Wsparcie finansowe inwestycji w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów w ramach PROW 2014-2020 Gdańsk, 23 maja 2017 r.
W poprzedniej perspektywie finansowej Samorząd Województwa Pomorskiego udzielał wsparcia finansowego ze środków EFRROW w zakresie budowy, przebudowy, remontu lub wyposażenia targowisk stałych w ramach działania Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej objętego PROW 2007-2013. Zrealizowano 11 inwestycji na łączną kwotę pomocy w wysokości 7 491 401 zł
Miejscowości, w których zrealizowano operacje w zakresie budowy lub modernizacji targowisk
PRZYKŁADY ZREALIZOWANYCH INWESTYCJI
TAK BYŁO
TAK JEST
Przebudowa targowiska miejskiego w Chojnicach Wypłacona kwota pomocy - 754 147 zł
Przebudowa targowiska w miejscowości Stara Kiszewa. Wypłacona kwota pomocy - 933 414 zł
Budowa targowiska miejskiego "Mój Rynek" w Pruszczu Gdańskim. Wypłacona kwota pomocy - 1 000 000 zł
Budowa targowiska gminnego "Mój Rynek" w Tuchomiu Wypłacona kwota pomocy - 233 349zł
Targowisko Miejskie "Mój Rynek" w Kościerzynie Wypłacona kwota pomocy – 998 800 zł
województwo pomorskie Budżet działania Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich kraj 683 983 100 euro województwo pomorskie 34 591 998 euro 5,06 %
Podstawowe usługi i odnowa wsi (w euro) Lp. Województwo Podstawowe usługi i odnowa wsi (w euro) 1 MAZOWIECKIE 62 228 487 2 LUBELSKIE 54 211 320 3 WIELKOPOLSKIE 52 684 241 4 MAŁOPOLSKIE 46 130 525 5 PODKARPACKIE 45 366 985 6 WARMIŃSKO-MAZURSKIE 42 185 570 7 PODLASKIE 39 894 950 8 ŁÓDZKIE 38 940 526 9 KUJAWSKO-POMORSKIE 37 731 589 10 ZACHODNIOPOMORSKIE 35 759 110 11 DOLNOŚLĄSKIE 33 595 747 12 ŚLĄSKIE 32 704 951 13 POMORSKIE 32 068 668 14 ŚWIĘTOKRZYSKIE 31 241 500 15 LUBUSKIE 27 296 545 16 OPOLSKIE 24 242 286 Ogółem: 636 283 100
Lp. Województwo Targowiska (w euro) 1 MAZOWIECKIE 6 830 640 2 WIELKOPOLSKIE 5 256 540 3 LUBELSKIE 4 121 280 4 ŁÓDZKIE 3 858 930 5 WARMIŃSKO-MAZURSKIE 3 572 730 6 PODLASKIE 3 410 550 7 KUJAWSKO-POMORSKIE 3 324 690 8 ZACHODNIOPOMORSKIE 2 881 080 9 DOLNOŚLĄSKIE 2 709 360 10 POMORSKIE 2 523 330 11 ŚWIĘTOKRZYSKIE 1 955 700 12 MAŁOPOLSKIE 1 698 120 13 PODKARPACKIE 1 679 040 14 OPOLSKIE 1 397 610 15 LUBUSKIE 1 335 600 16 ŚLĄSKIE 1 144 800 Ogółem: 47 700 000
Rozporządzenie z dnia 12 sierpnia 2016 roku (Dziennik Ustaw 2016 r. poz. 1230) obowiązuje od 27 sierpnia 2016 roku Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w tworzenie, ulepszanie i rozwijanie podstawowych usług lokalnych dla ludności wiejskiej, w tym rekreacji, kultury i powiązanej infrastruktury” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014‑2020.
Targowiska Pomoc ze środków EFRROW obejmuje budowę lub przebudowę targowisk lub obiektów budowlanych przeznaczonych na cele promocji lokalnych produktów, w tym związany z tą budową lub przebudową zakup nowych urządzeń, materiałów i usług służących realizacji tej operacji. Przez lokalne produkty należy rozumieć artykuły rolno-spożywcze wytworzone przez podmioty, które prowadzą swoją działalność rolniczą lub gospodarczą na obszarze województwa, w którym realizowana jest operacja.
