ZAMÓWIENIA W RAMACH PROJEKTÓW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
Od ogłoszenia do zamówienia
Zlecenie i wybór wykonawcy
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie Odnowa i rozwój wsi Czerwiec 2010.
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
2009 Zamówienia publiczne w projektach dotacyjnych realizowanych przez Beneficjentów Magdalena Łempicka Warszawa, 8 czerwca 2009r.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Warunki postępowania wg ustawy PZP oraz wg innych trybów, jakie mogą mieć zastosowanie przy przeprowadzaniu inwestycji.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Nowelizacja ustawy i jej cele
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
_jarocin Informacja o prowadzonym audycie finansowo-prawnym w latach Urząd Miejski w Jarocinie Informacja o prowadzonym audycie finansowo-prawnym.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Unia Europejska Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 1 Podstawa prawna: Obowi.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
ZAMÓWIENIA W PROJEKTACH REALIZOWANYCH W RAMACH FUNDUSZU AZYLU, MIGRACJI I INTRGRACJI.
Zasady konkurencyjności wydatków w ramach PROW Krystyna Grygiel Zastępca Dyrektora Wydziału Obszarów Wiejskich.
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Zasady konkurencyjności Poddziałanie 19.4 „Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji” Autor: Marek Buczkowski Materiał opracowany przez: Departament.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.4. Wsparcie atrakcyjności walorów dziedzictwa przyrodniczego Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Podtytuł prezentacji Piotr Makuch Dyrektor Departamentu Kontroli Przedsięwzięć Przygotowanie Wniosku o Dofinansowanie pod kątem wymagań procedur zawierania.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Konkurencyjny tryb wyboru wykonawców w ramach PROW
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Zatrudnianie nauczycieli
Kierownik Wydziału Kontroli
Kierownik Wydziału Kontroli
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Informacja nt. naboru operacji do Planu operacyjnego KSOW
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wydział Kontroli Wrocław,
Kierownik Wydziału Kontroli
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Prawo zamówień publicznych – najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień w ramach projektów współfinansowanych z Funduszy Europejskich Gdańsk,
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Województwa Śląskiego/ Wydział Rozwoju Regionalnego
Zapis prezentacji:

ZAMÓWIENIA W RAMACH PROJEKTÓW RPO WSL 2014-2020 Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego 08 maja 2017

art. 5 ust. 1 ustawy o finansach publicznych: Środki publiczne art. 5 ust. 1 ustawy o finansach publicznych: 1) dochody publiczne; 2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA); 3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2; 4) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące: ze sprzedaży papierów wartościowych, z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego, ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych, z otrzymanych pożyczek i kredytów, z innych operacji finansowych; 5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł. 6) środki przekazane z rachunków depozytowych Ministra Finansów i inne rachunki Ministra Finansów.

Środki publiczne Klasyfikacja przyjęta w art. 5 ust. 1 dzieli środki publiczne na trzy podstawowe kategorie: dochody publiczne (mają one charakter podstawowy, poza tym są one bezzwrotne i stanowią zasilenie finansowe władz publicznych); przychody publiczne (mają charakter uzupełniający i najczęściej są one zwrotne); środki pochodzące z budżetu UE i inne bezzwrotne środki ze źródeł zagranicznych;

środki publiczne w rozumieniu przepisów o finansach publicznych Definicja środków publicznych określona w ustawie Prawo zamówień publicznych (art. 2 pkt 9): Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach publicznych należy przez to rozumieć środki publiczne w rozumieniu przepisów o finansach publicznych

Zasady wydatkowania środków publicznych: Środki publiczne Zasady wydatkowania środków publicznych: zasada efektywności / proporcjonalności (nakład – rezultat) racjonalności zasada przejrzystości Wydawanie środków publicznych zgodnie z tymi zasadami to ponoszenie wydatku w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

Zamówienia publiczne Definicja zamówień publicznych określona w ustawie Prawo zamówień publicznych (art. 2 pkt 13): umowy odpłatne zawierane między zamawiającym, a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane

Zamówienia publiczne ustawodawca uwarunkował zamówienie publiczne od występowania łącznie trzech przesłanek: odpłatności umowy cywilnoprawnej, przedmiotu umowy – dostawa, usługa, robota budowlana, stron umowy – zamawiający i wykonawca.

