Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Badania atmosferyczne w programie GLOBE Krajowy Koordynator Programu,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zimowe utrzymanie dróg krajowych Dolnego Śląska
Advertisements

Zanieczyszczenia powietrza.
Zmiany klimatyczne i ich skutki
Powstawanie i rodzaje chmur.
Sytuacja synoptyczna: Rejon na skraju wyżu z centrum nad Ukrainą i niżu z ośrodkiem nad Morzem Norweskim. Zachmurzenie: Rano bezchmurnie, później.
Dlaczego w ramach GLOBE bada się pH?
Fizyczne Podstawy Teledetekcji Wykład 12
Fizyka Klimatu Ziemi Wykład monograficzny 6 Aerozole i chmury
Zmiany klimatu Ziemi w skali lokalnej i globalnej.
Wybierz pytanie
Monitoring powietrza atmosferycznego
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Atlas chmur Ogólne pojęcia Powstawanie chmur Klasyfikacja chmur
Pogoda – wierny towarzysz podróży? Koło 80 dni dookoła świata PSSP, Basia Dmochowska, 04/11/2011 Zdjęcia oraz informacje do prezentacji zostały częściowo.
POWSTAWANIE I ZRÓŻNICOWANIE OPADÓW ATMOSFERYCZNYCH NA ZIEMI.
Meteorologia doświadczalna Wykład 4 Pomiary ciśnienia atmosferycznego
Od równowagi radiacyjnej do zmian klimatu.
Wykład 8 Obserwacje rodzajów chmur oraz stopnia zachmurzenia
Analiza zasobów energii promieniowania słonecznego na terenie Podkarpacia. dr Krzysztof Markowicz, dr Mariusz Szewczyk.
Instytut Geofizyki, Wydział Fizyki Uniwersytet Warszawski
Analiza promieniowania słonecznego dochodzącego do powierzchni ziemi w rejonie Podkarpacia. dr Krzysztof Markowicz Instytut Geofizyki, Uniwersytet Warszawski.
Dlaczego pada śnieg? Małgorzata Konieczna Śnieg Śnieg - opad atmosferyczny w postaci kryształków lodu o kształtach głównie sześcioramiennych gwiazdek,
„Uczeń z klasą” – Badam świat
Michał Milżyński i Mikołaj Stankiewicz
Projekt stacji meteorologicznej Część 1 - Opracowanie mikrokomputerowej stacji meteorologicznej, Sebastian Maury Część 2 - Opracowanie aplikacji dla potrzeb.
Opady, osady, chmury. M. Klimaszewska.
KLIMAT TATR Meteorologia Nauka zajmująca się badaniem zjawisk fizycznych i procesów zachodzących w atmosferze, szczególnie w jej niższej warstwie – troposferze.
KLIMAT POLSKI.
Pogoda w Bytomiu r. Obserwacje i zapis danych: Daria Kula
Opady i osady atmosferyczne..
Stacja Hydrologiczno Meteorologiczna w Mikołajkach 28 listopad 2009
Pogoda w Mławie r.. Skąd wieje wiatr ? Tego dnia wiał wiatr południowy.
