Proces budowy modeli ekonomicznych F. Neal, R. Shone Anna Bagińska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

REGUŁOWO-MODELOWE SKORUPOWE SYSTEMY EKSPERTOWE Część 1
Badania operacyjne. Wykład 1
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Analiza współzależności
Metody badawcze w socjologii
Modele w ekonomii. Marta Gosk
O zbędności podziału ekonomii na pozytywną i normatywną Pozytywizm i falsyfikacjonizm a sądy wartościujące w ekonomii B.Czarny.
INDUKCJONIZM NAIWNY Nauka wychodzi od obserwacji
STRUKTURA WYJAŚNIENIA NAUKOWEGO
Idea falsyfikacji Joanna Drozdek
Struktura wyjaśniania naukowego
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
Teoria zachowania konsumenta
Podstawy metodologiczne ekonomii
Teoria równowagi ogólnej (1874)
Indukcjonizm Indukcjonizm – w nauce, prąd myślowy podkreślający znaczenie indukcji logicznej, czyli wywodzenia ogólnych praw natury z jednostkowych spostrzeżeń,
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
O zbędności podziału ekonomii na pozytywną i normatywną
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
Ekonomia Pozytywna a Ekonomia Normatywna
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Wyjaśnianie naukowe Opracowano na podstawie:
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
Pedagogika ogólna.
O FIZYCE Podstawowe pojęcia.
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
Studium Przypadku (case study)
Finanse 2009/2010 dr Grzegorz Szafrański pokój B106 Termin konsultacji poniedziałek:
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
III EKSPLORACJA DANYCH
1 Nancy Cartwright Ceteris Paribus Laws and Socio-Economic Machines (1995) Opracował: Michał Wierbiłowicz.
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Sylogistyka II Michał Białek.
Założenie o racjonalności
Indukcjonizm i problemy z indukcją Metodologia ekonomii Anna Cekała.
Wydział Nauk Ekonomicznych UW CECHY DOBREJ TEORII W EKONOMII Dariusz Lubryczyński Opracowane na podstawie książki Andrzeja Wojtyny „Ewolcja keynesizmu,
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
 Inaczej określana mianem teorii ekwiwalentnego związku przyczynowego (równowartości przyczyn),  Opiera się na założeniu, że skutek stanowi sumę przyczyn,
Racjonalność w ekonomii na podstawie „Metodologii ekonomii” Marka Blauga Paulina Bukowińska.
DONALD N. McCloskey Retoryka w Ekonomii by Maciej Dorociak.
Teoria równowagi ogólnej Urszula Mazek Mark Blaug „Metodologia Ekonomi"
Filozoficzno-Teologiczne
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Dominika Milczarek Modele w ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
Dominika Milczarek Modele w ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
ZDANIE.
KNW - wykład 3 LOGIKA MODALNA.
„Prawa Ceteris Paribus i socjo-ekonomiczne mechanizmy” Przygotowali: Radosław Kotkowski, Adam Pietrzak Nancy Cartwright.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Testy nieparametryczne – testy zgodności. Nieparametryczne testy istotności dzielimy na trzy zasadnicze grupy: testy zgodności, testy niezależności oraz.
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Źródła wiedzy biologicznej.
Jak można wykorzystać swoją wiedzę z Matlaba
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Norma postępowania jako wyrażenie języka
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Zapis prezentacji:

Proces budowy modeli ekonomicznych F. Neal, R. Shone Anna Bagińska

Wprowadzenie Ekonomia „opisowa” i „normatywna”. Zasadniczą cechą ekonomii opisowej jest rozróżnienie między stwierdzeniem faktu (nawet gdy jest ono fałszywe) a wyrażeniem opinii. Hipotezy powinny być sformułowane w taki sposób, aby ich następstwa można było poddać odpowiednim testom (wykazującym np. fałszywość). Nie odpowiada na pytania typu: „co powinno być”.

Wprowadzenie c.d. Metoda naukowa – uogólniony zestaw reguł, który społeczność naukowa uważa za wystarczający do wykazania prawdziwości wysuwanych hipotez oraz do zdobycia pewnego zasobu wiedzy. Termin ten odnosi się do reguł i procedur stosowanych w celu zweryfikowania danych mających potwierdzić wysunięte hipotezy lub teorie.

Plan 1. Czym jest nauka? 2. Wyjaśnienie naukowe 3. Prawda i logika 4. Prawa nauki 4.1. Prawa przyczynowo- skutkowe 4.2. Hierarchia praw 4.3. Prawa i uogólnienia empiryczne 4.4. Prawa i nadrzędna konieczność 5. Hipotezy 6. Teorie 7. Modele: pierwsza analiza 8. Prawa i hipotezy probablistyczne 9. Wnioski

Czym jest nauka? W najszerszym rozumieniu termin „nauka” oznacza wiedzę. W węższym – proces systematycznego gromadzenia wiedzy w danej dziedzinie. W rzeczywistości celem nauki jest wyjaśnianie tego, co obserwujemy, i przewidywanie tego, co zaobserwujemy w okolicznościach, które dotąd nie zaistniały.

