Etyka w biznesie i zarządzaniu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Advertisements

GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Znaczenie instytucji w procesie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
Prof. Marek Wichroski Kierownik Zakładu Historii Medycyny i Filozofii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Po co administracji publicznej zarządzanie ? propozycja dydaktyczna na studiach podyplomowych Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Uwarunkowania rozwoju rynku kapitałowego w Polsce Marzec 2016 prof. zw. dr hab. Małgorzata Zaleska – Prezes Zarządu.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Zarządzanie zespołem pracowników - wprowadzenie. Cele przedmiotu C1: Przekazanie studentom wiedzy o celach i strukturze procesu zarządzania personelem,
PRZEDSTAWIA. ZNAK JAKOŚCI KIDZONE PREZENTACJA PROJEKTU Stawiamy na jako ść ! Promujemy najlepszych! W ramach KidZone- Strefy Szcz ęś liwych Dzieci funkcjonuje.
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Psychologiczne Kompetencje Menedżera
PRAWA CZŁOWIEKA WSTĘP DO NAUKI O PAŃSTWIE I POLITYCE ĆW. 1.
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Dr hab. Adriana Schetz Instytutu Filozofii Uniwersytet Szczeciński
T2. Zarządzanie a sukces firmy.
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Stosowanie prawa.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Moje szczęście.
Rzecznik Praw Dziecka.
Szkoła Promująca Zdrowie
Konflikt interesów.
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu Komisji Europejskiej
SWOBODA UMÓW.
Przedszkole Promujące Zdrowie
Co to jest bioetyka Bios życie rozumiane w wymiarze biologicznym, materialnym. Etos (z gr. ethos zwyczaj, zachowanie). Etyka jedna z gałęzi filozofii,
Obowiązki obywatelskie i obywatelskie nieposłuszeństwo
Zgłoszenie do konkursu
Badanie rynku Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
Prezentacja planu biznesowego
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
Nazwa firmy Biznesplan.
KODEKS ETYKI Przygotowała Tamara Bużantowicz
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
Jesteśmy „One PPG” Nasz cel We protect and beautify the world
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Współczesne kierunki polityki społecznej
Odwrócona lekcja „Praca”.
Tworzenie prawa.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Nasza działalność KLAVO to firma zajmująca się dostarczaniem usług dla instytucji kultury. Chcemy, aby zwiększały one jakość obsługi zwiedzających. Celem.
Wspomaganie pracy szkół

Zapis prezentacji:

Etyka w biznesie i zarządzaniu

Definicja Etyka w zarządzaniu to dział etyki biznesu, zajmujący się moralnością w za­rządzaniu. Etyka jest nauką o moralności (1) opisującą i wyjaśniającą mo­ralność zastaną, (2) wyznaczającą racjonalne normy moralne oraz kry­ty­kującą normy irracjonalne, (3) dającą praktyczne wskazówki, umoż­li­wia­jące wprowadzenie w życie norm moralnych. Etyka jest nauką interdyscyplinarną, łączącą elementy wielu nauk, m.in. filozofii moralnej, psychologii moralności, ekonomii szczęścia, socjologii moralności, historii moralności, neurobiologii, kognitywistyki. Etyka bada dobro i zło. Dobro pojmuje m.in. jako szczęście i przyjemność, a zło jako ból i cierpienie. Dobro i zło w tym sensie jest identyfikowane m.in. za pomocą badania mózgu, układu nerwowego, introspekcji, obserwacji zachowań, testów psychologicznych, opisu stosunków społecznych.

Do fundamentalnych zasad etyki należą: imperatyw kategoryczny, zasada maksymalizacji szczęścia, zasada równego rozważenia interesów, złota i srebr­na zasada. Imperatyw kategoryczny głosi, że powinniśmy postępo­wać według takiej reguły, którą chcielibyśmy uznać za prawo powszechne. Zasada maksymalizacji szczęścia mówi, że powinniśmy maksymalizować szczęście i minimalizować cierpienie jak największej liczby czujących istot. Zasada równego rozważenia interesów zachęca do przykładania takiej sa­mej wagi do takich samych interesów czujących istot, niezależnie od tego kim są. Złota zasada głosi, że mamy postępować wobec innych tak, jak­byśmy chcieli, żeby inni postępowali wobec nas, natomiast srebrna zasa­da, że nie możemy postępować w stosunku do innych tak, jakbyśmy nie chcieli, aby inni postępowali w stosunku do nas.

