ZAIMKI Co to są zaimki? Jakie są ich rodzaje? Jak ich używać? Sprawdź się! – czyli zadania sprawdzające wiedzę Podsumowanie Przygotowała Aleksandra Cawrycz z klasy VIc - podstawowe informacje
Co to są zaimki? Jest to część mowy zastępująca: rzeczownik, przymiotnik, przysłówek lub liczebnik w zdaniu (np. ona, jego, tam, tyle). Jego główną funkcją jest unikanie powtórzeń w tekstach. Dzięki temu nie będziemy powtarzać ciągle wybranych sformułowań (np. w Chojnowie) zastępując je zaimkami.
Jakie są ich rodzaje? Zaimki rzeczowne – zastępują w zdaniu rzeczownik (kto? co?), odmieniają się tak samo. Zaimki przymiotne – zastępują w przymiotnik (jaki? jaka? jakie? czyj? czyja? czyje?), odmieniają się identycznie. Zaimki przysłowne – zastępują w zdaniu przysłówek (jak? gdzie? kiedy?). Nie odmieniają się. Zaimki liczebne – zastępują liczebnik (ile? który z kolei?). Tak samo się odmieniają.
Jak ich używać? Zaimki dłuższe wprowadzamy na początku zdania, np.: JEGO nie było w domu. MNIE się to bardzo podoba. Zaimki krótsze wprowadzamy w środku zdania, np.: Nie było GO w domu. Bardzo MI się to podoba.
Sprawdź się! 1. Przeczytaj poniższe zdania wstawiając dłuższe lub krótsze formy zaimków w odpowiednich formach gramatycznych: a) (Ona) teraz nie ma w domu, ale przyjdę do (ona) jutro. b) Chciałbym przeprowadzić z (oni) wywiad, ale nie mam jak (oni) o tym powiedzieć, ponieważ nie znam języka migowego. c) Przyjrzyj się (oni) dobrze, ponieważ będziesz musiał (oni) narysować. 2. Który z tych zaimków jest zaimkiem przysłownym? a) kto b) tyle c) wtedy d) jego
3. W których zestawach zdań wszystkie formy zaimków są użyte poprawnie? Pomogę jej. Podaj mnie jabłko. Poznałem ją. Przywitajmy nich. Ona poszła do niego. Zapukaj do niej. Widzę go. Zazdroszczę jej. Zapytałem go. Dał mnie do zrozumienia. Obraził się na nią. Pochwalił jego. 4. Wpisz w odpowiedniej formie podany w nawiasie zaimek. Jutro oddam (ty) …. wszystkie wypożyczone przeze mnie kasety Zupełnie (ja) …. nie zależy na opinii Agaty. Marku, czy możesz pożyczyć (oni) …. tę starą mapę?
5. Uzupełnij zdania dodając do podanych zaimków ich krótsze lub dłuższe formy. Podobało się (mi/mnie) u babci na imieninach. (Go/Jego) zapewne nie będzie dziś w domu. Daj (jemu/mu) wreszcie ten obiad. Tego nie powinieneś przygotować nawet dla (ich/nich). 6. Przekształć podane zdania tak, aby uniknąć powtórzeń. Idę do Ali. U Ali zawsze jest wesoło. Dlaczego kupiłeś dwadzieścia pączków? Po co nam aż dwadzieścia? Poczekaj na mnie w holu. Zawsze zbieramy się w holu. Pożyczysz mi biały szal? Biały szal, który miałaś wczoraj.
Podsumowanie Myślę, że teraz już co nieco wiecie o zaimkach. Mam nadzieję, że ta wiedza przyda wam się w przyszłości i gdy będziecie o nich mówić w klasie VI. Dzięki temu być może polonistka nie będzie wam musiała wszystkiego szczegółowo tłumaczyć. Źródła zadań i poszczególnych informacji: http://www.profesor.pl/publikacja,11209,Sprawdziany-i-testy,Test-sprawdzajacy-opanowanie-wiadomosci-o-zaimkach http://aleklasa.pl/gramatyka-testy-na-egzaminie/fleksja/1387-zaimek-test http://www.bryk.pl/wypracowania/jezyk_polski/gramatyka/1001680-zaimek.html podręcznik do języka polskiego: „Teraz polski!”