówienia świadczą trzy okoliczności, które powinny wystąpić łącznie: tożsamość przedmiotowa (gdy zamówienie ma obejmować przedmiot tego samego rodzaju lub o tym samym przeznaczeniu) tożsamość czasowa (gdy możliwe jest udzielenie zamówienia w tym samym czasie) tożsamość wykonawcza (gdy zamówienie jest możliwe do wykonania przez jednego wykonawcę)