Do liczenia i myślenia LICZYDEŁKO Marta Bogdanowicz Małgorzata Szewczyk.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
Środki dydaktyczne w edukacji wczesnoszkolnej
Wykorzystanie komputera w badaniu kompetencji dzieci sześcioletnich w obszarze edukacji matematycznej.
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze:
CZYLI PO CO JA SIĘ TEGO UCZĘ?
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
RÓWNANIA JAK SIĘ DO TEGO ZABRAĆ ?.
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
narzędzie w językowych pracach projektowych
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Gdzie co jest? Cz. I.
Bawią, uczą, rozwijają..
Sprawozdanie z realizacji projektu „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów klas I-III SP z gminy Charsznica” w szkole podstawowej im. Mikołaja.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Przygotowały: Monika Meyer Agnieszka Stacherzak
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
Województwa w Polsce Nowy podział administracyjny
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
Przygotowanie dziecka do szkoły
KLOCKOMANIA.
6-LATEK W SZKOLE.
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
- Agnieszka Janiszewska
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
PROJEKT JABŁKO grupa II Muchomorki
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
„Otwarta droga ku przyszłości
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
GRUPA NIEBIESKIE ISKIERKI
Dojrzałość szkolna dziecka
MATEMATYKA WOKÓŁ NAS - projekt edukacyjny Kamila Sojda - Czuban
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE: „DZIECI SĄ AKTYWNE ”
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Źródło: Microsoft Clip Organizer Zacznijmy od samego początku… Do czego używamy komputera?
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Nasz dzień w Przedszkolu Grupa 4 latki Wychowawca: mgr Jolanta Pawlik mgr Małgorzata Kolonko 1.
Łamigłówki matematycznej główki Miejskie Przedszkole nr 17 w Rudzie Śląskiej.
Dziecko w świecie matematyki
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez wicedyrektora szkoły pana Janusza Jemioła SZACHY ODDZIAŁ 0A opracowanie prezentacji Kowalska Bernarda.
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
Zastosowanie układów równań do rozwiązywania zadań tekstowych
Sudoku 数独.
KOMÓRKA Web Quest przeznaczony jest dla uczniów gimnazjów. Jego celem jest zwiększenie zainteresowania uczniów biologią i pozyskiwaniem nowych informacji.
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

do liczenia i myślenia LICZYDEŁKO Marta Bogdanowicz Małgorzata Szewczyk

Budowa liczydełka  zabawki (piłki, misie),  owoce (jabłka, gruszki),  warzywa (ogórki, dynie),  zwierzęta (żaby, kurczęta)  symbole (liczby w zakresie od 1 do 20, Trzy pierwsze szeregi (kostki) są ruchome. Zostały tak skonstruowane, by dziecko miało możliwość wyjęcia z prowadnic pojedynczych elementów. Pozostałe szeregi, od 4 do 10, umocowane są na stałe, tak jak w klasycznym liczydle. Liczydło zbudowane jest ze stu liczmanów. W trzech pierwszych szeregach umieszczono dwustronnie zadrukowane kostki z obrazkami, przedstawiającymi następujące kategorie: Dodatkowo w zestawie znajdują się kostki przedstawiające znaki matematyczne: +, -, =, oraz liczbę zero.

Cele 1. Rozwój procesów poznawczych, takich jak: 2. Nabywanie umiejętności liczenia. 3. Doskonalenie sprawności rachunkowych. 4. Zachęcanie dziecka do samodzielnego wykonywania operacji matematycznych. Ćwiczenia prowadzone w formie zabawy, dzięki manipulacji na konkretach i wielozmysłowemu uczeniu się, ułatwiają dokonywanie operacji, podczas których dziecko odkrywa matematykę i jej szeroki związek z codziennym życiem. Na początku są to zabawy związane odkrywaniem związku między konkretnym przedmiotem, a odpowiednim obrazkiem. Następnie symbolem graficznym i liczbą.  wrażenia,  spostrzeżenia,  wyobraźnia,  pamięć,  uwaga,  mowa,  myślenie.

Zastosowanie W przypadku dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych może być wykorzystywana do wspomagania rozwoju przez dłuższy okres czasu. Zdjęcia prezentują ćwiczenia z udziałem dzieci z klasy III Szkoły Podstawowej nr 30 w OSW im. Juliana Tuwima w Szczecinie. Zajęcia prowadzi Małgorzata Szewczyk. Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy dla Dzieci Słabosłyszących im. Juliana Tuwima w Szczecinie ul. Grzymińska 6, 71 – 711 Szczecin tel./fax Proponowana pomoc dedykowana jest dzieciom w wieku przedszkolnym, szczególnie w roku poprzedzającym pójście do szkoły oraz uczniom pierwszej klasy.

