EFEKTY BIEŻĄCYCH KONTROLI U PRACODAWCÓW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI PRACY
Advertisements

1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
REJESTR AGENCJI ZATRUDNIENIA Katarzyna Kiedrowska – Inspektor Wojewódzki Analiza porównawcza rocznych informacji z działalności agencji zatrudnienia z.
Małgorzata Mądra-Janeda
SYTUACJA W ZAKRESIE DELEGOWANIA
Państwowa Inspekcja Pracy (PIP)
Zwolnienia grupowe w polskim prawie pracy
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
Zezwolenia na pracę cudzoziemców na terytorium RP – warunki i procedura uzyskiwania Opracowała: Łucja Kaczmarek – starszy inspektor wojewódzki WSOiC.
ZATRUDNIANIE A WYKONYWANIE INNEJ PRACY ZAROBKOWEJ
w praktyce kontrolnej Inspektora pracy Opracował: Grzegorz Czapla
Stypendium Marii Curie
Uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie legalności zatrudnienia, wynikające z przepisów ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy,
ZATRUDNIENIE CUDZOZIEMCÓW NA TERYTORIUM RP
Warunki pracy osób niepełnosprawnych w świetle kontroli Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzonych w roku 2005 Warszawa. kwiecień 2006 r.
Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy. Zmiany
„UMOWY ŚMIECIOWE” W ŚWIETLE USTAWY
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Zagadnienia podlegające kontroli inspekcji pracy w agencjach zatrudnienia pod kątem ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jak.
Refundacje wynagrodzeń młodocianych pracowników
Podstawowe zbiegi tytułów ubezpieczeń
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Reforma sieci EURES- nowe możliwości dla agencji zatrudnienia Aneta Majbańska Doradca.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
REJESTR AGENCJI ZATRUDNIENIA ANALIZA PORÓWNAWCZA ROCZNYCH RAPORTÓW Z DZIAŁALNOŚCI AGENCJI ZATRUDNIENIA Z WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO ZA LATA 2005 i 2006 OPRAC.
Legalna praca cudzoziemca w polsce
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Młodzieżowe Centrum Kariery OHP w Chojnicach. Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia dotyczą: pracodawców oraz organizacji zrzeszających pracodawców,
Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu 2015 Zatrudnianie cudzoziemców według uproszczonych zasad na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
Reglamentacja procesu budowy
Edukacja dziecka cudzoziemskiego a legalny pobyt w Polsce
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
O zatrudnianiu pracowników tymczasowych
Www. vizja.netwww. vizja.pl Karta Pobytu Czasowego oraz formalności związane z podjęciem pracy przez studentów zagranicznych na terytorium RP, Rafał Woźniak.
Formalności i wzory wypełniania niezbędnych dokumentów.
Nadzór nad bezpieczeństwem i warunkami pracy. Zewnętrzne i wewnętrzne organa nadzoru PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA ZAKŁAD PRACY służba.
Konferencja Cudzoziemcy wsparciem Pomorskiego Rynku Pracy Gdański Urząd Pracy Referat ds. Zatrudnienia Cudzoziemców. Jak zatrudnić cudzoziemca w Polsce.
Nowe przepisy ograniczające stosowanie pracy tymczasowej
Zwolnienia grupowe.
POBYT I PRACA CUDZOZIEMCÓW W ŚWIETLE KONTROLI STRAŻY GRANICZNEJ
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Nowelizacja Kodeksu Pracy
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Umowa o pracę - zmiany w kodeksie pracy
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Liczba oświadczeń o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcowi w województwie kujawsko-pomorskim.
Stosowanie elastycznych form zatrudnienia
Liczba oświadczeń o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcowi w województwie kujawsko-pomorskim.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
ZEZWOLENIA NA PRACĘ ORAZ POBYT I PRACĘ W WOJEWÓDZTWIE LUBUSKIM
Procedury związane z zatrudnianiem cudzoziemców
Patronat honorowy: Jerzy Żmijewski Starosta Skarżyski
INFORMACJA STAROSTY NA TEMAT MOŻLIWOŚCI ZASPOKOJENIA POTRZEB KADROWYCH PODMIOTU POWIERZAJĄCEGO WYKONANIE PRACY CUDZOZIEMCOWI Powiatowy Urząd Pracy w Wołominie.
Sytuacja bieżąca Cudzoziemcy na rynku pracy w województwie kujawsko-pomorskim wg stanu na r.
Sytuacja bieżąca Cudzoziemcy na rynku pracy w województwie kujawsko-pomorskim wg stanu na r.
Ochrona baz danych.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 1.
Umowa na czas określony
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
przygotowała mgr Beata Spruch
Legalność zatrudnienia i wykonywania pracy przez cudzoziemców
Zapis prezentacji:

EFEKTY BIEŻĄCYCH KONTROLI U PRACODAWCÓW Izabela Struczyńska Państwowa Inspekcja Pracy Okręgowy Inspektorat Pracy Sekcja Prawna www.pip.gov.pl Gdańsk, 20 czerwca 2017 r.

„Kontrola legalności zatrudnienia, innej pracy zarobkowej oraz wykonywania pracy przez cudzoziemców” – jako temat kontroli PIP Kontrolą Państwowej Inspekcji Pracy objęci są cudzoziemcy nieposiadający obywatelstwa państwa członkowskiego UE/EOG lub Szwajcarii (zwani „cudzoziemcami z krajów trzecich”). Zaleca się, aby temat był realizowany podczas każdej kontroli inspekcji pracy w podmiocie, który powierza wykonywanie pracy cudzoziemcom z krajów trzecich. Kontrolami obejmowani są obcokrajowcy, niezależnie od tego, czy dotyczy ich obowiązek uzyskania zezwolenia na pracę, czy też są zwolnieni z tego obowiązku.

Warunki Zadania w ramach niniejszego tematu realizują wszystkie okręgowe inspektoraty pracy w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r. w podmiotach, ze szczególnym uwzględnieniem: Podmiotów, w których kontrola jest wynikiem skargi złożonej przez cudzoziemca albo uzyskanej informacji o nieprawidłowościach w zakresie zatrudniania cudzoziemców, np. w wyniku wniosku czy powiadomienia otrzymanego od innego organu.

Kontrole ze szczególnym uwzględnieniem: Wytypowanych podmiotów w branżach, w których w latach ubiegłych stwierdzono nielegalne zatrudnienie cudzoziemców – według wiedzy na temat uwarunkowań lokalnych i specyfiki rynku pracy na obszarze działania naszego OIP, w tym w branżach, w których stwierdzono powierzanie wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym na terytorium RP bez ważnego dokumentu pobytowego. Podmiotów, które powierzają cudzoziemcom prace sezonowe, w tym gospodarstwa rolne i ogrodnicze rolników indywidualnych, w szczególności gdy powiatowe urzędy pracy informują OIP o nadużyciach związanych z wykorzystaniem uproszczonego systemu powierzania pracy cudzoziemcom na podstawie oświadczeń lub Straż Graniczna informuje o zatrudnianiu cudzoziemców na gorszych warunkach niż określone w oświadczeniu.

Kontrole ze szczególnym uwzględnieniem: Agencji zatrudnienia oraz pracodawców użytkowników powierzających wykonywanie pracy cudzoziemcom w ramach pracy tymczasowej. Kontrolą objęci są agencja zatrudnienia, jak i wybrani pracodawcy użytkownicy, na rzecz których bezpośrednio świadczą pracę cudzoziemcy. Pracodawców zagranicznych z państw trzecich delegujących pracowników do wykonywania pracy na terytorium RP.

