Badania marketingowe - wprowadzenie Pojęcie badań marketingowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach jako projekt badawczy zamawiany Problemy opieki nad osobami niesamodzielnymi w świetle.
Znaczenie instytucji w procesie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
Badanie Poczucia Bezpieczeństwa, Oceny Pracy Policji oraz Ciemnej Liczby Przestępstw Warszawa, luty 2007.
WSKAŹNIKI JAKOŚCI ŻYCIA MIESZKAŃCÓW POZNANIA 2013 Prof. dr hab. Ryszard Cichocki Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie Wojciech Duranowski Karolina Geletta Joanna Lizut RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ.
Strategia Koncepcja działania organizacji umożliwiająca osiągnięcie sukcesu w przyszłych warunkach.
Porównywarki cen leków w Polsce i na świecie. Porównywarki w Polsce.
Zarządzanie systemami dystrybucji
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
Badania marketingowe Etapy.
Badania marketingowe - wprowadzenie Paweł Gałka Konsultacje: poniedziałek p. 216 godz.:
WPŁYW RÓWNOŚCI PŁCI NA JAKOŚĆ ŻYCIA - METODOLOGIA, MODEL ANALITYCZNY I GŁÓWNE WYNIKI Ewa Krzaklewska Piotr Brzyski Uniwersytet Jagielloński.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Młodzież a „dopalacze” - postawy i zachowania wprowadzenie Szkolenie pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
Logistyka produkcji i zaopatrzenia Ćwiczenia projektowe.
BADANIE KRYTERIÓW POZACENOWYCH W PRZETARGACH PUBLICZNYCH
Test analizy wariancji dla wielu średnich – klasyfikacja pojedyncza
RODZAJE PODATKÓW Przygotowała: Magdalena Zawilińska.
Kluczowe elementy skutecznej strategii analizy danych internetowych
Logika dla prawników Podział logiczny.
Zarządzanie strategiczne 5
ANALIZA ABC/XYZ Zajęcia Nr 8.
O ochronie danych osobowych
Struktura kanałów marketingowych
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW CZAJOWIC
terminologia, skale pomiarowe, przykłady
Wydatki na zakup węgla w gospodarstwach domowych
Wyniki projektu naukowego
Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne
Procedura przesłuchania małoletnich ofiar i świadków przestępstw
Poddziałanie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Modele SEM założenia formalne
Moje szczęście.
Metoda projektu.
dr inż. Mariusz Kaczmarek Katedra Inżynierii Biomedycznej
Opracowała: Monika Grudzińska - Czerniecka
Specjalność: Strategie podatkowe
Przychody i koszty działalności
Badanie #finanseprzyszlosci 3 - Czy jesteśmy gotowi udostępnić informacje o sobie i swoim koncie firmie niebędącej bankiem.
TESTOWANIE I TESTY W BADANIACH PEDAGOGICZNYCH Opracowanie : Prof
Ewaluacja centrum informacji
Polscy przedsiębiorcy o usługach bankowych
Próg rentowności K. Bondarowska.
Tytuł projektu naukowego
Badanie rynku Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
RAPORT KRAJOWY POLSKA Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce
Najważniejsze reguły ankietowania
WYNIKI BADAŃ SONDAŻOWYCH W BIAŁYMSTOKU
płk mgr inż. Rafał Wądołowski
Dr Dorota Rozmus Katedra Analiz Gospodarczych i Finansowych
Obserwacja Obserwacja, to podstawowa metoda gromadzenia informacji, polegająca na systematycznym rejestrowaniu zachowań osoby obserwowanej oraz na interpretacji.
TESTY NIEPARAMETRYCZNE
Podstawowe informacje o programie WiFi4EU
Zapis prezentacji:

Badania marketingowe - wprowadzenie Pojęcie badań marketingowych Badania marketingowe obejmują diagnożę potrzeb iformacycjnych przedsiębiorstwa (instytucji), selekcję zmiennych oraz gromadzenie, analizowanie i interpretowanie danych służacych podejmowaniu decyzji marketingowych. Badania marketingowe red. K. Mazurek-Łopacińska

Badania marketingowe - wprowadzenie Cele badań marketingowych zrozumienie: opisanie, analizowanie, pomiar i przewidywanie zachowań rynkowych oraz oddziałującyhch nań czynników; decydowanie – zidentyfikowanie środków umożliwiających oddziaływanie na powyższe zachowannie oraz określenie optymalnego poziomu tego oddziaływania; kontrolowanie – analiza uzyskanych wyników.

