Zrozumieć dziecko z ADHD/ADD Mgr Iwona Garcarz Logopeda, Pedagog-Terapeuta, Pedagog Specjalny Terapeuta Integracji Sensorycznej SI, Terapeuta EEG-Biofeedback.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA (dziecko niespokojne, ciągle w ruchu),
Advertisements

Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej ADHD
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
ZESPÓŁ NADPOBUDLIWOŚCI PSYCHORUCHOWEJ Z DEFICYTEM UWAGI -ADHD-
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Objawy wskazujące na występowanie dysleksji Obniżona sprawność ruchowa. Obniżona sprawność manualna. Zaburzenia koordynacji wzrokowo–ruchowej. Trudności.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 90 Publiczne Gimnazjum Specjalne Nr 56 Szkoła Przysposabiająca do Pracy Nr 1 Zespół Szkół Specjalnych Nr 2 ul. Karolewska.
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 2 w Łodzi ul. Motylowa 3 tel
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Specjalistyczna Poradnia Wspierania Rozwoju i Terapii ul. Hipoteczna 3/5 Łódź tel
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
„Oparcie społeczne dla osób z zaburzeniami psychicznymi z terenu Gminy Nysa” projekt realizowany w ramach programu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Kary i nagrody w wychowaniu dziecka W dzisiejszych czasach, w których wszystko jest tak względne, trudne i skomplikowane, co może być oparciem dla dzieci?
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
E-seminarium: Integracja sensoryczna Realizowane w ramach projektu „Akademia Rodzica” współfinansowanym przez m.st Warszawa.
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
DEPRESJA.
Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kętach
Rola książki w życiu człowieka
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Morawicy
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Podstawa programowa WF założenia
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Sześciolatek w obliczu zmian
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Trudne zachowania ucznia
GDY GNIAZDO OPUSTOSZEJE...
Agnieszka Kosowicz Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Przedszkole Promujące Zdrowie
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz.:
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Program profilaktyczno-wychowawczy
Podstawa programowa WF założenia
GOTOWOŚĆ SZKOLNA Gotowość szkolna to odpowiednie funkcjonowanie dziecka w obszarach: poznawczym, fizycznym, społecznym, emocjonalnym.
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE

Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zapis prezentacji:

Zrozumieć dziecko z ADHD/ADD Mgr Iwona Garcarz Logopeda, Pedagog-Terapeuta, Pedagog Specjalny Terapeuta Integracji Sensorycznej SI, Terapeuta EEG-Biofeedback

ADHD/ADD ADHD (ang. Attention Deficit-Hyperactivity Disorder) – specyficzny tryb pracy mózgu utrudniający kontrolowanie własnych zachowań, powodujący nadpobudliwość ruchową i osłabiający zdolność skupienia uwagi. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi określany jest też jako zaburzenie hiperkinetyczne. Odmianą tej choroby jest zespół ADD objawiający się zaburzeniami koncentracji bez nadpobudliwości ruchowej. I Po czym rozpoznać ADHD? 1. Nadpobudliwość psychoruchowa (dziecko niespokojne, ciągle w ruchu). 2. Zaburzenia koncentracji (dziecko ma rozproszoną uwagę, nie może na niczym się skupić). 3. Impulsywność (częste wybuchy niekontrolowanej złości, nawet agresji).

II Objawy choroby: 1. nadruchliwość (niepokój ruchowy, nerwowe ruchy, częsta zmienność ruchów-chodzi, wstaje, biega; tiki ruchowe) 2. impulsywność (działa szybciej niż myśli, nieopanowanie, nadwrażliwość) 3. zaburzenia uwagi - dekoncentracja 4. trudności ze zrozumieniem wydawanych poleceń 5. brak cierpliwości, systematyczności, niekończenie zadań, chaos myślowy 6. trudności w nauce -dysgrafia, dysleksja, dyskalkulia 7. problemy emocjonalne (nie panuje nad emocjami) 8. zaburzenia funkcjonowania społecznego (gadatliwy, hałaśliwy, uciążliwy). III Przyczyny powstawania choroby: 1. udział czynników genetycznych 2. zaburzony proces dojrzewania układu nerwowego 3. wpływ czynników środowiska w życiu płodowym lub podczas porodu (urazy, choroby, konflikt serologiczny, niedotlenienie mózgu) 4. wpływ czynników środowiska w dzieciństwie (pole magnetyczne) 5. uwarunkowania psychologiczne (np. w rodzinie). Wszystkie przyczyny ADHD nie zostały jeszcze poznane.

IV Genetyczne podstawy choroby: Choroba spowodowana jest mutacją genów: DRD4, DRD5, DAT1 na chromosomach: 4, 5, 6, 11, 16, 17: Mutacja ta powoduje nieprawidłowy przebieg procesów zachodzących w korze mózgowej i jądrach podkorowych. Płaty czołowe półkul mózgowych i ich połączenia z innymi strukturami pracują mniej wydajnie, co osłabia kojarzenie informacji słuchowych i wzrokowych. Wiąże się to z osłabieniem działania noradrenaliny i dopaminy.

V Diagnoza: Specjalistyczna diagnoza obejmuje wywiad, zebranie informacji ze środowiska naturalnego dziecka (domu, szkoły) oraz informacji od specjalistów: pediatry, psychiatry, neurologa, okulisty i laryngologa. 1. Wywiad: a) W jaki sposób problem się nasilał? b) Od kiedy pojawił się problem? (nagle, czy od dłuższego czasu?). c) Co zrobili rodzice/opiekunowie by polepszyć sytuację? d) Czy korzystali z profesjonalnej pomocy? 2. Obserwacja zachowania pacjenta. 3. Testy psychologiczno-pedagogiczne i badanie psychiatryczne. 4. Komputerowy test uwagi ciągłej. 5. Elektroniczny pomiar ruchów dłoni lub częstości i szybkości ruchów gałek ocznych.