Zakres kontroli legalność powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcowi oraz legalność wykonywania pracy przez cudzoziemca, w tym w szczególności: posiadanie ważnej wizy lub innego dokumentu uprawniającego go do pobytu na terytorium RP; uzyskanie od cudzoziemca przed rozpoczęciem pracy ważnego dokumentu uprawniającego do pobytu na terytorium RP i przechowywanie kopii tego dokumentu; czy podstawa pobytu na terytorium RP uprawnia cudzoziemca do wykonywania pracy, przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 15 czerwca 2012 r. o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym uporczywego powierzania wykonywania pracy cudzoziemcowi przebywającemu bez ważnego dokumentu uprawniającego do pobytu na terytorium RP;

Zakres kontroli – c.d. posiadanie wymaganego zezwolenia na pracę, ewentualnie zezwolenia na pobyt czasowy i pracę (art. 114 ust. 1, art. 126 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach) bądź zezwolenia na pobyt czasowy określonego w art. 127 lub 142 ust. 3 ustawy o cudzoziemcach; powierzenie wykonywania pracy cudzoziemcowi oraz wykonywanie pracy przez cudzoziemca na stanowisku i na warunkach określonych w oświadczeniu pracodawcy o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcowi, w tym w szczególności zarejestrowanie oświadczenia we właściwym powiatowym urzędzie pracy, wykonywanie pracy na rzecz podmiotu, który wydał i zarejestrował oświadczenie, upływ dopuszczalnego okresu wykonywania pracy na podstawie oświadczenia, powierzenie wykonywania pracy cudzoziemcowi na gorszych warunkach niż określone w oświadczeniu;

Zakres kontroli – c.d. powierzenie wykonywania pracy cudzoziemcowi oraz wykonywanie pracy przez cudzoziemca na stanowisku i na warunkach określonych w zezwoleniu na pracę (z zastrzeżeniem art. 88f ust. 1a - 1c ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy) lub w zezwoleniu na pobyt czasowy i pracę (art. 114 ust. 1, art. 126 ustawy o cudzoziemcach) bądź w zezwoleniu na pobyt czasowy określonym w art. 127 lub 142 ust. 3 ustawy o cudzoziemcach; zawieranie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych w wymaganej formie (pisemnej);

Zakres kontroli – c.d. zgłoszenie cudzoziemca do ubezpieczenia społecznego; obowiązki podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi, od którego jest wymagane zezwolenie na pracę – określone w art. 88h ust. 1, art. 88i, art. 88c ust 6 pkt 3 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w tym: uwzględnienie w umowie z cudzoziemcem warunków zawartych w zezwoleniu na pracę lub w zezwoleniu na pobyt czasowy i pracę (art. 114 ust. 1, art. 126 ustawy o cudzoziemcach) bądź zezwoleniu na pobyt czasowy określonym w art. 127 ustawy o cudzoziemcach, w szczególności odpowiedniej kwoty wynagrodzenia,

Zakres kontroli – c.d. wypłacanie cudzoziemcowi wynagrodzenia w wysokości nie niższej od określonej w zezwoleniu na pracę lub w zezwoleniu na pobyt czasowy i pracę (art. 114 ust. 1, art. 126 ustawy o cudzoziemcach) bądź zezwoleniu na pobyt czasowy określonym w art. 127 ustawy o cudzoziemcach, dopełnienie obowiązku pisemnego powiadomienia wojewody w terminie 7 dni o niepodjęciu pracy przez cudzoziemca w okresie 3 miesięcy od początkowej daty ważności zezwolenia na pracę, przerwaniu przez niego pracy na okres przekraczający 3 miesiące lub zakończeniu pracy wcześniej niż 3 miesiące przed upływem okresu ważności zezwolenia na pracę,

Zakres kontroli – c.d. dopełnienie obowiązku pisemnego powiadomienia wojewody w terminie 7 dni o rozpoczęciu przez cudzoziemca pracy o innym charakterze lub na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu na pracę, wskazanie osoby do reprezentowania pracodawcy zagranicznego, udostępnienie dokumentów potwierdzających wypełnienie obowiązków określonych art. 88h ust. 1 pkt 1-6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, sporządzonych w języku polskim lub przetłumaczonych na język polski;

Zakres kontroli – c.d. przestrzeganie przepisów prawa pracy, w tym: zgodność zastosowania umów cywilnoprawnych z warunkami świadczenia pracy (niezgodne z prawem zawarcie umowy cywilnoprawnej w warunkach, w których zgodnie z art. 22 § 1 Kodeksu pracy powinna być zawarta umowa o pracę), przestrzeganie przepisów dotyczących technicznego bezpieczeństwa pracy, przestrzeganie zasady równego traktowania cudzoziemców w zakresie warunków pracy i innych warunków zatrudnienia – w porównaniu z obywatelami polskimi.