Badania marketingowe - wprowadzenie Użytecznosć badań marketingowych Zależy od: ilości czasu przed podjęciem decyzji marketingowej, dostępności danych i informacji, rodzaju decyzji jaką mamy podjąć, relacji wartości zdobytych informacji do poniesionych na ich zdobycie kosztów.

Badania marketingowe - wprowadzenie Etapy badań marketingowych Projektowanie badań. Dobór próby. Budowa instrumentu pomiarowego. Zbieranie danych. Redukcja danych. Analiza danych. Prezentacja i ocena wyników badań.

Badania marketingowe - wprowadzenie Rodzaje badań marketingowych Wyróżniamy następujące kryteria podziału badań marketingowych: Horyzont czasowy (ex post, bieżące, ex ante). Stopień szczegółowości (mikro-, makroekonomiczne). Potrzeby informacyjne (stałe, okresowe, sporadyczne). Wielkość badanej populacji (wyczerpujace, niewyczerpujące). Podmiotowe. Przedmiotowe (np. 4P). Cel badań (eksploracyjen, opisowe, przyczynowo-skutkowe). Jednostki miary (jakościowe, ilościowe).

Badania marketingowe - wprowadzenie Projektowanie badań marketingowych - etapy Analiza i określenie problemu badawczego. Dobór próby do badania. Wybór form pomiaru. Wybór instrumentu pomiaru. Wybór metody analizy danych. Zaplanowanie badania i określenie jego kosztów. Określenie wartości wartości informacji jakie uzyskamy. Opracowanie propozycji badawczej.

Badania marketingowe - wprowadzenie Źródła danych w badaniach marketingowych Wtórne Pierwotne

Badania marketingowe - wprowadzenie Rodzaje pomiaru pierwotnego Pierwotne sondaże bezpośrednie (wywiady, metody projekcyjne, obcerwacja, rejestracja, spis). Pierwotne sondaże bezpośrednie

Badania marketingowe - wprowadzenie Instrumenty pomiaru pierwotnego Naturalne (zmysły). Sztuczne: konwencjonalne (kwestionariusz, test, dziennik, scenariusz, model); mechaniczne (kamera, komputer, tachistoskop, skaner i in.)

Badania marketingowe - wprowadzenie Dobór próby badawczej Ustalenie populacji. Wybór metody doboru próby Ustalenie liczebności próby

Losowe (prosty, warstwowy, grupowy i obszarowy). Badania marketingowe - wprowadzenie Wybór metody doboru próby badawczej Losowe (prosty, warstwowy, grupowy i obszarowy). Nielosowy (wygodny, uznaniowy, kwotowy)

Badania marketingowe - wprowadzenie Metody dotarcia do respondenta Bezpośrednia Elektorniczna Telefoniczne Pocztowa

Pomiar pierwotny 1. Pierwotne sondaże pośrednie (m.in. ankieta, metoda delficka, wywiad telefoniczny). 2. Pierwotne sondaże bezpośrednie (wywiad, obserwacja, rejestracja – spis, degustacja, pomiar fizjologiczny, degustacja i ocena próbek). 3. Eksperyment (laboratoryjny, terenowy, symulacyjny).

Ankieta Pośrednia metoda pomiaru polegająca na uzyskaniu danych poprzez pisemne odpowiedzi respondentów na pytania przedstawione w kwestionariuszu ankiety.

