Agresja w szkole w czym problem?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

Agresja i przemoc przygotowały i opracowały: mgr Barbara Więckowska
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Hasło promujące życie bez agresji.
Opracowała: mgr Agnieszka Szymańska - Gunia pedagog szkolny
Agresja i przemoc rówieśnicza
Agresja wśród dzieci prezentacja dla rodziców
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
Wpływ rozwodu rodziców na psychikę dziecka.
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Agresja „Człowiek stosujący przemoc jest większym niewolnikiem od tego, który cierpi z jej powodu” Lew Tołstoj.
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Przemoc i agresja rówieśnicza
Jak pomagać dziecku w nauce?
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Projekt European „START“ walczy z przemocą i ogłasza luty-marzec miesiącami prewencji zachowań agresywnych w Gimnazjium K. Parczewskiego.
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie
..
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Agresja i przemoc w szkole
STOP – przemocy i agresji
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Przemoc i agresja wśród dzieci
PRZECIWDZIAŁAMY ŁAMANIU NORM SPOŁECZNYCH
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
przypadku prześladowania
DZIECKO SKRZYWDZONE- ZANIEDBANIE
Strategie rozwiązywania konfliktów
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
Jak radzić sobie z przemocą i zachowaniami agresywnymi w szkole
wśród młodzieży gimnazjalnej
Postawa asertywna.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Mówimy przemocy.
PRZEMOC I AGRESJA.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH. Pojęcie agresji – przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub.
Rodzaje agresji oraz sposoby jej diagnozowania w szkole
Czym jest agresja i przemoc?
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
Fobia szkolna.
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA.
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
„Bezpieczny uczeń” cykl szkoleń zorganizowanych przez Policealną szkołę ochroniarzy i detektywów Ochicara oraz ROM-E Metis w Katowicach Magdalena Lipiak.
Zapis prezentacji:

Agresja w szkole w czym problem?

Piotrek wyśmiewa się z wyglądu Asi. Tomek napisał na tablicy: „Ela jest głupia.” W czasie kłótni zdenerwowana Ewa rzuciła zeszytem. Jacek opluł Jurka. Marek uderzył Janka butelka z herbatą. Kasia kopnęła Olę.

Czym jest AGRESJA? Agresja – zachowanie zwrócone przeciw innym osobom (również przeciw sobie samemu) i przedmiotom oraz działanie na ich szkodę. Agresja może przybierać formy fizyczne i psychiczne.

Definicje agresji: Każde zachowanie w wyniku, którego krzywdzi się, upokarza, rani lub niszczy inne osoby; Agresja może przybierać formę fizyczną lub słowną (obrzucanie wyzwiskami, wulgaryzmami, złośliwymi pomówieniami), często obie postacie występują równocześnie; Reakcja na frustrację, czyli niemożność realizowania własnych potrzeb; Zamierzona stanowi cel sam w sobie;

Instrumentalna – droga do osiągnięcia innego celu np Instrumentalna – droga do osiągnięcia innego celu np. zdobycia władzy, pozycji w grupie, dóbr należących do innych; Emocjonalna ekspresja złości, zwrócona przeciw komuś lub czemuś, połączoną z wyrządzaniem krzywdy, często powstaje jako wynik uczenia się poprzez obserwację agresywnych form zachowania rodziców, kolegów; Impulsywne zachowanie, niejednokrotnie podyktowane frustracją, zmierzające do zadania bólu, cierpienia fizycznego lub psychicznego, do wyrządzenia szkody istocie żywej, także samoagresja (bulimia, anoreksja).

AGRESJA a PRZEMOC Używane są zamiennie. O agresji możemy mówić wtedy, gdy obie strony maja podobna siłę fizyczną i psychiczną. Stosowanie przemocy oznacza takie sytuacje, gdzie brak jest równowagi sił.

Z jakimi rodzajami przemocy najczęściej spotykają się nasze dzieci? Wyniki wywiadu: przezywanie, kopanie, plucie, wyśmiewanie, popychanie,

Portret agresora dokucza, wyśmiewa, przezywa, bije, popycha, kopie –agresję kieruje głównie w stronę słabszych i bezbronnych, mając potrzebę dominacji wobec innych, chce ich podporządkować sobie używając groźby i siły, broni własnych praw lekceważąc prawa innych, nie umie poradzić sobie z trudnościami, nie stosuje się do ogólnie przyjętych reguł, przyjmuje postawy wrogie, jest z siebie zadowolony bez poczucia wstydu i winy, ma łatwy kontakt z otoczeniem,

Umie się wybronić w trudnej sytuacji – maja na wszystko odpowiedź, Jest biegły w udawaniu, Dość wcześnie prezentuje zachowania aspołeczne np. kradzież, wandalizm,

Portret ofiary Poniżany, zmuszany do posłuszeństwa, nie akceptowany przez innych, wstydzi się że jest ofiarą, jest załamany i nieszczęśliwy; w desperacki sposób próbuje zdobyć akceptację agresora (np. kradnie dla niego). Boi się, jest zamknięty w sobie, wyizolowany i samotny. Ma nieoczekiwane zmiany nastroju – irytację i nagłe wybuchy. Nagle nie lubi szkoły, unika chodzenia do niej. Spóźnia się do szkoły, w szkole trzyma się blisko nauczyciela lub innego dorosłego. Traci zainteresowanie nauką.

