Planowanie długich przelotów Przestrzeń powietrzna i zasady ruchu lotniczego
Co trzeba wziąć pod uwagę Struktury przestrzeni powietrznej: Stałe Czasowe Wymagania: Łączność Transponder Plan lotu Artur Rutkowski (c) 2010
Struktury przestrzeni powietrznej Stałe: CTR*, TMA, AWY Strefy P, R Czasowe: TSA, TFR, MATZ TRA, MRT, EA Strefy D Specjalnych wymagań: TMZ, RMZ, etc. Artur Rutkowski (c) 2010
Struktury stałe – CTR, TMA CTR – strefy kontrolowane lotnisk Z wyjątkiem EPBY, EPZG i EDCD mała rozciągłość pionowa i pozioma CTR EPZG i EPBY działa w opublikowanych godzinach – odpowiednio 5:00-21:00 UTC oraz 6:00-19:00 UTC Wymagane zezwolenie kontroli TMA – rejony kontrolowane lotnisk Duża rozciągłość pionowa i rosnąca z wysokością rozciągłość pozioma Artur Rutkowski (c) 2010
Artur Rutkowski (c) 2010
Artur Rutkowski (c) 2010
Artur Rutkowski (c) 2010
Artur Rutkowski (c) 2010
Struktury stałe – strefy P i R Strefa P – strefa, w której loty, z wyjątkiem specjalnych zezwoleń są zakazane Zwykle mała rozciągłość pozioma i pionowa (ok. 1500 m AMSL) Strefa R – strefa, w której loty poddane są określonym dla każdej z nich ograniczeniom Ograniczenia dotyczą prędkości naddźwiękowych, lub statków powietrznych z napędem Artur Rutkowski (c) 2010
Artur Rutkowski (c) 2010
Struktury czasowe – TSA i strefy D TSA - Przestrzeń czasowo wydzielona dla potrzeb lotnictwa wojskowego: TSA jest dostępne tylko dla tego użytkownika, który ją zarezerwował! Zajmują znaczącą część niekontrolowanej przestrzeni powietrznej Wykorzystywane zasadniczo w dni robocze Strefa D – strefa, w której loty lotnictwa cywilnego są czasowo zakazane ze względu na wojskową aktywność na ziemi lub wodzie Artur Rutkowski (c) 2010
Artur Rutkowski (c) 2010
TSA – ograniczenia czasowe i przestrzenne Niektóre TSA są dodatkowo ograniczone co do zakresu wysokości i czasu w jakim mogą być użytkowane Poniższe TSA, w sezonie letnim, wykorzystywane są poniżej FL95 tylko w godzinach przedpołudniowych: TSA02 ABCDF TSA06 ABCDE TSA07 ABC TSA08 ACDE Artur Rutkowski (c) 2010
Artur Rutkowski (c) 2010
Struktury czasowe – TFR, MATZ TFR – trasy dolotowe do stref TSA: Zwykle ograniczone wymiary pionowe i poziome Tylko kilka takich stref poniżej FL100 w NW i NE Polsce (H min. 1050 m AMSL) Wykorzystywane zasadniczo w dni robocze Strefa zarezerwowana na wyłączność użytkownika MATZ – wojskowe strefy ruchu lotniskowego: Dolna granica GND Zróżnicowane wymiary poziome i pionowe (nawet do FL135) Aktywne wg AUP, często 07:00 do 15:00 LMT Przelot możliwy za zezwoleniem organu MATS Artur Rutkowski (c) 2010
Artur Rutkowski (c) 2010
Struktury czasowe – TRA, MRT, EA TRA – przestrzeń czasowo zarezerwowana dla określonego użytkownika Wykorzystywane zarówno przez użytkowników cywilnych jak i wojskowych Zwykle nieduża rozciągłość pozioma i pionowa Można uzyskać zezwolenie na przelot! MRT – trasy niskich lotów wojskowych Wąskie korytarze – max 823 m AMSL Największe zagęszczenie w NW Polsce EA – doraźna strefa lotów Zwykle rozległa Często na potrzeby m.in. zawodów szybowcowych, lub ćwiczeń wojskowych Można w niej latać jeżeli warunki dla niej określone zezwalają Artur Rutkowski (c) 2010
Artur Rutkowski (c) 2010
Strefy specjalnych wymagań TMZ – Transponder Mandatory Zone – strefa obowiązkowego używania transpondera RMZ – Radiocommunication Mandatory Zone – strefa obowiązkowej łączności radiowej Artur Rutkowski (c) 2010
Co z tego wynika? Artur Rutkowski (c) 2010
Artur Rutkowski (c) 2010
Artur Rutkowski (c) 2010
Łączność Łączność radiowa jest wymagana w klasie C, a w klasie G jest wskazana Wymagane pasmo częstotliwości: 118,000 – 136,000 MHZ Separacja międzykanałowa 25 kHz poniżej FL195, powyżej 8,33 kHz (a także w Niemczech) Wskazane jest posiadanie wykazu częstotliwości wszystkich organów ATS na planowanej trasie Z organami ATS za granicą łączność w języku angielskim – wymagany wpis do licencji! Artur Rutkowski (c) 2010
Transponder W TMA gdzie zapewniana jest służba radarowa (EPPO, EPKT, EPKK, EPWA, EPGD) lot jest możliwy tylko z transponderem Wymagany MOD A/C (W Niemczech MOD S!) Bez przydzielonego indywidualnego kodu ustawiamy kod 7000 Squawk ident tylko na żądanie ATC! Artur Rutkowski (c) 2010
Plan Lotu Plan lotu – FPL – zbiór informacji o zamierzonym locie dla potrzeb służb ruchu lotniczego FPL może być złożony za pomocą dostępnego środka łączności w odpowiednim organie służb ruchu lotniczego FPL może być złożony z powietrza – wówczas nie musi zawierać informacji dot. m.in. SAR Artur Rutkowski (c) 2010
Przekraczanie granicy Układ z Schengen – granicę z krajami UE przekraczamy bez kontroli paszportowej Lot międzynarodowy – przekroczenie granicy kraju w locie, nawet w ramach UE, to lot międzynarodowy Plan lotu – wymagany w lotach międzynarodowych CBA – strefa lotów transgranicznych – nie wymagany FPL! Artur Rutkowski (c) 2010
Źródła informacji Aktualna mapa lotnicza VFR AUP – Airspace Use Plan FIS – Flight Information Service www.amc.pansa.pl Artur Rutkowski (c) 2010
127,150 118,775 119,450 126,300 119,275 Artur Rutkowski (c) 2010
Czy są jakieś pytania?
Dziękuję