Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Szkoła dla rodziców i wychowawców
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Jak motywować dziecko do nauki?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
Podejrzenia, Standardy, Oczekiwania oraz Rozliczalność Martin Coyle Action for Advocacy.
w społecznym kontekście rozwoju nastolatka
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Zachowania niepożądane
UZALEŻNIENIE Internet.
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
JAK UCHRONIĆ DZIECI I MŁODZIEŻ PRZED SIĘGANIEM PO UŻYWKI???
Podstawowe umiejętności wychowawcze - szkoła Ilona Mrowiec
Zawsze słyszymy o zasadach ze strony kobiet. Teraz parę zasad widzianych od strony mężczyzn.
warsztaty dla rodziców
„Jak pomóc dziecku w nauce”
JANUSZ KORCZAK ,,Dziecko chce być dobre
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
O korzeniach i skrzydłach…
Dojrzałość szkolna dziecka 6 letniego
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Dziecko bezpieczne w sieci…
Nagrody i kary w wychowaniu dziecka.
KIEDY POZWOLIĆ? KIEDY ZABRONIĆ? …czyli negocjacje z nastolatkiem
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
Motywowanie do nauki – rola rodzica
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
CZY ZŁOŚĆ JEST ZŁA?.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Chwalmy naszych uczniów Autor prezentacji: Joanna Bielecka
Gabinet Pedagogiczny. Pierwsze zmagania… … czyli o buncie dwulatka i nie tylko mgr Łukasz Majorek.
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Postawa asertywna.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Jak skutecznie nagradzać i karać dziecko?
8 zasad postępowania lidera
„Dziecko za sterem – jak nauczyć je samodzielności, odpowiedzialności i współpracy - pedagogika planu daltońskiego w przedszkolu”
Przygotowała mgr Katarzyna Kamińska-Jurkiewicz. (Kol. 3,20)
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Trzy drogi w wychowaniu czyli o tym, jak stawiać granice by budować relację opartą na dialogu i wzajemnym szacunku.
1 WOBCOWANE POKOLENIE CZYLI JAK ZBUDOWAĆ TRWAŁE WIĘZI Z DZIEĆMI ABY PRZEKAZYWAĆ IM WIARĘ W RODZINIE I KOŚCIELE.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
Rodzice nie muszą być samotni
JASNE REGUŁY POMAGAJĄ WYCHOWYWAĆ Poradnik dla Rodziców i Nauczycieli.
ZASADY I GRANICE W PROCESIE WYCHOWANIA ..
Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Dlaczego warto czytać dziecku ?
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Szkoła Podstawowa nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi
JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I
Motywowanie uczniów do nauki
Zapis prezentacji:

Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą?

mgr Jacek Ruciński

Tresura a wychowanie Tresura Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą? Tresura a wychowanie Tresura zespół działań mających na celu przyzwyczajenie i wdrożenie (nauczenie) do wykonywania określonych czynności przez stosowanie systemu kar i nagród Wychowanie świadome oddziaływanie przez wychowawcę na wychowanka w celu uzyskania trwałej zmiany w jego osobowości

Aby wpływać na zachowanie Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą? Nagradzanie i karanie Po co są nagrody i kary? Aby wpływać na zachowanie

Po co wpływać na zachowanie? Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą? Nagradzanie i karanie Po co wpływać na zachowanie? Żeby nauczyć zasad Celem wychowania jest nauczenie dziecka niezbędnych umiejętności i reguł życia w społeczeństwie, tak aby potrafiło ono po osiągnięciu dojrzałości samodzielnie funkcjonować.

Wychowanie jako wyznaczanie granic Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą? Wychowanie jako wyznaczanie granic Czy dzieci potrzebują zasad ustalanych przez dorosłych? Tak, tracą bez nich poczucie bezpieczeństwa Zasady stanowią niejako granice, które mówią jakie zachowanie jest pożądane, a jakie nie Zasady powinny być JASNE, STABILNE i ZROZUMIAŁE

Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą? Zrozumiałość granic Dziecko funkcjonuje na konkretnym poziomie myślenia, dlatego rozmowa z nim powinna przebiegać na tym samym poziomie. Logiczne wyjaśnienie dzieciom, dlaczego dane zachowanie jest zakazane powoduje, że reguły postępowania stają się ZROZUMIAŁE. Dzieci postrzegają je wówczas jako logicznie wynikające z konkretnych przesłanek, a nie niezrozumiały wymysł rodziców, mający na celu uprzykrzenie im życia.

Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą? Jasność granic Oddziaływanie rodzica na dziecko to nie tylko słowa – to, co mówi, lecz także czyny – to co robi. Widoczna konsekwencja między jednym a drugim jest niezwykle ważna. Na przykład, kiedy mówimy dziecku, że powinno posprzątać rozrzucone w salonie zabawki, a następnie sprzątamy je za nie sami (bo za chwilę maja przyjść goście, a dziecko uparcie odmawia porządku) wysyłamy sprzeczny komunikat. W tej sytuacji czyny działają silniej niż słowa, przez co dziecko uczy się, że wcale nie trzeba podporządkowywać się rodzicowi, wystarczy bowiem wystarczająco długo się sprzeciwiać, aby nie musieć robić tego, o co prosi rodzic. Ustalone granice powinny być JASNE, a to oznacza, że nasze czyny muszą iść w parze ze słowami.

Co to znaczy, że granice są STAŁE? Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą? Stałość granic Co to znaczy, że granice są STAŁE? Jasne wyznaczenie granic oznacza, że wprowadzone zasady są znane dla dziecka, które nie ma wątpliwości, w jakich sytuacjach są one wymagane i oczekiwane. Jeśli obowiązuje np. zasada, że grać na komputerze można dopiero po zjedzeniu obiadu i odrobieniu lekcji, to te warunki powinny być dziecku znane, a ich zasadność wytłumaczona (np.: „Nie chcę, aby komputer przeszkadzał ci w nauce, dlatego nie możesz grać, dopóki nie odrobisz lekcji.”). Ważne jest też, by zasada ta była zawsze obowiązująca - dlatego też lepiej nie robić wyjątków (np. dlatego, że w tej konkretnej chwili nie możemy pomóc dziecku przy zadaniu), wyjątki będą zacierać jasność zasady i zachęcać do testowania granic.

Nienaruszalność granic Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą? Nienaruszalność granic Czy granice są nienaruszalne? Wraz z rozwojem i dorastaniem rośnie poziom umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach, a także poziom odpowiedzialności dziecka. Dostosowanie granic do postępów rozwojowych będzie najlepszą nagrodą za stosowanie się do zasad ustalanych przez rodziców. Swoboda decydowania i wolność decydowania stopniowo przyznawane zachęcają dziecko do dalszych wysiłków w przestrzeganiu granic. Pokazują jednocześnie, że drogą do osiągania swoich celów nie jest bunt i opór, a współpraca.

Kara – naturalna konsekwencja Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą? Kara – naturalna konsekwencja Dzieci od czasu do czasu chcą testować granice, co wiąże się z okazjonalnym łamaniem zasad. Jak wtedy reagować? Kara powinna być naturalną konsekwencją. Przykład: jeśli dziecko nie chce wstawać na czas, powinno wieczorem pójść wcześniej spać. Po kilku dniach można znów pozwolić mu posiedzieć dłużej, z zastrzeżeniem, że jest to próba i sprawdzenie, czy będzie potrafiło wstać rano.

Kiedy i czym nagradzać? Kiedy nagradzać? Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą? Kiedy i czym nagradzać? Kiedy nagradzać? Na początku zawsze, gdy zachowanie jest zgodne z naszymi oczekiwaniami, potem stopniowo coraz rzadziej. Czym nagradzać? Zawsze pochwałą – pochwała rodzica utwierdza w przekonaniu, że wysiłek dziecka jest dostrzegany i doceniany. Dodatkowo taka pochwała nic nie kosztuje i jest zawsze dostępna. Największą nagrodą niech będzie zwiększanie swobody i przesuwanie granic ku większej wolności dziecka w stanowieniu o sobie – oczywiście wtedy, gdy mamy pewność, że wolność nie przerośnie dziecka.

Obecność uczuć – coś, co różni wychowanie od tresury Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą? Obecność uczuć – coś, co różni wychowanie od tresury Uczucia dziecka W trakcie poznawania granic, ich testowania i ponoszenia konsekwencji swojego postępowania u dzieci nieodłącznie pojawiają się emocje, zwłaszcza nieprzyjemne, takie jak: złość, frustracja, poczucie skrzywdzenia. Uczucia rodzica Gdy dzieci się nam sprzeciwiają czujemy złość, smutek i wiele innych emocji. Warto mówić o tym dzieciom, stajemy się przez to w ich oczach bardziej autentyczni. Słowa pomocne w takich sytuacjach to: „niepokoi mnie…”, „martwię się gdy…”, „jest mi przykro kiedy…”.

R.J. MacKenzie, Kiedy pozwolić, kiedy zabronić, GWP, Gdańsk 2007 Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą? Literatura Polecana literatura: R.J. MacKenzie, Kiedy pozwolić, kiedy zabronić, GWP, Gdańsk 2007 J. Korczak, Jak kochać dziecko, J. Santorski & CO, Warszawa 2002

Dziękuję!