Rozwiązywanie zadań tekstowych przy pomocy układów równań. Opracowanie: Beata Szabat.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Ekonometria WYKŁAD 10 Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Literowe oznaczenia dla wielkości niewiadomych stosował już starożytny myśliciel Diofantos. Za ojca współczesnej algebry uważany jest matematyk francuski.
PRAWO HANDLOWE Mateusz Kabut Katedra Prawnych Problemów Administracji i Zarządzania.
© Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż. Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Metody optymalizacji - Energetyka 2015/2016 Metody programowania liniowego.
© Matematyczne modelowanie procesów biotechnologicznych - laboratorium, Studium Magisterskie Wydział Chemiczny Politechniki Wrocławskiej, Kierunek Biotechnologia,
Wyrażenia Algebraiczne Bibliografia Znak 1Znak 2 Znak 3 Znak 4 Znak 5 Znak 6 Znak 7 Znak 8 Znak 9 Znak 10 Znak 11.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
KAPITALIZACJA 1. Określenie procentu Procent jest to setna część z całości. 1 % = 0,01 z całości Aby zamienić liczbę na procent należy tą liczbę pomnożyć.
Badanie potrzeb nauczycieli Monika Czajkowska Marcin Karpiński Warszawa, 30 września 2015 r.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań, nierówności i układów równań Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Kwantowy opis atomu wodoru Łukasz Palej Wydział Górnictwa i Geoinżynierii Kierunek Górnictwo i Geologia Kraków, r
Badania elastooptyczne Politechnika Rzeszowska Katedra Samolotów i Silników Lotniczych Ćwiczenia Laboratoryjne z Wytrzymałości Materiałów Temat ćwiczenia:
Analiza wariancji (ANOVA) Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium Analiz Ekonomicznych Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
MOŻLIWOŚCI EKSPERYMENTALNO- TEORETYCZNEGO MODELOWANIA PROCESU SPALANIA ODPADÓW W WARSTWIE RUCHOMEJ ORAZ OPTYMALIZACJI PRACY SPALARNI ODPADÓW Realizowane.
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
metrcentymetrmilimetrcalmilakilometrdecymetrjardkrokpiędźłokiećstopakabelwiorstasążeń.
Rozwiązywanie równań I-go stopnia z jedną niewiadomą
Zastosowanie równań z jedną niewiadomą Aby sprawnie i szybko rozwiązać zadanie z treścią należy je dokładnie przeanalizować pod kątem tego co jest dane.
ENERGIA to podstawowa wielkość fizyczna, opisująca zdolność danego ciała do wykonania jakiejś pracy, ruchu.fizyczna Energię w równaniach fizycznych zapisuje.
Analiza tendencji centralnej „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Funkcja liniowa Przygotował: Kajetan Leszczyński Niepubliczne Gimnazjum Przy Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym Księży Orionistów W Warszawie Ul. Barska.
Dodawania i odejmowanie sum algebraicznych. Mnożenie sumy algebraicznej przez jednomian. Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
Zależności wprost proporcjonalne Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Pakiety numeryczne Równania różniczkowe Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
KLASA VI 1. WSTĘP – Układy współrzędnych – przykłady 2. UKŁAD WSPÓŁRZĘDNYCH X-Y – definicja, rzędne, odcięte, początek układu. 3. WSPÓŁRZĘDNE PUNKTU –
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Lekcja 17 Budowanie wyrażeń algebraicznych Opracowała Joanna Szymańska Konsultacje Bożena Hołownia.
T: Powtórzenie wiadomości z działu „Prąd elektryczny”
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla gimnazjalisty Przygotowała Beata Czerniak FUNKCJE.
Menu Jednomiany Wyrażenia algebraiczne -definicja Mnożenie i dzielenie sum algebraicznych przez jednomian Mnożenie sum algebraicznych Wzory skróconego.
Jak zaliczyć wykład: Dobrzy żołnierze, dobrzy aktorzy – kształtowanie swojego wizerunku w pracy? dr Aleksandra Spik.
Raport Analiza i interpretacja wyników próbnego egzaminu maturalnego z matematyki w województwie kujawsko- pomorskim w 2013 r. cz.3 Opracowanie Ewa Ludwikowska.
Pole wycinka kołowego r r α Wycinek kołowy, to część koła ograniczona dwoma promieniami. Skoro wycinek kołowy jest częścią koła, to jego pole jest częścią.
Zadania tekstowe z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa Opracowanie: Beata Szabat.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Ruch jest wszechobecnym zjawiskiem w otaczającym nas świecie. Poruszają się miedzy innymi: ludzie, samochody, wskazówki zegara oraz maleńkie atomy.
Ćwiczenia : Obiekty odnawiane z zerowym czasem odnowy mgr inż. Piotr Smoczyński
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
Skala i plan Prezentacje wykonała Klaudia Forystek Klasa VI.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Obliczanie procentu danej wielkości Radosław Hołówko.
 Przedziałem otwartym ( a;b ) nazywamy zbiór liczb rzeczywistych x spełniających układ nierówności x a, co krócej zapisujemy a
ROZWIĄZYWANIE ZADAŃ TEKSTOWYCH ZA POMOCĄ RÓWNAŃ I UKŁADÓW RÓWNAŃ.
Przykład 1: Określ liczbę pierwiastków równania (m-1)x 2 -2mx+m=0 w zależności od wartości parametru m. Aby określić liczbę pierwiastków równania, postępujemy.
Zadanie 4. Treść zadania Oto początkowy fragment pewnego nieskończonego ciągu liczbowego: Jego kolejne wyrazy powstają zgodnie z.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
Binarny sumator. Binarny sumator Konieczność zmniejszania wymiarów Dominacja efektów kwantowych.
EGZAMIN GIMNAZJALNY kwiecień 2017
MATEMATYCZNE MODELOWANIE PROCESÓW BIOTECHNOLOGICZNYCH
Elementy analizy matematycznej
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Zajęcia przygotowujące do matury rozszerzonej z matematyki
Równania różniczkowe zwyczajne
Wysokości i pole trójkąta równobocznego.
Wytrzymałość materiałów
Prezentację wykonali: Uczniowie klasy VI Rok szkolny 2009/2010
PRZEKSZTAŁCENIA LINIOWE
Metody Numeryczne Ćwiczenia 5
Wyrównanie sieci swobodnych
Treść umowy o pracę wymiar czasu pracy termin rozpoczęcia pracy
Zapis prezentacji:

Rozwiązywanie zadań tekstowych przy pomocy układów równań. Opracowanie: Beata Szabat

Rozwiązywanie zadań przy pomocy układów równań. W zajęciach nr 26 analizowaliśmy jak należy wykorzystywać równania przy rozwiązywaniu zadań z treścią. Uwagi tam zawarte są właściwe również dla obecnego problemu. Głównym zadaniem rozwiązującego jest wzbudzenie w sobie chęci do bardzo uważnego czytania treści zadania.

Rozwiązywanie zadań przy pomocy układów równań. Przy rozwiązywaniu zadania należy wykonywać kolejne kroki: 1.Analiza zadania. 2.Ustalenie i opisanie niewiadomych. 3.Ułożenie na podstawie powtórnej analizy treści zadania układu dwóch zależności, które występują między niewiadomymi. 4.Rozwiązanie układu równań dowolną metodą. 5.Sprawdzenie rozwiązania z treścią zadania (nie z układem). 6.Podanie odpowiedzi z jednostką.

1 i 2. Analiza treści ustalenie niewiadomych: Zegarek z paskiem kosztuje 135zł. Gdyby zegarek był tańszy o 10%, a pasek droższy o 2zł, to komplet kosztowałby 125zł. Ile kosztuje zegarek, a ile pasek? x – cena zegarka (w zł) y – cena paska (w zł)

3. Ułożenie równań. Zegarek z paskiem kosztuje 135zł. Gdyby zegarek był tańszy o 10%, a pasek droższy o 2zł, to komplet kosztowałby 125zł. Ile kosztuje zegarek, a ile pasek? x y x+y=135 x - 10%·x + (y+2) =125 zegarek tańszy o 10% pasek droższy o 2zł

4. Rozwiązanie równania. Układ równań rozwiązany został metodą podstawiania. Rozwiązaniem układu jest para liczb x=120 i y=15. Czy oznacza to, że zegarek kosztuje 120 zł, a pasek 15zł?

5. Sprawdzenie rozwiązania z treścią zadania. Zegarek z paskiem kosztuje 135zł. Gdyby zegarek był tańszy o 10%, a pasek droższy o 2zł, to komplet kosztowałby 125zł. Ile kosztuje zegarek, a ile pasek? =135 zegarek: 10% ze 120 = =108 pasek: 15+2=17 Komplet: =125

6. Podanie odpowiedzi. Odpowiedź: Zegarek kosztuje 120 zł, a pasek 15 zł. Cena:120 złCena:15 zł

Przykład Janek jest o 6 lat młodszy od Krzysia. Trzy lata temu Krzysiek był 3 razy starszy od Janka. Ile lat ma Janek, a ile Krzysiek? Wnioski z analizy tego zadania można przedstawić w tabeli. W wielu zadaniach informacje można umieszczać w ten sposób- szczególnie, gdy w zadaniu zauważyć można upływ czasu. wiek Krzysia wiek Janka 3 lata temu teraz x y x-3 y -3

Rozwiązanie układu równań.

Ułożenie równań. Janek jest o 6 lat młodszy od Krzysia. Trzy lata temu Krzysiek był 3 razy starszy od Janka. Ile lat ma Janek, a ile Krzysiek? Równanie pierwsze- jaka jest zależność teraz? y=x-6 Równanie drugie – jaka była zależność trzy lata temu ? x-3 =3·(y-3)

Sprawdzenie rozwiązania i podanie odpowiedzi. Janek jest o 6 lat młodszy od Krzysia. Trzy lata temu Krzysiek był 3 razy starszy od Janka. Ile lat ma Janek, a ile Krzysiek? Janek – 6 lat Krzysiek – 12 lat 12-6 =6 Trzy lata temu: Janek- 3 lata Krzysiek- 9 lat 9=3·3 Odpowiedź: Janek ma 6, a Krzysiek 9 lat.

Zadania

Zadania do rozwiązania: Zadanie 1.(5pkt) Średnia arytmetyczna dwóch liczb jest równa 15. Gdyby jedną zmniejszyć o 2, a drugą zmniejszyć dwukrotnie, to średnia arytmetyczna wynosiłaby 10. Znajdź te liczby. Zadanie 2.(5pkt) Pan Edek w marszobiegu na 50 km uzyskał czas 4 godz. i 30 min. Biegł z prędkością 16km/h, a szedł z prędkością 6km/h. Ile kilometrów przebiegł, a ile przeszedł?