Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Advertisements

Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Agnieszka Trela doktorantka psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czyli często nieuzasadniony strach.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Prezentacja Analizy SWOT Gminy Nysa. Analiza strategiczna Gminy Nysa obejmuje rozpoznanie sił i słabości, czyli mocnych i słabych stron (analiza wewnętrzna)
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Jak sobie z nim radzić ?.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
Klub Młodych Profesjonalistów Warsztaty Opracował: Marcin Adamczyk.
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
MODUŁ 4 TEMAT 2 POZIOM 2 Reagowanie na zmianę. CELE SZKOLENIA: Poznasz różnicę pomiędzy nastawieniem, gdy jesteś „w” lub „poza pudełkiem”, Zrozumiesz,
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
STOP PRZEMOCY I AGRESJI.
Aktywny RODZIC.
Ubezpieczenie wypadkowe
Cyberprzemoc a dziecko
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Sześciolatek w obliczu zmian
Autor prezentacji : Wojciech Brzozowski
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
„Prawa Ceteris Paribus i socjo-ekonomiczne mechanizmy”
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
RASIZM, SZOWINIZM, KSENOFOBIA
Projekt biblioteczny klasy 4A, Pod przewodnictwem Katarzyny Latarnik
Agnieszka Kosowicz Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Wykład 1 Przedmiot psychologii
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Program profilaktyczno-wychowawczy
STRES PRZEDEGZAMINACYJNY
„Żeby im się chciało, jak się nie chce”
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
KODEKS ETYKI Przygotowała Tamara Bużantowicz
Metody radzenia sobie ze stresem
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
Jesteśmy „One PPG” Nasz cel We protect and beautify the world
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Aktywny RODZIC.
Nie byłoby problemu SMOGU,
Czynniki psychologiczne modulujące stres
Czynniki psychologiczne modulujące stres
Zapis prezentacji:

Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin

Percepcja emocji Emocje nie zawsze działają zakłócająco i nie zawsze dezintegrują zachowanie człowieka. Panika, strach, trema zmuszają człowieka do organizowania nowych reakcji przystosowawczych w stosunku do zmienionego środowiska zewnętrznego. Badacze nadmiernie koncentrują się na badaniu negatywnych konsekwencji emocji-lęku, strachu, a zbyt mało badań jest o wpływie miłości, szczęścia i zadowolenia na człowieka.

Ocena emocji pierwotna i wtórna Pierwotna - wartościowanie bodźców jako dobrych i korzystnych Wtórna - to szacowanie zagrożenia (sposoby, strategia radzenia sobie z sytuacją): - walka lub dokonać zbliżenia, - ucieczka lub wycofanie. Niezbędna jest pomoc n-la łagodząca w celu przewartościowania czynników zewnętrznych poprzez analizę interakcji między oceną poznawczą, a emocjami -a komponent fizjologiczny to funkcja oceny poznawczej- wpływa na jakość emocji

STRES To skrajnie silne wzbudzenie emocji-to nieunikniona część życia Stres chroniczny doprowadza do choroby somatycznej-etapy: 1. Reakcja alarmowa 2. Stadium odporności 3. Stadium wyczerpania-to bezradność.

Ocena poznawcza zwiększa szanse radzenia sobie z sytuacją zagrażającą. Negatywne emocje mogą przyjąć funkcje przystosowawcze lub konstruktywne działanie, a strach też może skłonić do konstruktywnego działania.

Bezradność, brak nadziei uruchamia negatywne mechanizmy: rezygnację, śmierć a doprowadza do tego przekonanie, że nie ma się wpływu na swoje środowisko. Wiedza, kompetencje i kontrola mają ogromne znaczenie dla przetrwania.

Formy zachowań prospołecznych (ideał to altruizm-jest to działanie na rzecz innych) -Dzielenie się -Współpraca -Pomaganie

Jak rozwijać altruizm? 1.Rozwijać zdolności poznawcze i emocjonalne poprzez EMPATIĘ-to centralne pojęcie altruizmu. Empatia to zdolność doświadczania emocji innej osoby 2.Rozwijać poznawcze i emocjonalne determinanty altruizmu: a - rozumowanie moralne (słabo wpływa na rozwój altruizmu) b - przyjmowanie perspektywy ma pozytywny wpływ na rozwój altruizmu:

Pozytywnie wpływa na altruizm Zdolność rozumienia sytuacji z punktu widzenia kogoś, innego człowieka, Przyjęcie fizycznie, racjonalnie innego punktu widzenia w niewielkim stopniu wpływa na altruizm Zdolność rozpoznawania cudzych poglądów z punktu widzenia drugiej osoby-koreluje z altruizmem Przyjmowanie perspektywy emocjonalnej bardzo dobrze koreluje z altruizmem.

Pozytywnie wpływa na altruizm Indukcja-wyjaśnianie jak niewłaściwe zachowanie wpływa na odczucia innych Werbalizacja empatycznych reakcji powoduje lepsze rozumienie procesów przebiegu empatii

Społeczne i rodzinne determinanty altruizmu Wzmacnianie-wyraźny wpływ nagrody i pochwały Życzliwe reakcje: uśmiech podziękowanie, danie czegoś miłego- wzmacniają altruizm niekorzystne-atrybucje- przypisywanie siebie jako przyczyny działania innych ludzi Niekorzystne- lenistwo, chciwość lub uzasadnianie że wydarzenia zaistniały poza kontrolą jednostki( tak bywa ale nie zawsze) to zabija altruizm Środki masowego przekazu mają wpływ modelujący na dzieci.

Granica między altruizmem a agresją jest granicą indywidualną i trudną do określenia. 1.Dlatego ucz przełamywania wzajemnej niechęci -wydobywaj od dzieci wiedzę o swoich emocjach i uczuciach -dowiedz się od dzieci o emocjach w związku z innymi osobami w sytuacji złości i agresji,( to przeważnie reakcje wtórne, najpierw jest zranienie, zazdrość)