Pytanie kluczowe: Dlaczego pogoda jest zawsze? ? ?
PROJEKT POGODA JEST ZAWSZE
1.
CHMURY.
Odczarujmy mity II: Kto naprawdę zmienia ziemski klimat
Agata Strzałkowska, Przemysław Makuch
OBIEG WODY W PRZYRODZIE
Obieg wody w przyrodzie
Chmury Zbiór drobnych kropelek wody lub kryształków lodu, unoszących się na pewnej wysokości nad powierzchnią ziemi. Są one produktem kondensacji pary.
Badania klimatu w Gminie Wieliszew na podstawie Programu GLOBE
DZIEŃ ZIEMI Z KLIMATEM.
3. Parametry powietrza – ciśnienie.
Chmury.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Chmury i ich rodzaje Opracowała: Dorota Mysza.
„Bez zaskoczenia czyli jak prognozować pogodę”
RODZAJE CHMUR.
Obserwacje oraz modelowanie natężenia promieniowania słonecznego dochodzącego do powierzchni ziemi. dr Krzysztof Markowicz Instytut Geofizyki, Uniwersytet.
Meteorologia doświadczalna Wykład 1
Warsztaty początkowe dla nauczycieli, października 2012 Badania hydrologiczne Jarosław J. Napiórkowski Instytut Geofizyki PAN
GLOBE dr Krzysztof Markowicz Koordynator badań atmosferycznych w Polsce.
ANGELINA GIŻA. Każdy zachwyca się kolorami towarzyszącymi wschodom i zachodom słońca; każdy widział, choć raz w życiu, tęczę. Czy zastanawiałeś się, dlaczego.
Kilka zdań na temat atmosfery Atmosfera to gazowa powłoka Ziemi. Stałymi składnikami powietrza atmosferycznego są: azot, tlen,(99%) oraz argon, neon,
Projekt współfinansowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kuba Hajdel kl. I „e” METEOROLOG I JEGO PRACA. Meteorolog Osoba, która zajmuje się zbieraniem danych pogodowych i przygotowaniem informacji o nadchodzącej.
Meteorologia.
Składniki pogody.
Szkolna Stacja Meteorologiczna. Główne zagadnienia projektu: - poszerzenie wiedzy nt działalności IMiGW, - anomalia klimatyczne Polski, - rekordy klimatyczne.
Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Badania atmosferyczne w programie GLOBE Krajowy Koordynator Programu,
Centrum UNEP/GRID-Warszawa, Krajowy Koordynator Programu GLOBE XI Ogólnopolska Konferencja Nauczycieli Programu GLOBE „Badaj klimat z Programem GLOBE”
Metody teledetekcyjne w badaniach atmosfery Wykład 9
PROJEKT EDUKACYJNY KLAS II
POGODA I JEJ SKŁADNIKI.
Pogoda w Mławie r..
E-learning GEOGRAFIA Opracowanie: Arkadiusz Dera
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Metody teledetekcyjne w badaniach atmosfery
Fizyczne Podstawy Teledetekcji Wykład 9
Zapis prezentacji:

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Badania atmosferyczne w programie GLOBE Krajowy Koordynator Programu, Centrum Informacji o Środowisku UNEP/GRID-Warszawa Krzysztof Markowicz Instytut Geofizyki Uniwersytet Warszawski

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e 7/11/2016 Atmosfera

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Dlaczego badamy atmosferę w programie GLOBE? potrzeba unowocześnienia oferty programowej z zakresu meteorologii i klimatologii zainteresowanie społeczne pogodą jej zmiennością coraz większe zmiany klimatyczne i anomalie pogodowe wpływające na życie milionów ludzi na Ziemi potrzeba zagęszczenie sieci obserwacyjnych walidacja danych satelitarnych

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Zawirowania pogodowe w czasie zimy 2012/2013 r.

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Średnie odchylenie temperatury marca od normy w Polsce – 11-letnia średnia ruchoma + poszczególne miesiące

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e 7/11/2016 Globalne ocieplenie

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Zmiany klimatu Ziemi - Raport Międzyrządowego Panelu do spraw zmian klimatu, maj 2007 Stwierdzono, z prawdopodobieństwem 90%, że obserwowane zmiany klimatu są skutkiem działalności człowieka!

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e 7/11/2016

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e 7/11/2016

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Lacis et al., 2010

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Porównanie efektów cieplarnianych na różnych planetach Lacis et al., 2010

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Zmiany klimatu w Polsce

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Pomiary atmosferyczne w GLOBE 1) Temperatura powietrza Temperatura max i min 2) Obserwacje stopnia zachmurzenia i rodzajów chmur 3) Wilgotność powietrza 4) Ciśnienie atmosferyczne 5) Opady Wysokość opadu PH opadu 6 ) Pokrywa śnieżna Całkowita pokrywa śnieżna Śnieg nowy Ekwiwalenty wodne śniegu

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Określenie miejsca dla obserwacji atmosferycznych Możliwie najbardziej otwarty obszar blisko szkoły Dogodny do obserwacji chmur na niebie (możliwe szeroko widoczny horyzont) Odległość od przeszkód terenowych powinna być większa niż 4-krotna ich wysokość Kiedy wykonujemy pomiary atmosferyczne? Większość pomiarów wykonujemy w czasie południa lokalnego około godziny 12:30 czasu letniego oraz 11:30 czasu zimowego Pomiary raportowane są w czasie uniwersalnym UTC (-2h latem, -1h zima w stosunku do czasu urzędowego)

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e 7/11/2016

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e 7/11/2016 Usytuowanie klatki meteorologicznej: drzwiczki do klatki powinny otwierać się w kierunku północnym Termometry w klatce powinny znajdować się na wysokości oczu uczniów (1.5m)

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Klatka meteorologiczna i deszczomierz

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Klatka meteorologiczna

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e 7/11/2016

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e 7/11/2016

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Pomiary temperatury powietrza Co mierzy termometr? Temperaturę własną!!! Temperatura aktualna Temperatura maksymalna Temperatura minimalna Ustawienie termometru do pomiaru przy pomocy magnesu (codziennie podczas pomiarów w południe)

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Kalibracja termometru

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Termometr cyfrowy

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Chmury Chmury są to zawiesiny mikroskopijnych cząstek cieczy (głównie wody) lub ciał stałych (lodu) w atmosferze. Powstają w wyniku kondensacji pary wodnej. Są one wizualnym efektem procesów zachodzących w atmosferze Podział mikrofizyczny chmur 1)Chmury lodowe 2)Chmury wodne 3)Chmury mieszane

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Cirrus (Ci) - pierzaste 7km - 13kmCirrus Chmury wysokie 6000m m Cirrocumulus (Cc) –Cirrocumulus pierzasto-kłębiaste 6km - 13km CirrostratusCirrostratus (Cs) – pierzasto-warstwowe 7km - 13km

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Chmury średnie 2500m m AltocumulusAltocumulus (Ac) – średnie kłębiaste 2,5km - 6km AltostratusAltostratus (As) – średnie warstwowe 2,5km - 5km

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e NimbostratusNimbostratus (Ns) - deszczowo- warstwowa 100m - 8km Chmury niskie 0m m StratocumulusStratocumulus (Sc) – warstwowo-kłębiaste niskie 200m - 3km StratusStratus (St) - warstwowe niskie 50m - 2km

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Chmury o budowie pionowej CumulusCumulus (Cu) - kłębiaste 600m - 12kmCumulonimbusCumulonimbus (Cb) – kłębiasto-deszczowa 300m - 6,5km

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Smugi kondensacyjne : niewielkie sztuczne powstające chmury kłębiasto-pierzaste, tworzące się za samolotem lecącym na wysokości 7-12 km, wskutek kondensacji pary wodnej zawartej spalinach samolotowychkondensacji pary wodnej Dlaczego badamy smugi kondensacyjne? Ze względu na fakt, że ich obecność prowadzi do ocieplania klimatu Ziemi.

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Obserwacje stopnia zachmurzenia Pokrycie nieboskłonu chmurami Gra symulacyjna stopnia zachmurzenia przy użyciu niebieskiej i białej karki papieru.