Sprawiedliwa płaca Według B. Harvey mamy następujące kryteria sprawiedliwej płacy: (1) istnienie prawnie gwarantowanej płacy minimalnej; (2) proporcjonalność w stosunku do trudności pracy i wyników; (3) równość płacy za taką samą pracę; (4) zgodność co najmniej ze średnią płacą w danym sektorze; (5) dos­to­sowanie do możliwości finansowych firm; (6) zgodność z porozu­mie­niami zbiorowymi. Kryteria dodatkowe to: (1) płaca nie jest niż­sza niż średni koszt życia w regionie; (2) jest proporcjonalna do zajmo­wa­nego stanowiska; (3) jest proporcjonalna do stażu pracy. Według teoretyków społecznej gospodarki rynkowej sprawiedliwa płaca powinna być proporcjonalna do rezultatów pracy, w szczególności wytwo­rzo­nego zysku, zwłaszcza tego, do którego pracownik przyczynił się bez­pośrednio.

Trzy podstawowe pytania zadawane przez etykę biznesu to: Czy podjęta decyzja jest słuszna? Czy ta decyzja przyniesie korzyści, czy straty? Czy postępowanie zgodnie z zasadami etyki jest opłacalne?

Podstawowe pojęcia stosowane w etyce biznesu: Sprawiedliwość Uczciwość Prawda Słuszność

Nurty etyki bizensu/zarządzaniu Etyka deontologiczna: Moralność postrzegana w kategoriach obowiązku Nakazy i rozkazy jako forma przekazu Postawa moralna opiera się na przestrzeganiu jasnych i konkretnych reguł

Etyka aksjologiczna: Efektywne osiąganie celów Dążenie do optymalizacji działania Autokreacja i samorealizacja jako cel każdego człowiek

Etyka odpowiedzialności i sumienia: Łączy i spaja etykę deontologiczną i aksjologiczną Skoncentrowana na wartościach oraz relacjach społecznych Reguluje stosunki międzyludzkie

Podział etyki biznesu/zarządzania (praktyka) Etyka opisowa: Opisuje obyczaje i standardy moralne grupy społecznej w określonym czasie Poznaje i opisuje istniejące normy Nie stawia pytań filozoficznych Pyta: jak było/jak jest?

Etyka normatywna: Zajmuje się obszarem powinności Nie zajmuje się obszarem stanu faktycznego Stawia pytania filozoficzne Pyta: jak powinno być? Co powinno być brane pod uwagę w ocenie słuszności postępowania moralnego? Czy oceny zachowań dokonuje się na podstawie jego intencji czy skutków do jakich prowadzą? Etyka normatywna dzieli się na: Etykę intencji, Etykę skutków

Cele Doskonalenie się społeczeństwa/zysk społeczny Etyczna analiza zobowiązań zawodowych Wprowadzanie standardów etycznych zachowań Łączy wymogi organizacyjne firm z poszanowaniem wartości osobistych Ujednolica reguły Rozwiązuje konflikty Tworzy systemy zarządzania o bezpiecznym działaniu gospodarczym Zapewnia maksymalną efektywność poprzez eliminację konfliktów Poszerza perspektywy kalkulacji zysków i strat

Kapitalizm etyczny buduje, rozwija i korzysta z: Zasobów finansowych Zasobów ludzkich Zasobów rzeczowych Zasobów społecznych Reputacji

Etyka biznesu w kontekście zysku jako celu: Subiektywna Ma krótkofalowe cele Dąży do natychmiastowej skuteczności Motywuje pracowników Budzi zaufanie klientów Budzi zaufanie kontrahentów