Współfinansowanie Pomoc jest przyznawana na operację, której koszty kwalifikowalne nie będą współfinansowane z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności lub jakiegokolwiek innego unijnego instrumentu finansowego. Wnioskodawcy O pomoc może ubiegać się: gmina powiat związek międzygminny związek powiatów
Termin realizacji Operacja realizowana będzie w nie więcej niż dwóch etapach, a wykonanie zakresu rzeczowego zgodnie z zestawieniem rzeczowo- finansowym operacji, w tym poniesienie kosztów kwalifikowalnych oraz złożenie wniosku o płatność końcową nastąpi nie później niż w terminie 24 miesięcy, a w przypadku operacji realizowanej w dwóch etapach nie później niż w terminie 36 miesięcy, od dnia zawarcia umowy, lecz nie później niż do dnia 30 czerwca 2023 r.
Miejsce realizacji operacji Inwestycja w zakresie targowisk będzie realizowana w miejscowości liczącej nie więcej niż 200 000 mieszkańców. Ogólnodostępność Nowopowstałe bądź przebudowane targowisko będzie ogólnodostępne. Powinien być sporządzony regulamin targowiska, z którego będzie wynikało, że nie ogranicza się dostępu do obiektu podmiotom gospodarczym oraz podaje się godziny otwarcia obiektu.
Tytuł prawny do nieruchomości Inwestycja w ramach operacji będzie realizowana na nieruchomości będącej własnością podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy lub na nieruchomości, do której podmiot ten posiada prawo do dysponowania nią przez okres realizacji operacji oraz co najmniej 5 lat od dnia wypłaty środków (płatności końcowej).
Obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów Budowa lub przebudowa obiektów budowlanych przeznaczonych na cele promocji lokalnych produktów będzie stanowiła integralną część operacji polegającej na budowie lub przebudowie targowiska. Decyzja środowiskowa Dla operacji dot. targowiska powinna być wydana ostateczna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, o ile jest w konkretnym przypadku wymagana.
Spójność inwestycji z MPZP Operacja musi wynikać z ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, o ile zostały sporządzone, albo z decyzji ostatecznej o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o ile uzyskanie takiej decyzji jest wymagane. Dokument planistyczny powinien potwierdzać, że inwestycja jest zlokalizowana na obszarze, który w dokumencie planistycznym gminy został wyznaczony pod taką inwestycję .
Spójność inwestycji z dokumentem strategicznym Operacja musi być spójna z dokumentami strategicznymi dotyczącymi obszaru, na którym jest planowana realizacja operacji, określającymi strategię rozwoju oraz obszary lub cele lokalnej polityki rozwoju. Strategia rozwoju gminy/powiatu/związku lub inny dokument określający obszary i cele lokalnej polityki rozwoju (np. plan rozwoju miejscowości), powinny potwierdzać, że operacja jest spójna z dokumentami strategicznymi. Z powyższej dokumentacji musi wynikać, że operacja wpisuje się w szerszy kontekst związany z rozwojem danego obszaru.
Maksymalna wartość operacji Suma kosztów kwalifikowalnych nie może przekroczyć kwoty 1 000 000 euro w przeliczeniu na złote według średniego kursu walut obcych NBP obowiązującego w dniu rozpoczęcia naboru wniosków o przyznanie pomocy. Jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony nastąpi odmowa przyznania pomocy. Realizacja operacji dot. targowiska nie jest możliwa bez udziału środków publicznych.
Powierzchnia handlowa targowiska Powierzchnia handlowa targowiska, przez którą należy rozumieć powierzchnię sprzedaży, o której mowa w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2016 r. z późn. zm.), która zostanie przeznaczona dla rolników, pod sprzedaż produktów rolno-spożywczych, będzie stanowiła co najmniej 30% powierzchni handlowej targowiska.
