Obliczanie jakim procentem jednej liczby jest druga liczba. Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
Obliczanie jakim procentem jednej liczby jest druga liczba. Obliczanie liczby, gdy dany jest jej procent. Obliczanie jakim procentem jednej liczby jest druga liczba O ile procent więcej, o ile mniej.
Obliczanie liczby, gdy dany jest jej procent. Jeżeli wiemy ile wynosi część danej liczby, to możemy obliczyć 100% tej liczby. Przykład: 75% z liczby x to 15. Jaka to liczba? Rozwiązanie: 0,75 ∙ x = 15 x = 15 : 0,75 x = 20 Odpowiedź: Szukana liczba to 20.
Obliczanie liczby, gdy dany jest jej procent – zadania przykładowe. Metodę tą możemy wykorzystać przy obliczaniu zadań z treścią. Przykład 1. Przed podwyżką rower kosztował 520 zł. Jest to 80% aktualnej ceny. Ile wynosi obecna cena roweru? Rozwiązanie: „Stara” cena roweru to 80% „nowej”, a więc: 0,8 ∙ x = 520 x = 520 : 0,8 x = 650 Odpowiedź: Aktualna cena roweru wynosi 650 zł.
Obliczanie liczby, gdy dany jest jej procent – zadania przykładowe. Przykład 2. Cena kurtki po podwyżce o 15%, wynosi 287,5 zł. Ile kosztowała ta kurtka przed podwyżką? Rozwiązanie: Obecna cena kurtki to 115% ceny początkowej, tak więc: 115% liczby x = 287,5 zł x = 287,5 : 1,15 x = 250 Odpowiedź: Kurtka przed podwyżką kosztowała 250 zł.
Obliczanie jakim procentem jednej liczby jest druga liczba. Porównując dwie wielkości (wartości) przedstawione w postaci liczbowej, możemy ustalić zmiany procentowe. Mówimy wówczas o ile procent jedna wielkość jest mniejsza, lub większa od drugiej.
O ile procent więcej, o ile mniej. Porównując dwie wartości, należy ustalić: różnicę wartości, wartość bazową, a następnie podzielić je przez siebie.
O ile procent więcej, o ile mniej. Przykład 1: Olek dostał 40 zł kieszonkowego, zaś Jacek 50 zł. a)O ile procent kieszonkowe Jacka było większe od kieszonkowego Olka? b)O ile procent kieszonkowe Olka jest mniejsze od kieszonkowego Jacka?
O ile procent więcej, o ile mniej. a) 10 zł – różnica wartości (50 zł – 40 zł) 40 zł – wartość bazowa (kieszonkowe do którego się odnosimy) Odpowiedź: Kieszonkowe Jacka było większe o 25%.
O ile procent więcej, o ile mniej. b) 10 zł – różnica wartości (50 zł – 40 zł) 50 zł – wartość bazowa (kieszonkowe do którego się odnosimy) Odpowiedź: Kieszonkowe Olka było mniejsze o 20%.
O ile procent więcej, o ile mniej. Przykład 2. W klasie III A liczącej 25 uczniów 40 % to chłopcy. W klasie III B, która liczy tyle samo uczniów, chłopcy stanowią 60% klasy. O ile procent jest więcej chłopców w klasie III B, niż w III A?
O ile procent więcej, o ile mniej. Rozwiązanie: 0,4 ∙ 25 = 10 - ilość chłopców w klasie III A 0,6 ∙ 25 = 15 - ilość chłopców w klasie III B 15 – 10 = 5 - różnica wielkości 10 - wartość bazowa Odpowiedź: W klasie III B jest 50% więcej chłopców, w porównaniu z klasą III A.
Gdzie te procenty??? Gdzie tak naprawdę mamy do czynienia z procentami? O tym w następnym temacie POZDRAWIAM!!!