Sprawiedliwy Handel Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak skutecznie rozwijać ruch sprawiedliwego handlu?
Advertisements

Fundusz Innowacji Społecznych dla Łodzi
Sprawiedliwy Handel to międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych producentów.
„Konkurencyjność polskich producentów żywności po wejściu do UE” Iwona Szczepaniak grudzień 2005, Warszawa.
Sprawiedliwy Handel Jakub Rok Grupa eFTe Warszawa.
Weronika Paszewska Jakub Rok || Grupa eFTe
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Grupy producentów rolnych
SPRAWIEDLIWY HANDEL trochę wiedzy dla zaawansowanych
Sprawiedliwy handel w Republice Czeskiej
Fairtrade – dynamiczny rynek
Ekoznaki w Polsce. Ekoznaki to znaki towarowe, nadawane wybranym produktom, usługom bądź miejscom. Dzięki nim możemy stwierdzić, które z interesujących.
Jak wprowadzić więcej lokalnych produktów w szkole?
ul. Dąbrowskiego 40 Poznań Zespół konsultantów: Przemysław Kurczewski
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Internet 2006: rozwój e-commerce
SPRAWIEDLIWY HANDEL.
Szkoła Globalna w PSP 1 Od stycznia do czerwca 2009 roku nasza placówka realizowała program Szkoła Globalna. Nad projektem pracowali uczniowie klas IV-VI.
Znaczenie efektywności energetycznej budynków w nowych państwach członkowskich UE A. Kiełbasa.
Rynki konkurencji niedoskonałej
WSPARCIE INNOWACJI W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM NA PRZYKŁADZIE
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Europejskie Stowarzyszenie O Wolnym Handlu
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Przygotowali: Emilia Małek Leszek Smaga.
Kupuj taniej Korzyści dla Ciebie. Współpraca z Betterware Członkostwo w Klubie Betterware Sprzedaż produktów Betterware Budowanie sieci sprzedaży.
To zaskakujące, ale… … motorem do uruchomienia platformy internetowej są…. problemy finansowe!* * z którymi boryka się tak wiele klubów sportowych...
V przegląd inicjatyw edukacyjnych
Sejm Dzieci i Młodzieży. Lokalne produkty dobrem dla Ciebie i Twojej rodziny Debata na temat promocji lokalnej żywności na rynku regionalnym.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt Znajdź niszę – wspieranie przemysłów kreatywnych współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu CSR- Corporate Social Responsibility
NATURE’S SUNSHINE PRODUCTS
NATURE’S SUNSHINE PRODUCTS
Slajd okładki – używać jako slajdu otwierającego spotkanie
Fair Trade Towns Campaign * Tadeusz Makulski Koordynator kampanii FTT Kraków
Dlaczego Perfect NDF SA ?. Dzisiejsze oczekiwania Klienta wobec Doradcy Ubezpieczeniowo-Finansowego Uczciwość Rzetelność Wiedza, doświadczenie, profesjonalizm.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Lokalna kampania na rzecz Sprawiedliwego Handlu 2014
Sprawiedliwy Handel - codziennie wpływamy na losy świata.
Sprawiedliwy Handel (Fair trade) – międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych.
Jestem świadomą konsumentką Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2014 r.
WRZESIEŃ 2014 ROK PRZYSTĘPUJEMY DO REALIZACJI PROJEKTU SPRAWIEDLIWI, AKTYWNI, ŚWIADOMI - BUDOWA PODSTAW DLA KAMPANII SZKOŁY PRZYJAZNE DLA SPRAWIEDLIWEGO.
Dlaczego kraje handlują?
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Poddziałanie: Wsparcie dla nowych uczestników systemów jakości. Poddziałanie: Wsparcie na przeprowadzenie.
Z AKUPY I ICH WPŁYW NA NAS EKOROZWÓJ PRODUKTY LOKALNE 26 marca 2013r.
Sprawiedliwy Handel Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu”
Budowa podstaw dla kampanii Szkoły Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu Webinarium dla osób zainteresowanych promowaniem Sprawiedliwego Handlu.
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Kampania reklamowa firmy Mondo Promo Sp. z o.o.. Założona w 2001r. Aktywnie działająca firma w przemyśle tekstylnym Innowacyjne tkaniny oraz wyspecjalizowana.
Kupuj odpowiedzialnie owoce
1 „Konkurencyjność polskich producentów żywności” Iwona Szczepaniak 19 maja 2006.
Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań.
Prezentacja do scenariusza zajęć pn. „Konsument na zakupach- opakowania i ich oznaczenia”
„Co nas łączy z Ameryką Południową?”
Tegoroczny Światowy Dzień Zdrowia (7 kwietnia 2015) został ogłoszony przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) hasłem: „Z POLA NA STÓŁ – UCZYŃ JEDZENIE.
Proces instytucjonalizacji i formalizacji Sprawiedliwego Handlu (FT)
KONKURS w ramach projektu: Sprawiedliwi, aktywni, świadomi - budowa podstaw dla kampanii „Szkoły Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu” w Polsce współfinansowanego.
Sprawiedliwy Handel. Sprawiedliwy Handel w teorii Bezpośrednie relacje pomiędzy producentami z Południa i konsumentami z Północy Partnerstwo handlowe.
O Firmie Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Sierpcu istnieje od Specjalizujemy się w produkcji serów dojrzewających serów typu szwajcarsko - holenderskiego,
Puchatek obudził się nagle z uczuciem dziwnego przygnębienia
Branża czekoladowo – cukiernicza w Polsce
Żywność ekologiczna.
Etyczna konsumpcja i sprawiedliwy handel
Nowe kampanie promocyjne pstrąga
Debata „Globalizacja”.
Sprawiedliwy Handel Jakub Rok Grupa eFTe Warszawa.
Kurs szkoleniowy w zakresie ochrony zasobów Dziedzictwa Kulturowego i Kulinarnego
Zapis prezentacji:

Sprawiedliwy Handel Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013r.

Smutne fakty 1. Pracownik plantacji kawy zarabia 0,5 USD dziennie, czyli około 100 USD rocznie.   2. Z każdej filiżanki kawy, którą wypijasz w restauracji, producent otrzymuje jedynie 5-25 groszy. 3. Pracownicy plantacji kawy, herbaty i kakao nie są w stanie utrzymać i wykształcić swoich dzieci ani zapewnić im opieki lekarskiej. Źródło: http://www.fairtrade.org.pl/sprawiedliwy_handel

Bogaci i biedni żyją w różnych światach Bogaci i biedni żyją w różnych światach. Ludzie bogaci myślą, że rozwiążą problemy biednego, dając mu miskę ryżu. Nie – jak nauczyć ich myśleć, jak wykształcić i gdzie zatrudnić, tylko – jak nakarmić. (R. Kapuściński) Źródło: http://www.eftafairtrade.org/

Sprawiedliwy Handel (Fair Trade): to partnerstwo w handlu międzynarodowym, opierające się na dialogu, przejrzystości i szacunku. Sprawiedliwy Handel gwarantuje producentom w ubogich krajach sprawiedliwe wynagrodzenie, godne i bezpieczne warunki pracy oraz długoletnie umowy handlowe, wyklucza pracę dzieci i niewolników. Aby produkt mógł uzyskać certyfikat Sprawiedliwego Handlu producenci muszą udowodnić, że zapewniają swoim pracownikom co najmniej minimalne wynagrodzenie oraz spełniają określone standardy ekologiczne. Nad przestrzeganiem tych zasad czuwają niezależne organizacje zrzeszone w Koalicji Sprawiedliwego Handlu. Źródło: Kupuj odpowiedzialnie! Twoje pieniądze kształtują świat. Poradnik dla uczniówszkół ponadpodstawowych, Polska Zielona Sieć, Kraków 2007

Historia rozwoju SH – 3 etapy Handel charytatywny – sprzedaż rękodzieła z Południa; zakup motywowany współczuciem nabywcy; Import produktów spożywczych i certyfikacja – lojalność konsumentów, podkreślenie wyjątkowości idei; rynek głównych towarów importowanych z Południa; Odpowiedzialny biznes – konsumenci przywiązują większą wagę do warunków powstawania produktów i związanych z tym oddziaływań.

1,5 mln producentów = około 7,5 mln beneficjentów FT Źródło: FLO, 2008

Podstawowe zasady Sprawiedliwego Handlu 1. Uczciwa cena, jaką otrzymują producenci za swoje produkty (cena minimalna) 2. Bezpieczne i oparte na zasadach szacunku praktyki handlowe (umowy długoterminowe) 3. Sprawiedliwe płace i odpowiednie warunki socjalne (ochrona praw kobiet, dzieci oraz wykluczenie pracy dzieci i niewolników)

Podstawowe zasady Sprawiedliwego Handlu 4. Ochrona Środowiska (ekologiczna produkcja) 5. Demokratyczne zarządzanie organizacją producencką 6. Dążenie do zwiększania niezależności producentów (mniej pośredników) 7. Zwiększanie wiedzy i świadomości konsumentów Źródło: http://ekonsument.pl/a144_czym_jest_sprawiedliwy_handel.html

Cena minimalna i Premia FT Cena minimalna jest ustalana z uwzględnieniem średnich kosztów produkcji i przeciętnego wynagrodzenia Cena minimalna nie może być mniejsza niż cena bazowa (rynkowa)‏ Premia FT w przypadku kawy wynosi 0,2$ za kg (cena minimalna – 2,4 $). Przeznaczana jest w drodze demokratycznego głosowania na rozwój społeczności lokalnej. Źródło: FLO, 2008

Jak to działa? Pracownik Właściciel plantacji Przewoźnik Importer Sprzedawca Konsument Źródło: http://www.info.fairtrade.net/info-impact.0.html?&L=3

Czy ktoś to sprawdza? FLO international jest organizacją non-profit zajmującą się ustalaniem standardów FT. Skupia przedstawicieli inicjatyw metkujących, producentów, handlowców i osoby niezależne. FLO cert jest niezależną firmą, która szkoli i zatrudnia inspektorów prowadzących proces certyfikacji i weryfikujących wypełnianie standardów FT.