Wyjaśnienie naukowe „ Wyjaśnienie” jest próbą wytłumaczenia tego, co na pierwszy rzut oka nie jest zrozumiałe. Wyjaśnienie naukowe jest jedną z form wyjaśnienia. Wyjaśnienie może być: praktyczne (np. opis zmiany koła w samochodzie), opisowe (np. opis skoku na spadochronie) i heurystyczne (upraszcza problem tak, by był zrozumiały dla laika). Wyjaśnienie naukowe nie zadowala się stwierdzeniem, że pewne szczególne zdarzenie w przyrodzie nastąpiło, ale wykazuje, że musiało ono nastąpić, że było konieczne i nieuniknione. Dany fakt rozpatruje w kontekście ogólniejszej klasy zdarzeń, którymi są empirycznie uzasadnione prawa. Tłumaczy dane zjawiska przez logiczne wnioskowanie z uwzględnieniem pewnych praw ogólnych. Czym nie jestCzym jest

Przykład A: „Dlaczego ogień zgasł?” B: „Ponieważ przewód kominowy jest zatkany”. A: „Dlaczego zatkanie przewodu kominowego powoduje zgaśnięcie ognia?” B: „Spalanie wymaga tlenu, a ponieważ zatkanie przewodu kominowego spowodowało odcięcie dopływu tlenu, ogień zgasł ”. A: „Ale dlaczego spalanie wymaga tlenu?”

Wyjaśnienie naukowe c.d. W najściślejszym rozumieniu tego terminu przybiera formę znaną jako dedukcyjno- nomologiczny wzorzec wyjaśniania. Wyjaśnienie naukowe rozpatruje fakty w ramach pewnych teorii po to, by je zrozumieć (dostrzec to, że zdarzenia musiały zajść) i zinterpretować.

Prawda i logika Nauka formułuje sądy o zależnościach między zjawiskami. Jeżeli te zależności są regularne to regularność tę możemy wyrazić w postaci uogólnienia empirycznego. Np. zdanie: „Drzewa liściaste jesienią tracą liście”. Wszyscy ludzie są śmiertelni. John Brown jest człowiekiem. John Brown jest śmiertelny. przesłanki wniosek Jeżeli wniosek wynika z przesłanek, to jest to sylogizm.

Prawda i logika c.d. Wniosek może być słuszny z logicznego punktu widzenia, ale jednocześnie może nie odpowiadać naszym doświadczeniom (np. gdy przesłanki są fałszywe). Wszyscy ekonomiści są nieomylni. Fred jest ekonomistą. Fred jest nieomylny. Każde zdanie, którego prawdziwość można ustalić na podstawie samego znaczenia użytych słów to zdanie analityczne. Zdania, których prawdziwość zależy od zbadania pewnych zjawisk w naszym otoczeniu to zdania syntetyczne.

Prawa nauki 1. Czysta woda zamarza zawsze w temperaturze 0°C. 2. Rtęć krzepnie w temperaturze – 38,87°C. 3. Dodanie soli do wody obniża jej temperaturę zamarzania. 4. Miedź rozszerza się, gdy jest podgrzewana a- stała

Prawa przyczynowo-skutkowe Są one opisami: opisują wzajemne związki między danymi wielkościami. Jeżeli wystąpi A, to wystąpi B, przy czym B nigdy nie poprzedza A. Według Johna Stuarta Milla przyczyną zdarzenia jest zestaw warunków wystarczających do tego, by ono zaszło.

Hierarchia praw Warunki początkowe – wskazują okoliczności, w których dane prawo nauki może być stosowane w sposób uzasadniony. Explanandum (kategoria wyjaśniana) - fakt lub fakty, które mają być wyjaśnione Explanans (kategoria wyjaśniająca) – zestaw zdań wykorzystywanych w procesie wyjaśniania Przesłanki przyjęte w wyjaśnianiu prawa nauki same są prawami nauki. W wyjaśnianiu prawa nauki nie trzeba formułować warunków początkowych. Prawo nauki jako explanandum jest dedukowane z innych praw nauki.

