Postawy związane z pracą A. Spik WZ UW. Zaangażowanie organizacyjne – rozwój koncepcji Zaangażowanie, jako zakłady dodatkowe (H. Becker, 1960). Przywiązanie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Metoda Development Center w praktyce
Psychologia Zarządzania
Budżetowanie kapitałów
Analiza ryzyka projektu
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Kształtowanie motywacji pracowników
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 i 10 Część II Teoria agencji.
RENE V. DAWIS, LLOYD. H. LOFQUIST, DAWID. J. WEISS
Normy praktyki zawodowej
Kultura organizacyjna
Zarządzanie talentami w czasach kryzysu
Budowanie wizerunku pracodawcy – trzy perspektywy
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Sczawieńska 2
Uzależnienia a rozwój dziecka
Dobrostan w pracy.
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 4. OBLICZANIE WYNIKÓW SRP I ICH INTERPRETACJA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Firma dla różnych ludzi
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
GRYWALIZACJA W PROCESIE ROZWOJU KOMPETENCJI I EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKÓW
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Kultura organizacyjna MSP
1 23 z 50 budynków szkół 18 z 23 budynków szkół Rys. 1. Lokalizacja budynków szkół na terenie miasta Częstochowy WYBÓR - PRZEDMIOT - MIEJSCE ASPEKTY ANALITYCZNEGO.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
czyli oddziaływanie grupy na jednostkę
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
- bariera informacyjna w bibliotekach akademickich
Segmenty operacyjne MSSF 8.
1. 2 Wynagrodzenia w sektorze energetycznym - uwarunkowania kulturowe Adam Cichocki Zbigniew Dudziński Warszawa
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
dr Inż. Teresa Kupczyk Prorektor ds. naukowo-badawczych Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu Joanna Przemyślańska Włosek Marketing Manager, OTTO Workforce.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
 Inscenizacja „Które podejście jest pożądane w XXI wieku?” PJWSTK 2015/16.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
Dobrzy żołnierze – co o nich wiemy?. Aleksandra Spik, Zakład Psychologii Organizacji WZ UW 2 Badania nad OCB, A. Spik - tematyka badawcza  Co sprawia,
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Dobrzy żołnierze, czy dobrzy aktorzy – zarządzanie własnym wizerunkiem w pracy – wykład 1 dr Aleksandra Spik.
Zarządzanie wiedzą – rola postaw i zachowań organizacyjnych You cannot force commitment, what you can do…You nudge a little here, inspire a little there,
Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 6: Analiza pracy Ciągłe wsparcie.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
Zachowania organizacyjne 2 i 3
Proces przewodzenia i kontrolowania
Oskarżyciel a obrońca w świetle modelowych zmian procesu karnego
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Konkursy dla ABK - podsumowanie
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Patologie w kierowaniu
Zapis prezentacji:

Postawy związane z pracą A. Spik WZ UW

Zaangażowanie organizacyjne – rozwój koncepcji Zaangażowanie, jako zakłady dodatkowe (H. Becker, 1960). Przywiązanie do organizacji – koncepcja L. Portera i J. Mowday’a. Modele wielokomponentowe –najpopularniejszy – model Johna Meyera i Natalie Allen (1991). Puryści zaangażowania: Y. Wiener, R. Brown.

Zakłady dodatkowe – H. Becker Zaangażowanie side-bets Zakład dodatkowy - zewnętrzna korzyść połączona z koniecznością kontynuowania działania. – np.: uprawnienia emerytalne, nagrody związane ze stażem pracy. 3 źródła zakładów dodatkowych  1. Ogólne oczekiwania kulturowe  2. Regulacje biurokratyczne  3. Indywidualne dopasowanie społeczne

Zaangażowanie organizacyjne (Mowday,1982) – Zaangażowanie organizacyjne jest to indywidualne zaabsorbowanie organizacją oraz identyfikacja z nią. Kwestionariusz OCQ Organizational Commitment Questionnaire Pytania z trzech dziedzin: 1) Wiara w cele organizacyjne i ich akceptacja. 2) Gotowość ponoszenia wysiłków na rzecz organizacji. 3) Silne pragnienie utrzymania członkowstwa w organizacji.

