Dzień Ochrony Praw Dziecka, zwany również Dniem Konwencji o Prawach Dziecka, obchodzony jest 20 listopada - w rocznicę uchwalenia Deklaracji Praw Dziecka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Advertisements

60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
1 O ZWIERZĄTKACH….. powa ż nie i na wesoło O ZWIERZĄTKACH….. powa ż nie i na wesoło „ Jest jeden aspekt, pod którym zwierz ę ta przewy ż szaj ą cz ł owieka-
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Jak sobie z nim radzić ?.
Prawa kobiet w XXI wieku
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Pojęcia związane z antydyskryminacją
Zapobieganie doświadczeniu dyskryminacji w szkole Agnieszka Zawadzka pełnomocniczka wojewody mazowieckiego ds. równego traktowania oraz mniejszości narodowych.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Sześciolatek idzie do szkoły
„WOLNOŚĆ-KOCHAM I ROZUMIEM”
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
O ochronie danych osobowych.
„Po czym Bóg im błogosławił, mówiąc do nich: «Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię i uczynili ją sobie poddaną” Księga.
Koncepcja „generacji” praw człowieka
PRAWA CZŁOWIEKA WSTĘP DO NAUKI O PAŃSTWIE I POLITYCE ĆW. 1.
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
PRAWA DZIECKA.
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
Moje szczęście.
Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka 20 listopada 2017
Rzecznik Praw Dziecka.
Rekrutacja do przedszkoli w Gminie Strzyżów
25 – lecie uchwalenia Konwencji Praw Dziecka
Podstawy prawa cywilnego
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
SWOBODA UMÓW.
20 Listopad 2016 Dzień Praw Dziecka
A ty dla kogo żyjesz? Dla kogo są Twoje kroki i zmagania każdego dnia?
Prawa Dziecka Wykonały: Sylwia Łaguniak, Lidia Kukieła, Beata Florczak.
Jak korzystać z usługi Video s i Raportu Kontaktów
Obowiązki obywatelskie i obywatelskie nieposłuszeństwo
Pamiętajcie! Każdy z nas powinien znać swoje prawa!
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
POTRZEBUJĘ ROZWOJU ŻYCIA DUCHOWEGO.
RÓWNOŚĆ I BRAK DYSKRYMINACJI
„Wartości i normy w wychowaniu i profilaktyce”
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
BEZPIECZNY INTERNET Nigdy nie podawaj w Internecie swojego prawdziwego imienia i nazwiska. Posługuj się nickiem, czyli pseudonimem, internetową ksywką.
Zapis prezentacji:

Dzień Ochrony Praw Dziecka, zwany również Dniem Konwencji o Prawach Dziecka, obchodzony jest 20 listopada - w rocznicę uchwalenia Deklaracji Praw Dziecka w 1959 r. oraz Konwencji o Prawach Dziecka w 1989 r. kliknij

DZIECI I ICH PRAWADZIECI I ICH PRAWA Prawa Dziecka są dla wszystkich dzieci bez wyjątku i jakiejkolwiek dyskryminacji. Niezależnie od koloru sk ó ry, płci, języka, jakim się posługuje, urodzenia oraz religii. Zostały one utworzone, aby każde Dziecko mogło mieć szczęśliwe dzieciństwo dla własnego dobra i dla dobra społeczeństwa. Prawa i swobody tam określone zachęcają rodzic ó w, organizacje prywatne, władze lokalne i rządy krajowe do rozpoznania tych praw i walki o ich wdrażanie zgodnie z następującymi zasadami:

PRAWO DO ŻYCIA I ROZWOJU Jest najbardziej podstawowym prawem każdego człowieka. Nikt nikogo nie może życia pozbawić. Państwo musi zadbać o to, żeby dzieci czuły się bezpiecznie. Państwo ma także obowiązek zapewnić jak najlepszy rozw ó j dzieci. Prawo do rozwoju nie oznacza jedynie rozwoju fizycznego ale też psychiczny i intelektualny. Państwo musi zadbać o odpowiednią ilość szk ó ł i zagwarantować możliwość zdobycia wykształcenia każdemu.

PRAWO DO WYCHOWANIA W RODZINIE W RODZINIE Dziecka nie wolno rodzicom zabrać. W Polsce tylko sąd może zadecydować o odebraniu dziecka rodzicom - dzieje się tak w wyjątkowych sytuacjach, kiedy rodzice nie chcą lub nie mogą opiekować się dzieckiem (źle je traktują, nie interesują się jego potrzebami, nie leczą, gdy jest chore, głodzą).