Powierzchnia sprzedaży zgodnie z przepisami dot Powierzchnia sprzedaży zgodnie z przepisami dot. planowania i zagospodarowania przestrzennego Powierzchnia sprzedaży - należy przez to rozumieć tę część ogólnodostępnej powierzchni obiektu handlowego stanowiącego całość techniczno-użytkową, przeznaczonego do sprzedaży detalicznej, w której odbywa się bezpośrednia sprzedaż towarów (bez wliczania do niej powierzchni usług i gastronomii oraz powierzchni pomocniczej, do której zalicza się powierzchnie magazynów, biur, komunikacji, ekspozycji wystawowej itp.).
Warunki jakie powinno spełniać targowisko Targowisko powinno być: utwardzone, oświetlone, przyłączone do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i elektroenergetycznej, wyposażone w: odpływy wody deszczowej, zadaszone stoiska, które powinny zajmować co najmniej połowę powierzchni handlowej targowiska, miejsca parkingowe oraz urządzenia sanitarnohigieniczne,
Warunki jakie powinno spełniać targowisko c.d. Targowisko powinno być: 5. zorganizowane tak, aby umożliwić rolnikom dostęp do punktów sprzedaży w sposób określony w regulaminie targowiska, 6. oznaczone nazwą "Mój Rynek„, 7. oznaczone unijnym logo produkcji ekologicznej, jeżeli operacji zostały przyznane punkty za spełnienie kryterium w zakresie sprzedaży produktów rolno-spożywczych wyprodukowanych w systemie rolnictwa ekologicznego.
Zakres pomocy Pomoc na operację jest przyznawana w formie refundacji części kosztów kwalifikowalnych, które są uzasadnione zakresem operacji i niezbędne do osiągnięcia jej celu oraz racjonalne : budowy, przebudowy targowiska lub obiektu budowlanego przeznaczonego na cele promocji lokalnych produktów, kosztów ogólnych (nie więcej niż 10% kosztów kwalifik.), zakupu nowych urządzeń, materiałów i usług służących realizacji operacji, podatku od towarów i usług (VAT), jeżeli nie można go odzyskać na mocy prawodawstwa krajowego.
Refundacja kosztów Koszty kwalifikowalne podlegają refundacji w pełnej wysokości, jeżeli zostały poniesione od dnia, w którym została zawarta umowa, a w przypadku kosztów ogólnych od dnia 1 stycznia 2014 r. Ponadto koszty muszą być poniesione zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych, a gdy te przepisy nie mają zastosowania z zachowaniem konkurencyjnego trybu ich wyboru określonego w umowie. Rozliczenie bezgotówkowe.
Racjonalność kosztów Koszty instalacji OZE W przypadku gdy wysokość kosztów kwalifikowalnych w zakresie danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji przekracza wartość rynkową tych kosztów ustaloną w wyniku oceny ich racjonalności, przy ustalaniu wysokości pomocy uwzględnia się wartość rynkową tych kosztów. Koszty związane z wyposażeniem targowisk lub obiektów budowlanych przeznaczonych na cele promocji lokalnych produktów w instalacje odnawialnego źródła energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, służące do wytwarzania energii na potrzeby własne, nie mogą przekroczyć 30% kosztów kwalifikowalnych, z wyłączeniem kosztów ogólnych. Koszty instalacji OZE
Wysokość pomocy Pomoc jest przyznawana w wysokości 63,63% kosztów kwalifikowalnych. Pomoc jest przyznawana do wysokości limitu, który w okresie realizacji Programu wynosi 1 000 000 zł na Beneficjenta. Przy ustalaniu wysokości środków pozostałych do wykorzystania w ramach powyższego limitu, uwzględnia się sumę kwot pomocy wypłaconej na zrealizowane operacje i kwot pomocy przyznanej na operacje, których realizacja nie została jeszcze zakończona.
Wysokość pomocy zbliżona do maksymalnej - przykład Wnioskodawca kwalifikuje VAT wartość zadania brutto = koszt całkowity = koszt kwalifikowalny 1 571 585,73 zł kwota pomocy = 63,63% kosztów kwalifikowalnych 1 000 000,00 zł Wnioskodawca nie kwalifikuje VAT wartość zadania brutto = koszt całkowity 1 933 050,45 zł (z VAT 23%) koszt kwalifikowalny = wartość zadania netto (bez VAT)
Wysokość pomocy Koszty przekraczające kwotę kosztów kwalifikowalnych określoną w umowie o przyznaniu pomocy nie są uznawane za koszty kwalifikowalne. W przypadku uzyskania dotacji celowej od innej jst należy pamiętać, że kwota dotacji nie może wykraczać poza wysokość wkładu własnego, tj. 36,37 % kosztów kwalifikowalnych. Wydatki podlegające refundacji nie mogą być wcześniej sfinansowane z bezzwrotnych środków otrzymanych od innych podmiotów publicznych.