Rodzaje ankiet Stopień anonimowości Stopień kontroli pomiaru (12) Audytoryjna (11) Telefoniczna (10) Bezpośrednia (9) Faksowa (8) Ogólna (7) Internetowa (6) Pocztowa (5) Komputerowa (4) Opakowaniowa (3) Prasowa (2) Radiowa (1) Telewizyjna

Rodzaje ankiety według kryterium udziału ankietera Metody ankietowe Ankiety z udziałem ankietera Ankiety bez udziału ankietera Ankieta pocztowa Ankieta prasowa Ankieta komputerowa Ankieta internetowa Ankieta opakowaniowa Ankieta faksowa Ankieta z bezpośrednim udziałem ankietera Ankieta z pośrednim udziałem ankietera Ankieta telewizyjna Ankieta radiowa Ankieta telefoniczna Ankieta ogólna Ankieta audytoryjna Ankieta bezpośrednia

Rodzaje wywiadów pośrednich telefoniczny; internetowy (przy pomocy komunikatora)

Wywiad bezpośredni Udzielenie ustnych odpowiedzi przez respondenta bezpośrednio osobie (osobom) przeprowadzającej (przeprowadzającym) tenże wywiad.

Klasyfikacja wywiadu bezpośredniego indywidualny/grupowy; standaryzowany/niestandaryzowany; prosty/pogłębiony;

Klasyfikacja wywiadów bezpośrednich Wywiady bezpośrednie Proste Pogłębione Standary-zowane Indywi-dualne Niestanda-ryzowane Metody projekcyjne Grupowe

Rodzaje pytań

Dychotomiczne Czy posiada Pan(-i) samochód osobowy? Tak Nie Można traktować jako pytanie filtrujące – np. dodajemy następujące pytanie: Ile samochodów Pan(-i) posiada? Najczęściej popełnianym błędem jest zadawanie pytania o dwie kwestie jednocześnie np. Czy posiada Pan(-i) samochód osobowy? Jeśli tak to ile?

Wieloraki wybór – skala nominalna Jakiej marki posiada pani samochód? Toyota Fiat VW Inne (jakie?)…… Najczęściej popełniany błąd to brak wyboru alternatywy nie mieszczącej się w proponowanych odpowiedziach.

Skala Likerta Czy zgadza się Pani ze stwierdzeniem, że samochody marki Toyota mają niskie zużycie paliwa? Zdecydowanie się zgadzam Raczej się zgadzam Nie mam zdania Raczej się nie zgadzam Zdecydowanie się nie zgadzam Najczęściej popełniany błąd to brak symetrii między alternatywami i brak odpowiedzi neutralnej.

Zróżnicowanie semantyczne Proszę określić czy samochody marki TATA są: Tanie . . . . Drogie Bezpieczne . . . . Niebezpieczne Najczęściej popełniany błąd – niedookreślenie pojęć.

Skala ważności Proszę określić w skali od 1 do 5 gdzie 1 to bardzo niebezpieczne a 5 to bardzo bezpieczne poziom odczuwalnego bezpieczeństwa w samochodach Tata 1 2 3 4 5 Błędy – użycie nieczytelnej skali.

Skala oceny Proszę określić czy poziom wyposażenia samochodów marki TATA jest: Bardzo dobry Dobry …..

Skala intencji zakupu Czy kupi Pan(-i) po raz kolejny samochód marki TATA? Zdecydowanie kupię Raczej kupię Nie wiem

Skala porządkowa Proszę określić w kolejności od najwyższego poziomu prestiżu do najniższego poziomu prestiżu następujące marki Toyota Mercedes TATA …….

Skala przedziałowa Proszę określić jaką kwotę pieniędzy byłaby (byłby) Pan (-i) wydać na zakup nowego samochodu Do 30000 PLN 30001 – 40000 PLN 40001 – 50000 PLN …. Nie ostre granice przedziałów

Skala stosunkowa Proszę wyrazić opinię czy kryzys gospodarczy spowoduje? Zmniejszenie sprzedaży samochodów osobowych w stosunku do roku poprzedniego… Zmniejszenie cen samochodów osobowych w stosunku do roku poprzedniego… Nieczytelność stosunku znaczeniowego

Zasady skalowania Skalowanie zrównoważone i nie zrównoważone Skalowanie graficzne – im dokładniej opisany podział skali tym rzetelniejszy pomiar Parzysta lub nieparzysta liczba kategorii Liczba kategorii skali Skalowanie wymuszające/niewymuszające - wymuszanie na respondenci wyznaczenia na skali odpowiedzi konkretniej alternatywy