Drzewka gry. Teoria gier a biznes. Anna Chojnacka, Matematyka finansowa studia niestacjonarne 1.Gra ekstensywna 2.Strategia 3.Gra o pełnej informacji 4.Metoda.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Ekonometria WYKŁAD 10 Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Ekonometria stosowana WYKŁAD 4 Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Stężenia Określają wzajemne ilości substancji wymieszanych ze sobą. Gdy substancje tworzą jednolite fazy to nazywa się je roztworami (np. roztwór cukru.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
MATLOS „JAK TEORIA MA SIĘ DO PRAKTYKI?”. Cel projektu: Sprawdzamy, jaka jest zależność między prawdopodobieństwem a częstością zdarzenia.
Copyright (c) PortalMatematyczny.pl. Strona Główna Co to jest hazard ? Gry hazardowe Legenda: Slajd końcowy Strona G ł ówna Przejdź do strony głównej.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
© Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż. Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Metody optymalizacji - Energetyka 2015/2016 Metody programowania liniowego.
Sposób oraz zakres gromadzonych informacji regulują następujące przepisy prawne: 1.ustawa z dnia 19 lutego 2004 r. o systemie informacji oświatowej (Dz.
Niepewności pomiarowe. Pomiary fizyczne. Pomiar fizyczny polega na porównywaniu wielkości mierzonej z przyjętym wzorcem, czyli jednostką. Rodzaje pomiarów.
Ćwiczenia Zarządzanie Ryzykiem Renata Karkowska, ćwiczenia „Zarządzanie ryzykiem” 1.
Wyrażenia Algebraiczne Bibliografia Znak 1Znak 2 Znak 3 Znak 4 Znak 5 Znak 6 Znak 7 Znak 8 Znak 9 Znak 10 Znak 11.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
PROGAM LOJALNOŚCIOWY FAMILO Społeczność Konsumencka Familo umożliwia uczestnikom programu oszczędzanie na zakupach dokonywanych w sklepie na stronie
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Zastosowanie równań z jedną niewiadomą Aby sprawnie i szybko rozwiązać zadanie z treścią należy je dokładnie przeanalizować pod kątem tego co jest dane.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
Funkcja liniowa Przygotował: Kajetan Leszczyński Niepubliczne Gimnazjum Przy Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym Księży Orionistów W Warszawie Ul. Barska.
© Prof. Antoni Kozioł, Wydział Chemiczny Politechniki Wrocławskiej MATEMATYCZNE MODELOWANIE PROCESÓW BIOTECHNOLOGICZNYCH Prezentacja – 4 Matematyczne opracowywanie.
Ocena postępowania o udzielenie zamówienia publicznego polega na ocenie zgodności postępowania Beneficjentów z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zamówień.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
KOMBINATORYKA.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla gimnazjalisty Przygotowała Beata Czerniak FUNKCJE.
Mgr inż. Gabriela Smętek Wrocław Podstawowe Pojęcia 2. Model Gry 3. Przykłady 4. Dominacja 5. Wartość Oczekiwana 6. Przykłady 7. Gry Wielochodowe.
Menu Jednomiany Wyrażenia algebraiczne -definicja Mnożenie i dzielenie sum algebraicznych przez jednomian Mnożenie sum algebraicznych Wzory skróconego.
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza WYDZIAŁ ELEKTROTECHNIKI I INFORMATYKI ZAKŁAD METROLOGII I SYSTEMÓW POMIAROWYCH METROLOGIA Andrzej Rylski.
GRY DWUOSOBOWE O SUMIE NIEZEROWEJ Równowaga Nasha i rozwiązania niekooperacyjne. Dylemat więźnia. Piotr Włodarek, Piotr Stasiołek Matematyka finansowa.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
WYDZIAŁ OSWIATY URZEDU MIASTA POZNANIA REKRUTACJA ZASADY REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMAZJALNYCH WSPOMAGANEJ SYSTEMEM KOMPUTEROWYM.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
Jak tworzymy katalog alfabetyczny? Oprac.Regina Lewańska.
O PARADOKSIE BRAESSA Zbigniew Świtalski Paweł Skałecki Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii Uniwersytet Zielonogórski Zakopane 2016.
Test analizy wariancji dla wielu średnich – klasyfikacja pojedyncza
DEFINICJA I ZASTOSOWANIE W JĘZYKU HASKELL
System wspomagania decyzji DSS do wyznaczania matematycznego modelu zmiennej nieobserwowalnej dr inż. Tomasz Janiczek.
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Liczby pierwsze.
1 Rachunkowość zarządcza.
Problem Plecakowy (Problem złodzieja okradającego sklep)
Prezentacja planu biznesowego
Nazwa firmy Biznesplan.
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Zapis prezentacji:

Drzewka gry. Teoria gier a biznes. Anna Chojnacka, Matematyka finansowa studia niestacjonarne 1.Gra ekstensywna 2.Strategia 3.Gra o pełnej informacji 4.Metoda indukcji wstecznej 5.Podejmowanie decyzji w warunkach konkurencji 6.Teoria użyteczności

2 Gra w postaci ekstensywnej - gracze podejmują decyzje sekwencyjnie, w miarę przebiegu gry poznają kolejne ruchy przeciwnika. Następstwo czasowe ma kluczowe znaczenie. Gra w postaci normalnej – gra macierzowa, gracze podejmują decyzje jednocześnie lub nie znając decyzji przeciwników Gry ekstensywne można przedstawić za pomocą drzewka.

3 Przykład 1. (UPROSZCZONY POKER) Gra odbywa się przy wykorzystaniu talii składającej się tylko z króli i asów. Na początku gry każdy z graczy dostaje po jednej karcie. Po otrzymaniu kart Pani Kolumna rozpoczyna rozgrywkę. Może podnieść stawkę albo spasować. Jeśli spasuje, Pan Wiersz zgarnia całą pulę, jeśli podbije stawkę Pan Wiersz może sprawdzić (czyli zaakceptować grę o wyższą stawkę) albo spasować. Gdy Pan Wiersz spasuje, całą stawkę dostaje Pani Kolumna. Jeśli sprawdzi, wygrywa ten kto ma wyższe karty, jeśli oboje mają takie same karty pula dzielona jest po równo między graczy. wypłaty (Wiersz, Kolumna)

4 Każdy wewnętrzny węzeł (wierzchołek) przypisany jest któremuś z graczy, wykonującemu z niego ruch Każda z gałęzi wyprowadzona w dół z danego węzła reprezentuje możliwy ruch gracza Każdemu węzłowi końcowemu przypisane są wypłaty obu graczy Węzły należące do każdego gracza podzielone są na zbiory informacyjne (linie przerywane). Wykonując ruch, gracz wie, w którym zbiorze informacyjnym aktualnie się znajduje, nie wie jednak, w którym z jego węzłów. Z każdego z węzłów należących do tego samego zbioru informacyjnego wyprowadzona jest taka sama liczba gałęzi, oznaczanych w taki sam sposób Drzewko gry przedstawia sekwencję ruchów, gdzie :

5 Każdą grę w postaci ekstensywnej można sprowadzić do gry w postaci normalnej. Tzn. każde drzewko gry można sprowadzić do gry macierzowej. To co łączy ze sobą oba przedstawienia gry to idea strategii. Dla gry w postaci drzewka strategią gracza możemy określić dokładny spis ruchów, jakie wykonałby gracz w przypadku znalezienia się w każdym ze zbiorów informacyjnych (ZBI), w których mógłby się znaleźć w trakcie przebiegu rozgrywki. W przykładzie 1. strategia Pani Kolumny mogłaby wglądać tak: Będąc w I ZBI („mam w ręku asa”) – podnoszę stawkę Będąc w II ZBI („mam w ręku króla”) - pasuję A strategia Pana Wiersza I ZBI - „Mam w ręku asa” – sprawdzam II ZBI - „Mam w ręku króla” - pasuję

6 Dokładniej, w tej grze każdy z graczy posiada 4 możliwe strategie (każdy ma dwa ZBI po dwa ruchy do wyboru). Mianowicie: Mam asa – podnoszę stawkę / sprawdzam Mam asa – pasuję Mam króla – podnoszę stawkę / sprawdzam Mam króla – pasuję Załóżmy, że prawdopodobieństwo poszczególnych ruchów losu wynosi ¼. Obliczmy oczekiwane wypłaty Wiersza w zależności od wybory strategii. 1. Oboje z graczy podnoszą stawkę, tylko gdy mają asa. Jeśli mają w ręku króla to pasują. 2. Kolumna zawsze podnosi stawkę, Wiersz sprawdza tylko gdy ma króla. 3. Kolumna podnosi stawkę tylko gdy ma króla, Wiersz sprawdza zawsze.

7 Wyliczając oczekiwane wypłaty Wiersza dla pozostałych 13 możliwych par strategii otrzymamy postać macierzową gry. Zamiana gry ekstensywnej na grę macierzową jest teoretycznie możliwa, ale w praktyce często wygodniej jest analizować bezpośrednio drzewko gry.

8 Gra o pełnej informacji, to taka gra ekstensywna, gdzie: Żaden z węzłów nie jest przypisany ruchowi Losu Każdy węzeł należy do osobnego zbioru informacyjnego (nic nie zależy od przypadku, wszyscy gracze znają wszystkie dotychczas wykonane w grze ruchy).

9 Przykład 2. Kryzys rakietowy. Gra jest uproszczeniem sytuacji politycznej z okresu zimnej wojny. Grę rozpoczyna Chruszczow podejmując decyzję, czy na Kubie rozmieścić pociski rakietowe mające siłę rażenia zagrażającą terytorium USA. Jeżeli zdecyduje się na rozmieszczenie rakiet, Kennedy ma trzy możliwości: nie zrobić nic, ogłosić blokadę Kuby, zniszczyć rakiety.

Metoda indukcji wstecznej Gry o pełnej informacji najczęściej analizuje się metodą indukcji wstecznej („przycinania drzewka”) 10 Metoda ta opiera się na założeniu, że gracz zawsze wybierze tę gałąź drzewka, która powadzi do gorszego wyniku dla przeciwnika. W ten sposób możemy eliminować pozostałe gałęzie drzewa. Natomiast przeciwnik wybierze gałąź prowadzącą do najwyższej dla siebie wpłaty.

11 Zastosujmy metodę indukcji wstecznej do wyznaczenia racjonalnego wyniku gry z przykładu 2. Załóżmy, że w kryzysie kubańskim gracze w następujący sposób porządkują wyniki od najlepszego dla danego gracza do najgorszego: o Kennedy - w, y, u, v, x, z o Chruszczow - v, u, w, y, z, x

12 Widzimy, że Chruszczow powinien wybrać gałąź lewą. Zatem racjonalnym wynikiem jest wypłata v. W rzeczywistości gracze wybrali inne rozwiązanie. Dlaczego?

13 Zadanie. Dla gry z rysunku 5. (następny slajd): a)Znajdź rozwiązanie racjonalne metodą indukcji wstecznej b)Wypisz wszystkie strategie Pani Kolumny c)Wypisz wszystkie strategie Pana Wiersza d)Zapis macierz gry e)Rozwiąż grę macierzową i sprawdź, czy uzyskałeś ten sam wynik, co za pomocą metody „przycinania drzewka” Zaznaczone na drzewku wypłaty to wypłaty dla Wiersza.

14 rysunek 5.

a) Pani Kolumna wybierze te gałęzie, które dadzą gorszy wynik dla Pana Wiersza. 15

Pan Wiersz wybierze gałąź prowadzącą do najwyższej dla siebie wypłaty. 16 Rozwiązaniem racjonalnym gry jest wypłata -1.

b) Pani Kolumna ma 8 strategii, ponieważ ma 4 ZBI po dwa ruchy do wyboru. Strategie Pani Kolumny: I.Pójść w lewo. Gdy Wiersz wybierze kierunek podążać za nim. II.Pójść w lewo. Gdy Wiersz wybierze kierunek iść w przeciwną stronę. III.Pójść w lewo. Gdy Wiersz pójdzie w lewo iść za nim, gdy w prawo iść w przeciwną stronę. IV.Pójść w lewo. Gdy Wiersz pójdzie w prawo iść za nim, gdy w lewo iść w przeciwną stronę. V.Pójść w prawo. Gdy Wiersz wybierze kierunek podążać za nim. VI.Pójść w prawo. Gdy Wiersz wybierze kierunek iść w przeciwną stronę. VII.Pójść w prawo. Gdy Wiersz pójdzie w lewo iść za nim, gdy w prawo iść w przeciwną stronę. VIII.Pójść w prawo. Gdy Wiersz pójdzie w prawo iść za nim, gdy w lewo iść w przeciwną stronę. 17

c) Pan Wiersz ma 4 strategie, ponieważ ma 2 ZBI po dwa ruchy do wyboru. Strategie Pana Wiersza: I.Iść w tym samym kierunku co Kolumna. II.Iść w przeciwnym kierunku niż Kolumna. III.Iść zawsze w prawo. IV.Iść zawsze w lewo. 18

d) Macierz gry 19 Widzimy zatem, że gra ma dwa punkty siodłowe, a jej wartość wynosi -1. Uzyskaliśmy ten sam wynik co metodą indukcji wstecznej.

Rozważając skończoną grę dwuosobową o pełnej informacji, rozgrywaną przez Białych i Czarnych, w której możliwe są tylko dwa wyniki: wygrana Białych lub wygrana Czarnych. Wówczas zawsze zachodzi: o Białe mają strategię wygrywającą, gwarantującą im zwycięstwo niezależnie od tego, jak grać będą Czarne, albo o Czarne mają strategię wygrywającą, gwarantującą im zwycięstwo niezależnie od tego, jak grać będą Białe. 20

Podejmowanie decyzji w warunkach konkurencji W biznesie firmy często podejmują decyzje w warunkach strategicznej niepewności co do działań podejmowanych przez inne, konkurencyjne przedsiębiorstwa. Dodatkowymi czynnikami niepewności mogą być przy tym przyszła koniunktura gospodarcza, wielkość rynku dla nowego produktu, koszty oraz wiele innych zmiennych. Innymi słowy, firmy często biorą udział w grach z udziałem zarówno innych graczy jak i losu. W tego typu grach szczególnego znaczenia nabiera informacja – zarówno dotycząca działań konkurentów, jak i czynników ogólnie określanych jako losowe. 21

Rozważmy przypadek dwóch hipotetycznych firm: Zeus Music: Lider produkcji nowoczesnego sprzętu audio Jedna z najlepiej rozpoznawalnych marek Atena Acoustics: Mniejsza firma Innowacyjna Produkująca sprzęt wysokiej jakości Obie firmy opracowały nowy system dźwiękowy. Czynnikiem niepewności jest wielkość rynku na tego typu urządzenie. Może być on mały (potencjalny zysk ok. 24 mln $ rocznie), bądź duży (ok.40mln $ rocznie). Obie firmy muszą zdecydować jakiego typu produkt wypuścić na rynek: Najwyższej jakości system adresowany do audiofilów Tańszy system dla klientów o mniejszych wymaganiach jakościowych Biorąc pod uwagę profil obu firm można założyć, że Atena jest lepiej przygotowana do produkcji sprzętu najwyższej jakości natomiast Zeus jako bardziej rozpoznawalna marka do systemu dla większej rzeszy klientów, ale o niższej jakości dźwięku. 22

23 wypłaty dla (Zeus, Atena)

24

25

II.Firma Zeus musi podjąć decyzję wcześniej, a Atena może zdecydować na tyle późno, by poznać najpierw decyzję Zeusa. 26 Teraz Atena ma 2 ZBI po dwa ruchy w każdym a co za tym idzie 4 strategie: Zawsze wybierać T Zawsze wybierać to samo co Zeus Zawsze wybierać przeciwnie niż Zeus Zawsze wybierać NJ Wówczas macierz gry wygląda następująco: W tej sytuacji wartość gry wynosi 18 dla Zeusa (14 dla Ateny).

III. Zeus wykonuje ruch jako pierwszy, ale najpierw przeprowadza badania rynku, które pozwolą mu określić wielkość rynku. Atena nie pozna wyników tych badań, będzie jednak wiedzieć, że takie badania zostały zlecone przez Zeusa. W efekcie Zeus ma teraz także 4 strategie. 27

Zauważmy, że w tej sytuacji zmieniło się: Optymalna strategia Ateny (z „zawsze wybierać przeciwnie niż Zeus” na „zawsze wybierać NJ” Zeus opierając swą decyzję na badaniach rynku może powiększyć swoją wypłatę o 4mln. (badania rynku są opłacalne gdy nie kosztują więcej niż 4mln) 28

Teraz strategie Zeusa są uzależnione od tego co „zadecydował” Los. Strategią dominującą jest: „ produkować systemy najwyższej jakości jeśli rynek jest mały, a systemy tańsze jeśli rynek jest duży” Optymalną strategią gry dla Ateny jest „zawsze produkować systemy najwyższej jakości”. Zatem wynik gry to 22(dla Zeusa) i 10 (dla Ateny). 29

Teoria użyteczności Nauka o przypisywaniu liczb do wyników w taki sposób, by liczby te odzwierciedlały preferencje graczy. Jakie właściwości muszą mieć liczby w macierzy wypłat, aby praktyczne zastosowania teorii gier w ogóle miały sens? 30

I.Gra ma punkt siodłowy Wówczas wymagane jest, aby liczby reprezentowały uporządkowanie wyników od najbardziej do najmniej preferowanego wyniku przez Pana Wiersza (odwrotnie do uporządkowania Pani Kolumny) 31 Przykład Pan Wiersz porządkuje swoje wyniki tak: u, w, x, z, y, v. Wtedy aby gra była grą o sumie zerowej uporządkowanie Pani Kolumny musi wyglądać tak: v, y, z, x, w, u.

32

Zauważmy, że gra będzie mieć punkt siodłowy, i to w tym samym miejscu, także wtedy gdy przekształcimy wartości wypłat przez jakąkolwiek funkcję nie zmieniającą ich uporządkowania. Każda taka funkcja zachowuje także wszystkie dominacje. Skalą porządkową – nazywamy skalę, na której większa wartość reprezentuje bardziej preferowany wynik. Znaczenie ma jedynie uporządkowanie wartości. Użytecznościami porządkowymi – nazywamy wartości wyznaczone zgodnie z zasadą preferencji. Pozwalają na wskazywanie punktów siodłowych oraz dominacji. 33

II. Gra nie ma punktu siodłowego Wówczas należy zastosować strategie mieszane. 34 Przykład. Niech a > b i d > c. Wówczas optymalną strategią Pana Wiersza jest strategia mieszana.

35