Jak wspierać dziecko w nauce matematyki?
Jak rodzice, wykorzystując codzienne sytuacje i zabawy z dziećmi, mogą pomóc w uczeniu się matematyki? Jak zainspirować dziecko, by to, co zwykle jest dla niego trudnym i nieznanym, stało się łatwym i ciekawym? Wiedza zdobyta w praktyce jest bardziej trwała niż teoretyczna.
Wykorzystaj zegar wiszący w korytarzu. Pytaj dziecko o godzinę Wykorzystaj zegar wiszący w korytarzu. Pytaj dziecko o godzinę. Zapytaj, ile jeszcze czasu zostało do wyjścia z domu? Ile czasu upłynęło od 13.00 – 15.00? Ile to godzin, a ile minut?
Twoje dziecko ma urodziny. Zaznaczcie wspólnie datę w kalendarzu. Porozmawiajcie, jaki to miesiąc, jaki był wcześniej, a jaki będzie następny? Ile miesiące mają dni?
Bawicie się klockami. Daj dziecku kilka z nich i poproś, aby podało Ci o trzy więcej. Następnie poproś 3 razy więcej.
Zapytaj jakie dziecko jest duże Zapytaj jakie dziecko jest duże? Zmierzcie jego wzrost i zapiszcie, ile ma centymetrów. Można tę wielkość zapisać w inny sposób?
Porozmawiajcie o temperaturze na dworze. Odczytujcie ją przez kilka dni. Zastanówcie się wspólnie, kiedy temperatura rośnie, a kiedy maleje? O ile stopni?
Na zakupach. Kupując towar na wagę, poproś, aby dziecko odczytało, ile waży dany produkt. Zapytaj, ile brakuje do pełnego kilograma?
Jesteście w ZOO. Zastanówcie się wspólnie, co jest cięższe: słoń czy zebra? Ustalcie, ile te zwierzęta mogą ważyć?
Poszukaj koszulę w kratkę. Ustalcie, które paski są do siebie równoległe, a które prostopadłe?
Gotujecie razem, pieczecie ciasta. Zważcie potrzebne produkty. Naucz dziecko odmierzać odpowiednią ilość mąki, mleka, cukru… Prosząc o pół kilograma mąki, zapytaj, ile to dekagramów.
Szacowanie. Idąc na zakupy do sklepu, pozwól dziecku stworzyć listę. Poproś, aby oszacowało koszt zakupów. Ile musicie zabrać pieniędzy?
W sklepie. Będąc w sklepie, poproś, aby dziecko pomogło Ci wybrać produkt jak najtańszy? Pokaż mu cenę za kilogram określonego towaru.
Objętość a pojemność. Zwróć uwagę na objętość opakowania. Pokaż dziecku, jaka jest pojemność napoju. Ile w jednej butelce jest litrów, a ile mililitrów ulubionego soku?
Małe i duże czyli skala. Popatrzcie na drzewa w lesie. Jakie mogą być wysokie? W domu spójrzcie na drzewa na obrazku, gdzie są pomniejszone. Zapytaj, ile razy są mniejsze? 100 razy? Co oznacza skala 1: 100?
Obniżki i podwyżki. Kiedy zauważysz jakąś promocję, ustalcie razem, ile produkt będzie kosztował po rabacie np. 20%.
W samochodzie. Gdy jedziecie samochodem, zwróćcie uwagę na prędkościomierz. Z jaką prędkością jedziecie? Co oznacza, że poruszacie się z prędkością 60 km/h?
Wyjazd na wakacje lub do rodziny. Ustal z dzieckiem, jaką odległość macie do pokonania. Obliczcie, ile czasu wam potrzeba, aby dojechać do celu.
Remont w domu – mierzenie. Gdy zmieniasz panele na podłodze lub robisz remont, poproś, aby dziecko zmierzyło długość i szerokość pokoju.
Nowy dywan. Wspólnie ustalcie, ile należy kupić wykładziny czy jaki duży kupić dywan. Opowiedz swojemu dziecku, czym różni się metr bieżący od metra kwadratowego.
Malowanie ścian. Gdy malujesz ściany, pokaż dziecku, w jaki sposób należy obliczyć, ile potrzeba farby. Niezbędnych pomiarów dokonajcie wspólnie.
W sklepie z farbami. Pokaż dziecku, jaką najlepiej kupić puszkę - większą czy np. dwie mniejsze, aby zapłacić jak najmniej. Czy można kupić połowę puszki?
Rodzicu, dostosuj zabawy i pytania odpowiednio do wieku dziecka. Pamiętaj, że już od najmłodszych lat należy u dzieci rozwijać myślenie matematyczne na drodze korzystania z codziennych sytuacji.
Należy zawsze pamiętać, że to, co prostym i oczywistym jest dla dorosłego człowieka, dla dziecka takie nie jest. Wymaga to od niego wiele wysiłku i dlatego należy go doceniać i motywować. Ćwiczenie czyni mistrza… Na to potrzeba czasu! W atmosferze zabawy i akceptacji łatwiej o wytrwałość.
Dziękujemy za uwagę. Danuta Ślusarczyk, Agnieszka Kacza W prezentacji wykorzystano zdjęcia z zasobów internetowych.