VI Terapia ADHD: 1. Terapia rodziny: a) terapia całej rodziny i środowiska b) warsztaty, Grupy Wsparcia dla rodziców c) wsparcie specjalistów (pedagoga i psychologa szkolnego, pedagogów specjalnych - nauczycieli wspierających). 2. Terapia dziecka z ADHD: a) farmakoterapia (leki zwiększające ilość noradrenaliny i dopaminy- działanie tylko w okresie podawania leku). b) psychoterapia (edukacja chorego), socjoterapia (terapia grupowa) c) terapia behawioralno – poznawcza (odpowiednie metody wychowawcze, stosowanie systemu kar i nagród) d) terapia pedagogiczna (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne) e) terapia logopedyczna (terapia mowy) f) terapia zajęciowa (Logorytmika, Relaksacja, Muzykoterapia) g) terapia metodą Dennisona, Integracji Sensorycznej, EEG-Biofeedback.

VII Co wpływa na gorsze funkcjonowanie dziecka z ADHD w szkole? 1. Zbyt wiele norm i zasad, do których musi się dostosować i przyswoić w krótkim czasie. 2. Dziecku nadpobudliwemu trudniej jest sprostać wymaganiom szkolnym i społecznym (jego efektywność w wykonywaniu poleceń i organizacji działania jest co najmniej o 30% niższa od przeciętnej w grupie rówieśniczej). 3. Trudności z nauką wynikające z braku utrzymania uwagi, motywacji i wysiłku na poziomie koniecznym do wykonywania różnych zadań lub niemożność powstrzymywania niepożądanych reakcji. 4. Brak dostosowania metod pracy do jego potrzeb i możliwości – zmienność aktywności, częste przerwy, indywidualizacja zadań i sposobu nauczania. 5. Brak akceptacji wśród grupy rówieśniczej (dzieci z reguły wybierają za towarzysza osoby spokojne, łatwo adoptujące się do grupy).

VIII Dziecko z ADHD w szkole wymaga: 1. Wzmożonej uwagi nauczyciela w celu niwelowania okazji powodujących wzrost napięcia u dziecka oraz przewidywania jego trudnych zachowań. 2. Miejsca w klasie blisko nauczyciela ze względu na impulsywność i rozpraszalność uwagi. 3. Jasno określonych zasad, praw i obowiązków. 4. Za dobre działanie lub podjęcie próby – pochwały, za niewłaściwe zachowanie - poniesienie odpowiedzialności za swe czyny w postaci kary. 5. Stanowczości i bezwzględnej konsekwencji w działaniu. 6. Rutyny, regularności, poczucia ładu i porządku. 7. Atmosfery życzliwości i akceptacji jego trudnych zachowań. 8. Pracy z klasą w celu wyjaśniania innego zachowania dziecka. 9. Interpretacji zachowania dziecka jako problem do rozwiązania, a nie jako akt złej woli. 10. Powstrzymywania się od wygłaszania potępiających uwag. 11. Angażowania w dodatkowe konkretne zadania do wykonania (funkcja do spełnienia). 12. Czuwania nad tym, aby uczeń wiedział, co może się wydarzyć, czego się od niego oczekuje, na co może liczyć. 13. Dotrzymywania umów zawartych z uczniami. 14. Bazowania na mocnych stronach dziecka. 15. Ścisłej współpracy z rodzicami.

IX Zasady współpracy z nadpobudliwym dzieckiem: 1. Właściwa organizacja miejsca pracy, przewidywanie reakcji. 2. Jasne zasady, uporządkowane otoczenie, zapowiedź zmian. 3. Krótkie i konstruktywne polecenia. 4. Pomoc w skupieniu się na jednej czynności - jedno polecenie naraz. 5. Zasada: zatrzymaj się – pomyśl – powtórz. 6. Każdorazowe wzmacnianie konstruktywnych zachowań. 7. Pamięć o zaletach i zasobach dziecka. X Dekalog szczęśliwego dziecka i rodzica: 1. Każde dziecko jest stworzone do bezwarunkowej miłości, by je kochać nie za coś, ale wbrew wszystkiemu. 2. Wyrazem miłości jest pokazanie dziecku na własnym przykładzie właściwej drogi postępowania w życiu. 3. Ucząc dziecko ponoszenia konsekwencji za swoje nieprzemyślane działania, uczymy je odpowiedzialności za siebie i innych teraz i w przyszłości.

XI Gdzie szukać pomocy: Poradnie Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży Lista poradni na stronie internetowej: XII Bibliografia: 1. Błońska A., Zaburzenia rozwojowe: Zespół Nadpobudliwości psychoruchowej. 2. Gajda M., Tornado w rodzinie. 3. Kolaniak I., Dziecko z nadpobudliwością psychoruchową. 4. Wielowiejska-Comi I., Postępowanie z dzieckiem chorym na ADHD. 5. Wolańczyk T., Skotnicka M., Kołakowski A., Pisula A., Nadpobudliwość psychoruchowa dzieci. 6. Lek.med. Małgorzata Dąbrowska-Kaczorek, Uczeń z zaburzonym zachowaniem w szkole. 7. Marta Jędryka-Plesińska, prezentacja multimedialna, ADHD. 8. Agata Schramm, prezentacja multimedialna, Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej ADHD