Fair Trade czy Fairtrade? Pisane rozłącznie oznacza cały ruch zaangażowany w zapewnienie godnego życia rolnikom i pracownikom z Południa poprzez sprawiedliwe warunki handlowe. Pisane łącznie oznacza produkty certyfikowane przez organizację FLO (Fairtrade Labelling Organizations International) - czyli ponad 80% wszystkich produktów SH

FINE = FLO + IFAT + NEWS! + EFTA FAIRTRADE a FAIR TRADE System Fairtrade jest zarządzany przez Fairtrade Labelling Organizations International (FLO). FLO jest stowarzyszeniem 23 organizacji członkowskich, działającym na zasadzie non-profit. Fairtrade – system oparty na strukturze FLO, marka związana ze znakiem Fairtrade będącym własnością FLO Fair Trade – sprawiedliwy handel w szerszym znaczeniu, brak ścisłych standardów, oparty na zaufaniu do organizacji alternatywnego handlu (ATO – Alternative Trade Organizations) IFAT (International Fair Trade Association) – zrzeszenie firm i organizacji zajmujących się sprawiedliwym handlem, przyznaje znak FTO NEWS! (Network of European Worldshops) – zrzeszenie sklepów sprzedających produkty sprawiedliwego handlu w Europie (ok. 3 tys. sklepów) EFTA (European Fair Trade Association) – zrzeszenie 11 europejskich importerów produktów fair trade FINE = FLO + IFAT + NEWS! + EFTA

Fairtrade – fakty i liczby (2011) rolnicy z 66 krajów globalnego Południa uczestniczą w systemie Fairtrade 991 organizacji producenckich 1,2 mln rolników i pracowników (6 mln wraz z rodzinami) jest w systemie Fairtrade ponad 120 krajów, w których certyfikowane produkty Fairtrade są dostępne 4,9 mld euro wartości sprzedaży w 2011 roku – 12% więcej niż w 2010 Źródło: http://issuu.com/globalne/docs/sprawiedliwy_handel_-_szkolenie_zale_no_ci_globaln/7?e=3033437/3620314

Źródło: http://now.tufts.edu/articles/fair-trade-trade

Skąd taki sukces? 1. Szeroka edukacja i kampanie promocyjne prowadzone w poszczególnych krajach : - Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu (2-ga sobota maja) połączony z obchodami Fairtrade Fortnight Fairtrade Foundation z Londynu: Fairtrade School, Fairtrade University Fairtrade Banana Day 2. Udział władz lokalnych i miast w propagowaniu FT - Fairtrade Town, zrównoważone zamówienia publiczne

Źródło: http://www.fairtrade.net/products.html

Produkty: Produkty aktualnie dostępne ze znakiem Fairtrade to: banany, cukier, herbata, kakao, kawa, komosa ryżowa (quinoa), miód, owoce suszone, owoce i warzywa świeże, soki, orzechy / ziarna oleiste, przyprawy, ryż, wino, kwiaty cięte, rośliny ozdobne, bawełna, piłki sportowe.

Dlaczego cena jest wysoka? Producenci otrzymują godziwą zapłatę Premia, przeznaczana na budowanie lokalnej wspólnoty Wysoka wartość produktu ( ekologiczne rolnictwo)

Gdzie można kupić produkty Fairtrade?   Produkty ze znakiem Fairtrade nie są jeszcze w Polsce bardzo popularne. Można je kupić w niektórych kawiarniach, sklepach ekologicznych, w hipermarketach w największych miastach Polski (osobne półki z produktami) oraz w sklepach internetowych: www.sklep.sprawiedliwyhandel.pl www.sprawiedliwy-handel.pl www.gajanet.pl www.ekoalternatywa.pl www.jarmarkiswiata.pl www.biosprawiedliwi.pl

Sprzedaż w Polsce w 2007 roku – 1 do kilku mln zł Koalicja Sprawiedliwego Handlu: www.FAIRTRADE.ORG.PL www.RAFIKI.SWM.PL

Przydatne linki: efte.org sprawiedliwyhandel.pl ekonsument.pl maketradefair.com ifat.org fairtrade.net

Bibliografia: Kupuj odpowiedzialnie! Twoje pieniądze kształtują świat. Poradnik dla uczniów szkół ponadpodstawowych, Kraków 2007; http://www.eftafairtrade.org/; http://ekonsument.pl/a144_czym_jest_sprawiedliwy_handel.html; http://www.fairtrade.net/products.html; http://www.fairtrade.org.pl/sprawiedliwy_handel; http://www.info.fairtrade.net/info-impact.0.html?&L=3 http://www.info.fairtrade.net/info-products.0.html?&L=3; http://issuu.com/globalne/docs/sprawiedliwy_handel_-_szkolenie_zale_no_ci_globaln/7?e=3033437/3620314; http://now.tufts.edu/articles/fair-trade-trade.

? ? ? ? ? ? ? ?