Podstawowe umiejętności pomagania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WARUNKI PRAWIDŁOWEJ KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ
Advertisements

Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Wirtualny system spo ł ecznego wsparcia dla budowania pozytywnych relacji mi ę dzyludzkich w ś wiecie rzeczywistym.
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
Uczeń z trudnościami - problem czy wyzwanie?.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
Anna Paszkowska-Rogacz
„Zero” tolerancji dla przemocy
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
realizacja VIII punktu
"TRZEBA ROZMAWIAĆ" SPOTKANIE WARSZTATOWE Z RODZICAMI Kraków,15 marca 2006r. Szkoła Podstawowa Nr 113.
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Pierwsza strona ?. Jakieś szczegóły? :D Jakby Pani zareagowała, jakby się pani dowiedziała, że pani córka jest w ciąży? Ciężko mi to sobie wyobrazić
Sonda na temat nastoletnich ciąż przeprowadzona w ramach zajęć z dziennikarskich źródeł informacji.
IDENTYFIKACJA POTRZEB
Czym jest ZAPOMNIENIE:
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Czy jesteś osobą otwartą?
Jak pomagać dziecku w nauce?
RACHUNEK SUMIENIA.
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
BAJKA O ZASMUCONYM SMUTKU
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Janusz Korczak.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Jeśli znalazłeś się na tej stronie to znaczy że masz przyjaciela, ktoś Cię lubi, bądź zwyczajnie zna i nie chce zostać zapomniany :)
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
przypadku prześladowania
O korzeniach i skrzydłach…
Strategie rozwiązywania konfliktów
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
OBRAZKOWY KODEKS 2.0 Klasa IIC
PRZEWODNIK DLA HOST FAMILIES. Co można zyskać goszcząc u siebie praktykanta? Poznanie innej kultury; Mnóstwo ciekawostek na temat danego kraju; Przełamanie.
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
czyli jak mówić bez oskarżenia
Czego oczekuje i co robi użytkownik ?. Projektowanie dobrego interfejsu zaczyna się od zrozumienia ludzi.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKAJI NARODOWEJ w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania.
Ż ARTY O JASIU. TELEWIZOR -Mamo, mogę obejrzeć telewizor? - Dobrze, ale go nie włączaj.
AKCEPTACJA UCZUĆ CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ
Postawa asertywna.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i miała czynny udział w życiu społecznym?
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
POWITANIE POŻEGNANIE WAŻNE ZWROTY
Szkoła bez przemocy.
i obywatelskich uczniów ”
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Konwencja Praw Dziecka
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Opresyjna i nieopresyjna
Spotkanie ze Słowem Mk 8, Z Ewangelii według świętego Marka:
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Radosne chwile!.
WIELCY OBYWATELE MAŁYCH SZKÓŁ
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
CO ZROBIĆ, GDY DZIECI SIĘ KŁÓCĄ?
Zapis prezentacji:

Podstawowe umiejętności pomagania Monika Kościelniak Leszno 2012

Parafrazowanie Powtórzenie wypowiedzi w innej formie Mówienie dokładnie tego samego, co rozmówca bez włączania własnych komentarzy czy interpretacji wysłuchanej wypowiedzi Przykłady: Powiedziałeś przed chwilą, że…, O ile dobrze Cię zrozumiałam to…, Sądzisz, że…, A więc jesteś zdania, że…,

Klaryfikacja To uporządkowanie i uogólnienie czyjejś wypowiedzi Prośba o rozwinięcie jakiejś myśli O wyjaśnienie niezrozumiałych dla nas treści, np. podanie konkretnych przykładów Przykład: Czy to znaczy, że…?, Z tego co mówisz mam wnioskować, że…?

Sondowanie Dopytywanie o szczegóły Najlepiej jest zadawać pytania otwarte, dające rozmówcy okazję do szerszego wypowiedzenia się na dany temat Pozwala niekiedy na lepsze zrozumienie własnych doświadczeń Źle: Dlaczego tak postąpiłeś? Dobrze: Co Tobą kierowało?

Odzwierciedlanie uczuć Polega na uświadamianiu rozmówcy jego uczuć, przeżyć poprzez zwracanie na nie uwagi Przykłady: Mam wrażenie, że jesteś zdenerwowany, Czuję, że bardzo się tym przejmujesz, Boisz się o niego?

Dzielenie się własnymi uczuciami Często stosowane w terapii grupowej, podczas której członkowie grupy dostarczają pacjentowi wsparcia, uświadamiają mu, że oni też borykają się z podobnymi problemami i pokazują jak oni sobie z nimi radzą Przykład: Nic dziwnego, że człowiek płacze, gdy ktoś inny wyrządza mu krzywdę, To normalne, że jesteśmy wściekli, gdy ktoś nas zawodzi

Komunikaty „Ja” Wyrażają przyjęcie odpowiedzialności za własne uczucia i wyrażane opinie Stwarzają bezpieczniejszą sytuację dla drugiej strony, której nie obarczamy winą za nasze odczucia Komunikat „Ty”: Złościsz mnie, Nikt jej nie lubi, Nie liczysz się z moimi uczuciami Komunikat „Ja”: Jestem zła, Nie lubię jej, Czuję się urażona

Zamień na komunikaty „Ja” Zachowujesz się okropnie! To nie jest dowcipne. Spotkanie było beznadziejne. Znowu nawaliłeś! Nie umiesz gotować. Rozmawiasz zbyt głośno. Wszyscy wiedzą, że to nieprawda.

Płaszczyzny komunikatu Rzeczowa (co chcę powiedzieć swojemu rozmówcy? treści, konkrety) Relacyjna (za kogo Cię uważam?, jak definiuję relację pomiędzy nami? Jaka jest moja postawa wobec Ciebie?) Autoekspresji (co mówię mojemu rozmówcy o tym, co sądzę na temat jego postawy, zachowania? Co jest dla mnie ważne, co myślę, co czuję?) Apelacyjna (co chcę osiągnąć, jaka zmiana w moim rozmówcy jest pożądana? Do czego chcę go nakłonić lub od czego powstrzymać?)

Przykład Mama mówi do swojego 6-letniego synka: „Jest zimno na dworze” Rz: Jest zimno. R: Mama troszczy się o niego i martwi się, żeby, nie zmarzł AE: Nie jest właściwie ubrany. A: Powinien założyć czapkę.

Zadanie w grupach Dziecko – matka: Dzisiaj dostałem 5 w szkole! Syn – ojciec: Widziałem w kiosku nowy numer „Świata robotów” Dziewczyna – chłopak: Najprawdopodobniej w sobotę będzie ładna pogoda. Uczeń – nauczyciel: Wczoraj wieczorem bardzo źle się czułem. Nauczyciel – uczeń: Ten rozdział jest bardzo ważny.

RODZAJE KOMUNIKACJI - KOMPLEMENTARNA Sztywno, jednostronnie, brak informacji zwrotnej Przykład: wykład, ogłoszenie - SYMETRYCZNA Typowa dla grupy, gdzie rozmówcy są partnerami. Informacja zwrotna jest konieczna.