Źle rozumiana koncepcja zysku jako celu: Pozory etyczności dla przewagi konkurencyjnej Nieumiejętność rozróżniania celów i środków Nieumiejętność ustalania priorytetów Nieetyczne wybory Poczucie zwolnienia z odpowiedzialności

Dynamiczna etyka biznesu Dbanie o potrzeby klientów Troska o pracowników Finalnie: szacunek społeczny

Etyka jako strategia firmy Dążenie wewnętrzne = strategia działania Podstawa tworzenia programów etycznych Element programu etycznego Wypunktowanie celów strategicznych Strategia firmy: Wizja Wartości Misja

Misja firmy: Nadzieje Oczekiwania Aspiracje Określa tożsamość etyczną firmy Odpowiada na pytania: kim jesteśmy?, o co chodzi w naszej działalności?

Kultura organizacyjna firmy Grupy funkcji kultury organizacyjnej: Dotyczące adaptacji wewnętrznej Dotyczące adaptacji zewnętrznej Adaptacja zewnętrzna: Zrozumienie misji, celów i strategii organizacji Integracja Zaangażowanie pracowników Adaptacja wewnętrzna: Określa kod/język pojęć Wyznacza zasady dotyczące władzy Określa zakres kompetencji Wyznacza granice grup formalnych i nieformalnych Określa kryteria kar i nagród Kształtuje ideologię organizacji Opisuje sposób zaspokajania potrzeby bezpieczeństwa

Total Quality Managment Cele Total Quality Management: Długotrwały sukces z zachowaniem zasad etyki biznesu Zadowolenie klientów Korzyści dla firmy jako całości Korzyści dla pracowników Korzyści dla społeczeństwa Dbanie o środowisko naturalne

Podstawowe założenia Total Quality Management: zaangażowanie każdego pracownika częste drobne usprawnienia wykorzystanie prostych, uniwersalnych narzędzi synchronizacja stanowisk maksymalizacja czasu pracy długotrwałe stosowanie stopniowo ulepszanych metod

Total Quality Management eliminuje: Niewłaściwe zarządzanie Brak motywacji pracowników Nieodpowiednią organizację pracy Brak odpowiedzialności społecznej

Negocjacje Partner w negocjacjach oczekuje: Traktowania w sposób etyczny Poszanowania dla siebie jako człowieka Nieetyczne postawy w negocjacjach: Grożenie zerwaniem negocjacji Ukrywanie prawdziwych intencji i poglądów Naprowadzanie na niewłaściwe wnioski Popędzanie, okazywanie niecierpliwości Wybór czasu i miejsca rozmów, które utrudniają koncentracje

I ZASADA ETYCZNYCH NEGOCJACJI = PRAWDOMÓWNOŚĆ Kłamstwo i zatajanie faktów jest nieprofesjonalne. Dobry negocjator umie przedstawić i uzasadnić swoje stanowisko. Uchylanie się od wyjaśnień jest nieetyczne!

Cechy etycznego negocjatora: Wysoka kultura osobista Poszanowanie godności i wolności rozmówcy Etyczny negocjator nie powinien: Wywierać presji fizycznej ani psychicznej Wywoływać poczucia strachu, upokorzenia i winy Wymuszać podjęcia decyzji Manipulować faktami

Kodeks etyczny menedżera Zasada ogólna Kodeksu Etyki Menedżera: Menedżer powinien dążyć do osiągnięcia jak najlepszych rezultatów, pozostając w zgodzie z obowiązującymi normami prawnymi, etycznymi i obyczajowymi. Etyczny menedżer: Przestrzega prawa Postępuje zgodnie z dobrymi obyczajami Przestrzega zasad współżycia społecznego Odznacza się kulturą osobistą Kieruje się uczciwością Rzetelnie wypełnia swoje obowiązki Nie wykorzystuje swojej pozycji dla celów prywatnych Cele etycznego menedżera: Korzyści publiczne i społeczne Dobro każdego podwładnego Dbanie o środowisko naturalne