Planowanie długich przelotów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

ŻOŁNIERZE ZAWODOWI OTRZYMUJĄ: NALEŻNOŚCI PIENIĘŻNE:
Znaki informacyjne.
Procedura zmiany zawodników w rozgrywkach krajowych od sezonu Wydział Sędziowski ŚZPSMąchocice
Joanna Sawicka Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski
Najważniejsze projekty i programy krajów europejskich noszą nazwy:
Metody Sztucznej Inteligencji 2012/2013Zastosowania systemów rozmytych Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Zastosowania.
Powierzchnie reklamowe na terenach MTP
Najważniejsze problemy przy implementacji znowelizowanego pakietu dyrektyw łączności elektronicznej kwiecień 2010 r.
Czym jest i czym nie jest fala?
Kryteria objęcia operatorów lotniczych EU ETS – wyłączenia z systemu Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa, 30 czerwca 2009r.
problematyka, propozycje rozwiązań, dobre przykłady
PROCEDURY VFR I IFR ORAZ SŁUŻBY AFIS / KONTROLA RUCHU LOTNICZEGO
Procedury dolotu i odlotu oraz służby ruchu lotniczego
Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego
KONKURS WIEDZY O SZTUCE
1 magia kuponów jak wykorzystać kupony w reklamie efektywnościowej.
PROJEKTOWANIE PROCESÓW TECHNOLOGICZNYCH
Zagadnienie transportowe
Koncepcja FAB jako realizacja założeń SES
PROGRAM ROLNOŚRODOWISKOWY ( PŁATNOŚCI ROLNOŚRODOWISKOWE )
Wstęp do geofizycznej dynamiki płynów. Semestr VI. Wykład
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
Dyskretny szereg Fouriera
Mirosław Hermaszewski
Tytuł prezentacji Warszawa, r..
Podział przestrzeni powietrznej (z punktu widzenia szybownika)
Planowanie lotów szybowcowych
Vitalii Dugaev Katedra Fizyki Politechnika Rzeszowska Semestr I Rok 2012/2013.
Twoje narzędzie do pracy grupowej
ZARZADZANIE PRZESTRZENIĄ POWIETRZNĄ ASM
Źródło: 9.
Przejścia graniczne województwa podlaskiego Programy europejskie beneficjent Wojewoda Podlaski Wizyta studyjna w Szwajcarii r. Przejścia.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Sekwencyjne bloki funkcjonalne
Kalendarz 2011 Real Madryt Autor: Bartosz Trzciński.
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
Grupowe ubezpieczenie emerytalne POGODNA JESIEŃ - część inwestycyjna
1/34 HISTORIA BUDOWY /34 3/34 6 MAJA 2011.
Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa,
STRUKTURA FUNKCJONALNA
CZY ZNASZ ZNAKI DROGOWE ?
ćwiczenia, mgr inż. Mateusz Molasy B4 4.23
Analiza wpływu regulatora na jakość regulacji (1)
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Tanzania: między tradycją a nowoczesnością
Warlubie, r.. Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu świeckiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów.
Lekcja 13 Strona 15. Lekcja 13 Strona 16 Lekcja 13 Strona 17 Vertical primary and secondary Tesla coil Jacobs ladder.
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
Innowacyjne metody napawania
PRZEPISY WYKONYWANIA LOTÓW Z WIDOCZNOŚCIĄ VFR
Visual Meteorological Conditions (VMC) dla lotów VFR
Bezzałogowe statki powietrzne - aspekty bezpieczeństwa
(C) Jarosław Jabłonka, ATH, 5 kwietnia kwietnia 2017
Inteligentny ładunek w praktyce na przykładzie platformy T-Traco
Spawanie metodami TIG lub Plazma
PRZEPISY WYKONYWANIA LOTÓW Z WIDOCZNOŚCIĄ VFR
Wykład 7: Systemy łączności bezprzewodowej
Systemy wodociągowe - rodzaje
Znaki drogowe!.
Wpływ niskich temperatur na organizm człowieka
Kalendarz 2020.
Wyniki Ankiety odnośnie zdrowego odżywiania
Aeroklub Radomski Informacja dla osób zainteresowanych szkoleniem lotniczym w sezonie 2015.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
POLSKA GRUPA ZBROJENIOWA S.A.
Prawo przestrzeni powietrznej kazus
Technik lotniskowych służb operacyjnych
Zapis prezentacji:

Planowanie długich przelotów Przestrzeń powietrzna i zasady ruchu lotniczego

Co trzeba wziąć pod uwagę Struktury przestrzeni powietrznej: Stałe Czasowe Wymagania: Łączność Transponder Plan lotu Artur Rutkowski (c) 2010

Struktury przestrzeni powietrznej Stałe: CTR*, TMA, AWY Strefy P, R Czasowe: TSA, TFR, MATZ TRA, MRT, EA Strefy D Specjalnych wymagań: TMZ, RMZ, etc. Artur Rutkowski (c) 2010

Struktury stałe – CTR, TMA CTR – strefy kontrolowane lotnisk Z wyjątkiem EPBY, EPZG i EDCD mała rozciągłość pionowa i pozioma CTR EPZG i EPBY działa w opublikowanych godzinach – odpowiednio 5:00-21:00 UTC oraz 6:00-19:00 UTC Wymagane zezwolenie kontroli TMA – rejony kontrolowane lotnisk Duża rozciągłość pionowa i rosnąca z wysokością rozciągłość pozioma Artur Rutkowski (c) 2010

