J AK POMAGAĆ DZIECIOM W NAUCE ? P ORADNIK DLA RODZICÓW Krystyna Jasińska Myszków, 2016.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ludzie starsi – to dalej ludzie !
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Demokracja w szkole.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
7 punktów Kodeksu 2.0.
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Praca domowa w procesie dydaktycznym
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Jak motywować dziecko do nauki?
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
DEKALOG DLA RODZICÓW Z KONWENCJI PRAW DZIECKA
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Jak pomagać dziecku w nauce?
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
działający w Zespole Szkół nr 1 w Pabianicach
Recepta na sukces nauczyciela
Szkoła Podstawowa nr 2 imienia majora Henryka Sucharskiego w Kwidzynie
„Jak pomóc dziecku w nauce”
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Samodzielność dziecka
1. Mądrze motywuj Obowiązkiem dziecka jest odrabianie lekcji, a obowiązkiem rodzica – okazywanie szczerego zainteresowania jego problemami Zacząć należy.
W nauczaniu zintegrowanym
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
przypadku prześladowania
O korzeniach i skrzydłach…
PIERWSZOKLASISTA W SZKOLE
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
10 wskazówek do pracy z dzieckiem, rozpoczynającym naukę w szkole.
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji multimedialnej pt
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
„Dzieciństwo to nie wyścig - to podróż”
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Motywowanie do nauki – rola rodzica
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
DOBRY START.
Szkolny system wychowawczy
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Co to jest WOLONTARIAT?.
„Świadome macierzyństwo” Zespół Szkół im. Mikołaja Kopernika w Porębie.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Osoba eksperymentatora jest nieodłączną częścią każdego doświadczenia, zanim jednak zaczniemy badać innych, przebadajmy swoje własne postawy i przekonania.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
1 Jak Zdecydowanie Zwiększyć Skuteczność Sprzedaży? W ielowymiarowe Z arządzanie E fektem w praktyce Projekt i realizacja: dr Mariusz Salamon.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Szkolny plan zachowania
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Żeby się chciało uczyć…. Jak motywować dziecko do nauki?
Egzamin gimnazjalny. Instrukcja dla uczniów
Zapis prezentacji:

J AK POMAGAĆ DZIECIOM W NAUCE ? P ORADNIK DLA RODZICÓW Krystyna Jasińska Myszków, 2016

Bardzo często rodzic ma dylemat - pomagać dzieciom przy odrabianiu prac domowych czy pozwolić im pracować samodzielnie? Jak kontrolować postępy w nauce? oraz Jak sprawić, aby dziecko nie zniechęciło się podczas odrabiania lekcji? Drogi Rodzicu ! Jeśli nie jesteś pewien, na czym powinna polegać twoja rola, ta prezentacja jest dla ciebie.

P IERWSZA ZASADA WSPÓLNEGO ODRABIANIA PRAC DOMOWYCH  Nie wyręczaj  bądź blisko, ale  „nie stój nad głową”

W AŻNY ETAP To bardzo ważny etap rozwoju oraz nabywania nowych umiejętności – organizowania czasu, stawiania celów oraz oceniania siebie. Im wcześniej dziecko zacznie się z tym mierzyć, tym lepiej poradzi sobie w dorosłym życiu.

O DRABIANIE LEKCJI Odrabianie lekcji to nic innego, jak samodzielna praca dziecka w domu. Zadania domowe są o tyle ważne, że pozwalają powtórzyć oraz utrwalić dziecku wszystko to, czego nauczyło się w szkole. Samodzielność w tym przypadku oznacza, że dziecko powinno umieć odrobić zadane ćwiczenia samo, a Ty powinieneś ingerować w ten proces jak najmniej.

T WOJA ROLA Nie oznacza to, że powinieneś mieć mniej kontaktu z dzieckiem – wręcz przeciwnie, twoja rola w tej kwestii jest ogromna. Nie dość, że musisz pozwolić dziecku na pewną swobodę, to jeszcze powinieneś mobilizować je do nauki oraz interesować się jego postępami. Musisz pozwolić dziecku uczyć się na błędach oraz przygotować na ewentualne porażki. W ten sposób pomagasz mu budować poczucie własnej wartości.

O D CZEGO ZACZĄĆ ? Twoim zadaniem jest przede wszystkim zapewnienie uczącemu się dziecku odpowiednich warunków do nauki. Jak się do tego zabrać? Zorganizuj dziecku kącik pracy. W ciszy i spokoju będzie mu się łatwiej skupić i zmobilizować do nauki.