Koszty kwalifikowalne Koszty kwalifikowalne podlegają refundacji w wysokości określonej w umowie, jeżeli zostały: 1) poniesione: od dnia, w którym została zawarta umowa, a w przypadku kosztów ogólnych - od dnia 1 stycznia 2014 r., zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych, a gdy te przepisy nie mają zastosowania - w wyniku wyboru przez Beneficjenta wykonawców poszczególnych zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji z zachowaniem konkurencyjnego trybu ich wyboru określonego w umowie, w formie rozliczenia bezgotówkowego; 2) uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo gdy do ich identyfikacji wykorzystano odpowiedni kod rachunkowy,
Kosztorys inwestorski lub program funkcjonalno-użytkowy Wnioskodawca może realizować inwestycję, w zakresie której zaplanowano wykonanie robót budowlanych załączając do wniosku o przyznanie pomocy: kosztorys inwestorski lub program funkcjonalno-użytkowy wraz z szacunkowym zestawieniem kosztów.
Nabór wniosków Postępowanie w sprawie przyznania pomocy prowadzi właściwy organ samorządu województwa. Ogłoszenie o naborze wniosków o przyznanie pomocy jest podawane na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego oraz w urzędzie marszałkowskim, nie później niż 14 dni i nie wcześniej niż 30 dni przed dniem planowanego rozpoczęcia terminu składania tych wniosków. Termin naboru nie może być krótszy niż 14 dni oraz dłuższy niż 60 dni.
Ogłoszenie o naborze i formularze wniosków Ogłoszenie o naborze zawiera wskazanie dnia rozpoczęcia i dnia zakończenia terminu składania wniosków o przyznanie pomocy oraz miejsca składania wniosków. Formularz wniosku o przyznanie pomocy, formularz wniosku o płatność oraz formularz umowy podawany jest na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego nie później niż w dniu podania do publicznej wiadomości ogłoszenia.
Złożenie wniosku o przyznanie pomocy Wniosek o przyznanie pomocy składa się w urzędzie marszałkowskim w formie pisemnej lub przez nadanie rejestrowanej przesyłki pocztowej w terminie i miejscu określonych w ogłoszeniu. Złożenie wniosku o przyznanie pomocy potwierdza się w formie pisemnej. Potwierdzenie złożenia wniosku, które zawiera datę wpływu wniosku, opatruje się pieczęcią urzędu marszałkowskiego, a podpisuje je osoba przyjmująca ten wniosek. W przypadku złożenia wniosku o przyznanie pomocy przesyłką rejestrowaną, nadaną w placówce pocztowej za dzień złożenia wniosku uznaje się dzień, w którym nadano tę przesyłkę.
Załączniki do wniosku Do wniosku o przyznanie pomocy dołącza się dokumenty niezbędne do ustalenia spełnienia warunków przyznania pomocy albo ich kopie, których wykaz zawiera formularz wniosku o przyznanie pomocy. Kopie dokumentów, dołącza się w formie kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy albo pracownika samorządu województwa, albo podmiot, który wydał dokument, albo dołącza się w formie kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem przez notariusza lub przez występującego w sprawie pełnomocnika będącego radcą prawnym albo adwokatem.
Wniosek złożony po terminie Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy nie został złożony w terminie, o którym mowa w ogłoszeniu o naborze wniosków - pomocy nie przyznaje się, o czym właściwy organ samorządu województwa informuje podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
Usunięcie braków we wniosku Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy zawiera braki, właściwy organ samorządu województwa wzywa podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, w formie pisemnej, do usunięcia tych braków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. Jeżeli podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy nie usunął wszystkich braków, wzywa się go ponownie, w formie pisemnej, do usunięcia pozostałych braków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
Odmowa przyznania pomocy Jeżeli podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, pomimo ponownego wezwania, o którym mowa wcześniej, nie usunął w terminie braków, pomocy nie przyznaje się, o czym właściwy organ samorządu województwa informuje podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, w formie pisemnej, podając przyczyny odmowy przyznania pomocy. Zasady wzywania Wnioskodawcy do usunięcia braków nie stosuje się, jeżeli zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki nieprzyznania pomocy.