Sprawia wrażenie niespokojnego i niepewnego siebie. Często skarży się na bóle głowy, brzucha (zwłaszcza rano), nie ma apetytu. Ma siniaki, zadrapania, okaleczenia, podarte ubrania, zniszczone rzeczy – czego nie można wyjaśnić w racjonalny sposób.

Szkoły agresji DOM - rodzice znęcający się nad dzieckiem (4%) - stosujący kary fizyczne (90%) - zniewalające wychowanie czyli: często niejasne polecenia, niski poziom ciepła, pomagania, empatii, ciągły lub słaby nadzór nad zachowaniem dziecka, straszenie, krzyczenie, kary fizyczne, niespójne reakcje po eskalacji konfliktu. SZKOŁA - grupy nieformalne, nauczyciele MEDIA - efekty oglądania przemocy w mediach:

CZYM DZIECKO ŻYJE, TEGO SIĘ NAUCZY…. Jak walczyć z agresją? CZYM DZIECKO ŻYJE, TEGO SIĘ NAUCZY…. „…Im więcej przemocy dziecko doświadczy dorastając, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie stosować przemoc jako dorosły” D.I. EVESTINE

Rodzice są pierwszymi i najważniejszymi osobami modelującymi postawy i zachowania dzieci. Jeśli dzieci zrozumieją powody, dla których przeżywają złość, a także rodzice pomogą im wyrażać ją w akceptowany społecznie sposób, będą rzadziej skłonne do agresywnych zachowań.

Jeżeli jesteś Rodzicem agresywnego dziecka zacznij od przyjrzenia się sobie: Jak zwracasz się do dziecka , jak do innych członków rodziny? W jaki sposób egzekwujesz swoje wymagania? Co sam myślisz o agresji i agresywnych zachowaniach? Czego twoje dziecko może się dowiedzieć na ten temat przysłuchując się twoim rozmowom, czy na przykład komentarzom do oglądanych programów TV?

Jak pomóc ofiarom agresji? Nie lekceważyć pierwszych sygnałów. Pierwszą reakcją ofiary jest wstyd. Otoczenie wzmacnia to uczucie, bagatelizując często problem, mówiąc: bądź bardziej stanowczy. Prezentować wzory prospołecznych zachowań w sytuacjach konfliktowych (modelowanie). Zachęcać do rozładowania emocji np. napisanie „wściekłego listu” do osoby która je skrzywdziła, rozładowanie negatywnych emocji poprzez krzyk, spacer lub bieganie itp. Uczyć dziecko zachowań asertywnych, empatii, tolerancji. Okazywać szacunek i zaufanie dziecku.

Najczęstsze przyczyny agresji u dzieci. Doznawane frustracje, niepowodzenia –zachowania agresywne mogą tu być sposobem radzenia sobie z przykrymi emocjami. Napięcia, kłótnie, konflikty mające miejsce w domu. Niepewność, brak poczucia bezpieczeństwa i stabilizacji, wywołują wewnętrzne napięcia z którym dziecko próbuje sobie radzić poprzez zachowania agresywne.

Agresja może wynikać z chęci zwrócenia na siebie uwagi, być wyrazem strachu przed utratą miłości w sytuacji gdy poświęcamy dziecku zbyt mało czasu i uwagi, gdy lekceważymy jego troski i problemy. Podłożem agresji może być zazdrość np. w sytuacjach pojawienia się młodszego rodzeństwa. Brak rozsądnych granic, zasad postępowania, ustalonych reguł rodzinnych. Niekorzystne jest dawanie dziecku zbyt dużo luzu ale i nadmierna kontrola.

Agresja może wystąpić na skutek zbyt wygórowanych wymagań, którym dziecko nie jest w stanie sprostać. Poczucie krzywdy społecznej, związane z trudna sytuacja materialna rodziny. Poprzez zachowania agresywna dziecko pragnie odzyskać pewien status, poczuć się ważne. Obserwowanie modeli, obrazów przemocy demonstrowanych w mass mediach, ale także w najbliższym otoczeniu (przemoc rodzi przemoc – dzieci obserwując lub doświadczając na sobie agresywnych zachowań rodziców, często naśladują ich postępowanie).

Dziękuje za uwagę.