Rower (pierwotne nazwy: welocyped, bicykl – i podobnie nazywany jest w większości nowożytnych języków europejskich; obecna polska nazwa pochodzi od brytyjskiej firmy Rover, która dawniej produkowała rowery) – pojazd napędzany siłą mięśni osoby nim kierującej przy pomocy przekładni mechanicznej, wprawianej w ruch (najczęściej) nogami. UCI czyli Międzynarodowa Unia Kolarska (Union Cycliste Internationale) posiadająca swoją siedzibę w Aigle w Szwajcarii to instytucja zajmująca się propagowaniem kolarstwa, organizowaniem zawodów, ustanawianiem standardów sprzętowych, kontrolowaniem zawodników oraz ustalaniem ich list rankingowych w sportach kolarskich.
Rower miejski Rower miejski Rower górski Rower górski BMX BMX Rower poziomy Rower poziomy Rower szosowy Rower szosowy
Tradycyjny rower miejski, tzw. holender, zbudowany jest najczęściej na kołach 28-calowych (choć spotyka się również rowery z kołami 26- i 27-calowymi), posiada giętą, szeroką kierownicę, krótką ramę i szerokie siodełko umożliwiające jazdę w pozycji wyprostowanej. Posiada on też zwykle lampki zasilane z dynamo, komplet błotników, osłonę na łańcuch, nóżkę, bagażnik tylny, czasem osłonę tylnego koła czy koszyk.
Klasyczny rower górski to rower na kołach 26 calowych, lub 29 calowych o krótkiej, zwartej i specjalnie wzmacnianej ramie, z większym niż w rowerach szosowych prześwitem pod pedałami, zaopatrzonym w prostą lub giętą kierownicę, mocne hamulce i odporny na uderzenia oraz brud osprzęt, dający możliwość zmieniania przełożeń w jak najszerszym zakresie. Klasyczny rower górski powinien też posiadać przynajmniej przednią amortyzację. Rower taki jest cięższy od rowerów szosowych. Masa wysokiej klasy roweru górskiego cross-country waha się w zakresie kg, choć najdroższe rowery zawodnicze do cross- country mają masę około 7-9,5 kg.
BMX (ang. Bicycle Moto Cross) – jednocześnie nazwa roweru i rodzaju kolarstwa, które zostało zapoczątkowane w USA w latach 70. BMX przeżył szczyt swojej popularności w latach 70. W latach 80. jego popularność przyćmiły rowery górskie oraz rowery trialowe dające możliwość pokonywania znacznie trudniejszych tras. BMX jest jednak wciąż bardzo popularny w USA, Kanadzie i Australii. Rozgrywane są również mistrzostwa świata i puchar świata BMX pod egidą UCI. Największymi zawodami świata na BMX-ach były i są Gravity Games i X- Games Od 2008 roku sport ten jest rozgrywany na Igrzyskach Olimpijskich.
Rower poziomy to rower, na którym rowerzysta przyjmuje pozycję półleżącą lub leżącą. Ze względu na specyficzną konstrukcję, rowery te uznaje się za bardziej ergonomiczne od rowerów klasycznych. Dzięki zmniejszeniu oporu powietrza oraz redukcji strat energii na pionowy ruch kolarza, jazda na rowerze poziomym jest efektywniejsza energetycznie (kosztem tego samego wysiłku można pokonać dłuższy dystans), a osiągane prędkości są wyższe niż w przypadku rowerów klasycznych. Różnorodność rowerów poziomych jest równie wielka jak rowerów klasycznych: od w pełni zamortyzowanych rowerów miejskich o krótkiej bazie do typowo wyczynowych typu "low racer", czyli niska wyścigówka.
Rower szosowy to sportowy rower, dostosowywany przede wszystkim do warunków drogi asfaltowej. UCI dość długo utrzymywała zasadę, że rower szosowy może mieć maksymalnie 10 przełożeń (dwie zębatki z przodu i 5 z tyłu), obecnie jednak odstąpiono od tego i współczesne rowery szosowe posiadają zwykle dwie zębatki z przodu i 9, 10, a nawet 11 zębatek z tyłu co daje razem od 18 do 22 (niekiedy powtarzających się) przełożeń. Istnieją także korby trzyrzędowe, tzn. wyposażone w trzy koła zębate o różnych rozmiarach, lecz są one stosowane niemal wyłącznie przez amatorów.