Sztuka starożytnej Grecji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
"Kultura a Społeczeństwo"
Advertisements

Architektura Grecji.
Architektura Starożytnego Egiptu
ARCHITEKTURA I SZTUKA W STAROŻYTNOŚCI
Kultura starożytnej Grecji
Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu
SZTUKA ANTYKU W antyku pojęciem sztuki rozumiano umiejętność wytworzenia jakiegoś przedmiotu wymagającą znajomości określonych reguł. Zastosowanie proporcji.
STAROŻYTNOŚĆ.
DZIEDZICTWO STAROŻYTNOŚCI
Grecja.
Świat Biblii i kultura antyku
W świecie starożytnych Greków
HISTORIA MALARSTWA.
Architektura renesansowa w Polsce
STYLE KLASYCZNE W ARCHITEKTURZE
POMPEJE COMENIUS 2013/2014.
POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI
ARCHITEKTURA I SZTUKA W STAROŻYTNOŚCI
Multimedialny przewodnik
STAROŻYTNA GRECJA.
Zabytki Grecji.
GRECJA.
Budowle starożytnych cywilizacji
Roksana Żurawiak Marcin Niziołek
Historia architektury
Sztuka romańska.
Świątynia Artemidy w Efezie
Architektura starożytnej Grecji
TECHNIKI ARTYSTYCZNE Oprac. Katarzyna Semla.
Matematyka w naszym życiu
S ł y n n e z a b y t k i s t a r o ż y t n o ś c i
Geometria w Sztuce Dorian Wójtowicz i Szymon Sitkiewicz.
RZEŹBY GRECKIE.
ZABYTKI STAROŻYTNEJ GRECJI.
Narodziny teatru.
ŚLADY STAROŻYTNEJ GRECJI WŚRÓD NAS
ELEMENTY ARCHITEKTONICZNE
Siedzibą greckich bogów była: a. świątynia w Delfach b. góra Olimp c
Świątynia Artemidy w Efezie
W cieniu Romańskich i Gotyckich katedr
Dorobek kulturalny starożytnej Grecji i Rzymu
SZTUKA STAROŻYTNEJ GRECJI
SZTUKA PREHISTORYCZNA
Wielka Teoria Greckie pojęcie piękna
Osiągnięcia starożytnej Grecji
Mały słownik pojęć architektonicznych z ilustracjami
TEATR GRECKI.
Malarstwo antyczne Pliniusz: pędzlowe i kauterionowe (Arystydes Starszy (koniec Vw pne) Tempera czysta i woskowa (enkaustyczna – Parrazjos z Efezu V w.
Antyczna rzeźba.
BAROK.
Mały słownik pojęć architektonicznych z ilustracjami
7 cudów świata starożytnego
Stolica: Ateny Wybrane zabytki: AKROPOL TEATR DIONIZOSA WIEŻA WIATRÓW
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
Wykonała Anna Jopek kl.1a
..: Materiały ceramiczne :...
Ateny Zappeion - sala widowiskowo-koncertowa.
Zdjęcia z jadącego autobusu drogi do Delf.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
Antyk i Starożytność.
1. Podstawy estetyki i makijażu
GEOMETRIA W SZTUCE Prezentację przygotowano na podstawie informacji dostępnych w Internecie.
Dyscypliny sztuk plastycznych Architektura, malarstwo, rysunek, rzeźba, grafika, rzemiosło artystyczne, wzornictwo przemysłowe, fotografia.
Magdalena Abakanowicz
Idealizm. Cz.1. W poszukiwaniu ponadczasowego piękna /starożytni Grecy, Bernini, Canova/
Sztuka starożytnej Grecji
Jakub Główczyński Klasa IIAG
Budowa teatru greckiego
Zapis prezentacji:

Sztuka starożytnej Grecji

najważnijszymi były świątynie ARCHITEKTURA ARCHITEKTURA Starożytnej Grecji ARCHITEKTURA Właściwa sztuka starożytnej Grecji powstała między XI w. a I w. p.n.e.Okres XI - X w. p.n.e. to faza przejściowa do sztuki archaicznej (IX - połowa VI w. p.n.e.). Styl archaiczny (VI w. p.n.e): to rozwój rzeźby szkoły egineckiej i dwuch stylów (dorycki - surowy i joński o bardziej miękkim modelunku), oraz malarstwa wazowego czarnofigurowego i rzemiosła artystycznego. Okres klasyczny (V-IV w. p.n.e.): rozwinęła się rzeźba oddająca ruch (Myron Dyskobol), monumentalny majestat (posągi Zeusa i Ateny Fidiasza), rzeźba figuralna w brązie (Woźnica delficki, Tyranobójcy). Monumentalne (monumentalizm) malarstwo ścienne (Polignot, Mikon). Rozwój wazowego malarstwa czerwonofigurowego (styl swobodny). Ateny pod rządami Peryklesa stają się głównym ośrodkiem sztuki greckiej, gdzie działali najwybitniejsi twórcy: Fidiasz, Iktinos, Mnesikles, Apollodoros z Aten. Dokonała się synteza porządków doryckiego i jońskiego, pojawiła się głowica koryncka (koryncki porządek), powstały nowe typy budowli (buleuterion, teatr, odeon, gimnazjon). Poliklet opracował kanon postaci ludzkiej (Doryforos) i zastosował kontrapost. Urbanistyka stworzyła nową wizję miasta (Hippodamos z Miletu). Pod koniec okresu (koniec V w. p.n.e.) wyróżnić można tzw. styl mokrych szat (Nike zawiązująca sandał, Pajonios Nike). Pojawia się akt kobiecy, miękki modelunek postaci, inne proporcje ciała. Zapowiada to narodziny nowego stylu (najwięksi twórcy: Praksyteles, Skopas, Leochares, Lizyp). Okres hellenizmu (330 - 30 p.n.e.): rzeźba o wysokim poziomie łączyła umiejętności techniczne z kontrapostem, ruchem i naturalizmem. Okres rzymski to ostatnia faza sztuki greckiej. Nie przyniosła ona większych osiągnięć (wyjątek portret rzymski), ale pozwoliła na upowszechnienie osiągnięć sztuki greckiej w całym basenie Morza Śródziemnego i krajach ościennych. Budowlami dla Greków najważnijszymi były świątynie Wznosiły się na podmurowaniu o prostokątnym kształcie. Ozdabiała je kolumnada biegnąca dookoła jednym albo dwoma szeregami. Pomiędzy kolumnami znajdowało się pomieszczenie zwane cellą, gdzie zazwyczaj mięścił się posąg bóstwa. Nad cellą leżał poziomo strop z kamiennych belek. Końce belek tworzyły fryz. Z przodu i z tyłu świątyni, pomiędzy fryzem a dachem tworzyły się trójkątne tympanony wypełnione kompozycją rzeźbiarską. Budowle te charakteryzowały się równowagą i harmonia wszystkich elementów

W architekturze starożytnej Grecji występowały trzy podstawowe porządki w którym kolumna (trzon wraz z głowicą) wsparta była bezpośrednio (bez bazy) na stylobacie. Trzon, zwężający się ku górze, posiadał w połowie lub 2/3 wybrzuszenie oraz był pokryty równoległymi żłobkami (kanelurami). Głowica przybierała kształt poduszki, w górnej części posiadała kwadratową płytę (abacus). Dorycki porządek architektoniczny Joński porządek architektoniczny Koryncki porządek architektoniczny ukształtował się najpóźniej i różnił się od stylu jońskiego odmienną proporcją kolumny(smuklejsza) i dekoracją głowicy. Głowica koryncka składała się z trzonu kalatosu ("koszyk") okolonego dwoma rzędami liści akantu. O górną część kalatosu opierały się 4 woluty, na których spoczywał abakus. Między dużymi wolutami znajdowały się mniejsze, a z nich wyrastała palmeta. odznacza się lekkością i smukłością proporcji oraz dużą liczbą elementów zdobniczych. Kolumny mają profilowaną bazę, gęsto kanelowny (żłobkowany ) trzon oraz głowicę z kimationem i wolutami (ślimacznicami).

Rzeźba starożytnej Grecji Początki rzeźby greckiej sięgają IX wieku p.n.e. Do najstarszych dzieł należą niewielkie figurki o uproszczonych kształtach. Pierwsze figury człowieka powstały w VI wieku p.n.e., w okresie archaicznym. Należy do nich Kuros z wyspy Melos Najdoskonalsze dzieła powstały w czasach Peryklesa, w V wieku p.n.e. Okres ten nazywamy klasycznym lub okresem doskonałości. W tym czasie tworzyło wielu rzeźbiarzy, których dzieła ukazują prawdziwy wygląd człowieka, rzeczywisty kształt jego ciała zarówno w stanie spoczynku, jak i w ruchu. Poliklet (ok. 450-415 p.n.e.), rzeźbiarz grecki, jeden z najwybitniejszych kontynuatorów tradycji doryckiej. Opracował matematyczny kanon proporcji ciała ludzkiego. Stosował również w swoich dziełach zasadę kontrapostu, (układ ciała w rzeźbie greckiej polegający na oparciu ciężaru ciała na jednej nodze, zrównoważeniu nachyleniem tułowia i ugięciem drugiej nogi. Stosowany w celu wzbogacenia kompozycji, uniknięcia frontalizmu.

Rzeźba starożytnej Grecji Przykładem rzeźby Polikleta, w której zastosował zasadę kontrapostu, oraz typowy dla swoich rzeźb kanon proporcji ciała, może być AMAZONKA W gronie wielkich rzeźbiarzy swoich czasów znalazł się również Myron, który osiągnął mistrzostwo w ukazywaniu ruchu, widoczne w rzeźbie DYSKOBOL W czasach hellenistycznych powstawały kompozycje rzeźbiarskie złożone z kilku figur, odznaczające się dynamiką w układach ciał i gestów, np. GRUPA LAOKONA

Malarstwo starożytnej Grecji Grecja zasłynęła malarstwem wazowym, wykonywanymna wazach (naczyniach ceramicznych toczonych z gliny i wypalanych w specjalnych piecach. Naczynia te miały zróżnicowane kształty, a posługiwano się nimi zarówno w gospodarstwie domowym, jak i podczas obrządków religijnych i pogrzebowych. wszystkie zdobione były piękną dekoracją malarską. Około 525 p.n.e. technikę czarnofigurowego malarstwa wyparła technika czerwonofigurowego malarstwa. Charakteryzowała się odwrotnym niż w malarstwie czarnofigurowym schematem kompozycji, tzn. na czarnym tle umieszczano czerwone figury. Czarne tło uzyskiwano malując fragmenty naczynia glinką zmieniającą kolor w czasie wypalania. Dekoracja figuralna miała kolor wypalonej gliny. Czarnofigurowe malarstwo, ceramika stylu czarnofigurowego, technika zdobienia ceramiki stosowana w Grecji w epoce archaicznej (około 620-530 p.n.e.), głównie w Attyce i Chalkis. Charakteryzuje ją umieszczana na czerwonym tle czarna dekoracja figuralna z białymi, purpurowo-fioletowymi i brązowymi szczegółami.

Koniec Dziękuję za uwagę! Mateusz Adamski Va Dziękuje za uwagę