Dane za 2016r. W Okręgowym Inspektoracie Pracy w Gdańsku w 2016 r. inspektorzy pracy przeprowadzili 324 kontrole legalności zatrudnienia, innej pracy zarobkowej oraz wykonywania pracy przez cudzoziemców w trakcie, których kontrolą objęto 3.607 cudzoziemców, tym 3.512 nieposiadających obywatelstwa państwa członkowskiego UE/EOG lub Szwajcarii.  

Dane za 2016r. W 2016 r. stwierdzono powierzenie nielegalnego wykonywania pracy 1.402 cudzoziemcom z 7 krajów. Najliczniejszą grupę, tj. 1.343 cudzoziemców nielegalnie wykonujących pracę na terenie województwa pomorskiego stanowili obywatele Ukrainy. Ponadto stwierdzono nielegalne wykonywanie pracy 51 obywateli Uzbekistanu, 4 obywateli Mołdowy, 1 obywatela Chin, 1 obywatela Indonezji, 1 obywatela Maroko oraz 1 obywatela Rosji. /znaczny wzrost w stosunku do lat ubiegłych/

Dane za 2017r. W Okręgowym Inspektoracie Pracy w Gdańsku w 2017 r. /dane szacunkowe na dzień 19.06.2017r./ inspektorzy pracy przeprowadzili 186 kontroli legalności zatrudnienia, innej pracy zarobkowej oraz wykonywania pracy przez cudzoziemców w trakcie, których kontrolą objęto 2.956 cudzoziemców.

Efekty kontroli /dane szacunkowe na dzień 19.06.2017r./ Liczba wniosków do sądu 17 w zakresie 52 wykroczeń. Liczba nałożonych mandatów 7 w zakresie 9 wykroczeń na łączną kwotę 13.300 zł. Zastosowano 17 środków wychowawczych w stosunku do 19 wykroczeń.

Efekty kontroli Niestety nadal inspektorzy pracy stwierdzają nieprawidłowości w zakresie nielegalnego wykonywania pracy przez cudzoziemców i naruszenie przepisów prawa: Kto powierza cudzoziemcowi nielegalne wykonywanie pracy podlega karze grzywny nie niższej niż 3000 zł - z art. 120 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2016r. poz. 645 ze zmianami oraz z 2017r. poz. 38),

Efekty kontroli Cudzoziemiec, który nielegalnie wykonuje pracę, podlega karze grzywny nie niższej niż 1000 zł - z art. 120 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2016r. poz. 645 ze zmianami oraz z 2017r. poz. 38), Kto za pomocą wprowadzenia cudzoziemca w błąd, wyzyskania błędu, wykorzystania zależności służbowej lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania doprowadza cudzoziemca do nielegalnego wykonywania pracy, podlega karze grzywny do 10 000 zł - z art. 120 ust. 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2016r. poz. 645 ze zmianami oraz z 2017r. poz. 38),

Efekty kontroli Kto za pomocą wprowadzenia w błąd, wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania doprowadza inną osobę do powierzenia cudzoziemcowi nielegalnego wykonywania pracy, podlega karze grzywny do 10 000 zł - z art. 120 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2016r. poz. 645 ze zmianami oraz z 2017r. poz. 38), Kto nie dopełnia obowiązku, o którym mowa w art. 88i, podlega karze grzywny nie niższej niż 100 zł - z art. 120 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2016r. poz. 645 ze zmianami oraz z 2017r. poz. 38).

Dziękuję za uwagę! Izabela Struczyńska Okręgowy Inspektorat Pracy w Gdańsku Sekcja Prawna e-mail: izabela.struczynska@gdansk.pip.gov.pl