Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 56 w Poznaniu
Advertisements

Opracowa n i e : Marta Plewa Dawid Głowacki. Prowadzący spotkanie udzielają lub w razie potrzeby odbierają głos osobie przemawiającej. Dyskusja trwać
Demokracja w szkole.
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
SZKOLNE RZĄDY.
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
1. Aby otrzymać prawo głosu należy podnieść rękę 2. Uczestnicy debaty zwracają się do siebie per Pan, Pani 3. Zakazane jest obrażanie lub wyśmiewanie.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich
Prezentacja w ramach projektu ORE OE – edukacja obywatelska EPC – edukacja na rzecz prawa człowieka Przygotowany przez zespół wychowawców klas IV-VI SP.
JAK DZIAŁA DEMOKRACJA W SZKOLE? WNIOSKI Z DEBATY.
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
Zadania samorządu uczniowskiego
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
Od kiedy działa Samorząd Uczniowski? Jakie zainteresowanie wówczas wywoływał SU? Jaki był stosunek do SU? Jaki wpływ na szkołę miał Samorząd Uczniowski?
DEBATA Po co nam samorząd?. Według nas: Działalność na rzecz szkoły i uczniów Reprezentowanie głosów uczniów.
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
S AMODZIELNOŚĆ CZY W SPÓŁPRACA ? C ZYLI JAKĄ SIŁĘ MA SU ? Sejmik Dzieci i Młodzieży r. Iwona Lewińska, Damian Soboń
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Nasz samorząd szkolny – założenia a rzeczywistość
Samorząd Szkolny- Droga ku demokracji
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
Debata o samorządności uczniowskiej
- potrzeba czy balast w naszej szkole?
Temat :Czy uczniowie wiedz ą jak funkcjonuje samorz ą d szkolny i jaki maj ą wp ł yw na podejmowane decyzje ?
Zaangażowanie uczniów w demokrację i samorządność szkolną, czyli nauka demokracji i obywatelskiego działania Projekt Marcina Kaczmarka i Michała Wieczorka.
CZYLI JAK STWORZYĆ IDEALNY SAMORZĄD SZKOLNY?
XVIII DEBATA SU PG7 W O POLU „Szkolna demokracja w naszych rękach”
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Jak według uczniów powinien funkcjonować Samorząd Szkolny?
Samorządy Szkolne Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów?
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Samorząd Uczniowski.
Władze samorządowe w naszej szkole
Samorząd Uczniowski.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
22 marca )Proces legislacyjny w Rzeczpospolitej Polskiej i zasady funkcjonowania Sejmu przedstawi nam Pani Elżbieta Rafalska 2)Proces legislacyjny.
Nie tylko wybory? Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Nie tylko wybory… Jak m ł odzi ludzie mog ą wp ł ywa ć na rzeczywisto ść i aktywnie uczestniczy ć w demokracji?
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
Jak działa demokracja w szkole?
Przeprowadzona w Gimnazjum nr 2 NOWY S Ą CZ.  Samodzielne decyzje ucznia dotyczące spraw uczniów i szkoły, uczniów  Współdecydowanie w sprawach.
Nasza „mała” demokracja
SZKOLNA DEBATA DOTYCZĄCA SAMORZĄDNOŚCI UCZNIOWSKIEJ Jak przygotowa ć i zorganizowa ć wybory do w ł adz samorz ą du uczniowskiego, ż eby by ł y ś wi ę tem.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
Instytucje demokratyczne w szkole
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
Sonda  I pytanie : Czy wiesz co to demokracja? Czy wiesz co to demokracja?
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Szkoła demokracji, czyli jak pomóc sobie i innym. XX Liceum Ogólnokształcące im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego – szkołą demokracji.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Zapis prezentacji:

Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?