Artur Rutkowski (c) 2010

Artur Rutkowski (c) 2010

Artur Rutkowski (c) 2010

Artur Rutkowski (c) 2010

Struktury stałe – strefy P i R Strefa P – strefa, w której loty, z wyjątkiem specjalnych zezwoleń są zakazane Zwykle mała rozciągłość pozioma i pionowa (ok. 1500 m AMSL) Strefa R – strefa, w której loty poddane są określonym dla każdej z nich ograniczeniom Ograniczenia dotyczą prędkości naddźwiękowych, lub statków powietrznych z napędem Artur Rutkowski (c) 2010

Artur Rutkowski (c) 2010

Struktury czasowe – TSA i strefy D TSA - Przestrzeń czasowo wydzielona dla potrzeb lotnictwa wojskowego: TSA jest dostępne tylko dla tego użytkownika, który ją zarezerwował! Zajmują znaczącą część niekontrolowanej przestrzeni powietrznej Wykorzystywane zasadniczo w dni robocze Strefa D – strefa, w której loty lotnictwa cywilnego są czasowo zakazane ze względu na wojskową aktywność na ziemi lub wodzie Artur Rutkowski (c) 2010

Artur Rutkowski (c) 2010

TSA – ograniczenia czasowe i przestrzenne Niektóre TSA są dodatkowo ograniczone co do zakresu wysokości i czasu w jakim mogą być użytkowane Poniższe TSA, w sezonie letnim, wykorzystywane są poniżej FL95 tylko w godzinach przedpołudniowych: TSA02 ABCDF TSA06 ABCDE TSA07 ABC TSA08 ACDE Artur Rutkowski (c) 2010

Artur Rutkowski (c) 2010

Struktury czasowe – TFR, MATZ TFR – trasy dolotowe do stref TSA: Zwykle ograniczone wymiary pionowe i poziome Tylko kilka takich stref poniżej FL100 w NW i NE Polsce (H min. 1050 m AMSL) Wykorzystywane zasadniczo w dni robocze Strefa zarezerwowana na wyłączność użytkownika MATZ – wojskowe strefy ruchu lotniskowego: Dolna granica GND Zróżnicowane wymiary poziome i pionowe (nawet do FL135) Aktywne wg AUP, często 07:00 do 15:00 LMT Przelot możliwy za zezwoleniem organu MATS Artur Rutkowski (c) 2010

Artur Rutkowski (c) 2010

Struktury czasowe – TRA, MRT, EA TRA – przestrzeń czasowo zarezerwowana dla określonego użytkownika Wykorzystywane zarówno przez użytkowników cywilnych jak i wojskowych Zwykle nieduża rozciągłość pozioma i pionowa Można uzyskać zezwolenie na przelot! MRT – trasy niskich lotów wojskowych Wąskie korytarze – max 823 m AMSL Największe zagęszczenie w NW Polsce EA – doraźna strefa lotów Zwykle rozległa Często na potrzeby m.in. zawodów szybowcowych, lub ćwiczeń wojskowych Można w niej latać jeżeli warunki dla niej określone zezwalają Artur Rutkowski (c) 2010

Artur Rutkowski (c) 2010

Strefy specjalnych wymagań TMZ – Transponder Mandatory Zone – strefa obowiązkowego używania transpondera RMZ – Radiocommunication Mandatory Zone – strefa obowiązkowej łączności radiowej Artur Rutkowski (c) 2010

Co z tego wynika? Artur Rutkowski (c) 2010

Artur Rutkowski (c) 2010

Artur Rutkowski (c) 2010

Łączność Łączność radiowa jest wymagana w klasie C, a w klasie G jest wskazana Wymagane pasmo częstotliwości: 118,000 – 136,000 MHZ Separacja międzykanałowa 25 kHz poniżej FL195, powyżej 8,33 kHz (a także w Niemczech) Wskazane jest posiadanie wykazu częstotliwości wszystkich organów ATS na planowanej trasie Z organami ATS za granicą łączność w języku angielskim – wymagany wpis do licencji! Artur Rutkowski (c) 2010

Transponder W TMA gdzie zapewniana jest służba radarowa (EPPO, EPKT, EPKK, EPWA, EPGD) lot jest możliwy tylko z transponderem Wymagany MOD A/C (W Niemczech MOD S!) Bez przydzielonego indywidualnego kodu ustawiamy kod 7000 Squawk ident tylko na żądanie ATC! Artur Rutkowski (c) 2010

Plan Lotu Plan lotu – FPL – zbiór informacji o zamierzonym locie dla potrzeb służb ruchu lotniczego FPL może być złożony za pomocą dostępnego środka łączności w odpowiednim organie służb ruchu lotniczego FPL może być złożony z powietrza – wówczas nie musi zawierać informacji dot. m.in. SAR Artur Rutkowski (c) 2010

Przekraczanie granicy Układ z Schengen – granicę z krajami UE przekraczamy bez kontroli paszportowej Lot międzynarodowy – przekroczenie granicy kraju w locie, nawet w ramach UE, to lot międzynarodowy Plan lotu – wymagany w lotach międzynarodowych CBA – strefa lotów transgranicznych – nie wymagany FPL! Artur Rutkowski (c) 2010

Źródła informacji Aktualna mapa lotnicza VFR AUP – Airspace Use Plan FIS – Flight Information Service www.amc.pansa.pl Artur Rutkowski (c) 2010

127,150 118,775 119,450 126,300 119,275 Artur Rutkowski (c) 2010

Czy są jakieś pytania?

Dziękuję