Katarzyna Obrycka Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kolnie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Obowiązki wobec ZUS  Po podpisaniu umowy o dobrowolne ubezpieczenie z NFZ, ubezpieczony powinien złożyć we właściwym dla swojego miejsca zamieszkania.
INFORMA CJA o wynikach kontroli artykułów dla dzieci III kwartał 2014 r.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 "Zakupy w sklepie za rogiem czy przez Internet -
Barbara Denisiuk.  USTAWA z dnia 16 wrze ś nia 2011 r. o timeshare (Dz.U.2011 nr 230 poz. 1370)
Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 Opracowała mgr Irena Krauze.
DOMY OPIEKI Badanie wzorców umownych stosowanych w placówkach świadczących usługi w zakresie zapewnienia opieki osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
PREZENTACJA Zmiany sposobu zgłaszania i organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży NAJWAŻNIEJSZE PRZEPISY w oparciu o znowelizowane prawo oświatowe.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Sprzedaż na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Uprawnienia konsumentów związane z prawem odstąpienia od umowy sprzedaży i od umowy kredytowej.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. PRAWO KOALICJI – ZAKRES PODMIOTOWY USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
Mgr Sandra Król Zakład Prawa Gospodarczego i Handlowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego Umowa o kredyt konsumencki.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Konsument a informacja i reklama. Nieuczciwe praktyki rynkowe.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Model Przejść Międzyoperatorskich (na podstawie uwag i rekomendacji izb oraz operatorów) Warszawa, 16 czerwca 2008 r.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Co zrobić aby dobrze zrealizować i rozliczyć projekt? konkurs 2016.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Dr Agata Michalska-Olek Adwokat Poznań. Art [Umowa spedycji]  § 1.Przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności.
Edukacja obywatelska w zakresie praw konsumenta Materiał opracowany w ramach projektu „Świadomy konsument” współfinansowanego ze środków Samorządu Województwa.
PRAWA KONSUMENTÓW.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Nowy wzór świadectwa pracy – jak wypełniać poszczególne punkty
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ.
Ochrona konsumenta usług zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa Barbara Denisiuk.
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA Barbara Denisiuk.
JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorców
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
ZASADY REKRUTACJI DO SZKOŁY PONADGIMNAZJLNEJ
Podstawy prawne rynku ubezpieczeń w Polsce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne Stacjonarne Studia Administracji Beata Madej Zakład Postępowania.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorców
Umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej – uwagi ogólne
SWOBODA UMÓW.
Zmiany w Umowie i Projekcie
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 lutego 2018 r.
JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorców
15 marca Światowy Dzień Konsumenta.
Pojęcie i skład spadku.
Zmiany w zakresie procedury
Formy czynności prawnych
Umowa factoringu Dorota Wieczorkowska
„Most do sukcesu” Prowadzący: Agnieszka Moroń 19 lipca 2012r.
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 marca 2018 r.
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Umowa przedwstępna (pactum de contrahendo)
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
Istota arbitrażu Alternatywny sposób rozpoznawania i rozstrzygania sporów cywilnych przez organ, który nie jest sądem państwowym, a który swoje uprawnienia.
Nowe podejście do zamówień publicznych
JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorców
Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej
Podstawy Prawa Zabezpieczenia społecznego
Treść umowy o pracę wymiar czasu pracy termin rozpoczęcia pracy
Ochrona konsumenta usług telekomunikacyjnych i świadczonych drogą elektroniczną Barbara Trybulińska.
Podstawy Prawa pracy SSA(3)II Prawo pracy - wprowadzenie
Konkursy nr RPKP IZ /19 Zmiany w zakresie procedur
Zapis prezentacji:

Katarzyna Obrycka Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kolnie PRAWA KONSUMENTA Katarzyna Obrycka Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kolnie

Podstawowe przepisy prawa regulujące ochronę interesów konsumentów: ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (DZ. U. z 2014r., poz. 827), ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j.: Dz. U z 2014 r., poz. 121 ze zm.).

Konsument osoba fizyczna dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej (np. poprzez zawarcie umowy), niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Strony umowy Stronami umów w obrocie konsumenckim są: konsument, przedsiębiorca, który może występować jako: sprzedawca lub zleceniobiorca (usługodawca). Aby umowa została zawarta, strony muszą dojść do porozumienia, co do wszystkich jej postanowień.

Forma umowy Wyróżnia się cztery główne formy zawierania umów: ustne – np.: zlecenie strzyżenia włosów lub naprawy telewizora, zamówienie hydraulika w celu podłączenia zmywarki; pisemne – np.: podpisanie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, umowy zakupu samochodu; w postaci elektronicznej – za pomocą środków porozumiewania się na odległość, np. przez internet; w sposób dorozumiany np.: korzystanie z myjni bezdotykowej, kasowanie biletu w autobusie.

Sposoby zawarcia umowy umowy zawierane w sposób tradycyjny - przy jednoczesnej obecności obu stron umowy w lokalu prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę, np. zakupy w sklepie; umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa - przy jednoczesnej fizycznej obecności wszystkich stron w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa, np. w Twoim domu, na pokazie organizowanym w hotelu, podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę; umowy zawierane na odległość - w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem co najmniej jednego środka porozumienia się na odległość, np. rejestracja w portalu internetowym, zakup w sklepie internetowym.

Umowy wyłączone spod regulacji przepisów konsumenckich Wyłączenie dotyczy m.in. umów: opieki nad dziećmi (np. umowa ze żłobkiem, nianią czy dziennym opiekunem); w zakresie gier hazardowych (np. gry losowe, gry na automatach); w zakresie opieki zdrowotnej (np. wizyta u lekarza, dentysty); o imprezę turystyczną (np. wykupienie wczasów w biurze podróży); w zakresie usług finansowych (np. kredyt konsumencki), z wyjątkiem umów tego typu zawieranych na odległość, deweloperskich (np. zakup mieszkania lub domu jednorodzinnego); najmu pomieszczeń na cele mieszkaniowe. Omówione regulacje nie dotyczą również rzeczy ruchomych, sprzedawanych w drodze egzekucji i postępowania upadłościowego.

Rękojmia tryb (podstawa prawna) dochodzenia odpowiedzialności od sprzedawcy (przedsiębiorcy) w związku z ujawnioną wadą fizyczną (niezgodnością z umową) lub prawną zakupionego towaru konsumpcyjnego.

Gwarancja dobrowolne zobowiązanie przedsiębiorcy, udzielane na podstawie oświadczenia gwarancyjnego, które określa jego obowiązki i uprawnienia kupującego na wypadek, gdyby towar konsumpcyjny nie miał właściwości określonych w tym oświadczeniu. Gwarancja stanowi podstawę prawną do dochodzenia odpowiedzialności za wadliwy towar.

Gwarant podmiot udzielający gwarancji w ramach złożonego oświadczenia gwarancyjnego. Może nim być np. producent, dystrybutor lub sprzedawca. Jego dane powinny zostać wskazane w treści oświadczenia.

Reklamacja to tryb postępowania w sytuacji wystąpienia wady towaru lub nieprawidłowego wykonania usługi. Podstawy prawne reklamacji wadliwego towaru uzależnione są od wyboru dokonanego przez konsumenta (albo na zasadach rękojmi, albo na zasadach gwarancji). Przy reklamacji konsument może wysuwać w stosunku do przedsiębiorcy określone roszczenia, w tym żądanie wymiany towaru na nowy, naprawy, obniżenia ceny lub – przy wadzie istotnej – odstąpienia od umowy. W ramach jednej reklamacji możliwe jest wystosowanie do przedsiębiorcy więcej niż jednego żądania/roszczenia (dotyczącego tej samej wady), jeżeli poprzednie nie zostało spełnione po myśli konsumenta.

Prawidłowy wybór żądania Prawidłowy wybór żądania, które określasz w reklamacji, ma bardzo istotny wpływ na dalszy jej przebieg. Może przyczynić się do szybszego i efektywnego zakończenia procedury reklamacyjnej. Masz prawo żądać od sprzedawcy: naprawienia wady (usunięcie wady), wymiany towaru na nowy, obniżenia ceny, odstąpienia od umowy ze wzajemnym zwrotem świadczeń, o ile wada jest istotna.

WAŻNA INFORMACJA! Wybór żądania należy do Ciebie! Pamiętaj jednak, że sprzedawca może w granicach prawa nie uznać Twojego wyboru i zaproponować inny sposób rozpatrzenia reklamacji. Sekwencja zdarzeń zależy od indywidualnych okoliczności faktycznych – np. od tego, czy towar był wcześniej reklamowany, od charakteru wady czy łatwości i szybkości naprawy lub wymiany towaru.

