Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwiązywanie konfliktów
Advertisements

KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
ASERTYWNOŚĆ. ASERTYWNOŚĆ W psychologii termin ASERTYWNOŚĆ oznacza posiadanie i wyrażanie własnego zdania oraz bezpośrednie wyrażanie emocji i postaw w.
Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
INFORMA CJA o wynikach kontroli artykułów dla dzieci III kwartał 2014 r.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dwa typy komunikacji słownej i ich oddziaływanie na dzieci. Blokady komunikacji interpersonalnej. Czynniki ułatwij ą ce komunikacj ę.
Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 Opracowała mgr Irena Krauze.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Przygotowanie projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Interreg V-A Polska-Słowacja
Dr Magdalena Arczewska.  Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
Jak Polacy się kłócą? ogólnokrajowe badania na temat konfliktów w rodzinie i sposobów ich rozwiązywania grudzień 2008.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
ZAPROSZENIE DO PRZYGODY 2. tura tutoringu dla Liderek i Liderów Pracowni Orange.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Przygotowała: Anna Słowik. Głównym celem prezentacji jest uświadomienie rodzicom zagrożeń wynikających z użytkowania Internetu (oszustwa, wyłudzania,
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Ocena powagi faulu i kary indywidualne – nieostrożność, nierozważność i użycie nieproporcjonalnej siły.
Platforma szkoleniowa – najważniejsze funkcjonalności.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
10. Planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
NEGOCJACJE – TEMAT 7 GRY WSTĘPNE pozycyjne i informacyjne By Grzegorz Myśliwiec.
Ujawnianie i rozpoznawanie interesów - argumentacja Negocjacje 9.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Negocjacje 5 Dr Grzegorz Myśliwiec SGH By Grzegorz Myśliwiec Katedra Rozwoju Kapitału Ludzkiego,
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Zapobieganie doświadczeniu dyskryminacji w szkole Agnieszka Zawadzka pełnomocniczka wojewody mazowieckiego ds. równego traktowania oraz mniejszości narodowych.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Stały element życia ludzkiego. BYŁY, SĄ I BĘDĄ…
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne Stacjonarne Studia Administracji Beata Madej Zakład Postępowania.
TRZECIE spotkanie Zespołu
Psychologia rodziny – o miłości, przywiązaniu, wychowaniu i konflikcie
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Zapis prezentacji:

Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie Jolanta Gawlikowska

Komunikacja Gdy ktoś mówi, pozostali słuchają Staramy się nie oceniać Staramy się nie przeszkadzać Mówimy o swoich odczuciach Komunikacja

„Język Ja” polega na użyciu formuły „Czuję się… gdy…, ponieważ” Czuję się niespokojny, gdy nauczyciel zapowiada klasówkę, ponieważ boję się, że źle wypadnę Poczułem się smutny, gdy wybrano mnie do drużyny, gdyż myślę, że nie będę grać tak dobrze, jak inni jej członkowie Czuję się zły, gdy robisz to, czego ja nie chcę, ponieważ myślę, że mnie nie kochasz „Język Ja” polega na użyciu formuły „Czuję się… gdy…, ponieważ”

„Język Ja” polega na użyciu formuły „Czuję się… gdy…, ponieważ” Komunikaty „TY”: (TY) „Przestań” – polecenie (TY) „Lepiej się uspokój” – ostrzeżenie (TY) „Zachowujesz się jak dziecko” – wyśmiewanie (TY) „Wyłącz telewizor” (te komunikaty są oceniające, oskarżycielskie-skłaniają do obrony) „Język Ja” polega na użyciu formuły „Czuję się… gdy…, ponieważ”

„Język Ja” polega na użyciu formuły „Czuję się… gdy…, ponieważ” (JA) „Nie mogę pracować w tym bałaganie” (JA) „Jestem zmęczona tym hałasem” (JA) „Czuję się skrzywdzony, gdy ktoś mnie krytykuje, ponieważ staram się mocno” (JA) „Czuję się sfrustrowany, gdy próbowałem zabrać się do pracy, ponieważ telewizor grał zbyt głośno i nie mogłem się skoncentrować Tak powinniśmy zwracać się do innych osób. „Język Ja” polega na użyciu formuły „Czuję się… gdy…, ponieważ”

Zdarzenia, które go wywołują: Wyrażanie krytyki-powoduje poczucie krzywdy lub niesprawiedliwości Stawianie nieuprawnionych żądań- żądania bezpośrednie Odmowa spełniania żądań-jeżeli jeden z partnerów nie spełnia oczekiwań drugiego Konflikt – powstaje w wyniku słabej komunikacji między ludźmi, rywalizacji, przyjęciem nieodpowiednich wartości czy celów

Zdarzenia, które go wywołują Kumulowanie przykrości-niekorzystne oddziaływanie partnera może być przez jakiś czas tolerowane, ignorowane, lecz przy kolejnym powtórzeniu przekracza granicę tolerancji Konflikt – powstaje w wyniku słabej komunikacji między ludźmi, rywalizacji, przyjęciem nieodpowiednich wartości czy celów

Konflikt – niezgodność, sprzeczność interesów i poglądów, kolizja, spór, zatarg

Emocje towarzyszące konfliktom: gniew, złość, zdenerwowanie, wzburzenie, rozdrażnienie, oburzenie, wściekłość, agresja, irytacja, szał, furia

4 rodzaje zdarzeń bezpośrednio wywołujących konflikty (wg Petersona) Wyrażenie krytyki-powoduje poczucie krzywdy Odmowa spełniania żądań-jeśli jeden z partnerów nie spełnia oczekiwań drugiego Stawianie nieuprawnionych żądań- żądania bezpośrednie 4 rodzaje zdarzeń bezpośrednio wywołujących konflikty (wg Petersona)

4 rodzaje zdarzeń bezpośrednio wywołujących konflikty (wg Petersona) Kumulacja przykrości-niekorzystne oddziaływanie partnera może być przez jakiś czas ignorowane, lecz przy kolejnym ich powtórzeniu przekracza granicę tolerancji 4 rodzaje zdarzeń bezpośrednio wywołujących konflikty (wg Petersona)

Jak reagujemy na krytykę? Unikanie krytyki przez bierne lub przymilne zachowanie Branie sobie do serca nieuczciwej krytyki Reagowanie na krytykę agresją Jak reagujemy na krytykę?

