POMOC PUBLICZNA dla projektów realizowanych w ramach Działania 4.2. RPO WP 2014-2020 – Kilka praktycznych aspektów Regionalny Program Operacyjny Województwa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Kazus Pan Jan Kowalski prowadzi działalność w Polsce. Jego firma zajmuje się prowadzeniem niemieckojęzycznego, odpłatnego serwisu internetowego przeznaczonego.
Seminarium
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
POMOC PUBLICZNA w projektach Life+ Zespół ds. Pomocy Publicznej, NFOŚiGW.
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Departament Wdrażania RPO Pomoc publiczna w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007 – 2013 Toruń, 12 maja – 10.
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej IX Priorytet PO IiŚ, Działanie 9.2 Efektywna dystrybucja energii.
DZIAŁALNOŚĆ NIEODPŁATNA I ODPŁATNA POŻYTKU PUBLICZNEGO W ORGANIZACJACH POZARZĄDOWYCH Gostyń, 13 sierpnia 2013 roku.
Zespół Badawczy Centrum Badań i Edukacji Statystycznej w Jachrance
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego 1 Przedstawienie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata Karina Bedrunka.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Opolskiego Etap Wdrażania Projektu.
Lokalna Grupa Działania „Zielone Bieszczady”
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Fundusze Europejskie.
POMOC PUBLICZNA dla projektów realizowanych w ramach Działania 8.4. RPO WP – Wsparcie atrakcyjności walorów dziedzictwa przyrodniczego Regionalny.
POMOC PUBLICZNA dla projektów realizowanych w ramach Działania 9.1. RPO WP – Transport miejski Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
POMOC PUBLICZNA w działaniu 8.3 RPO WP Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
POMOC PUBLICZNA dla projektów realizowanych w ramach Działania 4.1. RPO WP – Infrastruktura ponadgimnazjalnych szkół zawodowych Regionalny Program.
POMOC PUBLICZNA dla projektów realizowanych w ramach Poddziałania RPO WP – Efektywność energetyczna – Mechanizm ZIT – wsparcie dotacyjne.
Departament Polityki Regionalnej Pomoc publiczna w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007 – 2013 Toruń, 9 –
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Główne założenia konkursu w ramach Działania Podmioty Ekonomii Społecznej Konkurs numer: RPPM IZ /16 Regionalny Program Operacyjny.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Mój region w Europie Wsparcie dla nowoczesnych form świadczenia usług drogą elektroniczną w ramach Działania 4.3. RPO WK-P Rozwój komercyjnych e-usług.
- wsparcie pracodawców i ich pracowników Kielce, 28 czerwca 2016 r.
Mój region w Europie Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie inwestycji przedsiębiorstw.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Wsparcie outplacementowe Schemat: Łagodzenie negatywnych.
Pytania i odpowiedzi w ramach Działania 5.7 Nowe Mikroprzedsiębiorstwa Konkurs numer: RPPM IZ /16 Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Kształcenie zawodowe w ramach ZIT Schemat: Projekty w zakresie poprawy jakości, efektywności i atrakcyjności.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Materiał opracowany przez: Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich. Instytucja Zarządzająca PROW – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. „Europejski.
POMOC PUBLICZNA w projektach dofinansowanych z RPO WP
Zatrudnianie nauczycieli
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
POSIEDZENIE ŚWIĘTOKRZYSKO-PODKARPACKIEGO KLASTRA BUDOWLANEGO INNOWATOR
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Inowrocław, 22 listopada 2011 r.
Konkurencja a polityka konkurencji
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Krajowy fundusz szkoleniowy
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 4
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Co dla Ciebie mamy? Fundusze Europejskie na rozwój działalności badawczo-rozwojowej w ramach RPO WŁ Marcin Pawlak, Zastępca Dyrektora Departamentu Polityki.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Magda Szwedowska Departament Programów Regionalnych
Warunki finansowe RPWM IZ /17
Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej
Doktoraty wdrożeniowe – szanse i zagrożenia
Bony na innowacje dla MŚP
Kredyt na innowacje technologiczne
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
Zapis prezentacji:

POMOC PUBLICZNA dla projektów realizowanych w ramach Działania 4.2. RPO WP – Kilka praktycznych aspektów Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 16 czerwca 2016 r.

Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej: „Z zastrzeżeniem innych postanowień przewidzianych w Traktatach, wszelka pomoc przyznawana przez Państwo Członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi”.

Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata maja 2016 r.: publikacja Zawiadomienia Komisji w sprawie pojęcia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE _aid_en.pdf

Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Zasada: kształcenie publiczne zasadniczo finansowane przez państwo w ramach krajowego systemu kształcenia finansowanego i nadzorowanego przez państwo uznaje się za niepodlegające regułom pomocy publicznej. Są to bowiem zadania z dziedziny polityki społecznej, kulturalnej i edukacyjnej państwa wobec jego mieszkańców. Na taką kwalifikację nie wpływa fakt, że studenci muszą opłacać opłaty, takie jak czesne czy wpisowe, pod warunkiem, że stanowią one wkład w koszty systemu edukacji oraz pokrywają jedynie niewielką część kosztów. Takich opłat nie można więc uznać za wynagrodzenie za usługę (brak ekwiwalentności świadczeń).

Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Inaczej w przypadku usług edukacyjnych finansowanych głównie przez studentów lub z przychodów komercyjnych, również usług oferowanych przez podmioty publiczne – finansowanie takich usług ze środków publicznych stanowi co do zasady pomoc publiczną. W przypadku projektu realizowanego w ścisłym partnerstwie z przedsiębiorcą: możliwość wystąpienia pomocy publicznej na rzecz przedsiębiorcy. Przykład: doposażenie pracowni komputerowej w sprzęt/oprogramowanie, która posłuży także do wykonywania w pełnym zakresie normalnej działalności danego zakładu, tj. np. w ramach zajęć w pracowni studenci będą pisać oprogramowanie dla przedsiębiorcy-partnera.

W przypadku szkół wyższych uważa się, że następujące rodzaje działalności nie stanowią działalności gospodarczej: kształcenie mające na celu zwiększanie coraz lepiej wyszkolonych zasobów ludzkich, tj. zasadniczo studia stacjonarne w ramach krajowego systemu kształcenia finansowanego i nadzorowanego przez państwo (na uczelniach publicznych); prowadzenie niezależnej działalności badawczej i rozwojowej, mającej na celu powiększanie zasobów wiedzy i lepsze zrozumienie, w tym współpracy w zakresie badań i rozwoju; rozpowszechnianie wyników badań. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

Nie ma znaczenia klasyfikacja danego podmiotu ani danego rodzaju działalności w prawie krajowym. Także podmioty non-profit oraz non-for-profit mogą być uznawane za prowadzące działalność gospodarczą – nie ma znaczenia, czy podmiot jest nastawiony na zysk. Por. wyrok TSUE w połączonych sprawach 209/78 i 215/78 Van Landewyck; wyrok w sprawie C-244/94 FFSA; wyrok w sprawie C-49/07 MOTOE. Także działalność wykonywana nieodpłatnie może być działalnością gospodarczą, jeżeli istnieje przedsiębiorca, który byłby zainteresowany wykonywaniem jej odpłatnie. Por. wyrok Sądu UE w sprawie T-461/13 Hiszpania v. Komisja. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

Mieszane, gospodarczo-niegospodarcze wykorzystanie infrastruktury wytworzonej z dofinansowaniem publicznym. Jeżeli instytucja edukacyjna lub badawcza (szkoła wyższa) prowadzi niemal wyłącznie działalność niegospodarczą, jej finansowanie może być w całości nieobjęte zasadami pomocy państwa, pod warunkiem że jej działalność gospodarcza ma charakter czysto pomocniczy, tj. odpowiada działalności, która jest bezpośrednio związana z funkcjonowaniem danej instytucji i konieczna do jej funkcjonowania lub nieodłącznie związana z jej główną działalnością niegospodarczą oraz która ma ograniczony zakres. Komisja uznaje, że ma to miejsce, kiedy w ramach działalności gospodarczej wykorzystuje się dokładnie te same nakłady (np. materiały, wyposażenie, siłę roboczą i aktywa trwałe) co w przypadku działalności niegospodarczej oraz kiedy zasoby przeznaczane rocznie na działalność gospodarczą nie przekraczają 20% całkowitych rocznych zasobów danego podmiotu. Pkt Zasad ramowych dotyczących pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną (Dz. Urz. UE C 198 z r., s. 1 ) oraz pkt 49 preambuły GBER. Przykład: wykonywanie przez uczelnię od czasu do czasu na zlecenie przedsiębiorstwa, w ograniczonym wymiarze czasowym, badań laboratoryjnych takich samych, jakie normalnie wykonuje w czasie prac badawczych lub zajęć dydaktycznych.

Pomocnicza działalność gospodarcza: brak jednej metodologii obliczania parametru „20% całkowitych rocznych zasobów danego podmiotu” – czas pracy? powierzchnia? zdolności produkcyjne? Należy więc przyjąć, że wnioskodawca może dobrać metodologię najbardziej dostosowaną do jego działalności, natomiast IZ RPO WP sprawdzi, czy wnioskodawca nie popełnił w tym zakresie znaczącego błędu. działalność pomocnicza to działalność nie tylko ograniczona do 20% rocznych zasobów, ale też musi ona być bezpośrednio związana z funkcjonowaniem danej instytucji i konieczna do jej funkcjonowania lub nieodłącznie związana z jej główną działalnością niegospodarczą. Przykład: prowadzenie w laboratorium badań na zlecenie przedsiębiorcy. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

Przykład 1: Budynek publicznej szkoły wyższej ma powierzchnię m 2. Z tego sala wykładowa o powierzchni 100 m 2 jest wynajmowana prywatnej szkole językowej w całym zakresie czasu. 100 m 2 /1000 m 2 x 100% = 10%. Wniosek: działalność gospodarcza ma jedynie pomocniczy charakter. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

Przykład 2: Laboratorium uczelni publicznej jest wykorzystywane przez godzin rocznie. Przez 600 godzin jest wykorzystywane na potrzeby studentów studiów nieodpłatnych (stacjonarnych). Przez 250 godzin jest wykorzystywane przez studentów studiów w pełni odpłatnych. Przez 150 godzin jest wykorzystywane na potrzeby badań kontraktowych na rzecz przedsiębiorców. Działalność gospodarcza w sumie: 250 h h = 400 h. 400 h/1000 h x 100% = 40%. Wniosek: działalność gospodarcza wykracza poza pomocniczy charakter. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

Przykład 3: W budynku publicznej szkoły wyższej o łącznej powierzchni 1000 m 2 wszystkie sale oprócz laboratorium wykorzystywane są wyłącznie przez studentów studiów nieodpłatnych. Laboratorium ma powierzchnię 300 m 2. Jest wykorzystywane przez 500 godzin rocznie, z czego: 300 h przez studentów studiów nieodpłatnych; 200 h na kontraktowe badania na rzecz przedsiębiorstw: Etap 1: działalność gospodarcza laboratorium to 40% czasu (200 h/500 h x 100% = 40%). Można uznać, że do działalności gospodarczej wykorzystywane jest 120 m 2 laboratorium (300 m 2 x 40% = 120 m 2 ). Etap 2: powierzchnia łączna budynku do działalności gospodarczej: 120 m 2 /1000 m 2 x 100% = 12%. Wniosek: działalność gospodarcza ma charakter pomocniczy. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

W przypadku, gdy działalność gospodarcza wykracza poza działalność o charakterze czysto pomocniczym: jeżeli infrastruktura jest użytkowana zarówno do działalności gospodarczej, jak i niegospodarczej, finansowanie publiczne będzie podlegało zasadom pomocy publicznej wyłącznie w zakresie, w jakim będzie obejmowało koszty związane z działalnością gospodarczą. Jeżeli możliwe jest oddzielenie kosztów i przychodów związanych z działalnością gospodarczą i niegospodarczą, zasady pomocy publicznej mają zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do przyznanego wsparcia ze strony państwa w kwocie przewyższającej koszty prowadzenia działalności niegospodarczej.

Przesłanka zakłócenia lub groźby zakłócenia konkurencji i wpływu na wymianę handlową między państwami członkowskimi: Rozumienie dalekie od intuicyjnego; Zazwyczaj analizowane są łącznie; Uznaje się, że środek przyznany przez państwo stwarza groźbę naruszenia konkurencji, jeżeli może powodować poprawę pozycji konkurencyjnej beneficjenta w porównaniu z pozycją innych przedsiębiorstw, z którymi beneficjent konkuruje; Zakłócenie konkurencji w wyniku udzielenia wsparcia nie musi być rzeczywiste. Wystarczy bowiem sama groźba zakłócenia konkurencji. Może być to więc potencjalne zakłócenie konkurencji; Fakt, że kwota pomocy jest niewielka lub że przedsiębiorstwo będące beneficjentem jest małe, nie wykluczy sam w sobie zakłócenia konkurencji lub groźby zakłócenia konkurencji, pod warunkiem jednak, że prawdo- podobieństwo takiego zakłócenia nie jest jedynie hipotetyczne (wyrok TSUE ws. C-280/00 Altmark Trans). Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

Pomoc wywiera wpływ na wymianę handlową, jeżeli umacnia pozycję przedsiębiorstwa w stosunku do innych przedsiębiorstw konkurujących z nim. Co do wpływu na wymianę handlową, to nie ma znaczenia, że dany beneficjent nie świadczy żadnych usług poza granicami Polski, a świadczy jedynie usługi o charakterze lokalnym czy regionalnym. Jednakże wpływ środka pomocowego na wymianę handlową między państwami członkowskimi UE nie może być domniemywany lub tylko hipotetyczny. Musi zostać wykazane, w oparciu o dające się przewidzieć skutki danego środka pomocowego, dlaczego zakłóca on lub grozi zakłóceniem konkurencji i może wpływać na wymianę handlową.

Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Pomoc publiczna może nie wystąpić w przypadku publicznego finansowania szkół wyższych o lokalnym bądź regionalnym zasięgu działania, które mają niewielu studentów, nie oferują studiów w językach obcych i nie są położone w regionie łatwo dostępnym dla cudzoziemców i w ten sposób nie są atrakcyjne dla studentów z innych państw członkowskich. W takiej sytuacji publiczne finansowanie szkół nie wywiera wpływu na wymianę handlową między państwami członkowskimi. Bardzo ważne: mała całkowita liczba studentów (w analizowanej sprawie – poniżej 150)!!! Por. decyzja Komisji Europejskiej z 8 listopada 2006 r. w sprawie NN 54/2006 Prerov Logistics College.

Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Inne czynniki wskazujące na istnienie wpływu na wymianę handlową: Wysokie miejsca w rankingach szkół wyższych; Uczestniczenie w programach wymiany międzynarodowej; Strona internetowa dostępna także w językach obcych.

SZKOŁA WYŻSZA PUBLICZNA KSZTAŁCENIE W RAMACH SYSTEMU KRAJOWEGO SYSTEMU KSZTAŁCENIA FINANSOWANEGO I NADZOROWANEGO PRZEZ PAŃSTWO (STUDIA DZIENNE) BRAK DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ KSZTAŁCENIE FINANSOWANE W WIĘKSZOŚCI PRZEZ STUDENTÓW/RODZICÓW (NP. STUDIA ZAOCZNE, PODYPLOMOWE) DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA MIEŚCI SIĘ W ZAKRESIE POMOCNICZEJ DZIAŁANOŚCI GOSPODARCZEJ (D0 20% ZASOBÓW PODMIOTU) BRAK POMOCY PUBLICZNEJ WYKRACZA POZA POMOCNICZĄ DZIAŁALNOŚC GOSPODARCZĄ (POWYŻEJ 20% ZASOBÓW PODMIOTU) NIEPUBLICZNA KSZTAŁCENIE FINANSOWANE W WIĘKSZOŚCI PRZEZ STUDENTÓW/RODZICÓW DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA WYKRACZA POZA CZYSTO LOKALNY/REGIONALNY CHARAKTER POMOC PUBLICZNA MA CHARAKTER CZYSTO LOKALNY (dana szkoła nie jest atrakcyjna dla studentów zagranicznych – np. niewielka ogólna liczba studentów, brak studiów w językach obcych i nie jest położona w regionie łatwo dostępnym dla cudzoziemców)

Przeznaczenia pomocy publicznej w Działaniu 4.2: Regionalna pomoc inwestycyjna; Pomoc de minimis – zgodnie z Regulaminem konkursu – tylko do wydatków objętych instrumentem elastyczności (cross-financingiem). Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

Dziękuję za uwagę Kontakt: Kamil Ciupak Centrum Kompetencji Departament Programów Regionalnych Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Tel. (58) , fax: (58)