Rozwój 3- komponentowego modelu zaangażowania Badania Mowday’a – koncentrowały się na fluktuacji i absencji – jest to koszt dla organizacji. Kwestionariusz OCQ przewiduje fluktuację. Jeszcze lepszą wartość prognostyczną ma w przewidywaniu „zamiaru odejścia”. Powstały trzy wymiary: AFEKTYWNY, TRWANIA I NORMATYWNY

Model J. Meyera i N. Allen 3 niezależne rodzaje zaangażowania:  1. Zaangażowanie afektywne  2. Zaangażowanie normatywne  3. Zaangażowanie trwania

Opis wymiarów współczesnego kwestionariusza OCQ Wymiar afektywny – stopień, w jakim jednostka identyfikuje się z organizacją. „chcę być w organizacji”. To zaangażowanie uzależnione jest od stopnia zaspokojenia indywidualnych potrzeb i oczekiwań przez organizację, od możliwości sprawdzenia się w pracy, zaufania do organizacji, klarowności roli. Jest ściśle związane z kontraktem psychologicznym.

Opis wymiarów współczesnego kwestionariusza OCQ- c.d Zaangażowanie trwania – indywidualna potrzeba kontynuowania pracy dla organizacji. „potrzebuję być w organizacji” Jest zdeterminowane przez postrzegane koszty porzucenia organizacji. McGee i Ford (1994) – ten wymiar składa się z dwóch podwymiarów: 1) „osobistego poświęcenia” 2) ograniczonych możliwości znalezienia innej pracy

Opis wymiarów współczesnego kwestionariusza OCQ- c.d. Zaangażowanie normatywne – zaangażowanie warunkowane przez pewne normy społeczne określające odpowiedni stopień oddania organizacji. „powinienem być w organizacji”. Jest to postrzeganie zobowiązania pozostania w organizacji. Osoba otrzymujące pewne korzyści znajduje się pod presja odwdzięczenia się. Pracownik otrzymujący od pracodawcy coś, co przekracza zwyczajowe oczekiwania wobec pracodawcy, jest zobligowany społecznym zobowiązaniem podobnego odwdzięczenia się.

Zaangażowanie afektywne Chcę być w organizacji Zaangażowanie trwania Potrzebuję być w organizacji” Zaangażowanie normatywne Powinienem być w organizacji

Konsekwencje każdego z typów zaangażowania Ocena indywidualnego wykonywania zadań oraz szybkość awansowania   pozytywna korelacja z natężeniem afektywnego zaangażowania. Ocena indywidualnego wykonywania zadań oraz szybkości awansowania   negatywna korelacja z zaangażowaniem trwania – czyli wyższe zaangażowanie trwania wiązało się z niższymi ocenami wykonania zadań i wolniejsza ścieżka awansu.

Konsekwencje każdego z typów zaangażowania – c.d. Wnioski z badań (Mowday, 1990) Doświadczenia jednostki podczas pierwszych kliku miesięcy w organizacji są kluczowe dla rozwijania zaangażowania afektywnego

Przykładowe pytania kwestionariusza OCQ Zaangażowanie afektywne:  „ W mojej organizacji czuję się jak członek rodziny” Zaangażowanie trwania  „Wydaję mi się, że mam zbyt mały wybór, by rozważać możliwość opuszczenia organizacji” Zaangażowanie normatywne  „ Ta organizacja zasługuje na moja lojalność”

Czynniki wpływające na zaangażowanie związek Typ zaangażowania Osobowość: ekstrawersja potrzeba przynależności wew. locus of control +Afektywne Dopasowanie cech osobowości i środowiska pracy +Afektywne Poczucie bycia sprawiedliwie traktowanym przez przełożonych +Afektywne Przydatności posiadanych kompetencji w innej pracy _Trwania

Czynniki wpływające związek Typ zaangażowania Zakłady dodatkowe+Trwania Liczba dostrzeganych alternatyw na rynku pracy +Trwania Poziom internalizacji reguły wzajemności +Normatywne Zgodność systemu wartości osoby z firmą +Normatywne

Zachowania obywatelskie w organizacji Zachowania obywatelskie w organizacji (organizational citizenship behavior- OCB), czyli „good soldier syndrom”.  „Działalność każdej fabryki, urzędu, czy biura zależy codziennie od milionów różnorodnych aktów współpracy, kooperacji, sugestii, gestów dobrej woli, altruizmu – tego wszystkiego, co możemy nazwać zachowaniami obywatelskimi” (Near, Smith, Organ, 1983).

Charakterystyka OCB Zachowania obywatelskie (Smith, Near, Organ, 1983) to wszystkie te zachowania w organizacji, które spełniają poniższe kryteria: 1. Pracownik wykonuje je dobrowolnie, nie należą one do obowiązków związanych bezpośrednio z jego rolą w organizacji. 2. Pracownik nie otrzymuje wynagrodzenia za te zachowania, ani nie przekładają się one na jego awans w organizacji. 3. Są to zachowania, które zagregowane, przyczyniają się, czy są wręcz niezbędne, dla sprawnego działania organizacji.

7 typów zachowań obywatelskich Podsakoff i współpracownicy (2002) proponują następującą typologię OCB: 1. Pomaganie innym (helping) 2. Wytrwałość (sportsmenship) 3. Lojalność organizacyjna (organizational loyalty) 4. Posłuszeństwo organizacyjne (organizational complience) 5. Inicjatywa (initiation) 6. Postawa obywatelska (civic virtue) 7. Samorozwój (self-development)

Charakterystyka 7 typów OCB Pomaganie - Jest to pomoc oferowana i udzielana w celu zapobiegania i rozwiązywania problemów w organizacji. Wytrwałość - akceptację i mężne znoszenie sytuacji trudnych, jak również utrzymywanie pozytywnego nastawienia do pracy w obliczu sytuacji trudnych. Lojalność organizacyjna - pozytywne prezentowanie organizacji osobom z zewnątrz, ochrona organizacji przed zewnętrznymi zagrożeniami, pozostawanie w organizacji w sytuacji kryzysu i trudności.

Charakterystyka 7 typów OCB – c.d Posłuszeństwo organizacyjne - przestrzeganie norm i regulacji organizacyjnych, także w takich sytuacjach kiedy przekroczenie ich nie zostałby przez nikogo zauważone i jest tym samym „dobrym obywatelem” organizacji. Inicjatywa - dobrowolnego podejmowania dodatkowych zadań, które służą dobru organizacji, jak również zachęcanie innych do takich zachowań.

Charakterystyka 7 typów OCB – c.d Postawa obywatelska - dobrowolne uczestnictwo w różnego rodzaju zebraniach, na których rozważane sa sprawy ważne dla firmy, śledzenie bieżących wydarzeń na rynku, które mogą być istotne dla rozwoju firmy, dbanie o bezpieczeństwo swoje, współpracowników i własności organizacji. Samorozwój – podejmowanie z własnej woli działań służących rozwojowi swoich kompetencji związanych z pracą, bez nacisku ze strony władzy organizacji.

Wyniki badań zaangażowania organizacyjnego i zachowań obywatelskich (N=500, A. Spik) Pytanie badawcze: Jaki jest związek profili zaangażowania ze stanowiskiem osób badanych, stażem pracy w organizacji, płcią, wiekiem, satysfakcją z życia oraz zadowoleniem z wynagrodzenia?

Testy Zaangażowanie organizacyjne (3 skale) Zachowania obywatelskie w organizacji (7 skal) Aprobata społeczna (skala z testu EPQ-R) Zadowolenie z życia (skala SWLS)

Oddani Osoby z tej grupy charakteryzują się wysokimi poziomami wszystkich trzech typów zaangażowania. W tej grupie znalazły się osoby najmłodsze, o najkrótszym stażu pracy. Najmniejszy udział osób na stanowiskach kierowniczych. Wysoki poziom OCB. Najwyższy poziom zadowolenia zarobków. Średni poziom satysfakcji z życia.

Niezaangażowani Bardzo niski poziom zaangażowania afektywnego, niski poziom zaangażowania normatywnego oraz zaangażowania trwania. Ta grupa wyróżnia się statystycznie istotnie dużą liczbą osób na stanowiskach kierowniczych (28,8%). Osoby o najdłuższym stażu pracy spośród osób badanych. Najniższa satysfakcja z życia oraz najniższy poziom zadowolenia z zarobków. Najniższy poziom zachowań obywatelskich w organizacji

Uwięzieni Niski poziom zaangażowania afektywnego, przeciętny poziom zaangażowania normatywnego, wysoki poziom zaangażowania trwania. Grupa charakteryzująca się podobnie, jak Niezaangażowani najniższym poziomem organizacyjnych zachowań obywatelskich. Grupa o największym udziale osób na stanowiskach kierowniczych (31,3%). Najniższy poziom satysfakcji z życia, niskie zadowolenie z zarobków.