Kolejność przysługiwania pomocy O kolejności przysługiwania pomocy decyduje suma uzyskanych punktów przyznanych na podstawie kryteriów wyboru operacji. W celu ustalenia kolejności przysługiwania pomocy, dokonuje się oceny wniosków o przyznanie pomocy, przyznając planowanej operacji punkty według poniższych kryteriów wyboru.
Kryteria oceny punktowej – powierzchnia handlowa Powierzchnia handlowa targowiska przeznaczona dla rolników pod sprzedaż produktów rolno-spożywczych będzie stanowiła po realizacji operacji: a) ponad 30% i nie więcej niż 40% powierzchni handlowej targowiska – 4 punkty, b) ponad 40% i nie więcej niż 50% powierzchni handlowej targowiska – 8 punktów, c) ponad 50% powierzchni handlowej targowiska – 12 punktów;
Kryteria oceny punktowej – istniejące targowisko Planowana operacja dotyczy przebudowy istniejącego targowiska – 4 punkty; Kryteria oceny punktowej – inwestycje z PROW 2007-2013 W gminie, w której realizowana będzie operacja nie był realizowany projekt z zakresu budowy lub przebudowy targowiska dofinansowany ze środków EFRROW w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - 6 punktów
Kryteria oceny punktowej – rolnictwo ekologiczne Powierzchnia handlowa targowiska przeznaczona pod sprzedaż produktów rolno-spożywczych wyprodukowanych w systemie rolnictwa ekologicznego (w rozumieniu przepisów szczególnych UE), będzie stanowiła po realizacji operacji: a) nie mniej niż 5% i nie więcej niż 10% powierzchni handlowej targowiska - 5 punktów, b) ponad 10% powierzchni handlowej targowiska - 10 punktów
Kryteria oceny punktowej – instalacje OZE Operacja uwzględnia wyposażenie targowiska w instalacje odnawialnego źródła energii w rozumieniu ustawy o OZE, które będą zapewniały pokrycie co najmniej w 30% zapotrzebowania na energię elektryczną lub cieplną - 6 punktów Kryteria oceny punktowej – obiekt całoroczny Targowisko będzie obiektem całorocznym - 10 punktów Należy załączyć dokumenty na potwierdzenie tej deklaracji np. regulamin targowiska, cennik opłat za wynajem.
Kryteria oceny punktowej – koszty wynajmu dla rolników W okresie 5 lat od dnia wypłaty przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa płatności końcowej koszt wynajmu powierzchni handlowej targowiska przez rolników będzie o co najmniej 25% niższy od kosztu wynajmu przez inne podmioty – 6 punktów
Kolejność przysługiwania pomocy Pomoc może być przyznana na realizację operacji, która uzyskała co najmniej 27 punktów. O kolejności przysługiwania pomocy decyduje suma uzyskanych punktów przyznanych na podstawie powyższych kryteriów wyboru operacji. Kolejność przysługiwania pomocy jest ustalana od operacji, która uzyskała największą liczbę punktów, do operacji, która uzyskała najmniejszą liczbę punktów.
Pierwszeństwo przyznania pomocy W przypadku operacji, które uzyskały taką samą liczbę punktów, o kolejności przyznania pomocy decyduje większa liczba punktów uzyskanych za spełnienie kolejnych kryteriów wyboru operacji. W przypadku, gdy operacje uzyskały taką samą liczbę punktów i niemożliwe jest ustalenie ich kolejności zgodnie z powyższym, o kolejności przyznania pomocy decyduje liczba mieszkańców miejscowości, w której jest realizowana operacja, według aktualnych danych GUS na dzień rozpoczęcia naboru wniosków o przyznanie pomocy. Pierwszeństwo w uzyskaniu pomocy ma operacja, która będzie realizowana w miejscowości o większej liczbie mieszkańców.