M IEJSCE PRACY Niezależnie od sytuacji mieszkaniowej, dziecko w wieku szkolnym powinno mieć własny stolik lub biurko oraz szafkę, w której będzie mogło trzymać w porządku swoje podręczniki, zeszyty oraz wszelkiego rodzaju przybory. Krzesło powinno być dostosowane do jego wzrostu, gdyż niewygodna pozycja podczas pisania może przyczynić się do późniejszych problemów z kręgosłupem. Miejsce do pracy najlepiej urządźcie wspólnie. Pamiętaj, że powinno się ono twojemu dziecku podobać, aby lubiło w nim przebywać.

CZAS PRACY Warto także ustalić z dzieckiem stały czas na odrabianie zadań domowych. Jeśli będzie miało wyznaczoną porę do nauki, jest wielce prawdopodobne, że bardziej się do lekcji przyłoży i nie będzie odrabiało ich w pośpiechu. Ustalając jasne zasady, wyrabiasz u dziecka dobre nawyki oraz przyzwyczajasz do odpowiedniej organizacji pracy.

D ZIECI NIE LUBIĄ ZADAŃ DOMOWYCH Trudno się dziwić. Nie wszystkie zadania domowe są dla naszego dziecka interesujące – często bywają nudne i męczące. Musisz się z tym pogodzić i nie starać się na siłę czynić ich pasjonującymi. Zamiast tego wytłumacz, że odrabianie lekcji jest obowiązkiem każdego ucznia i poszerza jego horyzonty. Zdajesz sobie sprawę, że nie jest to tak pasjonujące zajęcie, jak granie w najnowsza grę komputerową, ale należy je wykonać, a nauka przyniesie efekty w postaci szerszej wiedzy.

C O ZROBIĆ, KIEDY DZIECKO MÓWI : „M AMO, TATO POMÓŻ …” Ważne jest, aby wraz z pójściem do szkoły, ustalić jasny podział obowiązków. Obowiązkiem ucznia jest odrabianie lekcji, zaś obowiązkiem rodzica jest interesowanie się jego problemami. Nigdy nie odmawiaj dziecku pomocy, jeśli o nią poprosi – powinieneś być ekspertem, który wspiera oraz pomaga mu wdrożyć się w obowiązki szkolne. Doradzaj, ale nie wykonuj za niego.

M ĄDRA POMOC Jeśli zaobserwujesz, że dziecko zwraca się do ciebie z każdą trudnością, umów się z nim, że dopiero po trzykrotnym poniesieniu porażki może liczyć na pomoc z twojej strony. Zamiast wyręczać w obowiązkach, pomagaj mu je planować. Najważniejsza jest rozmowa z dzieckiem o tym, co ma do zrobienia, od czego chciałoby zacząć, który przedmiot wydaje mu się najtrudniejszy itp.

CO ZROBIĆ ?  Twoje dziecko szybko się męczy? Przekonaj go, aby zaczęło od najtrudniejszego zadania.  Trudno mu się zmobilizować? Może lepiej, aby zaczęło od czegoś łatwego, co zachęci je do dalszej pracy.

C ZEGO ABSOLUTNIE NIE POWINNIŚMY ROBIĆ : Nie wywołuj na dziecku presji. Nie powinieneś także prosić się dziecka o odrobienie lekcji, krytykować ani karać. Być może dziecko motywowane uczuciem strachu odrobi lekcje, ale nie będą mu się one dobrze kojarzyły i nie staną się jego nawykiem. Może to skończyć się również tym, że dziecko nie będzie chciało odrabiać lekcji, jeśli nie będziesz nad nim stał i nieustannie je kontrolował. Ty stracisz czas, a dziecko nie nauczy się odpowiedzialności.

N IE KOMENTUJ Niezależnie od rodzaju pracy domowej, nie powinieneś komentować przy dziecku sensowności wykonywania danego zadania. Ryzykujesz, że dziecko straci chęci do pracy i będzie miało pretekst, aby nie odrabiać lekcji „nie będę tego robił, bo to jest głupie”. W efekcie pójdzie do szkoły nieprzygotowane i niezadowolone.

KUPOWAĆ, NIE KUPOWAĆ ? Zarówno płacenie dziecku za dobre oceny, jak i karanie za słabe, nie wróży nic dobrego – nie dość, że może to powodować problemy w nauce, to jeszcze uczy niewłaściwego postępowania. Nic, tylko czekać, aż dziecko ci powie „odrobię lekcję, pod warunkiem że mi kupisz nowy rower”.

WNIOSKI Jak widać, to właśnie Ty, jako rodzic, masz największy wpływ na to, czy twoje dziecko będzie z ochotą zasiadało do zadań domowych, czy też nie. Pomaganie mu w tych kwestiach nie jest wcale łatwe i wymaga wiele cierpliwości, wytrwałości oraz odpowiedzialności. To właśnie Ty Drogi Rodzicu jesteś tą osobą, której zadaniem jest zaszczepienie w dziecku samodyscypliny, nauczenie go organizacji oraz zarządzania jego własnym czasem.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ źródło:onet.dziecko.pl