Co możemy nazwać demokracją ? Demokracja - tak zwany „rząd ludu ", rozumiany jako ogół pełnoprawnych obywateli – ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawicieli )

Co to jest postawa obywatelska ? Postawa obywatelska- to postawa zainteresowania sprawami wspólnymi w zbiorowości ludzi na równi wolnych. Współpraca i wspólne działania pozwalają realizować interes wszystkich obywateli i sprzyjają znalezieniu wspólnych rozwiązań oraz skutecznemu osiąganiu celów społecznych. Postawa obywatelska to także poczucie odpowiedzialności za bezpieczne istnienie, trwanie całej zbiorowości i jej członków, a także gotowość niesienia pomocy i dobrowolnych poświęceń w wymagającej tego sytuacji.

Tematy naszej debaty Czy szkoła uczy samodzielności? O czym powinniśmy decydować wspólnie? Szkolne wybory – jak działa demokracja w szkole? Po co nam szkolna gazeta? Gazeta szkolna jako forma dialogu między uczniami, nauczycielami i rodzicami. Szkolna demokracja – system reprezentowania uczniów przez przedstawicieli – wady i zalety. Tworzenie samorządu uczniowskiego – przywilej czy obowiązek? Gdzie szukać wzorców dla samorządu uczniowskiego?

Czy szkoła uczy samodzielności? Razem z osobami debatującymi, uznaliśmy że szkoła może uczyć samodzielności. Przykładem jest nawiązywanie nowych znajomości, pogłębianie swoich zainteresowań,a także udział i praca na rzecz szkoły.Wspólnie uznaliśmy że nie od łącznym elementem samodzielności jest odpowiedzialność za swoje decyzje i czyny.

O czym powinniśmy decydować wspólnie? Podczas naszej debaty uznaliśmy że, szkoła to przede wszystkim głos wielu a nie tylko jednostki.Decydować powinno się o wszystkim co dotyczy uczniów i życia szkoły. Przykładem mogą być wybory samorządowe lub organizowane w szkole akcje i uroczystości.

Szkolne wybory – jak działa demokracja w szkole?. W szkole może istnieć demokracja jednak nie jest ona idealną definicją tego zagadnienia. Oczywiście to uczniowie maja głos większości, jednak dyrekcja musi czuwać nad ich wyborami i decyzjami. Społeczność uczniów nie zawsze kieruje się rozsądkiem i często podejmujemy różne decyzje pod wpływem wielu czynników. Dlatego to grono pedagogiczne czuwa nad demokracją w szkole i naszymi wspólnymi decyzjami.

Czy potrzebujemy gazetki szkolnej ? Wspólnie podczas debaty doszliśmy do wniosku że tradycja gazetki szkolnej zanika, niestety wyparła ją era Internetu i częsty brak funduszy na jej realizacje. Jeśli chodzi o naszą szkołę to podczas rozmów, wpadliśmy na pomysł aby założyć internetową gazetka szkolną na której nasi uczniowie mogą sprawdzać swoje umiejętności dziennikarskie opisując plotki i atrakcje z życia szkoły. Mamy nadzieje że w krócę pomysł zostanie wprowadzony w życie.

Podczas debaty wszyscy uczestnicy zgodni byli co do opinii, że gazeta szkolna jest rodzajem dialogu między uczniami, nauczycielami i rodzicami. Niestety w dobie internetu odchodzi się tradycji jej prowadzenia. Gazeta szkolna jako forma dialogu między uczniami, nauczycielami i rodzicami.

Szkolna demokracja - system reprezentowania uczniów przez nauczycieli - wady i zalety. Niezbędnym warunkiem do reprezentowania uczniów przez nauczycieli jest zdobycie autorytetu i obiektywizm u Grona Pedagogicznego.

Tworzenie samorz ą du uczniowskiego - przywilej, czy obowi ą zek? Tworzenie SU jest dla uczniów przywilejem i sporym ułatwieniem przy sprawach organizacyjnych w szkole, aczkolwiek wiąże się z dużą odpowiedzialnością wśród uczniów wchodzących w jego skład.

Gdzie szukać wzorców dla samorządu uczniowskiego? - samorządy - sfera polityczna - dyrekcja szkoły i grono pedagogiczne - inni

Dziękujemy za obejrzenie prezentacji