ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH. Pojęcie agresji – przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

Agresja i przemoc przygotowały i opracowały: mgr Barbara Więckowska
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Agresja i przemoc wśród uczniów
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Opracowała: mgr Agnieszka Szymańska - Gunia pedagog szkolny
Agresja i przemoc rówieśnicza
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA.
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
„Mam wybór - po której jestem stronie?”
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Agresja „Człowiek stosujący przemoc jest większym niewolnikiem od tego, który cierpi z jej powodu” Lew Tołstoj.
Przemoc i agresja rówieśnicza
MOBBING definicja zjawiska
Co to jest naruszenie nietykalność cielesnej ?
Agresja i przemoc u dzieci.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Projekt European „START“ walczy z przemocą i ogłasza luty-marzec miesiącami prewencji zachowań agresywnych w Gimnazjium K. Parczewskiego.
Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Agresja i przemoc w szkole
STOP – przemocy i agresji
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Przemoc i agresja wśród dzieci
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Przemoc i agresja.
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Sierczy
Przemoc rówieśnicza Agnieszka Róg
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Reżyseria: Patrycja Bajowska Hanna Sawin
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
Jak radzić sobie z przemocą i zachowaniami agresywnymi w szkole
CZYM JEST AGRESJA.
wśród młodzieży gimnazjalnej
PRZEMOC I AGRESJA.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Mówimy przemocy.
PRZEMOC I AGRESJA.
Agresji i przemocy mówię
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Podsumowanie Ośmieszanie i inne formy przemocy w sieci potrafią być bardzo krzywdzące. Kiedy jesteś ofiarą przemocy, szukaj pomocy u rodziców, nauczyciela.
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
Spotkanie z pedagogiem szkolnym Tematyka spotkania Część 1. Zjawisko przemocy i agresji słownej Część 2. Spędzanie czasu wolnego z dzieckiem.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Rodzaje agresji oraz sposoby jej diagnozowania w szkole
Czym jest agresja i przemoc?
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
KINGA REJ V G.
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
PRZEMOC I AGRESJA.
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA.
Opracowała: Joanna Gruszczyńska
PRZEMOC I AGRESJA.
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
RADZENIE SOBIE Z TRUDNYMI ZACHOWANIAMI UCZNIÓW I UCZENNIC
Zapis prezentacji:

ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH

Pojęcie agresji – przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy cierpienia psychicznego. Osoby zachowują się również agresywnie, wtedy, gdy niszczą swoje lub cudze rzeczy, wyposażenie pomieszczenia.

Pojęcie agresji - c. d O agresji można mówić wtedy, gdy obie strony mają podobną siłę fizyczną i psychiczną. Zaatakowana osoba potrafi bronić swoich praw.

PRZEMOC Ma miejsce wówczas, gdy osoba atakująca jest silniejsza fizycznie lub psychicznie, albo jest starsza. Cechą charakterystyczną jest zatem nierównowaga sił. W przypadku przemocy tworzą się dwie role: ofiary i sprawcy, które mają wpływ na dalsze funkcjonowanie człowieka.

Przemoc Zawsze wiąże się z emocjami, które najtrudniej jest kontrolować, mianowicie ze złością, gniewem, nienawiścią.

Geneza zachowań agresywnych Aby przybliżyć i zrozumieć przyczyny takich zachowań należałoby przyjrzeć się postaciom zachowań agresywnych, a jest ich kilka:

Agresja jako instynkt - przyjmuje się, że powstała ona w drodze ewolucji i jest do utrzymania gatunku, to znaczy, że człowiek rodzi się z tzw. gotowym „instynktem walki”, takim, jaki posiadają organizmy niższe ewolucyjne od człowieka.

Agresja jako reakcja na frustrację Frustracja pojawia się wówczas gdy z jakichkolwiek przyczyn osiągnięcie celu jest odsunięte lub w ogóle niemożliwe. Wówczas to ogromnie trudno jest opanować nam własną złość. Cel był bardzo blisko osiągnięcia i nagle okazuje się, że jest to niemożliwe.

Agresję rozpatruje się również jako nabyty popęd - taki gniew jest uważany za główny czynnik skłaniający nas do stosowania przemocy. Kiedy w określonych sytuacjach reagujemy agresywnie wyuczamy się ich i tkwią w nas głęboko.