Kolejność przysługiwania pomocy Kolejność przysługiwania pomocy jest ustalana na podstawie danych zawartych we wniosku o przyznanie pomocy, w dokumentach niezbędnych do ustalenia spełnienia warunków przyznania pomocy, złożonych wraz z tym wnioskiem i na podstawie kontroli administracyjnej.
Lista operacji Po przyznaniu punktów za kryteria, Zarząd Województwa niezwłocznie sporządza i podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego oraz w urzędzie marszałkowskim listę, która zawiera informację o kolejności przysługiwania pomocy. Powyższa lista zawiera określenie podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, liczbę przyznanych punktów, tytuł operacji i kwotę pomocy.
Umowy o przyznaniu pomocy W terminie 6 miesięcy od dnia, w którym upływa termin składania wniosków o przyznanie pomocy, właściwy organ samorządu województwa: 1) wzywa podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy do zawarcia umowy, w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy; informuje podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy o odmowie jej przyznania, w przypadku gdy nie są spełnione warunki przyznania tej pomocy. Umowy są zawierane w kolejności wynikającej z listy operacji.
Zobowiązania wynikające z umowy o przyznaniu pomocy zapewnienia trwałości operacji, zgodnie z art. 71 rozporządzenia nr 1303/2013; osiągnięcia wskaźników realizacji celu operacji do dnia złożenia wniosku o płatność końcową; niefinansowania kosztów kwalifikowalnych operacji z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności lub jakiegokolwiek innego unijnego instrumentu finansowego; zachowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców poszczególnych zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji – w przypadku gdy do ich wyboru nie mają zastosowania przepisy o zamówieniach publicznych, a wartość danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji przekracza 20 000 złotych netto; przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej;
Zobowiązania wynikające z umowy o przyznaniu pomocy c.d. warunków i sposobów pozyskiwania od beneficjenta danych, które jest on obowiązany udostępnić na podstawie przepisów prawa; dokonywania zmian w umowie; udostępniania uprawnionym podmiotom informacji niezbędnych do przeprowadzania ewaluacji; ograniczeń lub warunków w zakresie przenoszenia własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji lub sposobu ich wykorzystania; zapewnienia spełnienia warunków na etapie wniosku o płatność końcową, które wynikają z tych kryteriów, za które zostały przyznane punkty jedynie na podstawie deklaracji ich spełnienia złożonej we wniosku o przyznanie pomocy.
Zapis § 5 pkt 3) lit b)z formularza umowy o przyznaniu pomocy W okresie realizacji operacji oraz przez okres 5 lat od dnia wypłaty przez Agencję płatności końcowej Beneficjent zobowiązuje się do nieprzenoszenia posiadania lub prawa własności rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji oraz ich wykorzystania zgodnie z przeznaczeniem i celem operacji.
Pytania i odpowiedzi
Jak zarządzający targowiskiem ma udokumentować, że są sprzedawane na nim produkty lokalne? Na etapie wniosku o dofinansowanie, należy załączyć regulamin targowiska wraz z mapą wskazującą stoiska handlowe.
Co się rozumie przez pojęcie produkt lokalny, czy to tylko produkty rolno-spożywcze, czy tez np. lokalne rękodzielnictwo takie jak hafty, tkactwo, gobeliny, wikliniarstwo, malarstwo, rzeźbiarstwo?(...)
Produkt lokalny – za produkt lokalny uznaje się, zatem: produkty spożywcze, rękodzieło, wytwory będące przejawem artystycznych pasji twórców, zakorzenione w tradycji regionów (np. zespoły, stroje ludowe), usługi związane z prezentacją regionu i produktów z nim związanych (np. warsztaty twórcze, usługi przewodnickie, warsztaty edukacji kulturowej i przyrodniczej), jak również lokalne wydarzenia (święta). Z produktem lokalnym związane są dwie bardzo ważne definicje – produkt tradycyjny oraz produkt z oznaczeniem geograficznym. Produkty tradycyjne – są to produkty rolne i środki spożywcze, których jakość lub wyjątkowe cechy i właściwości wynikają ze stosowania tradycyjnych metod produkcji - wykorzystywanych, od co najmniej 25 lat. Urzędy Marszałkowskie sporządzają listy produktów tradycyjnych z konkretnych województw. Przygotowano specjalne formularze służące inwentaryzacji produktów tradycyjnych z danego województwa. Urzędy Wojewódzkie rekomendują produkty znajdujące się na listach wojewódzkich do wpisu na Krajową Listę Produktów Tradycyjnych.