Entuzjaści Osoby o wysokim poziomie zaangażowania afektywnego i normatywnego, przy niskim zaangażowaniu trwania. Mały udział osób na stanowiskach kierowniczych (15,9%). Najwyższy poziom satysfakcji z życia. Najwyższy poziom zachowań obywatelskich w organizacji. Wysokie zadowolenie z zarobków.

Zaangażowanie trwania Zaangażowanie afektywne Satysfakcja z życia Organizacyjne zachowania obywatelskie -0,10* 0,57* 0,18* Stanowisko kierownicze -0,13* Model regresji: Przewidywanie zachowań obywatelskich w organizacji na podstawie zaangażowania afektywnego, zaangażowania trwania, satysfakcji z życia i stanowiska badanych.

Model przemieszczania się pracowników pomiędzy clusterami Model dynamicznego ujęcia jak może wyglądać zmiana zaangażowania pracowników oraz towarzyszących mu zachowań i postaw od momentu rozpoczęcia nowej pracy do decyzji o zmianie organizacji. Dwie drogi ewolucji postaw i zachowań w zależności od dodatkowych zewnętrznych warunków oddziałujących na pracownika. Założenie:  działania organizacji nie rozwijają, ani nie podtrzymują zaangażowania organizacyjnego pracowników.  Pracownicy przemieszczają się do segmentów o coraz niższym poziomie zaangażowania.

ODDANI ↓! - z. afektywne ↓! - z. normatywne ↓! - z. trwania NIEZAANGAŻOWANI NEUTRALNI ENTUZJAŚCI UWIĘZIEN i ↑- z. afektywne ↑ - z. normatywne =- z. trwania = - z. afektywne = - z. normatywne ↓ - z. trwania ↑ ! – z. afektywne ↑! - z. normatywne ↑! – z. trwania ↓ - z. afektywne = - z. normatywne ↑ - z. trwania Spadek zadowolenia z zarobków Przyrost poczucia kompetencji  spadek zaangażowania trwania Spadek zaangażowania afektywnego i normatywnego Spadek zadowolenia z zarobków Spadek zaangażowania afektywnego i normatywneg o 110,9 112,9 101,2 91,4 90,6 Spadek intensywności organizacyjnych zachowań obywatelskich ZMIANA PRACY

Charakterystyka 7 typów OCB Pomaganie - Jest to pomoc oferowana i udzielana w celu zapobiegania i rozwiązywania problemów w organizacji. Wytrwałość - akceptację i mężne znoszenie sytuacji trudnych, jak również utrzymywanie pozytywnego nastawienia do pracy w obliczu sytuacji trudnych. Lojalność organizacyjna - pozytywne prezentowanie organizacji osobom z zewnątrz, ochrona organizacji przed zewnętrznymi zagrożeniami, pozostawanie w organizacji w sytuacji kryzysu i trudności.

Organ, D., Podsakoff, P.M., MacKenzie, S.B. (2006) Organizational citizenship behavior: its nature, antecedents and consequences. Sage Publications, California Near, J.P., Smith, C.A, Organ, D. (1983) Organizational Citizenship behavior: It’s Nature and Antecedents. Journal of Applied Psychology, nr 63 s Graham, J. W. (1991) An Essay on Organizational Citizenship Behavior. Employee Responsibilities & Rights Journal, nr 4/ 4, p Meyer, J. P., Allen, N.J. (1991) A three-component conceptualization on organizational commitment Human Resource Management Review,Vol.1,Number 1,1991,pp Cohen, A. (2007) Commitment before and after: An evaluation and reconceptualization of organizational commitment. Human resource management review,17, Spik, A.,Klincewicz, K. (2008) Współczesne koncepcje zarządzania – zaangażowanie organizacyjne [W] M. Kostera „Współczesne koncepcje zarządzania – podręcznik akademicki”