5 sposobów rozwiązywania konfliktów (wg Thomasa) Rywalizacja-uporczywa realizacja własnych pragnień, nawet kosztem interesów drugiej strony, niechęć do usatysfakcjonowania drugiej strony Uleganie-rezygnacja z własnych pragnień, chęć usatysfakcjonowania partnera, kolegi, koleżanki 5 sposobów rozwiązywania konfliktów (wg Thomasa)

5 sposobów rozwiązywania konfliktów (wg Thomasa) Unikanie-brak chęci do obrony własnych pragnień oraz brak chęci usatysfakcjonowania partnera, kolegi, unikanie kontaktu z drugą stroną Kompromis-efekt umiarkowanego pragnienia zaspokojenia własnych życzeń i w podobnym stopniu usatysfakcjonowania partnera, kolegi, koleżanki 5 sposobów rozwiązywania konfliktów (wg Thomasa)

5 sposobów rozwiązywania konfliktów (wg Thomasa) Współpraca-pojawia się jako skutek silnego pragnienia zaspokojenia własnych życzeń, ale i usatysfakcjonowania partnera, kolegi, koleżanki 5 sposobów rozwiązywania konfliktów (wg Thomasa)

Cel: Przypomnienie strategii postępowania w przypadku konfliktu Rozwijanie umiejętności konstruktywnego konfliktów Ćwiczenie umiejętności negocjacji nastawionych na współpracę Negocjacje-poszukiwanie wspólnie z drugą stroną możliwości jednoczesnej realizacji niektórych przynajmniej interesów obu stron

Są procesem komunikowania się stron, gdy oczekują one, że porozumienie może zapewnić większe korzyści niż działanie bez porozumienia. Aby mogły zaistnieć negocjacje musi powstać kompromis, czyli stopniowa rezygnacja ze swoich interesów na rzecz ostatecznego porozumienia. Negocjacje

Określenie interesów własnych i partnera Podanie pomysłów rozwiązań Opracowanie sposobu wybrania wspólnego rozwiązania Określenie przewidywanych skutków braku porozumienia Sformułowanie propozycji porozumienia W drodze do osiągnięcia porozumienia wskutek negocjacji można wyróżnić 5 etapów:

Zasady negocjacji nastawionych na współpracę Traktuj problem jako wspólne zadanie do rozwiązania Nie walcz z ludźmi, ale z problemami Działaj miękko wobec ludzi, twardo wobec tematu Koncentruj się na interesach (potrzebach), a nie na stanowiskach (zadaniach, poglądach) Zasady negocjacji nastawionych na współpracę

Zasady negocjacji nastawionych na współpracę Uważnie słuchaj partnera Poszukaj różnych rozwiązań korzystnych dla obu stron Nazywaj i podkreślaj osiągnięcia w negocjacjach Zasady negocjacji nastawionych na współpracę

Protokół z konfliktu na podstawie odpowiedzi na pytania Z kim się pokłóciłem? Co chciałem osiągnąć? Co chciała ta druga osoba? Co powiedziałem lub co zrobiłem? Co powiedziała lub co zrobiła ta druga osoba? Jak czuję się teraz? Protokół z konfliktu na podstawie odpowiedzi na pytania

Protokół z konfliktu na podstawie odpowiedzi na pytania Jak może się czuć on lub ona? Co mógłbym zrobić by zakończyć naszą kłótnię? Co mogłaby zrobić ta druga osoba, by zakończyć naszą kłótnię? Protokół z konfliktu na podstawie odpowiedzi na pytania

Mediacje to dobrowolne i poufne porozumienie się stron znajdujących się w konflikcie w obecności bezstronnej i neutralnej osoby trzeciej-mediatora. Mediator pomaga doprowadzić do ugodowego, satysfakcjonującego obie strony rozwiązania konfliktu, na drodze dobrowolnych negocjacji Mediacje

Mediacja Wypracowanie rozwiązania korzystnego dla obu stron Badanie przyczyn dające alternatywne rozwiązanie Strony konfliktu uczestniczą przy rozwiązywaniu sporu Częste spotkania z każdą ze stron, aby uzgodnić stanowiska Mediator nie podejmuje decyzji Mediacja

Arbitraż – czyli bezstronność osób trzecich Arbitraż – to zwrócenie się przez obie strony konfliktu do osoby lub instytucji niezależnej z prośbą o rozwiązanie konfliktu. Strony konfliktu zobowiązują się wcześniej do uznania werdyktu arbitra Arbitraż – czyli bezstronność osób trzecich

Arbitraż Wyznaczenie winnego i pociągnięcie go do konsekwencji Rozwiązanie kwestii spornych na podstawie dowodów Rozwiązanie konfliktów bez udziału i kontroli stron Nie wolno się spotykać ze stronami Strony muszą się dostosować do decyzji arbitra Arbitraż