Przykład 1. Czysta woda zamarza w temperaturze 0  C. 2. Dodanie soli do wody obniża jej temperaturę zamarzania. 3. Temperatura zanotowana ostatniej nocy wynosiła –2  C. 4. Woda w stawie zawiera sól. 5. Woda nie zamarzła. prawa warunki początkowe

Prawa i uogólnienia empiryczne Uogólnienie odnosi się do wszystkich elementów danej klasy zdarzeń, a nie tylko do pojedynczego zdarzenia. Podmiot – rzecz, której przypisuje się jakąś właściwość Orzecznik – cecha, którą przypisuje się podmiotowi Twierdzenie ogólne – dotyczy każdego elementu pewnej klasy rzeczy Przypadkowe uogólnienie – jeśli zdanie ogólne głosi istnienie pewnego realnego związku

Przykład Wszystkie kruki są czarne. podmiotorzecznik twierdzenie ogólne Dla każdego x, jeżeli x jest krukiem, to x jest czarne. poprzedniknastępnik Ogólne twierdzenie warunkowe

Prawa i nadrzędna konieczność Prawo nauki musi wyrażać więcej niż przypadkowe uogólnienie. Konieczność nadrzędna – konieczność wyrażana w takich zwrotach jak „konieczność fizyczna” lub „naturalna kolej rzeczy”, sięgająca wyżej niż obserwowana zależność między rzeczami. Warunkowe twierdzenie ogólne jest wówczas prawem nauki. Konieczność nadrzędna wiążąca poprzednik i następnik odzwierciedla pogląd, że taki związek jest konieczny, czyli że musi on istnieć.

Hipotezy Hipotezę można określić jako stwierdzenie, że coś jest prawdziwe. Hipoteza jest pożytecznym sposobem patrzenia na świat, gdyż wzbogaca nasz obraz rzeczywistości. Hipoteza głosi, że coś rzekomo istnieje, a zaakceptowanie tego stwierdzenia może w rzeczywistości nastąpić na podstawie obserwacji prowadzonej za pomocą nieuzbrojonych zmysłów lub eksperymentu. Dotyczy tego co nie było dotąd obserwowane i można poddać odpowiednim testom.

Przykład Jeśli H jest prawdziwa, to I jest prawdziwe. I jest fałszywe. H jest fałszywa. Jeśli H jest prawdziwa, to I jest prawdziwe. I jest prawdziwe. H jest prawdziwa. przesłanki wniosek Jeśli przesłanki są prawdziwe, to wniosek też jest logicznie prawdziwy. Choć możemy stwierdzić, że hipoteza jest fałszywa to nie możemy wykazać, że jest ona prawdziwa.

Teorie 1. Charakteryzują się wysokim stopniem ogólności. 2. Operują pojęciami, które nie są obserwowalne i nabierają znaczenia jedynie w ramach definicji używanych w tej teorii (obejmują pojęcia teoretyczne). 3. Umiejscawiają prawa nauki i hipotezy w pewnych ramach. 4. Mogą być odrzucone, jeśli nie wyjaśniają nowych problemów (nawet gdy mogą wytłumaczyć stare). 5. Poszczególne prawa nauki i hipotezy mieszczące się w ramach danej teorii często pozostają w mocy nawet, gdy zaniechano już tej teorii.

Modele: pierwsza analiza  Model bada tylko niektóre aspekty jakiegoś problemu i świadomie pomija te, które nie są związane z istotą sprawy.  Cel: zrozumienie mechanizmu danego zjawiska w krótszym czasie i mniejszym kosztem.  Rzeczywiste zjawisko może być zbyt duże i zbyt złożone.  „Operacjonalizacja teorii” – teoria powinna odnosić się do rzeczywistych zjawisk, które można obserwować bezpośrednio lub za pomocą eksperymentu.  „Reguły odpowiedniości” – ich spełnienie pozwala na ukazanie związku teorii z przeprowadzonym eksperymentem lub obserwacjami.  Modele powinny mieć postać matematyczną.

Prawa i hipotezy probablistyczne Zdanie probablistyczne – odnosi się do grupy, a nie do konkretnego członka zbiorowości Prawo deterministyczne – wiemy, że są na pewno i nie dopuszczają żadnych wyjątków. Wyjasnienie probablistyczne – gdy zdanie probablistyczne wprowadzimy do sylogizmu Prawdopodobieństwo zachorowania na raka płuc wśród palaczy jest wysokie. John pali papierosy. John zachorował na raka płuc.

Podsumowanie Prawa stanowią część przesłanek, z których za pomocą logicznego rozumowania wyciąga się wnioski. Wnioski weryfikowane są przez fakty. Fakty nasuwają pytania typu: „dlaczego”. Celem teorii ekonomii jest uporządkowanie mnóstwa pojedynczych zdarzeń, tak by stały się zrozumiałe i prognozowały przebieg przyszłych zdarzeń. Prognozy umożliwiają racjonalniejszą kontrolę procesów gospodarczych.

Podsumowanie c.d. W ekonomii jest mnóstwo uogólnień empirycznych. Czasami mówi się o nich jako o „prawach ekonomicznych”. Nie jest to jednak słuszne w kontekście „konieczności nadrzędnej”. W zagadnieniach natury gospodarczej nie ma odpowiednika stałej fizycznej. Teoria ekonomii pozwala wyjaśnić wiele złożonych zjawisk.