I. Gry i zabawy językowe „Gadu, gadu”. II. Ćwiczenia orientacji przestrzennej. III. Gry i zabawy matematyczne. IV. Działania na liczbach.

„Gadu – gadu” gry i zabawy językowe

Zabawa 1: Zabawa 1: Co to jest?

Zabawa 2: Zabawa 2: Co tam jest?

Zabawa 3: Zabawa 3: Połącz w pary (to samo, takie samo, tyle samo).

Zabawa 4: Zabawa 4: Proszę, podaj mi dwie gruszki.

Zabawa 5: Zabawa 5: Powiedz, czego nie ma?

Ćwiczenia orientacji przestrzennej

Ćwiczenie 1: Ćwiczenie 1: Prawa – lewa

Ćwiczenie 2: Ćwiczenie 2: Góra – dół

Ćwiczenie 3: Ćwiczenie 3: Gdzie jest kurczak? (na dole po prawej stronie)

Ćwiczenie 5: Ćwiczenie 5: Gdzie jest środek?

Ćwiczenie 6: Ćwiczenie 6: W którą stronę?

Gra logiczna: Gra logiczna: „Kółko i krzyżyk”

Łamigłówka: Łamigłówka: „Sudoku obrazkowe”

Łamigłówka: Łamigłówka: „Magiczny kwadrat”

Gra strategiczna: Gra strategiczna: „Młynek”

Gra strategiczna: Gra strategiczna: „Warcaby”

Gry i zabawy matematyczne I. Porównywanie. Klasyfikowanie. Definiowanie. II. Sekwencje i rytmy. III. Liczenie.

I. Porównywanie. Klasyfikowanie. Definiowanie.

Ćwiczenie 1: Ćwiczenie 1: Nazwij, co znajduje się w zbiorach?

Ćwiczenie 2: Ćwiczenie 2: Jakie? (kolor)

Ćwiczenie 3: Ćwiczenie 3: Jakie? (kształt)

Ćwiczenie 4: Ćwiczenie 4: Jakie? (wielkość)

Ćwiczenie 5: Ćwiczenie 5: Ile? (liczebność)

Ćwiczenie 6: Ćwiczenie 6: Do czego służą? (przeznaczenie)

Ćwiczenie 7: Ćwiczenie 7: Jakie? Takie same czy inne?

Ćwiczenie 8: Ćwiczenie 8: Jakie? Takie same czy inne?

Ćwiczenie 9: Ćwiczenie 9: Jakie? Co? (część wspólna)

Ćwiczenie 10: Ćwiczenie 10: Uogólnianie i definiowanie

Przykłady pytań do tematu zabawek: Jakie jeszcze znasz zabawki? Jak nazwiesz jednym słowem misie i piłki? Dlaczego nie położyłeś tu także gruszek i jabłek? Co to są zabawki? Do czego służą? Czy znasz jeszcze inne zabawki? Jakie? Czy te zabawki możesz podzielić na mniejsze grupy? Dlaczego podzieliłeś na dwie grupy? Co je odróżnia ? Czy zabawki służą do jedzenia? Skąd się biorą zabawki? Gdzie się robi zabawki? Czy dorośli bawią się zabawkami? Kto się bawi zabawkami? Kiedy się dostaje zabawki? Czy są takie zabawki, którymi możemy sie bawić tylko w grupie? Czego możemy się nauczyć, bawiąc zabawkami? Czy można zrobić zabawkę samemu? Czy ty kiedyś zrobiłeś zabawkę? Czy masz ochotę teraz zrobić jakąś zabawkę? Jeśli dziecko wykazuje inicjatywę, warto w tym momencie dostarczyć mu materiału i towarzyszyć w stworzeniu własnej zabawki. Rozwijanie myślenia pojęciowo- słownego

Zagadka 1: Zagadka 1: Skojarzenia Co to jest? Zielona. Okrągła. Do zabawy. Co to jest? Zielona. Okrągła. Do zabawy.

Zagadka 2: Zagadka 2: Negacje Co to jest? Zielone. Do zabawy. Owoce. Piórka. Co to jest? Zielone. Do zabawy. Owoce. Piórka.

Zagadka 3: Zagadka 3: Ja opisuję. Ty zgadujesz. Co to jest? Ma dwoje oczu. Cztery łapki. Umie pływać. Mieszka w stawie. Jest mała i zielona. Co to jest? Ma dwoje oczu. Cztery łapki. Umie pływać. Mieszka w stawie. Jest mała i zielona.