Zamówienia publiczne ZAMÓWIENIE = UMOWA umowa ustna jest ma status równorzędny w stosunku do umowy pisemnej; umowa zawierana drogą elektroniczną jest traktowana jak umowa zawarta ustnie, chyba, że została opatrzona bezpiecznym, certyfikowanym podpisem elektronicznym (wówczas jest traktowana jak zwykła forma pisemna).  

Zamówienia publiczne Wszelkie umowy zawarte z pogwałceniem zasad współżycia społecznego oraz dotknięte wadami oświadczenia woli są nieważne

Zamówienia publiczne Definicja postępowania o udzielenie zamówienia określona w ustawie Prawo zamówień publicznych (art. 2 pkt 7a): Postępowanie wszczynane w drodze publicznego ogłoszenia o zamówieniu lub przesłania zaproszenia do składania ofert lub przesłania zaproszenia do negocjacji w celu dokonania wyboru oferty wykonawcy, z którym zostanie zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego lub – w przypadku trybu z wolnej ręki - wynegocjowania postanowień takiej umowy

Zamówienia publiczne W związku z tym, że zamówieniem publicznym jest umowa o udzielenie zamówienia, to postępowaniem jest proces, na który składają się wszelkie czynności i decyzje zamawiającego zmierzające do wyłonienia wykonawcy w celu realizacji zamówienia.

Zamówienia publiczne Postępowanie o udzielenie zamówienia rozpoczyna się w momencie upublicznienia ogłoszenia o zamówieniu (bądź rozesłaniu zaproszeń do składania ofert przez wykonawców), a kończy się w momencie dokonania wyboru wykonawcy i upublicznienia tej informacji.

Zasady obowiązujące podczas realizacji zamówień publicznych: Zasada uczciwej konkurencji; Zasada równego traktowania wykonawców; Zasada proporcjonalności i przejrzystości; Zasada bezstronności i obiektywizmu; Zasada jawności; Zasada prymatu trybów przetargowych; Zasada pisemności; Zasada prowadzenia postępowania w języku polskim;

Zasady obowiązujące podczas realizacji zamówień publicznych: WAŻNE WYMIENIONE ZASADY OBOWIĄZUJĄ WSZYSTKICH BENEFICJENTÓW BEZ WZGLĘDU NA STATUS WARUNKUJĄCY STOSOWANIE ODPOWIEDNIEJ PROCEDURY (Pzp / zasada konkurencyjności

Zasady obowiązujące podczas realizacji zamówień publicznych: Zasada uczciwej konkurencji obowiązek przygotowania i przeprowadzenia postępowania w sposób, który zapewnia zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców, a także z zgodnie z warunkami i procedurami określonymi m.in. w Wytycznych oraz innych przepisów (np. Pzp); niedyskryminacyjny opis przedmiotu zamówienia; wyznaczanie terminów z uwzględnieniem czasu niezbędnego do właściwego przygotowania; obowiązek odrzucenia oferty stanowiącej czyn nieuczciwej konkurencji; obowiązek wykluczenia z udziału w postępowaniu osób, które uczestniczyły w jego przygotowaniu;

Zasady obowiązujące podczas realizacji zamówień publicznych: Zasada równego traktowania wykonawców obowiązek traktowania wszystkich wykonawców w taki sam sposób i na takich samych warunkach, poprzez określanie warunków udziału w postępowaniu i kryteriów oceny ofert w sposób obiektywny i niefaworyzujący żadnego w nich. Równe traktowanie wykonawców to m.in.: równy dostęp do informacji o zamówieniu; jednakowe wymagania dla wszystkich ubiegających się o zamówienie; jednakowe informacje dla wszystkich ubiegających się o zamówienie; przekazywanie informacji w tym samym czasie;

Zasady obowiązujące podczas realizacji zamówień publicznych: Zasada proporcjonalności i przejrzystości obowiązek ustanawiania przez Zamawiającego takich warunków i postanowień, które nie mogą przekraczać pewnego stopnia uciążliwości. Najtrafniej jej istotę określa Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej: „test proporcjonalności, czyli wykazanie, że podjęte działania są adekwatne i konieczne do osiągnięcia wybranego celu” (Wyrok TSUE z 16 września 1999 r. w sprawie Komisja przeciwko Hiszpanii, nr sprawy C 414/97).

