PINGWINKOWY QUIZ 1 Opracowano na podstawie materiału

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dzień bezpiecznego Internetu 2011
Advertisements

Dzień Bezpiecznego Internetu
Narodziłem się... Na rozstaju dróg... Sam....
„Moje i oboWWWiązki” Natalia Gałka II f
Bądź ostrożny w sieci! Jakub Ślęzak V a.
„Test małego internauty”
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Chroń dane osobowe!.
Bezpieczne poruszanie się po internecie.
BEZPIECZEŃSTWO W INTERNECIE
Jak Lublin został Lublinem
Bezpieczeństwo w sieci
Jak bezpiecznie korzystać
Bezpiecznie w wirtualnym świecie.
Bezpieczeństwo w sieci !
U fryzjera.
Bezpieczeństwo w sieci
Śniło mi się, że przeprowadzałam wywiad z Bogiem.
Czym jest ZAPOMNIENIE:
Czy jesteś osobą otwartą?
Zasady bezpieczeństwa w sieci
CINDELLA. Tysiąc lat temu żyła mała dziewczynka o imieniu Tysiąc lat temu żyła mała dziewczynka o imieniu Cindella. Miała 13 lat i była niewolnicą. Od.
Śniło mi się, że przeprowadzałem wywiad z Bogiem.
Żeby nie żałować....
Garść poezji autorstwa Asi Lewandowskiej
Bezpieczny Internet! Bezpieczny uczeń! Świadomy uczeń!
Bezpieczeństwo w SiECi
Zasady bezpiecznego Internetu
„Co najbardziej dziwi Cię w ludziach?..."
Punkt 4 kodeksu 2.0 NIE PODAJEMY SWOICH DANYCH I NIE ZAWIERAMY ZNAJOMOŚCI Z NIEZNANYMI OSOBAMI W INTERNECIE. STOSUJEMY ZASADY OGRANICZONEGO ZAUFANIA.
B e z p i c n y I n t e r.
O korzeniach i skrzydłach…
Dziękuję Ci Ojcze Święty z wyrazami największego szacunku
Dzień Bezpiecznego Internetu
Jedna z historii zmieniających życie….
U fryzjera.
Helpline.org.pl – pomoc w bezpiecznym surfowaniu
10 zasad bezpiecznego korzystania z Internetu
OBRAZKOWY KODEKS 2.0 Klasa IIC
- W domu - W szkole - W drodze do szkoły
Bezpieczny internet.
Janinka Z dziecięcych lat pamiętam dość dużo rzeczy i często wracam do tych wspomnień. Do najpiękniejszych chwil należą te, kiedy dziecko ma możliwość.
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
Jak bezpiecznie korzystać z internetu?
Przygotowała Julia Töppich klasa VIa
Bezpieczny Internet Prezentacja przygotowana z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu 10 lutego 2015 r. Przygotowanie we współpracy nauczycieli: Renata Majewska.
Bezpieczeństwo w sieci
CO W ŻYCIU WAŻNE. CO W ŻYCIU WAŻNE Żyła sobie raz dziewczynka. Miała na imię Róża Żyła sobie raz dziewczynka. Miała na imię Róża. Mieszkała w pięknym.
BEZPIECZEŃSTWO W SIECI
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu
Definicja zapomnienia : Definicja zapomnienia : 1. Skasowanie z pamięci tego co było. 1. Skasowanie z pamięci tego co było. 2. Sposób wymazania z pamięci.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
BEZPIECZEŃSTO W SIECI.
NOWOROCZNE POSTANOWIENIA
8 LUTY 2011 – DZIAŁANIA TOWARZYSZĄCE ODBYWAJĄ SIĘ PRZEZ CAŁY MIESIĄC LUTY.
@ WIRTUALNA SIEĆ – REALNE ZAGROŻENIE. Czy wiesz, jakie są wirtualne
Zasady bezpieczeństwa w Internecie
10 ZASAD BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU.
Lepszy internet zależy od Ciebie!
Pewnego słonecznego dnia wracając ze szkoły Piotruś, bo tak miał na imię bohater tego opowiadania, zobaczył w zaroślach małego kotka. Piotruś pomyślał,
Znam zasady bezpiecznego zachowania w sieci
1. Nie ufaj osobie poznanej przez Internet. Nigdy nie możesz być pewien, kim ona naprawdę jest. Mówi, że ma 8 lat, ale może mieć 40! 2. Włączaj komputer.
WIRTUALNA SIEĆ – REALNE ZAGROŻENIE
SafeSurfing Moduł 3 Jak zachować bezpieczeństwo korzystając z internetu i aplikacji mobilnych.
Mam nadzieję, że ta prezentacja skłoni Was do przemyśleń.
Nie ufaj osobom poznanym w sieci
Dzień Bezpiecznego Internetu
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.
Dziękuję Ci Ojcze Święty z wyrazami największego szacunku
BĄDŹ BEZPIECZNY W INTERNECIE
Zapis prezentacji:

PINGWINKOWY QUIZ 1 Opracowano na podstawie materiału Childnet International „Smartie the Penguin” 1 1 1

2 2 2 2

Była późna noc, jednak pingwinek Rozumek ciągle nie mógł zasnąć… Był za bardzo podekscytowany, żeby spać. Jutro będą jego urodziny! Miał nadzieję, że dostanie w prezencie nowy tablet! 3 3 3

W końcu nadszedł wielki dzień i Rozumek bardzo dobrze bawił się na swoim przyjęciu urodzinowym. Otwarcie najbardziej wyczekiwanego prezentu zostawił sobie na sam koniec. „Och, naprawdę mam nadzieję, że dostanę mój własny tablet!” – myślał otwierając pakunek. 4 4 4

„Och! Dziękuję, dziękuję, dziękuję!” – skakał z radości. Pośpiesznie rozdarł papier i zobaczył, że mama z tatą kupili mu zupełnie nowiutki tablet! Dokładnie taki, o jakim marzył! „Och! Dziękuję, dziękuję, dziękuję!” – skakał z radości. Mamo, tato dziękuję! 5 5 5

Rodzice Rozumka byli bardzo mądrzy i dużo wiedzieli o nowych technologiach. Od razu postanowili wprowadzić pewne zasady korzystania z tabletu. 6 6 6

Czas na naradę w grupach Jak myślicie, jak brzmiała pierwsza zasada? Rozumek może korzystać z tabletu.... A. kiedy tylko będzie miał na to ochotę; B. kiedy będzie brzydka pogoda; C. w porach ustalonych z rodzicami? Czas na naradę w grupach 7 7 7

??? Prawidłowa odpowiedź: 8 8 8

C. w porach Prawidłowa odpowiedź: ustalonych z rodzicami Czas na zapisanie punktów 9 9 9

Pingwinkowa mama pomogła Rozumkowi znaleźć jego ulubione gry i tablet był gotowy do użycia! 10 10 10

Wszystko szło dobrze i Rozumek świetnie się bawił kiedy nagle… zdarzyło się coś bardzo dziwnego. Na ekranie pojawił się obrazek. Był bardzo kolorowy. Rozumek nie wiedział co robić. 11 11 11

„Jakie to denerwujące. ” - powiedział Rozumek „Jakie to denerwujące!” - powiedział Rozumek. „Jestem przecież w środku mojej gry. Wiem! Pozbędę się tego obrazka klikając w krzyżyk.” Rozumek kliknął w krzyżyk, ale wtedy pojawił się jeszcze większy obrazek i napis „Zapłać teraz”. WYGRAŁEŚ 12 12 12

O nie! Co się stało? Nie wiem, co teraz zrobić. „Zaraz, zaraz” - powiedział Rozumek – „Nie pamiętam, żebym startował w jakimkolwiek konkursie. Czy wydałem przez przypadek jakieś pieniądze? Wiem, że czasem tak się może zdarzyć. Mam nadzieję, że mama i tata nie będą się na mnie gniewać.” O nie! Co się stało? Nie wiem, co teraz zrobić. WYGRAŁEŚ 13 13 13

Czas na naradę w grupach Czy możecie pomóc Rozumkowi podjąć właściwą decyzję, co zrobić w takiej sytuacji? Czy powinien: A. sam próbować naprawić problem i jeszcze raz pozbyć się obrazka, a potem powiedzieć o wszystkim rodzicom; B. sam próbować naprawić problem i jeszcze raz pozbyć się obrazka, ale nic nie mówić rodzicom; C. od razu poprosić o pomoc rodziców? Czas na naradę w grupach 14 14 14

??? Prawidłowa odpowiedź: 15 15 15

C. od razu poprosić o pomoc rodziców Prawidłowa odpowiedź: C. od razu poprosić o pomoc rodziców Czas na zapisanie punktów 16 16 16

POMOCY! „Pomocy!” - wołał Rozumek. “Tato, mamo, proszę pomóżcie mi! Coś poszło bardzo źle. Przycisnąłem guzik i teraz na moim ekranie jest jakiś śmieszny obrazek i nie wiem, co on oznacza.” 17 17 17

„Bardzo dobrze Rozumku” - powiedział tata pingwin. „Jakim ty jesteś ROZSĄDNYM małym pingwinkiem! Dobrze zrobiłeś, że przyszedłeś nam o tym wszystkim powiedzieć i nie próbowałeś naprawić tego sam.” 18 18 18

Pingwinkowa mama skasowała obrazek, który się wcześniej pojawił i Rozumek mógł dalej grać na swoim tablecie. 19 19 19

Następnego ranka Rozumek od razu popędził do kuchni, gdzie leżał tablet, by zagrać w grę on-line. Tata pingwin już wstał i właśnie zabierał się w kuchni do czytania gazety. Rozumek połączył się z Internetem, ale coś się zmieniło… Na ekranie pokazała się strona z grami dla dzieci w wieku co najmniej dwunastu lat, a on przecież dopiero co skończył siedem. 12 20 20 20

Coś jest nie tak! Rozumek zastanowił się… „Chwileczkę” – pomyślał – „Wiem, co się stało! Mój starszy brat Śmieszek używał tabletu bez pytania mnie o zgodę!” 12 21 21 21

Pingwinek wiedział, że na ekranie jest gra dla starszych dzieci Pingwinek wiedział, że na ekranie jest gra dla starszych dzieci. Pomyślał, że może wiedziałby jak znaleźć swoją ulubioną grę i który przycisk kliknąć, ale z drugiej strony nie był do końca pewny. 12 22 22 22

Rozumek nie pamiętał też, jak wyglądało oznaczenie gier dla Pingwinków w jego wieku. Czy kwadracik był czerwony, zielony, a może jednak pomarańczowy? Czy możecie podpowiedzieć pingwinkowi, jaka jest właściwa odpowiedź? A. B. C. 7 12 18 Czas na naradę w grupach 23 23 23

??? Prawidłowa odpowiedź: 24 24 24

Prawidłowa odpowiedź: 7 Czas na zapisanie punktów 25 25 25

Rozumek znał już oznaczenie gier dla dzieci w swoim wieku, ale nadal potrzebował pomocy. „Mamo, tato, proszę pomóżcie mi” – powiedział - „Chciałem znaleźć swoją grę, ale Śmieszek coś pozmieniał! Wiem, że jest na stronie z zielonym kwadracikiem, ale nie jestem pewien, gdzie szukać dalej.” „Rozumku” – odpowiedziała pingwinkowa mama - „Jesteś SUPER! Bardzo dobrze zrobiłeś pytając i nie próbując szukać strony z grą na własną rękę.” POMOCY! 26 26 26

Tego samego dnia po południu… Pingwinkowa mama pomogła Rozumkowi wrócić do jego gry. Znów wszystko było dobrze. Tego samego dnia po południu… Możecie zgadnąć, co robił Rozumek? 27 27 27

Dokładnie! Rozumek zalogował się jako „gracz_ pingwinek” i znów był on-line, próbując pobić swój rekord z wczoraj. Radził sobie coraz lepiej i lepiej w swojej ulubionej grze. 28 28 28

Wtedy nagle tablet zadźwięczał i na ekranie pojawiła się wiadomość Wtedy nagle tablet zadźwięczał i na ekranie pojawiła się wiadomość. Inny gracz próbował porozmawiać z Rozumkiem. Rozumek czuł się podekscytowany. Jak masz na imię? Cześć! 29 29 29

Gdzie mieszkasz? Inny gracz kontynuował rozmowę. „Gdzie mieszkasz?”- zapytał. Rozumek chciał być uprzejmy i odpowiedzieć, ale jednocześnie czuł się nieco zaniepokojony. 30 30 30

Co teraz powinien zrobić Rozumek? Czy powinien: A. odpowiedzieć na wiadomość, którą dostał; B. powiedzieć o wszystkim rodzicom, C. wyłączyć tablet i nie mówić nikomu o tej sytuacji? Gdzie mieszkasz? Czas na naradę w grupach 31 31 31

??? Prawidłowa odpowiedź: 32 32 32

B. powiedzieć o wszystkim rodzicom Prawidłowa odpowiedź: B. powiedzieć o wszystkim rodzicom Czas na zapisanie punktów 33 33 33

„Tato! Mamo!” - zawołał Rozumek. „Ktoś próbuje ze mną porozmawiać, ale ja go nie znam. Co mam zrobić?” „Och Rozumku, postąpiłeś bardzo OSTROŻNIE!” - powiedział tata pingwin. 34 34 34

„Czym jeszcze są moje prywatne dane?” – zapytał Rozumek. „Inny gracz pytał Cię o Twoje prywatne dane, a Ty ich nie ujawniłeś. Bardzo dobrze! Aby być bezpiecznym w Internecie trzeba zachować swoje prywatne dane dla siebie i nigdy nikomu ich nie przekazywać.” „Czym jeszcze są moje prywatne dane?” – zapytał Rozumek. „Twoje imię, data urodzenia, adres domowy, adres szkoły, adres email, numer telefonu i twoje hasła. To wszystko prywatne dane” - odpowiedział tata pingwin. 35 35 35

Jak wszystkie pingwiny! Jesteś głupi i niesympatyczny! Chwilę później, kiedy Rozumek znowu grał w swoją grę, tablet zadźwięczał i ukazała się nowa wiadomość: „Nie chcesz rozmawiać, to nie! Jesteś głupi i niesympatyczny! Jak wszystkie pingwiny!” Tym razem pingwinkowi zrobiło się bardzo przykro. Jak wszystkie pingwiny! Jesteś głupi i niesympatyczny! 36 36 36

Nie chcesz rozmawiać, to nie! Był też zaskoczony i smutny. „Przecież nie chciałem nikogo zdenerwować”- pomyślał – „A pingwiny nie są głupie, ani niesympatyczne! Dlaczego ktoś tak pisze???” - Rozumek rozpłakał się. 37 37 37

Czas na naradę w grupach Rozumek chciał dalej grać w swoją grę, był jednak zdenerwowany i czuł, że nie może tak po prostu zostawić tej sprawy. Co powinien zrobić? A. wylogować się ze strony i już nigdy na nią nie wracać, B. odpisać coś niemiłego, C. poprosić rodziców o pomoc. Gdzie mieszkasz? Czas na naradę w grupach 38 38 38

??? Prawidłowa odpowiedź: 39 39 39

Prawidłowa odpowiedź: C. poprosić rodziców o pomoc Czas na zapisanie punktów 40 40 40

Rozumek postanowił poprosić rodziców o pomoc Rozumek postanowił poprosić rodziców o pomoc. „Mamo, tato” – powiedział - „Ten gracz, który pytał mnie wcześniej o to, gdzie mieszkam, teraz pisze bardzo niemiłe rzeczy! O mnie i o wszystkich pingwinach! Nie podoba mi się to. Czy możemy go zablokować, żebym spokojnie mógł grać dalej?” – płakał Rozumek. „Rozumku” – odpowiedziała pingwinkowa mama - „Jesteś BARDZO MĄDRY! Dobrze zrobiłeś przychodząc do nas. Zaraz pomożemy Ci zablokować wiadomości od tego gracza.” POMOCY! 41 41 41

„Jeśli nie znasz osoby, która próbuje z Tobą porozmawiać albo wzbudza ona Twój niepokój, zawsze nam o tym powiedz” – powiedział tata pingwin. – „Ponieważ nie znasz tej osoby w realnym świecie, jest to osoba obca. Jeśli ją zablokujesz, nie będzie pisać do Ciebie więcej. Możemy też zgłosić administratorowi strony z grami, że ta osoba obrażała Ciebie i innych; tego nikt nie powinien robić. W stosunku do innych zawsze powinniśmy odnosić się uprzejmie i z szacunkiem. Bardzo dobrze zrobiłeś, nie odpisując temu graczowi w niemiły sposób.” Zablokuj 42 42 42

Od tej pory pingwinek Rozumek zawsze wiedział, jak w bezpieczny sposób używać swojego tabletu i grać przez Internet! 43 43 43

Jeśli tylko zdarzyło się coś, co wzbudzało jego niepokój lub sprawiało, że był zdenerwowany lub zagubiony, nie próbował naprawiać tego sam… 12 Cześć! 44 44 44

Czekał chwilkę… zastanawiał się, co zrobić… i zawsze prosił dorosłych o pomoc. 45 45 45

46 46 46

Tłumaczenie: Anna Walczak Opracowano na podstawie materiału Childnet International „Smartie the Penguin” http://www.childnet.com/resources/smartie-the-penguin Tłumaczenie: Anna Walczak Fundacja Nowoczesna Polska edukacjamedialna.edu.pl Materiał dostępny na licencji Creative CommonsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 47 47 47