Moje uwagi Kątomierz Teresa Ryba 2009
Moje uwagi Teresa Ryba Cel Głównym celem mojej prezentacji jest zwrócenie uwagi na różnorodność kątomierzy oferowanych przez handel i wpływ tego faktu na metody pracy na lekcji dotyczącej pomiaru i rysowania kątów. Na wybranych przykładach przedstawię różnice w ich budowie i sposobach pomiaru. Zareklamuję wg mnie najlepszy z nich do nauki rysowania i pomiaru kątów.
Moje uwagi Teresa Ryba Taki kątomierz jest w mojej szkole Wykonany z drewna Podziałka zwrócona w jedną stronę Kreska wierzchołkowa umieszczona pod uchwytem Niemożliwe jest narysowanie lub zmierzenie kąta bez dorysowania na przyrządzie punktu oznaczającego wierzchołek kąta Możliwość mierzenia kątów tylko w stronę lewą
Moje uwagi Teresa Ryba Kątomierz kreślarski Wykonany z przeźroczystego plastiku Podziałka podwójna Druga podziałka posiada skalę uproszczoną o wartości jednej działki 5 stopni ogranicza to pomiar/rysunek kątów o wartościach od 1 do 4 stopni
Moje uwagi Teresa Ryba Kątomierz z „nóżkami” Podziałka dwustronna Kreska wierzchołkowa umieszczona przy dolnej krawędzi Przy pomiarze ramię kąta przykładamy do krawędzi dolnej nasza rutyna skłania nas do innego sposobu pomiaru
Moje uwagi Teresa Ryba Kątomierz z ekierką Wykonany z przeźroczystego plastiku Skala dwustronna Drugi przyrząd-ekierka nie jest wskazany, gdy dziecko po raz pierwszy poznaje kątomierz Kreska wierzchołkowa zastąpiona jest krzyżykiem umieszczonym poniżej brzegu Przy pomiarze ramię kąta przykładamy do punktów 0 stopni i krzyżyk, nie do krawędzi przyrządu. Ramię musi być odpowiednio długie. Jest to trudne zadanie dla dziecka.
Moje uwagi Teresa Ryba Ekierka z kątomierzem Przyrząd profesjonalny Może być używany w klasach starszych
Moje uwagi Teresa Ryba Kątomierz typowy Możliwość pomiaru kątów w obie strony Materiał przeźroczysty Kreska wierzchołkowa na krawędzi narzędzia Wg mnie najlepszy do nauki w szkole podstawowej. Można go używać także jako linijki
Moje uwagi Teresa Ryba Kątomierz kwadratowy Profesjonalny przyrząd np. do zastosowań kartograficznych
Moje uwagi Teresa Ryba Kątomierz okrągły Skala dwustronna Pomiar kątów w zakresie kąta pełnego Tworzywo przeźroczyste Kreska wierzchołkowa zastąpiona punktem
Moje uwagi Teresa Ryba Kątomierz okrągły pusty w środku Lepsza wersja od poprzedniej Utrwala umiejętność pomiaru kątów w zakresie kąta pełnego Skala dwustronna Tworzywo przeźroczyste Kreska wierzchołkowa na krawędzi przyrządu Wg mnie bardzo dobry
Moje uwagi Teresa Ryba Kątomierz elektroniczny Przyrząd do zastosowań profesjonalnych
Moje uwagi Teresa Ryba Cyrkolex Wykonany z przeźroczystego plastiku Pełni także funkcję linijki oraz ekierki Umożliwia uniwersalny pomiar kątów Kłopot stanowi dokładne umiejscowienie nóżki przyrządu w wierzchołku kąta Wskazany wówczas, gdy dziecko już zapoznało się z budową i zastosowaniem kątomierza
Moje uwagi Teresa Ryba Wnioski Pierwszy kontakt dziecka z kątomierzem jest bardzo ważny ze względu na nabycie prawidłowych umiejętności przy pomiarze i rysowaniu kątów. Realizując ten temat zwykle prosimy dzieci, aby przyniosły na lekcję kątomierze i w efekcie otrzymujemy cały przegląd przyrządów dostępnych w handlu. Nie jesteśmy wówczas w stanie pracować ze wszystkimi dziećmi jednocześnie. Prowadzi to do dezorganizacji lekcji. W czasie pierwszych lekcji z użyciem kątomierza dzieciom należy zapewnić jednakowe przyrządy pomiarowe, zakup małych kątomierzy stanowi niewielki wydatek dla szkoły.
Moje uwagi Teresa Ryba Praca z jednakowymi przyrządami to Zaplanowany, logiczny przebieg lekcji Jednakowa, równomierna praca wszystkich dzieci Możliwość śledzenia czynności nauczyciela i powtarzania ich przez wszystkie dzieci jednocześnie Kształcenie prawidłowych nawyków i umiejętności u wszystkich dzieci w tym samym czasie i jednakową metodą zapewnienie dzieciom odpowiedniego, bezstresowego komfortu pracy Osiągnięty cel operacyjny: nauczyć dzieci mierzyć i rysować kąty
Moje uwagi Teresa Ryba Najlepsze kątomierze Na pierwszy kontakt - typowy z podwójną skalą Póxniej - okrągły, pusty w środku Koniecznie bezbarwny, przeźroczysty