Zasady obowiązujące podczas realizacji zamówień publicznych: Zasada bezstronności i obiektywizmu obowiązek wykonywania czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia bezstronnie i obiektywnie: Obiektywizm = konieczność dokonywania czynności na podstawie obowiązujących przepisów oraz rzetelnej wiedzy dotyczącej zarówno formalnoprawnych jak i merytorycznych kwestii związanych z udzieleniem zamówienia. Zasada obiektywizmu jest odzwierciedlona w m.in.: art. 7 ust. 2 i art. 17 ustawy Pzp (oświadczenia) podrozdział 6.5.2 Wytycznych (oświadczenia o braku powiązań osobowych/kapitałowych)

Zasady obowiązujące podczas realizacji zamówień publicznych: Zasada jawności obowiązek informowania o organizowanych postępowaniach, zamówieniach, umożliwienie dostępu do dokumentacji, jawność wyników postępowania; obowiązek informowania wykonawców o wszelkich zmianach i wyjaśnieniach udzielonych w trakcie prowadzonej procedury. Zamawiający jest uprawniony do ograniczenia dostępu do informacji związanych z postepowaniem tylko w przypadkach określonych w ustawach (np. art.8 Pzp). Zasada jawności to m.in.: obowiązek publikacji ogłoszeń o zamówieniu; jawność protokołu; jawność umów.

Zasady obowiązujące podczas realizacji zamówień publicznych: Zasada prymatu trybów przetargowych pierwszeństwo zawsze mają przetargi: nieograniczony i ograniczony; stosowanie innych trybów jedynie w ścisłych przypadkach wyliczonych w ustawie; Zasada pisemności Postępowanie prowadzimy pisemnie pod rygorem nieważności Zasada prowadzenia postępowania w języku polskim

Próg zamówień zgodnie z PZP: 30.000,00 EURO Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2254) 1 euro = 4,1749 zł

Progi zamówień określone przez Wytyczne: do kwoty 19.999,00 zł; od 20.000,00 do 50.000,00 zł włącznie; od 50.001,00 zł do 125.246,00 zł włącznie (30.000,00 euro); od 125.247,00 zł (30.000,00 euro włącznie i powyżej);

Szacowanie wartości zamówienia: art. 32 ust.1 ustawy Pzp Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością.

Szacowanie wartości zamówienia: Kryteria agregacji zamówień: tożsamość podmiotowa (wykonawca); tożsamość przedmiotowa (rodzaj lub funkcjonalność lub przeznaczenie zamówienia); tożsamość czasowa (okres realizacji zamówienia);

Szacowanie wartości zamówienia: Szacowania wartości zamówienia dokonujemy w okresie: maks. 3 miesięcy poprzedzających ogłoszenie o zamówieniu – w przypadku usług i dostaw; maks. 6 miesięcy poprzedzających ogłoszenie o zamówieniu – w przypadku robót budowlanych;

Szacowanie wartości zamówienia: Jeżeli po ustaleniu wartości zamówienia nastąpiła zmiana okoliczności mających wpływ na dokonane ustalenie, zamawiający przed dniem wszczęcia postępowania dokonuje zmiany wartości zamówienia.

Szacowanie wartości zamówienia: NIEDOZWOLONY JEST PODZIAŁ ZAMÓWIENIA NA CZĘŚCI („SZTUCZNE” ZANIŻANIE WARTOŚCI ZAMÓWIENIA) W CELU OMINIĘCIA KONIECZNOŚCI STOSOWANIA PRZEPISÓW USTAWY PZP / WYTYCZNYCH

Szacowanie wartości zamówienia: art. 5b ustawy Pzp Zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy: łączyć zamówień, które odrębnie udzielane wymagają zastosowania różnych przepisów ustawy; dzielić zamówienia na odrębne zamówienia, w celu uniknięcia łącznego szacowania ich wartości.

Szacowanie wartości zamówienia: NIEDOZWOLONE JEST ŁĄCZENIE RODZAJOWE ZAMÓWIEŃ (NP. USŁUG Z ROBOTAMI BUDOWALNYMI) W CELU OMINIĘCIA KONIECZNOŚCI STOSOWANIA PRZEPISÓW USTAWY PZP / WYTYCZNYCH WŁAŚCIWYCH DLA DANEGO RODZAJU ZAMÓWIENIA

Procedury udzielania zamówień w projektach Zamówienia do kwoty 19.999,00 zł regulacje wewnętrzne udzielania zamówień publicznych (o ile istnieją), ponoszenie wydatku musi nastąpić w sposób: przejrzysty, racjonalny, efektywny tj. z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

Procedury udzielania zamówień w projektach zamówienia od 20.000,00 do 50.000,00 zł (włącznie) regulacje wewnętrzne udzielania zamówień publicznych (o ile takie istnieją), podrozdział 6.5.1 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014 – 2020

Procedury udzielania zamówień w projektach TRYB UPROSZCZONY Do udokumentowania, że zamówienie zostało wykonane po cenie nie wyższej niż cena rynkowa, niezbędne jest: przedstawienie co najmniej wydruku zapytania ofertowego zamieszczonego na stronie internetowej Beneficjenta wraz z otrzymanymi ofertami

Procedury udzielania zamówień w projektach LUB potwierdzenie wysłania zapytania ofertowego do co najmniej trzech potencjalnych wykonawców (o ile na rynku istnieje co najmniej trzech potencjalnych wykonawców danego zamówienia) wraz z otrzymanymi ofertami

Procedury udzielania zamówień w projektach LUB tylko, gdy w wyniku upublicznienia zapytania ofertowego lub skierowania zapytania do potencjalnych wykonawców nie otrzymano ofert ): przedstawienie wydruków stron internetowych zawierających: opis towaru/usługi i cenę; wydruki maili (lub inny dokument) z informacją na temat ceny za towar /usługę;

Procedury udzielania zamówień w projektach WAŻNE w przypadku zamówień o wartości do 50.000,00 zł netto zawarcie pisemnej umowy nie jest wymagane. Wystarczające są: potwierdzenie poniesienia wydatku w oparciu o fakturę, rachunek potwierdzenie poniesienia wydatku w oparciu o inny dokument księgowy o równoważnej (w stosunku do faktury i rachunku) wartości dowodowej.

Procedury udzielania zamówień w projektach zamówienia od 50.001,00 zł do 125.246,00 zł (30.000,00 euro): Zasada konkurencyjności dla wszystkich Beneficjentów (bez względu na status warunkujący stosowanie odpowiedniej procedury - Pzp / zasada konkurencyjności)

Podstawa prawna: Prawo krajowe: Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907,ze zm.) Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1870 ze zm.), Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz.121, ze zm.). Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503, ze zm.). Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2014 r., poz. 915). Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 782,ze zm.). Ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2012 r. Nr 182, poz. 1228,ze zm.).

Podstawa prawna: Prawo krajowe c.d.: Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014 – 2020 z dnia 19 września 2016 r. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2254).

Prawo Unii Europejskiej: Podstawa prawna: Prawo Unii Europejskiej: Dyrektywa 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, tzw. „dyrektywa klasyczna”; Dyrektywa 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, tzw. „dyrektywa sektorowa”; Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji; Komunikat wyjaśniający Komisji dotyczący prawa wspólnotowego obowiązującego w dziedzinie udzielania zamówień, które nie są lub są jedynie częściowo objęte dyrektywami w sprawie zamówień publicznych.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ ALEKSANDRA ŚLUSAREK