sport
Athletics - lekkoatletyka HURDLING – BIEG PRZEZ PŁOTKI RUNNING - BIEGANIE POLE JUMP – SKOK O TYCZCE SPRINT - SPRINT LONG - DISTANCE RUNNING – BIEGI DŁUGODYSTANSOWE JAVELIN – RZUT OSZCZEPEM
Swimming - pływanie FREESTYLE – STYL DOWOLNY (W PLYWANIU) WATER SPORT - SPORT WODNY
Basketball - koszykówka STREETBALL – KOSZYKÓWKA ULICZNA BASKETBALL PLAYER - KOSZYKARZ
WINTER SPORT –SPORT ZIMOWY SKATING - ŁYŻWIARSTWO SKI JUMPING – SKOKI NARCIARSKIE HOCKEY - HOKEJ SNOWBOARD - SNOWBOARD SKIING - NARCIARCTWO
Volleyball - siatkówka BEACH VOLLEYBALL – SIATKÓWKA PLAŻOWA VOLLEYBALL PLAYER - SIATKARZ
Football / soccer – piłka nożna SCORE A GOAL – STRZELIĆ GOLA FOOTBALL PLAYER / FOOTBALLER - PIŁKAŻ
DANCE - TANIEC MODERN DANCE – TANIEC NOWOCZESNY BALLROM DANCE – TANIEC TOWARZYSKI BALLET DANCING – TANIEC BALETOWY
Ćwiczenie: Odpowiedzcie w parach na podane pytania. Which sport did you use to enjoy doing as a kid? What’s your favourite sport? Why do you like it? What do you do to keep fit? Do you like team sports? Why/ Why not?
Zadanie 1 Połącz osoby a-i z opisami 1-9. 1. The person who controls the game e.g. in football and can give a penalty. 2. Someone who is watching a sports event. 3. A sportsman or woman, especially one who runs or jumps. 4. The person you’re playing against. 5. The leader of a sports team. 6. He or she helps sports people practice and prepare for competitions. 7. Someone who’s come first in an important sports competition. 8. A supporter of a team. 9. The footballer whose job is to catch the ball. a) Athlete b) Captain c) Champion d) Coach e) Fan Odpowiedzi: G H A I B D C E F f) Goalkeeper g) Referee h) Spectator i) Opponent
Zadanie 2 Wybierz sport który Cię interesuje Zadanie 2 Wybierz sport który Cię interesuje. Opowiedz o nim, posługując się poniższymi pytaniami. How many people play? How long does a game last? Where do they play? What equipment do they use? What do they do? Who wins?
Zadanie 3 Uzupełnij zdania podanymi zwrotami z ramki tam gdzie to konieczne, zmień formę gramatyczną słowa. My uncle promised me a ticket for one of the ________________ matches for my birthday in 2010. I can’t wait! 2. The American athlete Michael Johnson has won a total of nine gold medals in ___________________. 3. In the 2007 Champions League_____________ Milan beat Manchester in great style and went to the beat Liverpool in the final. 4. In the 1986 World Cup quarter-final Diego Maradona used his hand to ______________. 5. The Dutch racing driver Arie Luyendyk _________ the Indianapolis 500 car ______________ with a record average speed of 299.307 km/h. Won the race, scored a goal, semi-final, Word championships, World Cup World Cup World championships semi-final scored a goal won race
Zadanie maturalne. W parach opiszcie ilustracje i odpowiedzcie na pytania. Uczeń I What do you think is going to happen next? What’s your favourite sport to watch? What do you like about it? Describe a match or sports competition that you or someone you know took part in. Uczeń II What do you think is going to happen next? What’s your favourite winter sport? What do you like about it? Have you or has anyone you know ever had an accident or been injured when doing a sport? Tell me about it.
LIST FORMALNY: LIST Z PROŚBĄ O INFORMACJE Znalazłeś/ Znalazłaś na tablicy ogłoszeniowej w szkole informacje o obozie sportowym w Walii, który Cię interesuje. Chcesz dowiedzieć się więcej. Napisz do organizatorów list, w którym zapytasz: o minimalny wiek uczestników i wymagany poziom umiejętności sportowych, czy trzeba przywieść własny sprzęt i czy organizator zapewnia transport z lotniska, o liczbę godzin treningów dziennie oraz ewentualne zawody, o wyżywienie i dodatkowe atrakcje. Pamiętaj o zachowaniu formy i stylu listu. Nie umieszczaj żadnych adresów. Podpisz się jako XYZ. Długość listu powinna wynosić od 120 do 150 słów.
Przydatne zwroty do listu: Zwrot rozpoczynający: Dear Sir or Madam Wstęp do listu: I am writing in connection with…/ to ask/ enquire about.. Wyrażanie zainteresowania sprawą: I am interested in…/I have been looking for.. Wyrażanie wątpliwości: I have read the advert/ about your services and/ but I am not sure if... It is not clear to me if... Dowiadywanie się o szczegóły: I would like to know more datails about… I would like to ask for further information about/ concerning… Zwracanie się z prośbą o informacje: I would be (very) grateful if you could… Zakończenie: I look forward to your answer/ to hearing from you. Zwrot kończący: Jeśli list zaczyna się Dear Sir or Madam : Yours faithfully Jeśli list zaczyna się Dear Ms/ Mr Robinson: Yours sincerely.