Czy beneficjent musi wskazać wartość projektu (przenosząc do wydatków niekwalifikowanych wszystkie grupy kosztów) tak aby wartość dofinansowania ustalona była dokładnie na poziomie 63,63 %? Ponadto, jeśli wartość zadania przekracza limit kosztów kwalifikowanych i poziom dofinansowania czy można przenieść podatek VAT jako niekwalifikowany. Bez dodania załącznika o kwalifikowalności VAT.
Zgodnie z § 6 ust. 2 przywołanego powyżej rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi limit pomocy w okresie realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 limit pomocy wynosi 1.000.000,00 zł na beneficjenta. Natomiast zgodnie z §6 ust. 1 pomoc przyznawana jest w wysokości 63,63% kosztów kwalifikowalnych. Z powyższego wynika, że maksymalny koszt kwalifikowalny operacji może wynieść około 1.571.858 zł.
Oświadczenie o kwalifikowalności VAT jest załącznikiem obligatoryjnym i należy go zawsze załączać. Każdy Wnioskodawca powinien wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów (dyrektora właściwej izby skarbowej) na formularzu ORD-IN o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania VAT, którą należy złożyć wraz z wnioskiem o przyznanie pomocy. W przypadku gdy Wnioskodawca nie posiada jeszcze interpretacji indywidualnej, dotyczącej przedmiotowej operacji, może ją dostarczyć wraz z wnioskiem o płatność. W przypadku operacji realizowanej w jednym etapie – dokument powinien być dostarczony wraz z wnioskiem o płatność końcową, w przypadku operacji dwuetapowej – wraz z wnioskiem o płatność pośrednią.
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o przyznanie pomocy Wnioskodawca może ubiegać się o uznanie podatku VAT jako kosztu kwalifikowalnego tylko w przypadku, gdy nie ma możliwości odzyskania VAT na mocy prawodawstwa krajowego. W sytuacji, gdy na etapie złożenia wniosku koszty kwalifikowalne nie będą obejmowały VAT, a na etapie rozliczenia operacji okaże się, że suma kosztów kwalifikowalnych z uwzględnieniem VAT będzie przekraczać 1.000.000 EUR (w związku z kwalifikowalnością VAT), nastąpi odmowa przyznania pomocy. W związku powyższym, jeśli Wnioskodawca może odzyskać podatek VAT powinien być on jako koszt niekwalifikowalny. Kurs euro w przeliczeniu na złote według średniego kursu walut obcych Narodowego Banku Polskiego, obowiązującego w dniu rozpoczęcia naboru wniosków o przyznanie pomocy.
Czy są jakieś wytyczne dotyczące tego, jakie powinny być wymiary zadaszenia i samego targowiska?
Zgodnie z warunkami jakie powinno spełniać targowisko, określonymi w załączniku do rozporządzenia, co najmniej połowa powierzchni handlowej wybudowanego lub przebudowanego w ramach przedmiotowego poddziałania targowiska powinna by zadaszona. Ma to być zadaszenie sprawne i bezpieczne, które powstało w ramach realizacji operacji lub też istniało wcześniej. Brak jednak wskazanego jednoznacznie sposobu zadaszenia. Do powierzchni zadaszonej targowiska nie wlicza się jednak zadaszenia zorganizowanego ad hoc czyli działań doraźnych dla zrealizowania określonego celu – TYMCZASOWO. Takim zadaszeniem mogłyby być plandeki samochodów dostawczych lub ciężarowych albo namioty postawione indywidualnie przez osoby handlujące.
Dziękuję za uwagę Kontakt: Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego w Gdańsku Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich ul. Augustyńskiego 2 80-810 Gdańsk Tel. (58) 32 68 650 dprow@pomorskie.eu www.dprow.pomorskie.ue