ZGŁOSZENIE REKLAMACYJNE Sporządzono dnia ……………………….. w sklepie ………………………………………….. w ……………………………………….... ul. ……..………………………………………….. Imię i nazwisko reklamującego…………………………………………………………. Adres……………………………………………………………………………………. Data nabycia towaru……………………………………………………………………. Nazwa towaru……………………………………………………………….………... Ilość zakwestionowanego towaru……………… cena towaru……….………………… Przedłożony dowód sprzedaży (rachunek, paragon)…………………………………… Dokładne wymienienie wad …………………………………………………………… Kiedy i w jakich okolicznościach wady zostały stwierdzone ………………………………. …………………………………………………………………………………………...……………………………… Żądanie reklamującego ………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………….......... Reklamowany towar przekazano Sprzedawcy w dniu ……..…………………………. Podpis Konsumenta ……………….…………………………… Pieczątka i podpis Sprzedawcy przyjmującego reklamację  

  PIERWSZA REKLAMACJA

Druga/ kolejna reklamacja

Miejscowość, data ………………… Imię, nazwisko i adres konsumenta  Nazwa i adres przedsiębiorcy   Oświadczenie o odstąpieniu od umowy Ja, ………………………….. niniejszym informuję o moim odstąpieniu od umowy sprzedaży następujących rzeczy, umowy dostawy następujących rzeczy, umowy o dzieło, polegającej na wykonaniu następujących rzeczy, o świadczenie następującej usługi(*) …………………………………………................................................................................................................ Data zawarcia umowy/ odbioru (*) ……..................................... Podpis(-y) konsumenta(-ów) (*) Niepotrzebne skreślić.

PAMIĘTAJ Aby odstąpienie od umowy było skuteczne, musisz wysłać oświadczenie przed upływem 14 dni od otrzymania towaru czy zawarcia umowy. Nie ma tu znaczenia, że przedsiębiorca otrzyma je po upływie tego terminu.

WAŻNA INFORMACJA Wraz z odstąpieniem od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa wygasają powiązane z nią umowy dodatkowe, zawarte z przedsiębiorcą czy też z innymi podmiotami, z którymi się on porozumiewał. Obowiązek poinformowania tych ostatnich o wygaśnięciu umowy spoczywa na sprzedawcy.

Obowiązki stron przy odstąpieniu od umowy Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie – nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania oświadczenia – zwrócić wszystkie dokonane przez Ciebie płatności, w tym również koszty dostarczenia Ci towaru; Konsument ma obowiązek w ciągu 14 dni od daty odstąpienia od umowy odesłać towar (bez śladów użytkowania) do sprzedawcy.

UWAGA. Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje m. in UWAGA! Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje m. in. w przypadku umów: o świadczenie usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał usługę za Twoją wyraźną zgodą, np. zlecenie zainstalowania anteny satelitarnej w Twoim domu; w których cena lub wynagrodzenie zależą od wahań na rynku finansowym, np. uczestniczenie w giełdach walutowych typu forex; w których towar został wyprodukowany według Twoich zaleceń, np. zamówienie mebli na wymiar, o wskazanych przez Ciebie parametrach; w których towar ulega szybkiemu zepsuciu lub ma krótki termin przydatności do użycia, np. zakup artykułów spożywczych w sklepie internetowym; w których towaru dostarczanego w zapieczętowanym opakowaniu nie można zwrócić po otwarciu ze względu na ochronę zdrowia lub z przyczyn higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte przez klienta po dostarczeniu – np. zamówienie w e-sklepie i otwarcie opakowania soczewek kontaktowych;

w których towar po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostaje nierozerwalnie połączony z innymi rzeczami – np. paliwo wlane do samochodu; w których wyraziłeś żądanie, aby przedsiębiorca przyjechał do Ciebie w celu dokonania pilnej naprawy lub konserwacji – np. zamówiona wizyta hydraulika; w których towarem są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu; o dostarczanie dzienników, periodyków lub czasopism, z wyjątkiem umowy o prenumeratę; zawarte w drodze aukcji publicznej; o świadczenie usług hotelarskich, jak również przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii czy usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami sportowymi i kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień bądź okres świadczenia usługi.

Świadczenie niezamówione Spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań. Brak odpowiedzi konsumenta na niezamówione świadczenie nie stanowi zgody na zawarcie umowy.

Więcej informacji: www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl www.powiatkolno.home.pl (zakładka: Urząd – Powiatowy Rzecznik Konsumentów)   W prezentacji wykorzystano materiały zawarte w publikacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów „Vademecum Konsumenta”