Fragment bajki: Fragment bajki: „Kto jest najmądrzejszy na świecie” Długo wędrował Promyczek, aż zawędrował do ogrodu. W ogrodzie zobaczył coś wielkiego i jeszcze bardziej żółtego niż on. Wyglądało, jak prawdziwe słońce. – Dzień dobry – powiedział Promyczek. – Dzień dobry – odpowiedziało „coś”. – Jesteś żółta i okrągła. Czy jesteś najmądrzejsza na świecie? – zapytał. – Nie, to nie ja – odpowiedziało „coś” – Owszem, słyszałam, że najmądrzejsze na świecie jest okrągłe, ale niestety nie jest żółte! – Naprawdę?– zdziwił się Promyczek – Jest okrągłe, lecz nie jest żółte? – Szkoda, że to nie ty – powiedział Promyczek – Muszę szukać dalej. Kogo spotkał Promyczek?

II. Sekwencje i rytmy 1. Dostrzeganie, zapamiętywanie, odtwarzanie sekwencji. 2. Poprawianie i uzupełnianie sekwencji. 3. Tworzenie rytmów. 4. Zabawy kreatywne: twórcze prezentacje rytmów, wyliczanki.

Ćwiczenie 1: Ćwiczenie 1: Popatrz. Ułóż. Zapamiętaj.

Ćwiczenie 2: Ćwiczenie 2: Co będzie dalej?

Ćwiczenie 3: Ćwiczenie 3: Czy tak jest dobrze?

Ćwiczenie 3: Ćwiczenie 3: Czego brakuje?

Ćwiczenie 4: Ćwiczenie 4: Rytmy inaczej

III. Liczenie 1. Liczenie po kolei do przodu i wspak. 2. Liczenie w różnych kierunkach. 3. Liczenie znikających obiektów. 4. Liczenie z biedronką Bronką.

Zadanie 1: Zadanie 1: Liczenie po kolei do przodu i wspak

Zadanie 2: Zadanie 2: Liczenie w różnych kierunkach

Zadanie 3: Zadanie 3: Liczenie znikających obiektów

Zadanie 4: Zadanie 4: Liczenie z biedronką Bronką

Jeżeli dziecko nie widzi błędów w liczeniu, to ćwiczeń było za mało. Należy je powtórzyć i przeprowadzić wiele podobnych. Natomiast, gdy dziecko dostrzega błędy i próbuje wyjaśnić, jak się liczy, to należy zachęcać do liczenia w coraz szerszym zakresie.

Działania na liczbach 1. Monografia liczby 5.  Powstanie liczby 5.  Nauka pisania liczby 5.  Liczba w 3 aspektach: kardynalnym, porządkowym i miarowym.  Cyfra, jako znak graficzny liczby.  Rozkład liczby na dwa składniki. 2. Działania na liczbach: dodawanie i odejmowanie. 3. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych.

Powstanie liczby 5

Nauka pisania liczby 5

Liczba 5 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym

Ile? Dołóż tyle kurczaków, ile jest jabłek.

Ile? Włóż tyle jabłek, ile wskazuje liczba.

Ile? Policz, obrysuj pętlą po 5.

Ile? Policz, ile jest kurczaków?

Ile? Ile jest kurczaków? Ile jest dyń?

Ile? Ile jest kurczaków? Czy wiesz?

Ile? Ile jest ogórków? Ile gruszek? Policz.

Który? Pokaż piąty klocek

Który? Która? Które? Co jest drugie?

Który? Do którego kubka wrzuciłeś klocek?

Która? Która jest godzina?

„Klockowaga”: Ile klocków waży miś?

„Klockowaga”: Ile klocków waży kostka?

Rozkładanie liczby 5 na dwa składniki

Porównywanie: tyle samo, więcej, mniej.

Porównywanie liczb

Zadania tekstowe na dodawanie Mama włożyła do koszyka 3 jabłka i 2 gruszki. Ile owoców jest w koszyku?

Zadania tekstowe na odejmowanie Na stole leżało 5 ogórków. Tata zjadł jednego ogórka. Ile ogórków pozostało?

Podsumowanie MATERIAŁ KONSTRUKCJA ESTETYKA PROSTOTA Manipulacyjne zabawy matematyczne rozwijają spostrzegawczość, wyobraźnię, pamięć, uwagę, mowę i logiczne myślenie. Wzbudzają zainteresowanie, pozytywne emocje oraz motywują dzieci do aktywnego udziału w zajęciach. Kontakt: