systemy logistyczne 2 M.Stanisławski przenośniki systemy logistyczne 2 M.Stanisławski
Plan prezentacji Wstęp 2- 8 Przenośniki cięgnowe 9 – 49 Przenośniki bezcięgnowe 51 – 70 Przykłady zastosowań 71 – 74 Literatura 75 ms
Definicja Przenośniki są to środki transportu wewnętrznego o zasięgu ograniczonym i ruchu ciągłym, służące do przemieszczania w poziomie, pionie, a także pod kątem. nosiwa ( pojedyncze przedmioty, jednostki ładunkowe, materiały sypkie ) a w szczególnych przypadkach również ludzi. ms
klasyfikacja ms
Podstawowe parametry, które należy brać pod uwagę przy doborze : Rodzaj i cechy transportowanego materiału dla materiałów sypkich transportowanych luzem ważne są : - gęstość usypowa [ t/m3 ] - granulacja - kąt naturalnego usypu α° kąt pochylenia przenośnika nie może być większy od najmniejszej wartości kąta naturalnego usypu w ruchu - współczynnik tarcia wewnętrznego ( międzycząstkowego ) i zewnętrznego ( względem taśmy, ścian koryta ) - wilgotność, lepkość, ścieralność, wybuchowość ms
Dla materiałów pojedynczych lub jednostek ładunkowych - masę przedmiotu lub jednostki ładunkowej [ t ] - odległość między przedmiotami L ms
Wydajność teoretyczna przenośnika [ t/h , szt/h , m3/h ] jest to ilość przemieszczanego materiału w ciągu jednej godziny w warunkach idealnych, tzn. przy ciągłym i równomiernym załadunku przenośnika; zależy ona od przekroju poprzecznego strugi S materiału sypkiego albo objętości V jednostki ładunkowej oraz odległości między nimi L , a także prędkości przenoszenia v Trasa transportu – może przebiegać w poziomie, w pionie lub w kierunku pochyłym, może też być połączeniem tych kierunków ruchów ms
Budowa przenośników Przenośnik składa się z : zespołów konstrukcyjnych : konstrukcje wsporcze, ramy, obudowy zespoły napędowe zespoły transportujące zespoły kierujące i napinające układy załadunkowe i wyładunkowe inne – w zależności od rodzaju i konstrukcji przenośnika dodatkowego wyposażenia np. elektrycznego, sterującego, sygnalizacyjnego ms
Przenośniki cięgnowe Są to stałe lub przewoźne urządzenia, na których ładunki przemieszczane są za pomocą cięgna ( taśmy, łańcucha ) stanowiącego podstawowy organ roboczy ms
Przenośniki cięgnowe - taśmowe transportowany materiał spoczywa bezpośrednio na cięgnie – taśmie, między dwiema taśmami lub wewnątrz zamkniętej taśmy przeznaczone są do prac lekkich, a w szczególności do transportu materiałów sypkich i ładunków drobnicowych (kartony, skrzynki, worki itp.). Załadunek i rozładunek materiału może odbywać się w dowolnym miejscu przenośnika w zależności od potrzeb użytkownika. Ruch taśmy może być jedno lub dwukierunkowy. ms
taśmy mogą być wykonane z : • PCV, PCV z atestem spożywczym, • gumy, • kauczuku, • silikonu, • poliuretanu, • teflonu, • polipropylenu (taśmy modularne). metalowe ms
przenośniki taśmowe nieckowe do transportu materiałów sypkich (rys przenośniki taśmowe nieckowe do transportu materiałów sypkich (rys. A, B, E) przenośniki z taśmą płaską do transportu ładunków jednostkowych (rys. C, D ) ms
Przenośniki cięgnowe - taśmowe Rozróżniamy przenośniki : stałe , przenośne , przewoźne Standardowe dane techniczne dla stałego : długość:1÷20m szerokość:0,3 ÷ 3,0m wysokość:0,4 ÷ 2m dopuszczalne obciążenie: ~300 kg/m2 prędkość transportu stała i regulowana:0,05÷1,0 m/s ms
przewoźny ms
Możliwość transportu na znaczne odległości nawet kilkuset kilometrów, np. kopalnie węgla brunatnego , terminal portowy ms
Przenośnik taśmowy łukowy Z taśmą falowaną jako zabezpieczenie przed spadnięciem ładunku Przenośnik taśmowy łukowy ms
ms
stosowane do napędu taśmy elektrobębny stosowane do napędu taśmy Elektrobęben stożkowy do przenośników łukowych ms
sortowanie identyfikacja ms
Przenośniki teleskopowe przeznaczone do załadunku i rozładunku samochodów towarami jednostkowymi w postaci pudeł , worków itp. stosowane w magazynach dystrybucyjnych, terminalach spedycyjnych, które posiadają doki załadunkowe mogą być na kółkach co pozwala na dowolne ustawianie przenośnika ms
Rurowy przenośnik taśmowy Przenośnik Rurowy rozwiązuje problemy: - zanieczyszczania otoczenia przez transportowany materiał, również z biegu powrotnego; - ochrony materiału przed wpływem otoczenia; - trasa przenośnika może biec po łuku w płaszczyźnie poziomej (45 - 90 Deg) i pionowej dostosowując się do skomplikowanej konfiguracji terenu i struktury lokalizacyjnej zakładu. - jeden przenośnik zastępuje kilka tradycyjnych jednostek - unikamy przeładunkowych stacji pośrednich i ich kosztu. W przenośniku rurowym specjalnie skonstruowana taśma zabiera materiał spod kosza zasypowego i po zwinięciu jej w "rurę" transportuje do miejsca rozładunku, gdzie "rura" jest otwierana. Po rozładowaniu materiału i przejściu przez bęben taśma spowrotem jest zwijana. ms
Przenośniki z taśmą modułową służy do transportu technologicznego i magazynowego bez konieczności stosowania palet elementem nośnym jest taśma modularna z tworzywa o parametrach dostosowanych do różnego rodzaju transportowanych towarów oraz do wymaganych specjalnych warunków konstrukcja pozwala na optymalne wykorzystanie powierzchni, minimalne koszty eksploatacji i bezpieczną obsługa łatwy w utrzymaniu czystości Taśma modułowa ms
Przenośniki cięgnowe - łańcuchowe Ładunek przemieszczany jest za pomocą cięgna łańcuchowego na powierzchni nośnej jednego lub więcej łańcuchów taśmy Przenośniki łańcuchowe służą do transportu elementów o znacznych wymiarach i masie, a niewielkich wymiarach wzdłużnych powierzchni podparcia (np. transport palet wzdłuż krótszego boku. kartonów, skrzynek ) Zalety: możliwość transportu materiałów przy nachyleniu przenośnika • możliwość wykorzystania do poprzecznego wyprowadzania transportowanych przedmiotów z przenośnika wałkowego • prosta i zwarta konstrukcja • cicha praca • niezawodność • możliwość transportu palet o ciężarze do 2000 kg. ms
ms
Z łańcuchem gumowym Jako bufor ms
Transport palet za pomocą przenośnika łańcuchowego ms
Przenośniki cięgnowe - paskowy służą do transportu paczek, płyt, pojemników, kartonów, szyb oraz innych elementów charakteryzujących się dużymi gabarytami i stosunkową małą masą. transportowany element przemieszcza się na paskach zębatych lub paskach gładkich Jako stacja przeładunkowa dla rolkowego ms
transport produktów o różnych wymiarach przemysł motoryzacyjny, AGD Zastosowanie: transport produktów o różnych wymiarach przemysł motoryzacyjny, AGD pakowanie gotowych produktów ms
Przenośniki cięgnowe - członowe Ładunki przemieszczane są za pomocą cięgna, do którego przymocowane są człony ( płyty, koryta, półki, skrzynie ) stanowiące elementy niosące. Mogą transportować jednostki ładunkowe oraz materiały sypkie. Płytkowy z płytami metalowymi ms
Ruszt taśmowy ms
płytowe ms
korytowe ms
Przenośniki płytowe płaskie Przenośniki płytowe płaskie. Znajdują zastosowanie jako środek transportowy na liniach montażowych i przesyłowych. Poziom płyt nośnych zwykle jest zrównany z poziomem podłogi tworząc jeden lub dwa ruchome chodniki. Przenośnik płytowy na linii montażu samochodów osobowych
Łańcuchy płytkowe Dane techniczne Długość modułu [mm] L=1000-10000 Szerokość robocza [mm] B=500-1200 Wysokość robocza [mm] H=320-800 Nośność max. [kg/m] 1200 Prędkość [m/min] 12-20 Ilość nitek łańcucha 2, 3, ms
Łańcuchy płytkowe z tworzyw sztucznych Skrętno - prostobieżne Łańcuch standartowy Łańcuch nakładkowy Łańcuch metalowy ms
Przenośniki członowe pionowe wielopoziomowy transport produktów jednorodnych lub zróżnicowanych z możliwością za- i wyładunku na każdym poziomie - prędkość przenośnika: do 0,5 m/s - maksymalne obciążenie: 50 kg/szt - urządzenie bezobsługowe transport produktów o jednolitych wymiarach - załadunek na najniższym poziomie, jednokierunkowy wyładunek na dowolnym z wyższych poziomów - maksymalne obciążenie: 1,5 t - urządzenie bezobsługowe ms
Przenośniki cięgnowe - kubełkowe Przenośniki kubełkowe ( czerpakowe ) są zaliczane do przenośników cięgnowych pośrednich. Materiał sypki (np. zboże, mąka, miał węglowy, piasek ) jest transportowany w kubełkach przymocowanych do cięgna ( łańcuch, pas, taśma) tworzącego obwód zamknięty. Najczęściej spotyka się pionowy kierunek transportu, może też być stromo pochyły lub poziomy. ms
ms
Przenośnik kubełkowy do stłuczki szklanej wnętrze przenośnika ms
przenośnik kubełkowy kołyskowy Przenośnik liniowy Przenośnik kołyskowy łańcuch gumowy Przenośniki o kubełkach wahliwych są skonstruowane w taki sposób, aby kubełek mógł obracać się wokół własnej osi. Takie rozwiązanie pozwala wysypać produkt z kubełka w dowolnym miejscu przenośnika, co powoduje że przenośnik może zasilać w produkt wiele odbiorników ms
Przenośniki cięgnowe - zabierakowe Są to przenośniki cięgnowe pośrednie, cięgnem jest łańcuch (lina stalowa ). Do cięgna tworzącego zamknięty obwód są przymocowane zabieraki o różnej budowie. Rozróżnia się przenośniki: zgrzebłowe, zgarniakowe, talerzowe oraz zaczepowe podłogowe do transportu wiórów metalowych i drobnych cząstek; przeznaczone do materiałów ściernych, mokrych lub suchych. ms
ms
Zabierakowy rurowy ms
Zgrzebłowy podścianowy do transportu węgla ms
Przenośnik zgrzebłowy żużla 1. Wanna odżużlacza 2. Wał przedni 3. Wał tylny 4. Napęd 5. Taśma zgrzebłowa 6. Blachy ślizgowe lub wykładzina bazaltowa 7. Ślizgi wymienne lub rolka prowadząca 8. Komora pływakowa 9. Zawór spustowy Przenośnik zgrzebłowy żużla ms
Przenośniki zaczepowe podłogowe Budowane są jako : proste, okrężne jednoobwodowe, okrężne wieloobwodowe. Trasy okrężne mogą przebiegać w jednym lub kilku poziomach; trasy wieloobwodowe są wyposażone w rozjazdy, umożliwiające kierowanie wózków do poszczególnych obwodów i stanowisk pracy. Stosowane są w wydziałach produkcyjnych, liniach montażowych oraz w magazynach. ms
Przenośniki cięgnowe -podwieszone Przenośniki podwieszane są to przenośniki cięgnowe pośrednie. Ładunki są w nich przemieszczane za pomocą cięgna prowadzonego po torze podwieszonym, najczęściej przestrzennym, łańcuch tworzy obwód zamknięty. ms
Rozróżniamy przenośniki podwieszone : niosące ( jednotorowe ) – do łańcucha pociągowego są przymocowane podwieszone wózki nośne i łańcuchowe. Do wózków nośnych są przymocowane zawieszki, platformy, pojemniki ładunkowe lub uchwyty technologiczne. ms
ms
ciągnące ( dwutorowe ) – podwieszone wózki łańcuchowe poruszają się po torze górnym, natomiast wózki nośne z ładunkiem po torze dolnym. Możliwe jest zaprogramowane automatyczne wyczepianie się wózków, zatrzymywanie i ponowne uruchamianie wózków lub kierowanie ich za pomocą rozjazdów i wybieraków adresowych do określonych stanowisk lub linii magazynowych i technologicznych ms
Do 150 kg i 80 m/min ms
Ciekawe ulice - slalom ms
Przenośniki bezcięgnowe Przemieszczają ładunki za pomocą innego organu roboczego niż cięgno, takiego jak np. bieżnia toczna wałkowa, wał śrubowy ms
ms
Przenośniki bezcięgnowe - grawitacyjne W przenośnikach grawitacyjnych wykorzystuje się siłę ciężkości nosiwa. Transport odbywa się z poziomu wyższego na niższy. Mogą być wykonane jako : - ślizgowe a, b, c, d - wałkowe e, f - krążkowe g Trasy transportu mogą być - proste, - okrężne z odcinkami zatoczonymi łukiem lub śrubowo. ms
w sortowni - ślizgowe grawitacyjny wałkowy wałkowy spiralny ms
Przenośniki bezcięgnowe - impulsowe Przenośniki impulsowe mogą być wykonane jako : - wałkowe - rolkowe - kulkowe Różnią się one od odpowiednich przenośników grawitacyjnych tylko tym, że są poziome, a przemieszczenie ładunków następuje najczęściej na skutek zewnętrznych wymuszeń przekazywanych na ładunek ręcznie lub na skutek działania siły bezwładności wcześniej rozpędzonego ładunku. Zaletą przenośników bezcięgnowych jest : - prosta budowa - niski koszt - uporządkowanie przepływu ładunków ms
Grawitacyjny rolkowy rozciągany wałkowy krążkowy ms
przenośnik krążkowy do zmiany kierunku transportu pod kątem prostym Grawitacyjne krążkowe ms
Kulkowy stosowany jest do zmiany kierunku transportu w miejscach krzyżowania się tras. ms
Stoper – zakończenie przenośnika Brama przejściowa w przenośniku Stoper – zakończenie przenośnika ms
Przenośniki bezcięgnowe – wałkowe napędzane Są to urządzenia przemieszczające w sposób ciągły ładunki jednostkowe pod działaniem siły tarcia między częścią denną ( wsporczą ) ładunku a powierzchnią wałków z napędem indywidualnym lub grupowym Ich zaletą jest : + nieograniczona długość drogi transportu + możliwość transportu przy lekkim wzniosie jak i upadzie + wytrzymalsza i sztywniejsza konstrukcja Wady - bardziej skomplikowana konstrukcja - wyższa cena ms
- indywidualny, z użyciem tzw. elektrowałków - grupowy z użyciem : Napęd wałków może być : - indywidualny, z użyciem tzw. elektrowałków - grupowy z użyciem : 1. cięgien łańcuchowych napędzających wszystkie wałki, co drugi lub co trzeci 2. cięgien paskowych lub sznurowych 3. cięgien taśmowych 3. 2. 1. ms
Napęd za pomocą motoreduktora (silnik elektryczny + przekładnia mechaniczna )przekazywany na wałki za pomocą jednej z przekładni pokazanych na poprzednim slajdzie ms
Panel sterowania przenośnika wałkowego napędzanego ms
Przenośniki śrubowe ( ślimakowe ) Przenośniki te służą do transportu materiałów sypkich. Transport materiału, zwykle przebiegający w zamkniętej obudowie w postaci rury, odbywa się za pomocą obracającego się wału, z częścią roboczą w postaci śruby o różnych kształtach. Od kierunku obrotów oraz kierunku linii śrubowej wału zależy kierunek transportu materiału w rurze. ms
p.ś rurowy pś korytowy ms
ms
Przenośniki wstrząsowe Stosowane są do transportu materiałów sypkich np. ruda, węgiel Dzielimy je na : - wstrząsane, w których materiał ślizga się w korycie lub rurze nie odrywając się od dna - wibracyjne, w których cząstki materiału wykonują niewielkie ruchy skokowe, połączone z odrywaniem się ich od dna Drgania koryta lub rury wywołane są napędem elektromechanicznym, mimośrodowym, elektromagnetycznym, hydraulicznym lub pneumatycznym Dane dla przenośników wstrząsanych długość tras transportowych do 50m (czasem 100 m ), długość członów L=0,5 – 4 m; średnica rur 0,1 – 0,5m, szerokość koryt do 1,25m; wydajność do 400 m3/h ms
wibracyjny korytowy wibracyjny rurowy wstrząsany ms
ms
Przenośniki z medium pośredniczącym Przemieszczają ładunki za pomocą medium pośredniczącego np. gazu ( powietrze ) lub cieczy – np. transport zboża itp Dane techniczne: wydajność: do 27 t/h max. odległość transportowania:50 m średnica rurociągu tłoczącego:160 mm ms
Przykłady zastosowania ms
ms
ms
ms
Transport platformowy - skillet na linii montażu samochodów dostawczych ms
literatura Logistyczne systemy transportu bliskiego i magazynowania tom I Z. Korzeń ILiM 1998 Poznań Transport w przedsiębiorstwie. Maszyny i urządzenia. K. Pawlicki WSiP 1996 Matulewski M. : Systemy logistyczne. Podręcznik do kształcenia w zawodzie technik logistyk. Biblioteka logistyka. Poznań 2007 internet ms
dziękuję za uwagę ms