Czwartoklasisto, jaki jesteś?
OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona przyjaźnie do otoczenia pojawia się ciekawość w stosunku do innych ludzi, dzieci chętnie przebywają wśród dorosłych obserwując np. rodzinne spotkania dokonuje się podział na przywódców i dzieci im podporządkowane
DZIEWIĘCIOLATEK ma coraz większe zaufanie do siebie i otoczenia, coraz mocniej angażuje się społecznie, przyjaźni z rówieśnikami więcej wrogości między dziewczętami i chłopcami coraz lepiej zorganizowane życie w grupie: zabawy, gry
DZIESIĘCIOLATEK ma różnorodne zainteresowania często nadal chętnie spędza czas z rodzicami, szanuje i podziwia rodziców, doskonali zdolności komunikacyjne jest ufny w stosunku do otoczenia „siłuje się” z samodzielnością: pamięta coraz częściej o swoich sprawach, odrabia samodzielne lekcje
JEDENASTOLATEK wybiera przyjaciół spośród osób o podobnych zainteresowaniach i temperamencie nawiązuje wiele znajomości, przyjaźni, choć z coraz częściej wybiera tą jedną, najbliższą osobę rodzi się w nim zainteresowanie płcią przeciwną (u dziewcząt szybciej) jest pomocny, ale raczej poza domem może się częściej sprzeciwiać rodzicom rozpiera go energia
Analizowanie własnych wrażeń, odczuć, przeżyć rozwój samoświadomości, krytycznego myślenia budowanie własnego systemu wartość Rozwój procesów myślenia konkretnego i logicznego zdolność odwracania operacji umysłowych schematy operacji logicznych takich jak porządkowanie i klasyfikacja. Rozwijają się pojęcia przyczynowości, przestrzeni, czasu, prędkości.
Dziewięciolatek, dziesięciolatek musi pokonać i zmienić wiele przyzwyczajeń przechodząc do klasy czwartej.
Bardzo ważne jest uświadomienie dziecku, jak potrzebna jest w starszych klasach systematyczność w uczeniu się.
Motywowanie dziecka do dobrego zachowania, nauki Motywacja zewnętrzna Motywacja wewnętrzna NAGRODY, zadowolenie rodziców, nauczyciela własna satysfakcja
Wskazówki dla rodziców Przygotuj z dzieckiem plan lekcji w widocznym miejscu (biurko, szafka). Powiadom wychowawcę o szczególnych zaleceniach wobec dziecka (np. ze względu na stan zdrowia). Od początku zwracaj uwagę, aby dziecko zapisywało, co ma zadane- pisemnie i ustnie; odpytuj wyrywkowo. Nie utożsamiaj dziecka z oceną. Zwracaj raczej uwagę na umiejętności zdobywania wiedzy i wykorzystywania jej; radzenia sobie w sytuacjach problemowych. Ustal z dzieckiem, że odrabia lekcje tego dnia, kiedy są zadane. Chwal dziecko za postępy- nie za oceny. Pozwalaj na wspólne z kolegami odrabianie lekcji, ale kontroluj je. Zapewnij dziecku przy pracy umysłowej spokój, sprawdź może Twojemu dziecku dobrze się uczy przy muzyce. Pomóż mu w organizacji czasu wolnego- nuda to największy wróg.