Czynniki sprzyjające stosowaniu przemocy. Można wymienić m. inn.  Szybkie tempo życia – postęp cywilizacyjny, urbanistyczny, a z drugiej strony brak czasu dla domu, dla dziecka, dla najbliższych, zastępowanie dialogu telefonem i komputerem;  Przemoc w rodzinie – przekazany wzorzec zachowania się wobec osoby słabszej.  Wpływ grupy rówieśniczej (naśladowanie osób ważnych w grupie, a zachowujących się agresywnie). Długotrwałe dokuczanie ofierze powoduje, że uczniowie zmieniają do niej swój stosunek: widzą ją jako mniej wartościową, zasługującą na taki los, wówczas poczucie winy grupy agresorów, a także obserwatorów maleje.

Czynniki sprzyjające stosowaniu przemocy. Są to między inn.:  Moda na tzw. „wygodne” i łatwe życie, bez odpowiedzialności i konsekwencji za swoje postępowanie.  Wzory bezkarności i bezsilności prawa wobec świata przestępczości, pokazywane publicznie;  Kreowanie okrucieństwa i przemocy w mediach ( filmy akcji z bronią i zbrodniami, gry komputerowe, bajki dla dzieci, pełne agresji i przemocy).

Jakie s ą rodzaje przemocy? Przemoc fizyczna (bicie, popychanie, podcinanie, wymuszanie pieniędzy, niszczenie własności, kopanie, plucie); Przemoc słowna (przezywanie, wyśmiewanie, grożenie, ośmieszanie, plotkowanie, namawianie się, szantaż, obrażanie) Przemoc bez użycia słów i kontaktu fizycznego ( wrogie gesty, miny, izolowanie, manipulowanie) Pośrednie formy przemocy tj. np. ośmieszanie, przezywanie, izolowanie są tak samo krzywdzące i bolesne, jak bezpośredni atak.

Konsekwencje dla ofiar przemocy są ogromne, rzutują na całe życie człowieka.  Ofiary przeżywają głębokie uczucie poniżenia i upokorzenia, strach, wstyd oraz dezorientację.  Długofalowe skutki dla ofiar: obniżenie poczucia własnej wartości oraz samooceny, izolacja społeczna, tendencje autodestrukcyjne utrwalony „syndrom ofiary”, ujawniający się przez całe życie osoby.

Sprawcy przemocy to częściej chłopcy (zwłaszcza przemocy fizycznej). Coraz częściej jednak zachowania agresywne są zauważane wśród dziewcząt, dominuje tu agresja słowna, odrzucenie w grupie, wyśmiewanie. Sprawcy przemocy - jacy są ???

Cechy charakterystyczne agresorów: Wybierają sobie zawsze słabszych kolegów, „…wiadomo, żeby nie oberwać..” Mają potrzebę dominowania i tyranizowania innych, chętnie uciekają się do przemocy i gróźb. Obnoszą się swoją faktyczną ale i wymyśloną władzą nad kolegami

Jacy są agresorzy??? Często są zbuntowani, nieposłuszni i agresywni także wobec dorosłych. Sprytnie wykręcają się z trudnych sytuacji. Nie współczują dręczonym uczniom, nie zastanawiają się, jak by to było gdyby oni byli na ich miejscu; Nie są lubiani w szkole, mają poparcie w grupce takich samych, jak oni Posłuchajmy dowcipu o Szkolnym Siłaczu  „ Uważa siebie za boksera i mówi, że na boksie zna się, lecz przeciwników wciąż wybiera spośród najsłabszych uczniów w klasie…”

 Podstawą naszej wygranej nad przemocą i agresją jest dialog. Szczera, otwarta rozmowa w domu, w szkole, w klasie, w grupie kolegów. Konieczne jest również, aby nikt nie był obojętny na akty przemocy mające miejsce w jego otoczeniu, ponieważ „przemoc karmi się milczeniem” i jeśli nikt nie zareaguje, to przemoc pozostanie bezkarna. ROZMAWIAJMY JAK OPADNĄ EMOCJE!!!

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