PRAWO DO NAZWISKA I POCHODZENIA I POCHODZENIA Każdy ma prawo do nazwiska i obywatelstwa. Dziecko po urodzeniu musi być zarejestrowane w Urzędzie Stanu Cywilnego. Nazwisko, imię, obywatelstwo oraz pochodzenie są elementami tożsamości człowieka, kt ó ra jest chroniona przez prawo.

PRAWO DO SWOBODY MYŚLI, SUMIENIA I WYZNANIA Dziecko ma pełne prawo wyboru co chce myśleć i w kogo chce wierzyć. Ma prawo do szacunku dla swego światopoglądu - nikogo z powodu jego sposobu myślenia czy wyznawanej religii nie wolno prześladować, poniżać ani wyśmiewać jego pogląd ó w lub obrzęd ó w.

PRAWO DO PRYWATNOŚCI Prywatne jest wszystko to, co jest osobiste, zar ó wno rzeczy, mieszkanie, jak r ó wnież sprawy prywatne i rodzinne. Prawo do prywatności oznacza, że nikomu nie wolno bez szczeg ó lnie uzasadnionych powod ó w ( precyzyjnie przewidzianych w przepisach prawnych) wkraczać w nasze życie i sprawy osobiste.

Dziecko posiada prawo do otrzymywania edukacji, kt ó ra będzie wolna i obowiązkowa. Prawo do nauki oznacza, że każdy powinien mieć możliwość uczenia się tak długo jak chce i pozwalają mu na to jego zdolności i zainteresowania. Państwo ma także obowiązek zadbać o dostęp każdego dziecka do informacji, czyli wiedzy r ó żnych ludzi, r ó żnie myślących, wiedzy o odkryciach naukowych i zjawiskach - co wpływa na kształtowanie pogląd ó w i postaw PRAWO DO NAUKI

PRAWO DO ŻYCIAPRAWO DO ŻYCIABEZPRZEMOCY Znęcanie się nad dziećmi jest karane. Prawo zezwala na łagodne karcenie jedynie przez rodzic ó w. Nie wolno też znęcać się psychicznie, to znaczy systematycznie dokuczać dziecku, poniżać je, wyśmiewać lub obrażać. Karana jest również przemoc seksualna.

ZASADA POSZANOWANIA GODNOŚCIZASADA POSZANOWANIA GODNOŚCI Nie można m ó wić o prawie do godności, gdyż godność po prostu mamy i nikt nie może nam jej dać lub odebrać. Każdy człowiek ma wrodzone poczucie dumy, honoru osobistego - nikt nie lubi być źle traktowany, poniżany, wyśmiewany czy w jakikolwiek spos ó b obrażany. Dziecko ma prawo do ochrony przed poniżającym i okrutnym traktowaniem, kt ó re narusza jego poczucie godności.

ZASADA R Ó WNOŚCI ZASADA R Ó WNOŚCI Dzieci nie rodzą się lepsze lub gorsze, jako ludzie są r ó wni - co nie znaczy jednakowi. Kiedy mowa jest o r ó wnym traktowaniu przez prawo to chodzi o jednakowe prawa dla ludzi niezależnie od tego, czy są bogaci czy biedni, czarni czy biali, niezależnie od płci. Prawo do r ó wnego traktowania (przez prawo) nie oznacza, że wszyscy muszą mieć takie same uprawnienia. Są sytuacje, gdy niekt ó rym dzieciom przysługują prawa specjalne, np. dzieciom niepełnosprawnym. Uprawnienia te służą wyr ó wnywaniu szans dla tych, kt ó rym z r ó żnych względ ó w trudniej jest żyć. Świadomość własnych praw, możliwości i ograniczeń oraz norm regulujących zachowania ma bardzo duże znaczenie dla społecznego rozwoju dziecka. Nie będzie rzeczą naganną, jeżeli dzieci nauczą się wymagać od dorosłych respektowania swoich praw, praw przysługujących każdemu człowiekowi, nawet temu małemu.

PRAWO DO OPIEKI MEDYCZNEJPRAWO DO OPIEKI MEDYCZNEJ Dziecko ma prawo do pomocy odpoczynku, rekreacji, odpowiednich usług medycznych oraz podstawowej opieki zdrowotnej. Dotyczy to też zapewnieniu matkom właściwej opieki zdrowotnej w okresie przed i po urodzeniu dziecka.

oprac. bibliotelamsp6