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Zachmurzenie 0% 90% Niebo niewidoczne Zamieć śnieg deszcz mgła Sól morska pył wulkaniczny pożary kurz piasek aerozol

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Kamera nieba

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Opady -Wysokość opadu -PH opadu Pokrywa śnieżna -Całkowita pokrywa śnieżna -Śnieg nowy -Ekwiwalenty wodne śniegu

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e PH opadu pomiary PH-metrem lub przy użyciu papierku lakmusowego

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e 7/11/2016

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Wilgotność powietrza Wilgotność względna – określa stopień nasycenia powietrza para wodna. Mówimy ze powietrze jest nasycone parą wodną gdy wilgotność względna wynosi 100%. Wilgotność bezwzględna – określa zawartość pary wodnej w powietrzu. Temperatura punktu rosy – temperatura przy której powietrze nasyca się para wodna a ta zaczyna kondensować.

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Pomiary wilgotność względnej powietrza Psychrometr- zbudowany z termometru suchego oraz zwilżonego Higrometr cyfrowy

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Wyznaczenie wilgotności na podstawie pomiarów psychrometrem 1.Korzystanie z specjalnej skali na psychrometrze. 2.Tablice psychrometryczne 3.Korzystanie z programu komputerowego

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e 7/11/2016

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Ciśnienie powietrza Zdefiniowane poprzez sile nacisku jednostkowego słupa powietrza. W układzie Si jednostka ciśnienia jest Pa. W meteorologii najczęściej używa się jednostek: hPa, mbr, mmHG. 1mmHG=3/4 hPa Ciśnienie powietrza jest dobrym wskaźnikiem zmian zachodzących w atmosferze

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e 7/11/2016

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Przykładowy 10-cio dniowy przebieg ciśnienia

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Pomiary ciśnienia przy użyciu aneroidu przyrząd instalujemy w klasie! Kalibracja barometru Ciśnienie lokalne- prawdziwe ciśnienie mierzone przez barometr (barometr rtęciowy) Ciśnienie zredukowane do poziomu morza- ciśnienie jakie panowałoby na danej stacji gdyby znajdowała się ona na poziomie morza. ciśnienie lokalne= ciśnienie zredukowane- (wysokość /C) C=0.0298*(273+temperatura)

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e 7/11/2016 Programy komputerowe protokół nazwa programu opis programu i dodatkowe pliki ciśnienieslp.exe Program do obliczania ciśnienia lokalnego na podstawie ciśnienia zredukowanego do poziomu morza wilgotnośćwilg.exe Program od obliczania wilgotności powietrza na podstawie pomiarów psychrometrem. Wymaga pliku z danymi: cis_pary.dat cis_pary.dat pomocniczysunpos.exeProgram do obliczania położenia Słońca pomocniczysunset.exe Program do obliczania wschodu, zachodu Słońca oraz południa lokalnego aerozolcalib.exe Program do kalibracji sun fotometru, wymaga pliku calib.dat, Opis do programu w Readme.txt calib.dat,Readme.txt aerozolAOT.exe Program do obliczania grubości optycznej aerozolu po wykalibrowaniu przyrządu. Wymaga pliku lang.dat ale UWAGA ten plik jest generowany w czasie kalibracji i dla każdego przyrządu jest inny. Zamieszczony tutaj jest lang.dat jest plikiem przykładowy!!.lang.dat

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Nowe techniki pomiarowe Automatyczne stacje meteorologiczne z rejestracją warunków atmosferycznych co 1-15 minut wyposażone w: elektroniczny termometr powietrza i gruntu. elektroniczny higrometr, wiatromierz, deszczomierz itd. Automatyczne stacje pogody: AWS DAVIS $ RainWise $ WeatherHawk 2tyś $

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Kompaktowa stacja WXT520- Vaisala Dokładność pomiaru na poziomie badań naukowych Czujniki: temperatury, ciśnienia, wilgotności, opadu i prędkości i kierunku wiatru Cena 1950 euro +VAT W USA 2300 $

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e WMT52 Cena ok. 1000$ Pomiar wiatru Stacje meteo:

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e 7/11/2016 Cyfrowy termometr

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e

Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Kalibracja automatycznej stacji pogody