STEPPIN is supported by the European Commission under the Europe INNOVA initiative STEPPIN : w poszukiwaniu właściwych standardów Siglinde Kaiser, DIN,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr hab. Fryderyk Zoll, prof. UJ i ALK
Advertisements

Portal EURES – baza „Życie i praca”
ROMAN QUALITY SUPPORT - - cell:
Założenia do projektu ustawy
Samochód elektryczny w infrastrukturze gminy
NORMY I NORMALIZACJA Michał Bartosz.
Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna ISO
Nowa dyrektywa maszynowa 2006/42/WE zmiany
Normy europejskie dotyczące produktów dezynfekcyjnych
Grupy Roboczej PPE ADCO
badania rynku turystycznego
Kontrakty typu „zaprojektuj i wybuduj” – prawa i obowiązki Stron
Korzyści wynikające z certyfikacji dobrowolnej Teodor Pyszniak
PRAWA OCHRONY WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ
OCENA ZGODNOŚCI-krótki rys historyczny
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
BEZPIECZEŃSTWO PLACU ZABAW I GIER
Pedagogika ogólna.
Urządzenia dla osób niepełnosprawnych – nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne, doświadczenia związane z montażem i eksploatacją SEMINARIUM - Dźwigi, podesty,
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Biblioteki Uniwersyteckiej
Harmonizacja rozporządzeń wykonawczych do ustawy o IIP z perspektywy opracowywanych schematów aplikacyjnych UML Dr inż. Zenon Parzyński Warszawa
Nowe wymagania dla dźwiękowych systemów ostrzegawczych
Microsoft Solution Framework
Jest to jedna z najważniejszych dyrektyw tzw
BEZPIECZEŃSTWO I NIEZAWODNOŚĆ SIECI INFORMATYCZNYCH
W drodze do Unii Promnice, Zameczek Myśliwski.
CE2003 Analiza bezpieczeństwa i zagrożeń maszyn zgodnie z dyrektywą maszynową i EN 292 i EN 1050.
Dr Karolina Muszyńska Na podst.:
Planowanie przepływów materiałów
Zasady nowego podejścia do normalizacji i harmonizacji technicznej Przedmiotem harmonizacji są wyłącznie przepisy związane z bezpieczeństwem, zdrowiem.
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
DRUKI INFORMACYJNE W PROCESIE HARMONIZACJI Mgr farm., mgr inż. Marta Koziarska Wydział Druków Informacyjnych WARSZAWA 26 kwietnia 2006 r.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
1 Moduł IV. Obszar formułowania zadań budżetowych typu B.
Urząd Dozoru Technicznego Warszawa Szczęśliwicka 34
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
Przygotowali: Anna Farion Dariusz Droździel
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Ergonomia procesów informacyjnych
GŁÓWNY URZĄD MIAR ul. Elektoralna 2, Warszawa, tel , fax ,
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Twoja Europa – Przedsiębiorstwa w pigułce. Do kogo skierowana jest witryna Twoja Europa – Przedsiębiorstwa? Piotr Kowalczyk –Jest glazurnikiem –Prowadzi.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
System oceny zgodności
2015 Koncepcja weryfikacji wymagań dotyczących jakości usług świadczonych za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Bazy CINAHL Wyszukiwanie zaawansowane Przewodnik
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działania.
PORTAL DIGITALIZACJA AGATA BRATEK Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Konferencja POLSKIE ZBIORY W EUROPEANIE – Toruń, dn. 19 X 2012 r. Japoński.
11 © Centrum Zamówień Publicznych sp. z o.o. Widzieliśmy więcej,. patrzymy dalej - wiemy lepiej. 1/9 POZACENOWE KRYTERIA OCENY OFERT Radca.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Departament Polityki Regionalnej Wyniki badania ewaluacyjnego: „Ocena systemu kryteri ó w wyboru projekt ó w zastosowanych w Regionalnym Programie Operacyjnym.
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Zasady prowadzenia postępowania
Prawo gospodarcze Unii Europejskiej
Biuro eksportowe w Tureckiej Izbie Gospodarczej
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Zarządzanie Systemami Produkcyjnymi
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Rudpol-OPA Sp. z o.o. BADANIA SPRZĘTU OCHRONNEGO DO PRAC POD NAPIĘCIEM W ŚWIETLE OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW
Prezentacja do przedmiotu:
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Zapis prezentacji:

STEPPIN is supported by the European Commission under the Europe INNOVA initiative STEPPIN : w poszukiwaniu właściwych standardów Siglinde Kaiser, DIN, Niemcy

Informacje ogólne  Normy i normalizacja Europejska <> Międzynarodowa <> Krajowa  Poszukiwanie norm i zastosowanie ich w dokumentacji przetargowej –Wskazówki praktyczne –Narzędzia wyszukiwania –Jak czytać normy –Zastosowanie norm w przetargach

Definicja  Norma (EN 45020:2006) –dokument, przyjęty w drodze konsensusu i zatwierdzony przez uznaną instytucję, który oddaje do powszechnego i wielokrotnego użytku zasady, wytyczne lub charakterystyki dotyczące różnej działalności lub jej wyników, którego celem jest osiągniecie optymalnego poziomu usystematyzowania w danym kontekście

Typologia norm  Norma wyrobu –Określająca wymogi, które powinien spełniać produkt lub grupa produktów w celu zapewnienia ich funkcjonalności  Norma interfejsu –Określająca wymogi dotyczące kompatybilności wyrobów lub systemów w miejscach ich wzajemnego łączenia  Norma usługi –Określająca wymogi, które powinny być spełnione przez usługę w celu zapewnienia funkcjonalności tej usługi  Normy terminologiczne, normy badań/testów, normy procesów…

Wymagania dotyczące norm  Wymagania opisowe –Wymagania odnoszące się do charakterystyki produktu, procesu lub usługi.  Zapisy odnoszące się do użytkowania –Wymagania dotyczące funkcjonalności odnoszące się do zachowania się produktu, procesu lub usługi w fazie użytkowania lub w związku z użytkowaniem –OPISUJEMY CO CHCEMY OSIAGNĄĆ A NIE JAK TO OSIAGNĄĆ

6 Przykład …. Mundury straży królewskiej

7

8

9

Przykład: kask ochronny  EN 397 Wymogi funkcjonalne dla kasków ochronnych  Funkcje: –Pochłanianie wstrząsów –Odporność na przenikanie –Odporność na ogień

Rozwój norm  Poziomy –Krajowy:DIN, AENOR, DS, PKN, … –Regionalny:CEN, CENELEC, ETSI (in Europe) –Międzynarodowy: ISO, IEC, ITU

Konsensus w normalizacji  Konsensus w konsorcjach: konsensus - integralny element konsorcjum –Rezultaty: normy przemysłowe, normy sektorowe –Przykłady: IEEE, OASIS, CWA  Konsensus w oficjalnych jednostkach normalizacyjnych: ogólne porozumienie; brak trwałego sprzeciwu wobec najistotniejszych kwestii; proces, w którym brane są pod uwagę opinie wszystkich zainteresowanych stron i w którym próbuje się godzić różne argumenty –Rezultaty: normy oficjalne –Przykłady: EN, ISO

Legislacja i Normy  Dyrektywy nowego podejścia –Harmonizacja regulacji prawnych ograniczona do „wymagań niezbędnych” (obowiązkowe, ale sformułowane w sposób ogólny) –Przygotowanie specyfikacji, niezbędnych do ich zastosowania w praktyce powierzane jest jednostkom normalizacyjnym takim jak CEN –25 dyrektyw (bezpieczeństwo maszyn, sprzętu medycznego, środków ochrony indywidualnej, kompatybilność elektromagnetyczna etc.)

Legislacja i normy  Normy wypracowane na podstawie dyrektyw: –Nieobowiązkowe, ale –wytwarzanie produktów zgodnie z tymi normami pozwala przyjąć „domniemanie ich zgodności” z zasadniczymi wymaganiami określonymi w dyrektywie  Rezultatem zgodności z wymogami dyrektywy jest prawo do umieszczania na produkcie oznakowania CE i możliwość jego dystrybucji na rynkach europejskich  Lista norm zharmonizowanych publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej

Wskazówki Praktyczne  Wyszukiwanie norm i ich zastosowanie w dokumentacji zamówienia  Poszukiwanie właściwych norm przy uwzględnieniu ich znaczenia gospodarczego, wymogów prawnych, ze zrozumieniem zasad dotyczących ich zastosowania….

Co chce nabyć zamawiający Co zamawiający mówi wykonawcy Co rozumie wykonawca Co wykonawca zamierza zbudować/przygotować Co wykonawca dostarczyłCzego w rzeczywistości potrzebuje zamawiający Wskazówki praktyczne Komunikacja jest trudna …

Wskazówki praktyczne  Wyszukiwanie norm i ich zastosowanie w dokumentacji przetargowej –Krok 1: Określenie zamawianego produktu –Krok 2: Wyszukiwanie dostępnych norm –Krok 3: Wybór właściwej normy –Krok 4: Ocena normy –Krok 5: Wyszukiwanie odpowiednich informacji w normie –Krok 6: Interpretacja wymogów normy –Krok 7: Odniesienie do norm

Wskazówki praktyczne  Krok 1: określenie zamawianego produktu –Konkretne wyobrażenie tego, co chcemy kupić –Konkretne wyobrażenie na temat funkcji, jakie ma spełniać produkt

Wskazówki praktyczne  Krok 2: Wyszukiwanie dostępnych norm –Baza STEPPIN zastosowanie słownika CPV (Wspólny Słownik Zamówień) w połączeniu z ICS (Międzynarodowa Klasyfikacja Norm) –Katalogi norm i bazy danych –Krajowe jednostki normalizacyjne Łotwa: LVS - for Łotwa: LST –Normy nowego podejścia – strona internetowa

Wyszukiwanie norm  Perinorm –Największa europejska baza danych dotycząca norm –Informacja na temat norm pochodząca bezpośrednio od instytucji normalizacyjnych wraz z odpowiednimi narzędziami –online i na płytach DVD

Wyszukiwanie norm  –Normy odnoszące się do dyrektyw –Strona internetowa zapewniająca dostęp do informacji na temat norm i procesu normalizacji

Wskazówki praktyczne  Krok 3: Wybór właściwej normy –Jeśli istnieją formalne/oficjalne normy (np. EN lub ISO), są one szeroko akceptowane przez wszystkich zainteresowanych –Raczej wymogi dotyczące fazy użytkowania (funkcjonalne) niż forma opisowa –Jeśli istnieje norma europejska, nie ma przeciwnej normy krajowej –Należy wybierać obowiązującą wersję

Wskazówki praktyczne  Krok 4: Ocena norm –W krajowych jednostkach normalizacyjnych, poprzez bazy danych, poprzez strony internetowe itp. –Oficjalne/formalne normy są chronione prawami autorskimi dla zapewnienia, że zastosowane zostaną właściwe źródła

Wskazówki praktyczne  Krok 5: Poszukiwanie odpowiednich informacji w normach –Zakres –Odniesienia normatywne –Wymagania –Załączniki

Wskazówki praktyczne  Krok 6: Interpretacja wymogów zawartych w normach –Zapisy w normach mogą się różnić od wymogów, ze względu na fakt, że normy są nieobowiązkowe –Odstępstwa od wymogów mogą powodować (czasami) utratę prawa do oznakowania znakiem CE

Wskazówki praktyczne  Krok 7: Odniesienia do norm w zamówieniach –Odniesienia do tych norm, które przyczynią się do osiągnięcia zamierzonego rezultatu w odniesieniu do funkcjonalności –Należy korzystać tylko z obowiązujących norm, chyba, że specyficzne powody wskazują konieczność użycia nieobowiązujących norm (np. konieczność zapewnienia kompatybilności z posiadanymi urządzeniami) –Europejska norma EN –Normy międzynarodowe ISO IEC –Normy krajowe